خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,547
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی که باید تماشا کنید

هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که فیلم‌های تاریخی حماسی بخش مهمی از تاریخ هنر هفتم هستند. شخصیت‌های قدرتمند، صحنه‌هایی به عظمت تاریخ انسان و سکانس‌های اکشن غافلگیرکننده تنها بخشی از جذابیت‌های ژانر تاریخی حماسی است که ارزش و اعتبار آن را بیشتر می‌کند. فیلم های تاریخی حماسی نه‌تنها از نظر بصری خیره‌کننده به نظر می‌رسند بلکه روی مخاطب هم تاثیرگذار هستند. شاید به همین دلیل باشد که بیشتر فیلم‌های این ژانر حتی با وجود گذشت سال‌ها از اکرانشان هنوز هم عناوینی تماشایی و به‌یادماندنی به نظر می‌رسند.

سینما ابزاری بسیار مناسب برای واکاوی دقیق گذشته است. هنر هفتم نه‌تنها این فرصت را فراهم می‌کند تا بخشی از تاریخ انسان به تصویر کشیده شود بلکه این موقعیت را فراهم می‌کند تا تماشاگر به گذشته سفر کرده و سرنوشت اقوام قدیمی را به معنای واقعی کلمه احساس کند. اگرچه فیلم‌های تاریخی حماسی در گروه فیلم‌های محبوب استودیوهای هالیوودی و تماشاگران سینما قرار نمی‌گیرند اما تردیدی وجود ندارد که به اندازه کافی جذاب به نظر می‌رسند و به‌شدت آموزنده هستند.

سوءتفاهم‌های بسیاری درباره ژانر تاریخی حماسی وجود دارد. هر فیلمی که داستانی مهم از بخشی طولانی از تاریخ را روایت می‌کند، یک فیلم تاریخی حماسی است. در حالی که فیلم‌های این ژانر معمولا اکشن و ماجراجویانه به نظر می‌رسند اما فیلم‌های تاریخی حماسی می‌توانند تراژدیک و حتی کمدی هم باشند. بنابراین روایت حماسه‌های تاریخی در چارچوب سینما می‌تواند ژانرهای متعددی را دربربگیرد.

به بهانه اکران فیلم The Northman که می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۲ باشد، فرصتی فراهم شده تا بهترین فیلم های تاریخی حماسی را بررسی کنیم. بنابراین با ویجیاتو همراه باشید.

Seven Samurai | 1954

فیلم Seven Samurai با اختلاف شناخته‌شده‌ترین فیلم سینمای ژاپن است که تاثیر بسیاری روی سینمای سایر کشورهای جهان به‌ویژه سینمای ایالات متحده داشت. نوشتن فیلم‌نامه این فیلم حدود شش هفته زمان نیاز داشت. در این دوران، نویسندگان فیلم‌نامه فیلم Seven Samurai در انزوا قرار گرفتند تا با دقتی مثال‌زدنی روی پروژه‌ای که برعهده گرفته بودند، متمرکز شوند. پیش تولید فیلم سه ماه طول کشید و فیلم‌برداری آن هم که برای ۱۴۸ روز پیش‌بینی شده بود در نهایت حدود یک سال زمان برد.

این فیلم توسط آکیرا کوروساوا، کارگردان شهیر سینمای ژاپن، کارگردانی و تدوین شده و البته که او در نگارش فیلم‌نامه آن هم دستی بر آتش داشته است. واقعیت ماجرا آن است که این ساخته تکرارنشدنی آکیرا کوروساوا داستانی حماسی را روایت می‌کند که شاید مضامین سـ*ـیاسی، اجتماعی و فلسفی آن پررنگ‌تر از داستان تاریخی آن باشد. داستان فیلم Seven Samurai در دوران سنگوکو [که یکی از دوران‌های کلیدی تاریخ ژاپن است] در جریان است.

در سال ۱۵۸۶ گروهی از کشاورزان ژاپنی که از حملات مداوم راهزن‌ها به زمین‌های کشاورزی‌شان خسته شده‌اند، تصمیم می‌گیرند تا تعدادی سامورایی را برای مراقبت از دارایی‌های خود استخدام کنند. فیلم Seven Samurai یک نماینده شایسته برای سینمای ژاپن است که از نظر فنی و هنری می‌درخشد. حرکت قدرتمند دوربین کوروساوا در ثانیه به ثانیه این اکشن خیره‌کننده دوام پیدا می‌کند. این فیلم با ترکیب دستاوردهای سینمای ژاپن با اصول سینمای آمریکایی موفق می‌شود تا یک معجون دلچسب را خلق کند و به همین دلیل به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شده است.

The Vikings | 1958

فیلم The Vikings در دورانی که بیشتر فیلم‌های تاریخی حماسی درباره شاهزاده‌ها و شمشیرهایشان بود با کشتی و تبر از راه رسید. این فیلم تاریخی براساس رمانی به همین نام نوشته ادیسون مارشال ساخته شده و روایتی است از زندگی راگنار لودبروک، اسطوره تاریخ و ادبیات اسکاندیناوی، که نقش مهمی در تاریخ و حماسه وایکینگ‌ها دارد. اگرچه فیلم The Vikings براساس رویدادهای واقعی تاریخی ساخته نشده اما یک فیلم تاریخی حماسی تماشایی بی‌نظیر لقب می‌گیرد.

این فیلم که توسط ریچارد فلیشر کارگردانی شده از بازیگران شناخته‌شده‌ای چون کرک داگلاس، تونی کورتیس و جنت لی یاری می‌گیرد تا به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی سینما تبدیل شود و البته که در رسیدن به این هدف هم موفق است. فیلم The Vikings با ارائه تصاویری جذاب از درگیری میان وایکینگ‌ها، رویکردی واقعی نسبت به جنگ‌های این اقوام در اسکاندیناوی دارد.


بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی

 

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,547
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
Ben-Hur | 1959

فیلم Ben-Hur به کارگردانی ویلیام وایلر در حقیقت ریبوت فیلمی صامت به همین نام است که در سال ۱۹۲۵ اکران شده بود و البته که آن فیلم هم اقتباسی از رمان لو والاس لقب می‌گرفت که در سال ۱۸۸۰ منتشر شده بود. این فیلم داستان تلاش‌های یک یهودی به نام بن‌هور در ۲۶مین سال پس از تولد حضرت مسیح را روایت می‌کند که برای دفاع از خانواده خویش در برابر امپراطوری رم قرار می‌گیرد. این فیلم که سه ساعت و چهل و پنج دقیقه زمان دارد یکی از بهترین فیلم های تاریخی حماسی سینما است که تصاویری خیره‌کننده از یک محیط تماشایی را به مخاطب هدیه می‌دهد.

شاید فیلم Ben-Hur یکی از جدی‌ترین تلاش‌ها برای ارائه یک موسیقی حماسی در یک فیلم ماجراجویانه در سینما باشد. به طور کلی اما آن‌چه ویلیام وایلر در این فیلم به نمایش می‌گذارد، شاهکاری تماشایی است که از لحاظ روایی و فنی واقعا تحسین برانگیز به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر، فیلم Ben-Hur مانند تلفیقی هنری از زیباترین صحنه‌های حماسی ممکن است که تماشای آن قطعا برای تماشاگر یک تجربه هیجان‌انگیز لقب می‌گیرد. به لطف دریافت یازده جایزه اسکار، فیلم Ben-Hur یکی از افتخارات سینمای هالیوود است.

شاید به همین دلیل است که کمتر صحنه‌ای در تاریخ سینما به اندازه صحنه ارابه‌سواری فیلم Ben-Hur حماسی و نمادین باشد. تنها صحنه ارابه‌سواری فیلم ویلیام وایلر به پنج هفته فیلم‌برداری نیاز داشت و با حضور ۷هزار نیروی انسانی شکل گرفت. در حالی که مجموعه فرایند تولید فیلم وایلر بیشتر از ۱۵ میلیون دلار هزینه ایجاد کرد تنها صحنه ارابه‌سواری فیلم Ben-Hur حدود یک میلیون دلار تمام شد. این ارقام جذابیت‌های خیره‌کننده فیلم ویلیام وایلر را ثابت می‌کنند؛ فیلمی که رقبای اندکی در طول تاریخ سینما داشته و هم‌چنان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی هنر هفتم لقب می‌گیرد.

Spartacus | 1960

فیلم Spartacus با یک داستان هیجان‌انگیز به یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی تاریخ سینما تبدیل شده که تماشای چندباره آن هم خالی از لطف نیست. در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی فیلم‌های تاریخی حماسی بسیاری ساخته شدند که فیلم Spartacus یکی از مهم‌ترین آن‌ها لقب می‌گیرد. این فیلم با کارگردانی خیره‌کننده استنلی کوبریک و هنرنمایی بی‌مثال کرک داگلاس براساس رمانی از هاوارد فاوست ساخته شده و روایتگر داستان برده‌ای است که تصمیم می‌گیرد که اگرچه به نبردهای بی‌رحمانه با گلادیاتورهای قدرتمند محکوم می‌شود اما با پیروزی در همه این رقابت‌ها در نهایت این فرصت را پیدا می‌کند تا با همراهی سایر بردگان در برابر فساد و ظلم درونی امپراطوری رم ایستادگی کند.

شاید جالب باشد بدانید که فیلم‌نامه فیلم Spartacus توسط دالتون ترومبو نوشته شده است؛ فیلم‌نامه‌نویسی که به دلیل دیدگاه‌های سوسیالیستی‌اش در لیست سیاه هالیوود قرار گرفته بود. در حالی ترمبو مجبور بود تا برای سال‌ها با نام غیرواقعی به فعالیت در سینما ادامه دهد، کمپین تبلیغاتی فیلم Spartacus نام او را با افتخار مطرح کرد. موفقیت تحسین‌برانگیز این فیلم در نهایت باعث شد تا ترمبو و همه سینماگرانی که در لیست سیاه هالیوود قرار گرفته بودند از این لیست خارج شوند.

به عبارت دیگر، لیست سیاه هالیوود پس از موفقیت این فیلم استنلی کوبریک اساسا اعتبار خود را از دست داد. به شکلی طعنه‌آمیز، فیلم Spartacus نشان‌دهنده قدرت جنبش‌های شورشی برای مبارزه با ظلم و تبعیض است.

Lawrence of Arabia | 1962

فیلم Lawrence of Arabia زندگی توماس ادوارد لورنس، دیپلمات و نظامی انگلیسی، را روایت می‌کند. لورنس که یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر بریتانیا در جهان دیپلماسی و سـ*ـیاست خارجی بود در کتاب خاطراتش از ماجراهای جالبی سخن گفته است. کتاب خاطرات شخصی او بعدها به منبع اقتباس فیلم Lawrence of Arabia تبدیل شد. این فیلم داستان ماجراجویی‌های توماس ادوارد لورنس در دوران جنگ جهانی اول در امپراطوری عثمانی را روایت می‌کند.

شک و تردیدی وجود ندارد که فیلم Lawrence of Arabia یکی از بهترین فیلم های تاریخی جهان و هنر هفتم است و با بررسی دقیق زندگی یکی از مهم‌ترین دیپلمات‌های بریتانیا نکات بسیار مهمی از زندگی او را به مخاطب توضیح می‌دهد. اما جذابیت ذاتی فیلم‌نامه تنها بخشی از دلایل موفقیت فیلم Lawrence of Arabia است. این فیلم تقریبا چهارساعته به لطف کارگردانی دیوید لین و فیلم‌برداری فردی یانگ به یک ساخته جاه‌طلبانه و الهام‌بخش تبدیل شده که زوایای جذابی از یک فیلم حماسی را میزبانی می‌کند.


بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی

 

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,547
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
Doctor Zhivago | 1965

فیلم Doctor Zhivago یکی دیگر از ساخته‌های دیوید لین است که در لیست بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی سینما قرار می‌گیرد. این فیلم داستان واقعی زندگی یوری ژیواگو [با نقش‌آفرینی عمر شریف] را روایت می‌کند. ژیواگو پزشک و شاعری روس بود که زندگی‌اش به لطف وقوع انقلاب روسیه، درگیری‌های داخلی و در نهایت جنگ جهانی اول دستخوش تغییرات بسیاری شد. اگرچه فیلم Doctor Zhivago به ستایش روحیه امیدواری و مبارزه‌طلبی می‌پردازد اما در نهایت یک روایت عاطفی هم لقب می‌گیرد.

این درام عاشقانه با ارائه تصویری نمادین اما تحسین‌برانگیز از زندگی انسانی به مخاطب یادآوری می‌کند که زندگی فراتر از همه احساسات و جذابیت‌ها یک موهبت بی‌مثال است. شاید تماشای فیلم Doctor Zhivago برای مخاطبی که فیلم‌های قرن بیست و یکم را تماشا کرده اندکی خسته‌کننده باشد اما امکان ندارد که او را به فکر فرو نبرد. نیازی به یادآوری نیست که فیلم‌برداری جذاب فیلم دیوید لین به تاثیرگذاری بیشتر فیلم‌نامه دلنشین آن کمک شایانی می‌کند.

Barry Lyndon | 1975

فیلم Barry Lyndon یکی از متفاوت‌ترین ساخته‌های استنلی کوبریک است. کوبریک در این فیلم به سراغ یکی از نامناسب‌ترین قهرمان‌های تاریخ می‌رود و حدود سه ساعت به او زمان می‌دهد تا خودش را کاملا به مخاطب معرفی کند. بری لیندون یکه قاتل سریالی و راهزن ایرلندی بود که نقشش در فیلم استنلی کوبریک توسط رایان اونیل بازی می‌شود. فیلم تاریخی Barry Lyndon به طور کلی دو بخش دارد؛ بخش نخست به کودکی بری لیندون می‌پردازد و مشقت‌های او در کودکی را به تصویر می‌کشد و بخش پایانی به سراغ دورانی از زندگی لیندون می‌رود که او در آن زمان صاحب قدرت و شهرت شده است.

این فیلم از نظر فنی دقیق و بی‌مثال است و از نگاه داستانی یک عنوان پیچیده و سرشار از کمدی‌های زیرپوستی لقب می‌گیرد. صحنه‌های مجلل فیلم حس زندگی گران‌قیمت را به مخاطب منتقل می‌کند و به همین دلیل تماشای فیلم Barry Lyndon دقیقا همان چیزی است که تماشاگر را در بخشی از تاریخ غرق می‌کند. این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک مرد می‌تواند با کمک فساد سازمان‌یافته به قدرتمندی فاسد تبدیل شود.

Apocalypse Now | 1979

فیلم Apocalypse Now اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته جوزف کنراد است که توسط فرانسیس فورد کاپولا کارگردانی شده و روایتگر تلاش‌های کاپیتان ویلارد [با هنرنمایی مارتین شین] برای به قتل رساندن کلنل کورتز [با هنرنمایی مارلون براندو] است. این فیلم بیشتر شبیه یک قطعه سینمایی چشم‌نواز است که مفهوم جنگ و ستیز انسانی را زیر سوال می‌برد. شاهکار فرانسیس فورد کاپولا، چهره واقعی جنگ را به تصویر می‌کشد و مشکلات آن را توصیف می‌‌کند.

این فیلم که یکی از متفاوت‌ترین و تحسین‌برانگیزترین هنرنمایی‌های مارلون براندو را هم درون خودش جای داده احتمالا میزبان بهترین هنرنمایی او لقب می‌گیرد. فیلم Apocalypse Now یکی از بهترین فیلم های تاریخی جنگی است که نامزد هشت جایزه اسکار شد و در نهایت ۲ جایزه را تصاحب کرد و جایزه نخل طلا جشنواره کن ۱۹۷۹ را هم به خانه برد. شاید جالب باشد که بدانید این فیلم یکی از عناوین محبوب کویینتین تارانتینو هم لقب می‌گیرد.

Schindler’s List | 1993

فیلم Schindler’s List به تردیدهای پیرامون ساخت فیلم‌ درباره یهودیان پایان داد. چراکه هالیوود برای مدت‌ها درباره تولید فیلم درباره تاریخ یهودی‌ها تردید داشت. استودیوهای هالیوودی به خوبی می‌دانستند که اگر روایت هر داستانی را برعهده می‌گیرند باید نگران این مسئله باشند که شاید یهودی‌ها آن را توهین تلقی کنند. از سوی دیگر، آثاری که به روایت تاریخ یهودی‌ها می‌پرداخت باید توسط یک یهودی ساخته می‌شد. استیون اسپیلبرگ با فیلم Schindler’s List موفق شد این نگرانی‌ها را برطرف کند.

اسپیلبرگ از مدت‌ها پیش ایده ساخت فیلم Schindler’s List را در ذهن خود می‌پروراند. اما او اعتقاد داشت که این ایده باید به اندازه کافی بررسی شود و از سوی دیگر، ذهن خودش هم برای کارگردانی آن آمادگی لازم را داشته باشد. این فیلم داستان واقعی زندگی اسکار شیندلر [با هنرنمایی لیام نیسون] را روایت می‌کند. او یک تاجر آلمانی بود که در دوران جنگ جهانی دوم به یهودی‌هایی که مورد هجوم حکومت آلمان نازی بودند، پناه داد و از جان آن‌ها دفاع کرد.


بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی

 

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,547
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم Schindler’s List سرشار از صحنه‌های تکان‌دهنده، جزییات آموزنده و سکانس‌های احساسی است. سکانس پایانی این فیلم احتمالا بسیاری از تماشاگران آن را به شدت احساسی می‌کند؛ جایی که یهودی‌های بازمانده از دوران جنگ جهانی دوم با دسته‌های گل به استقبال محل دفن اسکار شیندلر می‌روند. شک و تردیدی وجود ندارد که این فیلم یکی از بهترین فیلم های تاریخی جنگی سینما است. اما فیلم بی‌مثال اسپیلبرگ قطعا در روایت تاریخ سنگ تمام می‌گذارد. برای مثال، اگرچه این فیلم تصویری دقیق از زندگی شیندلر ارائه می‌دهد اما در نهایت به ارتباط اولیه او با حزب نازی هم اشاره می‌کند.

Braveheart | 1995

فیلم Braveheart یک عنوان بی‌نهایت خشن، صریح و کوبنده است که البته برای این خشونت بی پوشش خود هم دلایل قانع‌کننده‌ای دارد. این فیلم یک تراژدی غم‌انگیز در دل تاریخ را به تصویر می‌کشد. بنابراین اگر قرار بود با رده‌بندی سنی پایین‌تری اکران شود احتمالا نمی‌توانست صحنه‌های احساسی و تکان‌دهنده را برای مخاطب فراهم کند. فیلم Braveheart مصائب اسکاتلندی‌های زیر سایه بریتانیایی‌ها را به تصویر می‌کشد و تماشاگر را قانع می‌کند که چرا اسکاتلندی‌ها در قرن سیزدهم تصمیم گرفتند تا در برابر بریتانیایی‌ها قیام کنند.

رهبری این قیام بر عهده ویلیام والاس بود که مل گیبسون به خوبی از پس هنرنمایی در نقش این قهرمان ملی اسکاتلندی‌ها برآمده است. فیلم Braveheart یک فیلم حماسی تاریخی دلنشین است که همه احساسات مثبت و منفی انسانی را به تصویر می‌کشد تا تبدیل به یکی از بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی سینما شود. نیازی به تاکید چندباره است که فیلم Braveheart اساسا یک عنوان خشن لقب می‌گیرد و تماشای آن برای تماشاگرانی که قلبی احساساتی دارند اصلا مناسب به نظر نمی‌رسد.

Titanic | 1997

فیلم Titanic با کارگردانی، نویسندگی، تهیه‌کنندگی و تدوین جیمز کامرون احتمالا یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما باشد. لئوناردو دی‌کاپریو و کیت وینسلت بازیگران اصلی این فیلم هستند که در نقش دو مسافر کشتی تایتانیک ظاهر می‌شوند. هر کدام از آن‌ها متعلق به طبقه متفاوتی از جامعه هستند اما به لطف ارتباطی که میان آن‌ها ایجاد می‌شود به شدت به یکدیگر نزدیک می‌شوند. فیلم Titanic یک فیلم سینمایی باشکوه و تماشایی است که سبک فیلم‌سازی جیمز کامرون را به بهترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد.

نیازی به یادآوری نیست که فیلم Titanic درباره یکی از بزرگترین فجایع کشتی‌رانی تاریخ است. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که تماشاگر این فیلم با عنوانی بزرگ و جذاب مواجه باشد. اما جذابیت فیلم تحسین‌شده جیمز کامرون محدود به روایت عظیمی که برعهده گرفته محدود نمی‌شود. فیلم Titanic به سطحی از شکوه و عظمت دست پیدا می‌کند که به موجب همین سطح تحسین‌برانگیز لیاقت آن را پیدا می‌کند تا در لیست بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی قرار بگیرد.

Gladiator | 2000

فیلم Gladiator اگر بهترین ساخته ریدلی اسکات نباشد بدون هیچ شک و تردیدی بزرگترین پروژه‌ای است که این کارگردان شناخته‌شده برعهده گرفته و شاید به همین دلیل مهم‌ترین فیلم او باشد. راسل کرو در این فیلم در نقش ماکسیموس هنرنمایی می‌کند؛ ژنرال محبوب امپراطور رم که پس از حذف امپراطور به دلیل کینه اطرافیانش به عنوان برده به کار گرفته می‌شود. اما ماکسیموس از این که جایگاهش را از دست داده ناامید نمی‌شود و با قدرت برای شوریدن علیه وضع موجود وارد عمل می‌شود.

واقعیت ماجرا آن است که فیلم Gladiator به معنای واقعی کلمه خشن و خونین است اما اجرای نبردهای معروف و به تصویرکشیدن واقعیت بردگی به این فیلم ریدلی اسکات کمک می‌کند تا به عنوانی تحسین‌برانگیز تبدیل شود. فیلم های تاریخی حماسی پیرامون امپراطوری رم و یونان باستان پس از شکست در گیشه در سال‌های دهه ۱۹۶۰ تقریبا فراموش شده بودند اما فیلم Gladiator این فرصت را پیدا کرد تا این ژانر را دوباره احیا کند. سکانس‌های نبرد و ستیز مسلحانه این فیلم به معنای واقعی کلمه حماسی است و به همین دلیل مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد.


بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی

 

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,547
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگرچه فیلم Gladiator شباهت‌هایی با فیلم Ben-Hur و حتی فیلم Spartacus داشت اما فیلم در نهایت در ارائه یک ماهیت منحصر به فرد موفق ظاهر شد. البته که بودجه بسیار عظیم و پیشرفت فناوری‌های کامپیوتری در ابتدای قرن بیست و یکم هم به موفقیت بیشتر فیلم ریدلی اسکات کمک شایانی کرده است. اسکات با ترکیب اصول ژانر اکشن و تریلر موفق شده یکی از حماسی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما را خلق کند.

The Last Samurai | 2003

فیلم The Last Samurai داستانی از قرن نوزدهم در ژاپن را روایت می‌کند. تام کروز در این فیلم در نقش کهنه‌سربازی باتجربه به نام نیتن آلگرن ظاهر می‌شود. آلگرن راهی ژاپن می‌شود تا آموزه‌های نظامی و تجربیات جنگی‌اش را با نیروهای ژاپنی [که باید در برابر شورشیان علیه امپراطور ایستادگی کنند] در میان بگذارد. اما تفاوت میان فرهنگ‌های غرب و شرق باعث تغییرات شگرفی در شخصیت نیتن می‌شود. نیتن به لطف زندگی در ژاپن با ابعاد متفاوتی از شخصیت خودش آشنا می‌شود و با دگرگونی‌های بسیار به انسانی متفاوت بدل می‌گردد.

این فیلم تماشایی به لطف صحنه‌های جذاب و لباس‌های شیک و دوست‌داشتنی یکی از بهترین فیلم های تاریخی حماسی است که تماشای آن به ویژه برای هواداران فرهنگ ژاپن جذاب به نظر می‌رسد. در حالی که تام کروز این روزها با فیلم Top Gun: Maverick دوباره مطرح شده و البته که با فرانچایز Mission: Impossible شناخته می‌شود، تردیدی وجود ندارد که فیلم The Last Samurai یکی از بهترین فیلم‌های او لقب می‌گیرد.

Troy | 2004

فیلم Troy باید در لیست بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی قرار داشته باشد. اگرچه این فیلم براساس حماسه ایلیاد نوشته هومر ساخته شده اما بیشتر از آن که به روایت تروا بپردازد، زندگی آشیل را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد. بنابراین فیلم Troy به جای آن که داستان جنگ ده‌ساله تروا را روایت کند به سراغ روایت وقایع چند هفته پیش از جنگ می‌رود. شک و تردیدی وجود ندارد که برد پیت که در فیلم Troy در نقش آشیل ظاهر می‌شود، ستاره اصلی این فیلم حماسی است.

شاید این فیلم تا حدودی یک اقتباس تخیلی از حماسه ایلیاد باشد اما همین فانتزی‌بودن فیلم Troy است که به جذابیت بیشتر آن کمک می‌کند. قدرت، عشق، خیـ*ـانت، افتخار و میل از جمله احساساتی هستند که به بهترین شکل ممکن در فیلم Troy به تصویر کشیده می‌شوند. اریک بانا، اورلاندو بلوم، دایان کروگر، برایان کاکس، شان بین، برندان گلیسون، پیتر اوتول در کنار برد پیت از مهم‌ترین بازیگران یکی از بهترین فیلم های افسانه ای تاریخی محسوب می‌شوند.

Kingdom of Heaven | 2005

فیلم Kingdom of Heaven یکی دیگر از شاهکارهای ریدلی اسکات است که پیچیدگی ادیان را در چارچوب روایتی تاریک و تیره به تصویر می‌کشد. داستان این فیلم در قرن دوازدهم و در دوران جنگ‌های صلیبی در جریان است؛ جایی که آهنگری فرانسوی به نام بالیان برای نجات شهرش از دست صلاح‌الدین ایوبی به اورشلیم می‌رود. در حالی که بالیان می‌خواهد پشتیبانی‌های لازم برای آزادسازی شهرش را جذب کند، صلاح‌الدین تلاش می‌کند تا شهر را از دست مسیحیان خارج کند.

تصویری که فیلم Kingdom of Heaven از تقابل مسیحیت و اسلام در دوران جنگ‌های صلیبی به نمایش می‌گذارد، نمونه‌های مشابه زیادی در هالیوود ندارد. به عبارت دیگر، تقابل مسلمانان و مسیحی‌ها در این فیلم ریدلی اسکات مانند سایر عناوین هالیوودی تبعیض‌آمیز و اسلام‌ستیزانه نیست. از سوی دیگر، گروه بین‌المللی بازیگران فیلم تاریخی Kingdom of Heaven هم به موفقیت بیشتر آن کمک شایانی کرده است. اورلاندو بلوم، اوا گرین، غسان مسعود، جرمی آیرونز، دیوید تیولیس، برندان گلیسون، ادوارد نورتون، مارتون چوکاس، لیام نیسون، مایکل شین، ولیبور تاپیچ و الکساندر سیدیگ از معروف‌ترین بازیگران این فیلم هستند.

There Will Be Blood | 2007

فیلم There Will Be Blood پدیده‌هایی مانند فساد، خشونت، طمع و وسواس فکری را در چارچوب ژانر وسترن بررسی می‌کند. این حماسه تاریخی پل توماس اندرسون روایت بی‌نظیری از یکی از جذاب‌ترین وقایع اقتصادی تاریخ آمریکا ارائه می‌دهد؛ چگونه کشف نفت در سال‌های ابتدایی قرن بیستم و در بخش‌های جنوبی کالیفرنیا باعث شد که آمریکایی‌های ساکن در آن منطقه خیلی سریع از کشاورزی عبور کنند و آغاز دوران جدیدی را جشن بگیرند؟

دنیل دی لوییس در فیلم There Will Be Blood یکی از تماشایی‌ترین هنرنمایی‌های خودش را ارائه می‌دهد. بسیاری اعتقاد دارند که دی لوییس در این فیلم بهترین نقش‌آفرینی دوران بازیگری‌اش را ارائه داده و شاید همین دستاورد کافی باشد تا همین حالا به سراغ تماشای فیلم There Will Be Blood بروید. این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که ترکیب قدرت و ثروت انسان را به چه هیولایی تبدیل می‌کند.

Valhalla Rising | 2009

فیلم Valhalla Rising نقدهای مثبت و منفی بسیاری را دریافت کرده است. چراکه این فیلم در نمایش خشونت بی پوشش و خون‌آلود واقعا صادق و صریح به نظر می‌رسد. با این حال نمایش توحش یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های فیلم Valhalla Rising است که جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کند. داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که گروهی از مسیحی‌ها برای پیداکردن سرزمین مقدس راهی یک سفر طولانی و مهیج می‌شوند. در حالی که آن‌ها در جستجوی سرزمین موعودشان هستند با حوادثی روبرو می‌شوند که یکی پس از دیگری تاریک و مهیب به نظر می‌رسند.

اگرچه قهرمان اصلی فیلم Valhalla Rising توانایی تکلم ندارد اما این نکته خاص که باعث پیچیده‌ترشدن فیلم‌نامه می‌شود هم نتوانسته جذابیت‌های این فیلم تماشایی که از هنرنمایی مدس میکلسن یاری می‌گیرد را تحت تاثیر قرار دهد. آن دسته از تماشاگران سینما که دوست‌دار عناوین بیش از حد خشن و خون‌بار هستند احتمالا از تماشای خشونت واقعی و بی پوشش فیلم تاریخی Valhalla Rising لـذت می‌برند. بنابراین تماشای صحنه‌های اکشن منحصر به فرد در این فیلم چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد.

منبع: ویجیاتو


بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا