- عضویت
- 7/3/21
- ارسال ها
- 1,228
- امتیاز واکنش
- 19,563
- امتیاز
- 373
- محل سکونت
- یک دنیای فراموش شده
- زمان حضور
- 150 روز 12 ساعت 3 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمزگشایی از روایتی به طول تاریخ خلقت بشر
جواد صادقی : این فیلم که ساخته و پرداخته دارن آرنوفسکی است، روایتگر داستانی است که شروع خلقت و پایان آن را به تصویر می کشد. فیلم بسیار نمادین و سمبلیک است و از لحاظ نشانه شناختی، دارای رمزگان معنایی است که هر کدام محمل پیامی هستند.
این فیلم که ساخته و پرداخته دارن آرنوفسکی است، روایتگر داستانی است که شروع خلقت و پایان آن را به تصویر می کشد. در این فیلم که با بازی خاویر باردم و جنیفر لارنس به نمایش درمیآید؛ خاویر باردم در نقش خدا و جنیفر لارنس در نقش مادر ظاهر می شود. فیلم بسیار نمادین و سمبلیک است و از لحاظ نشانه شناختی، دارای رمزگان معنایی است که هر کدام محمل پیامی هستند. تمام سکانسهای این فیلم در خانهای ثبت شده که همان نماد دنیا است. تا پایان فیلم مخاطب نمیداند پیام فیلم چیست و ماجرای اصلی چیست و قرار است چه اتفاقی بیفتد از این رو نفس در سـینه حبس میشود و گویی بیننده احساس می کند با فیلمی از جنس ترس و وحشت رو به رو است. خاویر باردم در بطن فیلم نقش یک نویسنده را دارد وجنیفر لارنس زنی است که تمام کارهای خانه (در اینجا دنیا) با اوست، تمیز میکند، نظم میبخشد و با "از هم گسیختگی"میانه ای نداردو نمیخواهد خلوت خود با همسرش به یغما برود.اوایل فیلم همه چیز آرام و سر جای خودش است که مهمان ناگهانی(مردی مسن)وارد خانه میشود. مادر به حضور مهمانها (انسانها) بدبین است و تمایلی به عجین شدن با غریبه ها ندارد. مرد سالخورده اولین نفری است که در خانه حضور مییابد او همان حضرت آدم است. خدا با مهمان ها خوش رفتار است و مادر از آنان دوری میکند. در خلال فیلم خرده روایت های فرعی بیان میشود که ارتباط آن خرده روایتها را با روایت اصلی فیلم نمی بینیم و به زعم نگارندۀ متن، بینندۀفیلم را گمراه میکند. میتوان گفت این امر، بر شاکلۀ کلان روایت فیلم خللوارد میکند و این شیوۀ پرداخت ارنوفسکی است که شاید میخواهد با ذهن مخاطبانش بازی کند.خدا نویسنده است و داستان همه انسان ها را نگاشتهمن جمله داستان ادم را. در اتاق خدا الماسی هست که به واسطۀ آن و با حضور مادر خانۀویران شدهدوباره از نو بنا شده. خانه ای که در آتش سوخته و از بین رفته و دوباره مادر آن را با تمام جزئیاتش ساخته و پرداخته است.ارتباط چندانی بین پیرنگ ها و روایت های جزئی فیلم مشاهده نمی شود و به همین دلیل است کهدرکپیام اصلی فیلم به محاق می رود. مادر آدم را تهدیدی برای خانه (دنیا)و زندگی اش تلقی می کند.
مهمان سر زده و ناخواندۀ دیگری در خانه را میکوبد او کسی نیست جز همسر آدم یعنی حوا. شاید درک این مسئله در وهلۀ اول سخت باشد ولی با ریزبینی میتوان آن اِلِمانها و عناصر را اخذ کرد. اِشکالی که در فیلم مادر قابل مشاهده است همخوانی نداشتن فرم با محتوای فیلم است. معلوم نیست آخر داستان به کجا ختم شود و مقصود نویسنده از این سناریو چیست از ان گذشته مبحث عمیق "خدا شناسی"، "دین"، "خلقت" و مباحثی از این دست که کل تاریخ بشر بهان گره خورده؛ نمی توان در فرم امروزی ان به نمایش درآرود و ساحت کهن و اساطیری چنین مفاهیمی را با ساحت زندگی کنونی به هم گره زد و این امر به غیرقابل باور بودن آن میافزاید.
جواد صادقی : این فیلم که ساخته و پرداخته دارن آرنوفسکی است، روایتگر داستانی است که شروع خلقت و پایان آن را به تصویر می کشد. فیلم بسیار نمادین و سمبلیک است و از لحاظ نشانه شناختی، دارای رمزگان معنایی است که هر کدام محمل پیامی هستند.
این فیلم که ساخته و پرداخته دارن آرنوفسکی است، روایتگر داستانی است که شروع خلقت و پایان آن را به تصویر می کشد. در این فیلم که با بازی خاویر باردم و جنیفر لارنس به نمایش درمیآید؛ خاویر باردم در نقش خدا و جنیفر لارنس در نقش مادر ظاهر می شود. فیلم بسیار نمادین و سمبلیک است و از لحاظ نشانه شناختی، دارای رمزگان معنایی است که هر کدام محمل پیامی هستند. تمام سکانسهای این فیلم در خانهای ثبت شده که همان نماد دنیا است. تا پایان فیلم مخاطب نمیداند پیام فیلم چیست و ماجرای اصلی چیست و قرار است چه اتفاقی بیفتد از این رو نفس در سـینه حبس میشود و گویی بیننده احساس می کند با فیلمی از جنس ترس و وحشت رو به رو است. خاویر باردم در بطن فیلم نقش یک نویسنده را دارد وجنیفر لارنس زنی است که تمام کارهای خانه (در اینجا دنیا) با اوست، تمیز میکند، نظم میبخشد و با "از هم گسیختگی"میانه ای نداردو نمیخواهد خلوت خود با همسرش به یغما برود.اوایل فیلم همه چیز آرام و سر جای خودش است که مهمان ناگهانی(مردی مسن)وارد خانه میشود. مادر به حضور مهمانها (انسانها) بدبین است و تمایلی به عجین شدن با غریبه ها ندارد. مرد سالخورده اولین نفری است که در خانه حضور مییابد او همان حضرت آدم است. خدا با مهمان ها خوش رفتار است و مادر از آنان دوری میکند. در خلال فیلم خرده روایت های فرعی بیان میشود که ارتباط آن خرده روایتها را با روایت اصلی فیلم نمی بینیم و به زعم نگارندۀ متن، بینندۀفیلم را گمراه میکند. میتوان گفت این امر، بر شاکلۀ کلان روایت فیلم خللوارد میکند و این شیوۀ پرداخت ارنوفسکی است که شاید میخواهد با ذهن مخاطبانش بازی کند.خدا نویسنده است و داستان همه انسان ها را نگاشتهمن جمله داستان ادم را. در اتاق خدا الماسی هست که به واسطۀ آن و با حضور مادر خانۀویران شدهدوباره از نو بنا شده. خانه ای که در آتش سوخته و از بین رفته و دوباره مادر آن را با تمام جزئیاتش ساخته و پرداخته است.ارتباط چندانی بین پیرنگ ها و روایت های جزئی فیلم مشاهده نمی شود و به همین دلیل است کهدرکپیام اصلی فیلم به محاق می رود. مادر آدم را تهدیدی برای خانه (دنیا)و زندگی اش تلقی می کند.
مهمان سر زده و ناخواندۀ دیگری در خانه را میکوبد او کسی نیست جز همسر آدم یعنی حوا. شاید درک این مسئله در وهلۀ اول سخت باشد ولی با ریزبینی میتوان آن اِلِمانها و عناصر را اخذ کرد. اِشکالی که در فیلم مادر قابل مشاهده است همخوانی نداشتن فرم با محتوای فیلم است. معلوم نیست آخر داستان به کجا ختم شود و مقصود نویسنده از این سناریو چیست از ان گذشته مبحث عمیق "خدا شناسی"، "دین"، "خلقت" و مباحثی از این دست که کل تاریخ بشر بهان گره خورده؛ نمی توان در فرم امروزی ان به نمایش درآرود و ساحت کهن و اساطیری چنین مفاهیمی را با ساحت زندگی کنونی به هم گره زد و این امر به غیرقابل باور بودن آن میافزاید.
نقد و بررسی فیلم مادر
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com