- عضویت
- 7/3/21
- ارسال ها
- 1,228
- امتیاز واکنش
- 19,563
- امتیاز
- 373
- محل سکونت
- یک دنیای فراموش شده
- زمان حضور
- 150 روز 12 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقد فیلم The Night of the 12th | آناتومی یک پلیس
«شب دوازدهم» به عنوان برنده بهترین فیلم جوایز سزار (اسکار فرانسوی) در سال ۲۰۲۲، با تمرکز بیشتر بر پریشانی بازرسان پلیس تا حل یک جنایت، خود را به عنوان یک درام جنایی اجتماعی گیرا و انسانگرا معرفی میکند که نه تنش دارد و نه سرزندگی؛ البته این شکل از روایت و قصهگویی برآمده از فرم و مضمون آن است. در واقع ما با آناتومی یک پلیس روبرو هستیم، نه واکاوی مطلق یک جنایت. در ادامه برای آشنایی بیشتر با نقد فیلم The Night of the 12th همراه ویجیاتو باشید.
خلاصه داستان: شب دوازدهم؛ فیلمی فرانسوی و مهیج به کارگردانی دومینیک مول است؛ داستان فیلم رهبر بخش جنایی پلیس به نام یوهان ویوز را دنبال میکند که به همراه تیم خودش در حال بررسی زندگی و روابط پیچیده یک قربانی قتل هستند. با این حال، چیزی که به عنوان پروندهای عادی شروع شده بود، اکنون به یک وسواس برای این افسر پلیس تبدیل شده است.
عملاً از زمانی که داستانسرایی به فهرست امکانات بیانی زبان سینما گنجانده شد، بازسازی پروندههای جنایی واقعی به یکی از تکراری ترین مدلهای آثار عامه پسند هنر هفتم تبدیل شده است؛ بدون شک این فرم از آثار شامل محبوبیت فراوانی در سطح جهانی است. اما دلایل این جذابیت متعدد و پیچیده است، که قبلاً موضوع مطالعات و کتابهای منتشر شده بسیاری بوده است، ولی نکته جالب توجه در اینجا این است که چگونه این زیرژانر واقعی سینمای جهان با درجهبندیهای متفاوت و در دل کشورهای مختلف به مخاطب ارائه میشود.
اکنون فیلم «شب دوازدهم» با تمرکز بر چنین فرمولی، یکی دیگر از آثار برآمده از جنایات واقعی و حل نشده از دل روستاهای کوهستانی فرانسه است. این فیلم به دنبال تحقیقات پلیس در مورد قتل کلارا رویر، زن جوانی است که در نیمه شب ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ توسط فردی ناشناس در خیابان سوزانده شد. پس از این جنایت، گروهی از بازرسان به رهبری فردی به نام یوهان شروع به تخقیق میکنند. بازجوییها پشت سر هم میآیند و مظنون در این میان کم نیست، اما شک و تردید یوهان متوقف نمیشود. تنها یک یقین وجود دارد: جنایت در شب دوازدهم رخ داده است.
اما نکته قابل توجه این اثر سینمایی آن است که «شب دوازدهم» یک فیلم غیر معمول است زیرا به قانون فیلمهای ژانر خود پاسخ سر راست نمیدهد. شاید داستان قتل یک دختر در گرنوبل و تحقیقات پلیس برای حل این پرونده را روایت کند؛ با این حال، ما به عنوان مخاطب در همان دقیقه اول فیلم میدانیم که جرم درون فیلم قرار نیست حل شود. اما چرا؟ چون در همان لحظات ابتدای فیلم سازندگان با نمایش آمار قتل و جنایت در فرانسه، به این نکته اشاره میکنند که چیزی حدود 20 درصد پروندههای قتل در این کشور بدون جواب باقی میماند، و این فیلم شامل یکی از همان پروندههای مذکور است.
بنابراین، کارگردان شرط بندی بسیار پرمخاطرهای انجام میدهد زیرا بزرگترین انگیزه فیلم جنایی «شب دوازدهم» که حل راز قتل است، در اولین فرصت ممکن از بین میرود. شما در ادامه میتوانید عذاب یک پرونده ناتمام برای یک پلیس را ببینید، داشتن پاسخهای بدون مدرک و دانستن اینکه عدالت وجود نخواهد داشت. در واقع هدف فیلمساز نیز حل پرونده نیست؛ بلکه او میخواهد سمت و سوی انسانی با تمرکز بر افسران پلیس را برای مخاطب به نمایش بگذارد.
در نتیجه تماشای شب دوازدهم و تمرکز بر فیلمنامه آن دو نخ در افکار شما ترسیم میکند. اول از همه اینکه قاتل یا قاتلان آزاد هستند. این جنایات توسط شخصی انجام شده است که میتوانید در نانوایی یا در صف اتوبوس با او برخورد کنید. افرادی که سنگینی انجام یک جنایت را بر دوش میکشند. این خود سرگیجه آور است که بدانیم آنها در خیابان هستند و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. و ثانیاً، والدین، چهرههای شکننده که زندگی برای آنها در حال حاضر بسیار تلخ است. این گروه اکنون تنها با دو امید زندگی میکنند، عدالت و خاطره. عدالتی که نخواهد آمد و خاطرهای در قدم زدن به گورستان و در سالگردی که همه چیز دوباره با قدرت و اندوه بیشتر به ذهن باز میگردد.
«شب دوازدهم» به عنوان برنده بهترین فیلم جوایز سزار (اسکار فرانسوی) در سال ۲۰۲۲، با تمرکز بیشتر بر پریشانی بازرسان پلیس تا حل یک جنایت، خود را به عنوان یک درام جنایی اجتماعی گیرا و انسانگرا معرفی میکند که نه تنش دارد و نه سرزندگی؛ البته این شکل از روایت و قصهگویی برآمده از فرم و مضمون آن است. در واقع ما با آناتومی یک پلیس روبرو هستیم، نه واکاوی مطلق یک جنایت. در ادامه برای آشنایی بیشتر با نقد فیلم The Night of the 12th همراه ویجیاتو باشید.
خلاصه داستان: شب دوازدهم؛ فیلمی فرانسوی و مهیج به کارگردانی دومینیک مول است؛ داستان فیلم رهبر بخش جنایی پلیس به نام یوهان ویوز را دنبال میکند که به همراه تیم خودش در حال بررسی زندگی و روابط پیچیده یک قربانی قتل هستند. با این حال، چیزی که به عنوان پروندهای عادی شروع شده بود، اکنون به یک وسواس برای این افسر پلیس تبدیل شده است.
عملاً از زمانی که داستانسرایی به فهرست امکانات بیانی زبان سینما گنجانده شد، بازسازی پروندههای جنایی واقعی به یکی از تکراری ترین مدلهای آثار عامه پسند هنر هفتم تبدیل شده است؛ بدون شک این فرم از آثار شامل محبوبیت فراوانی در سطح جهانی است. اما دلایل این جذابیت متعدد و پیچیده است، که قبلاً موضوع مطالعات و کتابهای منتشر شده بسیاری بوده است، ولی نکته جالب توجه در اینجا این است که چگونه این زیرژانر واقعی سینمای جهان با درجهبندیهای متفاوت و در دل کشورهای مختلف به مخاطب ارائه میشود.
اکنون فیلم «شب دوازدهم» با تمرکز بر چنین فرمولی، یکی دیگر از آثار برآمده از جنایات واقعی و حل نشده از دل روستاهای کوهستانی فرانسه است. این فیلم به دنبال تحقیقات پلیس در مورد قتل کلارا رویر، زن جوانی است که در نیمه شب ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ توسط فردی ناشناس در خیابان سوزانده شد. پس از این جنایت، گروهی از بازرسان به رهبری فردی به نام یوهان شروع به تخقیق میکنند. بازجوییها پشت سر هم میآیند و مظنون در این میان کم نیست، اما شک و تردید یوهان متوقف نمیشود. تنها یک یقین وجود دارد: جنایت در شب دوازدهم رخ داده است.
اما نکته قابل توجه این اثر سینمایی آن است که «شب دوازدهم» یک فیلم غیر معمول است زیرا به قانون فیلمهای ژانر خود پاسخ سر راست نمیدهد. شاید داستان قتل یک دختر در گرنوبل و تحقیقات پلیس برای حل این پرونده را روایت کند؛ با این حال، ما به عنوان مخاطب در همان دقیقه اول فیلم میدانیم که جرم درون فیلم قرار نیست حل شود. اما چرا؟ چون در همان لحظات ابتدای فیلم سازندگان با نمایش آمار قتل و جنایت در فرانسه، به این نکته اشاره میکنند که چیزی حدود 20 درصد پروندههای قتل در این کشور بدون جواب باقی میماند، و این فیلم شامل یکی از همان پروندههای مذکور است.
بنابراین، کارگردان شرط بندی بسیار پرمخاطرهای انجام میدهد زیرا بزرگترین انگیزه فیلم جنایی «شب دوازدهم» که حل راز قتل است، در اولین فرصت ممکن از بین میرود. شما در ادامه میتوانید عذاب یک پرونده ناتمام برای یک پلیس را ببینید، داشتن پاسخهای بدون مدرک و دانستن اینکه عدالت وجود نخواهد داشت. در واقع هدف فیلمساز نیز حل پرونده نیست؛ بلکه او میخواهد سمت و سوی انسانی با تمرکز بر افسران پلیس را برای مخاطب به نمایش بگذارد.
در نتیجه تماشای شب دوازدهم و تمرکز بر فیلمنامه آن دو نخ در افکار شما ترسیم میکند. اول از همه اینکه قاتل یا قاتلان آزاد هستند. این جنایات توسط شخصی انجام شده است که میتوانید در نانوایی یا در صف اتوبوس با او برخورد کنید. افرادی که سنگینی انجام یک جنایت را بر دوش میکشند. این خود سرگیجه آور است که بدانیم آنها در خیابان هستند و انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. و ثانیاً، والدین، چهرههای شکننده که زندگی برای آنها در حال حاضر بسیار تلخ است. این گروه اکنون تنها با دو امید زندگی میکنند، عدالت و خاطره. عدالتی که نخواهد آمد و خاطرهای در قدم زدن به گورستان و در سالگردی که همه چیز دوباره با قدرت و اندوه بیشتر به ذهن باز میگردد.
نقد فیلم The Night of the 12th | آناتومی یک پلیس
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com