M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
سریال اسکویید گیم squid game را باید در همان طبقهبندی قرارداد که پیشتر پلتفرم قرار میگرفت و حتی در قیاسی نه چندان نعل به نعل سریال خانه کاغذی (Money Heist) قرار میگیرد. اما وجه اشتراک این آثار در چیست؟ آیا مقایسهای فرمی و با متر و معیار شیوه کارگردانی و یا کلیت فضای داستان است؟ پاسخ منفی است. در ظاهر هریک از این آثار دنیایی متفاوت و متمایز از یکدیگر دارند. وجه اشتراک بیرونی آنها اما، میزان اقبال گسترده جهانی به آنهاست. اما دلیل این حجم از توجه به این آثار چیست؟ پاسخ اولیه و ساده میتواند این باشد که تمامی این آثار به واسطه موقعیتهای بدیع و حجم بالای خشونت و زدوخورد و البته ریتم بالای وقوع موقعیتهای داستانی در کنار آب و رنگ چشمنوازشان به خوبی توان سرگرم کردن مخاطب را دارند و کشش لازم برای پیگیری کردن را دارند. اما این تمام ماجراست؟ پاسخ منفی است. ویژگی برجسته و مشترک در این سه اثر نام برده شده و البته گروه بزرگ دیگری از آثار سینمایی که در این سالها موردتوجه قرار گرفتهاند، وجه اعتراضی و طغیانگرانه آنها نسبت به نظم موجود اجتماعی و اقتصادی و سـ*ـیاسی جهان امروز است. این همه آثاری هستند که روی دوش خشمجهانی علیه جریان سرمایهداری و بیعدالتی و میل به طغیان در جوامع مختلف بشری سوار است، اما در اصل دستپخت همان جریان سرمایهداری و سود محور است. بیش از همه این آثار در جهت خنثی یا تعدیل کردن خشم جهانی برای بیاثر کردن اعتراضات احتمالی و هدایت این انگیزه جهانی به کانال سرگرمی و سپس فراموشی است.
در تمام این آثار آن بخشی که خودآگاه یا ناخودآگاه باعث همراهی مخاطب میشود، همانا رویه انقلابی و اعتراضی شخصیتها و موقعیتهاست. طغیانی که توسط شخصیت اصلی یا مجموعه شخصیتها علیه مناسبات پلید و مزدورانه اخلاقی و اقتصادی رقم میخورد؛ اعتراضی علیه بیعدالتی مطلق و مادیگرایی مفرط در جهان. اعتراضی علیه فاصله طبقاتی و تبدیل شدن انسان به ابزاری برای تبادلات مالی و از میان رفتن قواعد انسانیت و زیست اخلاقی و … . این رویه اما بازهم لایه درونیتری دارد. در ظاهر تمام این آثار سمت مخاطب را میگیرند و نسازها و خواستههای مخاطبشان را فریاد میزنند. در ظاهر علیه جریان سرمایهداری حاکم طغیان میکنند و ساختارها را در هم میریزند و بانیان وضع موجود را نابود میکنند. در زیر متن اما بازی کاملا متفاوت است و در تضاد با رویه ظاهری اثر.
در تمام این آثار آن بخشی که خودآگاه یا ناخودآگاه باعث همراهی مخاطب میشود، همانا رویه انقلابی و اعتراضی شخصیتها و موقعیتهاست. طغیانی که توسط شخصیت اصلی یا مجموعه شخصیتها علیه مناسبات پلید و مزدورانه اخلاقی و اقتصادی رقم میخورد؛ اعتراضی علیه بیعدالتی مطلق و مادیگرایی مفرط در جهان. اعتراضی علیه فاصله طبقاتی و تبدیل شدن انسان به ابزاری برای تبادلات مالی و از میان رفتن قواعد انسانیت و زیست اخلاقی و … . این رویه اما بازهم لایه درونیتری دارد. در ظاهر تمام این آثار سمت مخاطب را میگیرند و نسازها و خواستههای مخاطبشان را فریاد میزنند. در ظاهر علیه جریان سرمایهداری حاکم طغیان میکنند و ساختارها را در هم میریزند و بانیان وضع موجود را نابود میکنند. در زیر متن اما بازی کاملا متفاوت است و در تضاد با رویه ظاهری اثر.
نقد سریال اسکویید گیم
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com