خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

  1. آموزش نقاشی دیجیتال با گوشی و معرفی سری نوت (Note سامسونگ) :
    1. بررسی گوشی سری نوت(Note) از دید یک نقاش دیجیتال:
  2. معرفی ۴ برنامه نقاشی دیجیتال برای سیستم عامل اندروید:
    1. برنامه نقاشی دیجیتال Sketchbook :
    2. برنامه طراحی Artflow :
    3. برنامه طراحی و نقاشی دیجیتال SketchbookX :
    4. برنامه گرافیکی و نقاشی Painter :
  3. آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook :
  4. آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ :
    1. تنظیمات و ابزار های استفاده شده در آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook :
    2. شروع نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ :
  5. جمع بندی و سخن آخر:
    1. شاید این نوشته ها را هم بپسندید
    2. بهترین خودکار سفید برای ایجاد نور در نقاشی
    3. فیلم اسکیس ساده چهره و سه تمرین عملی برای اسکیس
    4. دوازده ترفند آبرنگ برای شروع نقاشی
آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه sketchbook یا آموزش نقاشی دیجیتال با گوشی نوت سامسونگ، آخرین آموزش رایگان سال ۹۸ می باشد که بخشی از دوره نقاشی دیجیتال گروه طراحی روشن است که برای اواسط سال ۹۹ برنامه ریزی کرده ایم. این فیلم بعنوان عیدی برای شما عزیزان بصورت رایگان قرار گرفته است و امیدواریم از آن لـ*ـذت ببرید.
در مورد نقاشی دیجیتال یا همان Digital painting بطور مفصل صحبت خواهیم کرد و مطلب بسیار است، اما بطور خلاصه نقاشی دیجیتال یکی از تکنیک های نقاشی است که با برنامه های گرافیکی مخصوص و وسایل مخصوص همچون قلم های نوری یا تبلت های نوری انجام می شود. لازم به ذکر است که امروزه بیشتر طراحی نشریات و طراحی های مدیا فیلم، بازی و وب از نوع نقاشی دیجیتال است و با توجه به این گستردگی زمینه شغلی زیادی را فراهم می کند.
در سه فیلم زیر، ابتدا جناب طهانی به بررسی گوشی های سری نوت (Note سامسونگ) می پردازند و معایب و مزایای آن ها را عنوان می کنند. سپس در بخش دوم، معرفی چند برنامه نقاشی دیجیتال مخصوص سیستم عامل اندروید را انجام می دهند و بخش های مختلف برنامه Sketchbook را توضیح می دهند. در بخش سوم نیز آموزش نقاشی دیجیتال مبتدی با برنامه Sketchbook و گوشی نوت به تصویر می کشند.

آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ (بخش اول)

آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ (بخش دوم)

آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ (بخش سوم)

آموزش نقاشی دیجیتال با گوشی و معرفی سری نوت (Note سامسونگ) :
شاید آموزش نقاشی دیجیتال با گوشی موبایل بنظر بی اهمیت برسد، اما گوشی های هوشمند سری نوت سامسونگ قابلیت هایی در خود دارند که بیشتر نقاشان دیجیتال را به خود علاقه مند کرده اند. این علاقه دلایل زیادی دارد و کم اهمیت نیست، به شخصه هنرمندان نقاش دیجیتال بسیاری را دیده ام که اگر یک دفتر sketchbook همراه خود نداشتند، یک گوشی سری نوت داشته اند تا ایده های خود را سریعا ثبت کنند.
قطعا اولین فاکتوری که این سری گوشی را مورد توجه طراحان کرده است، قلم آن می باشد، قلم لمسی(stylus) با نام تجاری S pen.
قلم های لمسی از مدت ها پیش توسط شرکت های تولید کننده گوشی در کنار برخی موبایل ها قرار داده شده بود، اما صرفا تلاشی نا فرجام بودند، هیچ کدام حس مداد یا خودکار را به کاربر نمی دادند.


در سال ۲۰۱۱ سامسونگ اولین سری گوشی های نوت را در آلمان معرفی کرد و از آن پس بدعتی خاص در زمینه قلم های لمسی و فبلت های جذاب که حس خودکار و دفترچه یادداشت را به کاربر می دادند، ایجاد کرد.
بهینه سازی قلم های S pen مورد توجه طراحان و نقاشان نیز قرار گرفت، این توجه شاید به دلیل همکاری شرکت حرفه ای ژاپنی وکام(Wacom) با سامسونگ بود. شرکتی که پرچم دار تولید قلم های نوری و تبلت های طراحی حرفه ای در جهان بوده و هست.
قلم های S pen بدلیل این همکاری روی صفحه گوشی با خاصیت مغناطیسی بی نیاز به شارژ بودند و همچنین به فشار و شیب متفاوت پاسخی متناسب روی صفحه گوشی منتقل می کردند.
در زمینه سخت افزار گوشی های سری Note و قلم S pen در اینجا صحبتی نمی کنیم، در اینباره سایت های تخصصی بسیاری وجود دارند که کامل این موارد را پوشش داده اند.
بررسی ما صرفا از دیدگاه یک نقاش دیجیتال است(گوشی مورد بررسی و استفاده در فیلم Note 9 سامسونگ است).


فرم قلم طراحی S pen:

بعنوان یک طراح یا نقاش فرم قلم و وسیله ای که در دست گرفته می شود اهمیت دارد، قلم S pen برای طراحی و نقاشی طولانی مدت مناسب نیست، ارگونومی این قلم برای طراحی اسکیس سریع و یادداشت برداری کوتاه مناسب می باشد. قلم بسیار ظریف و با ارتفاع کم که در درون گوشی جا بگیرد طراحی شده است و قطعا با قلم های نوری wacom pro pen ،tab s، apple pencil، bamboo و… قابل مقایسه نیست.



آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum و YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

صفحه نمایش یا صفحه نقاشی:
کیفیت صفحه نمایش سری نوت همیشه عالی بوده است و اندازه آن نیز با توجه به اینکه در دسته فبلت ها قرار دارد، بعنوان گوشی قابل قبول است. اما مساله ای که از دید ما کمی برای نقاشی دیجیتال ضعف به حساب می آید انحنای لبه ای صفحه نمایش است که چند سالی است در طراحی این سری گوشی تغییر کرده است. اگر به گوشی های نوت ۴ یا نوت ۵ توجه کنید، صفحه نمایش تـ*ـخت است و کاملا می توان روی آن مسلط بود اما در سری های نوت ۸ به بعد انحنایی به لبه ها اضافه شده که علاوه بر تمام صفحه شدن گوشی، تسلط نقاش دیجیتال در این لبه ها کاهش می یابد.


ظرافت نوک قلم طراحی S pen:
یکی از مواردی که برای نقاش دیجیتال مهم است ظرافت نوک قلم نوری برای طراحی جزئیات است، سری گوشی های نوت ۴ و نوت ۵ علی رغم طراحی متفاوت قلم اما نوک قلم هر دو به یک شکل بود و ظرافت متوسطی داشت. ولی در نوت۸ به بعد نوک قلم بسیار ظریف تر و بهینه تر شد که در هنگام طراحی این مساله کاملا مشهود است و تسلط در جزئیات نقاشی دیجیتال بیشتر می شود.


سرعت واکنش قلم و صفحه گوشی:
اگر تا بحال با قلم های نوری یا قلم های لمسی کار نکرده اید باید بگوییم این قلم ها کاملا مانند مداد یا خودکار نیستند، علی رغم تلاش های بسیار سرعت اثرگذاری مداد روی کاغذ و واکنش کاغذ بسیار بیشتر از اغلب قلم های نوری و تبلت های طراحی است. یکی از فاکتور هایی که این سرعت را اندازه گیری میکند (RPS (reports per second است، که بعدا در مقاله ای در مورد عوامل مهم در خرید قلم های نوری صحبت خواهیم کرد.
بطور ساده هنگامی که شما قلم را با سرعت روی صفحه گوشی حرکت دهید هر چه سرعت نشانگر با سرعت دست شما هماهنگ باشد، بهتر است و تاخیر کمتری دارد.
در قلم های نوری قدیمی تر و ارزان این تاخیر کاملا مشهود بود بطوری که ثانیه ای پس از حرکت دست شما خط ترسیم میشد.
این فاکتور در قلم S pen و گوشی های سری نوت هر سال بهینه می شود و اگر بخواهیم با قلم های نوری حرفه ای مقایسه کنیم، در رده متوسط و قابل قبول قرار می گیرد.

اتصال به نمایشگر بزرگتر و تبلت های طراحی:
گوشی های سری نوت مخصوصا از نوت ۸ به بعد قابلیت ارتباط به پورت usb را دارند و می توانید موس یا کیبورد نیز به آن های متصل کنید، مانند سری Tab s سامسونگ. اما این قابلیت برای ما از این نظر جذاب است که می توانید با پورت usb یا کابل HDMI تصویر را روی نمایشگری بزرگتر مشاهده کنید یا از قابلیت samsung Dex استفاده کنید.




و حتی می توانید با تبلیت usb به usb c یک تبلت طراحی حرفه ای را به گوشی خود متصل کنید و با تبلت داخل برنامه نقاشی دیجیتال گوشی طراحی کنید، دایره حرکت دستتان وسیع تر می شود، البته این قابلیت روی سایر گوشی ها هوشمند امروزه برقرار است. ولی تا جایی که ما اطلاع داریم تبلت ها و قلم نوری های شرکت HUION اتصال بهتری را ارائه می دهند، طبق تستی که انجام دادیم، قلم نوری intuos وکام مانند موس عمل کرد و فشار قلم و زاویه ان تاثیری در خطوط ما در برنامه نقاشی دیجیتال نداشت،‌اما گویا تبلت های HUION در این حالت کاملا منعطف هستند و نقش خود را به خوبی ایفا می کنند.


آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum و YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی ۴ برنامه نقاشی دیجیتال برای سیستم عامل اندروید:
برای آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه های گرافیکی مختلف باید آشنا شویم، همانطور که گفتیم آشنایی سخت افزار و نرم افزار برای آموزش نقاشی دیجیتال لازم است. در این بخش ۴ برنامه را بطور مختصر بیان میکنیم و آموزش نقاشی دیحیتال با برنامه Sketchbook را هدف اصلی قرار می دهیم و سایر برنامه ها بصورت عملی در دوره نقاشی دیحیتال معرفی خواهند شد.


ممکن است دوستان هنرمند برنامه های بیشتری را بشناسند اما طبق بررسی ما این چهار برنامه ساده، کاربردی و در دسترس هستند.



برنامه نقاشی دیجیتال Sketchbook :
شاید بتوان گفت مناسب ترین برنامه برای شروع نقاشی دیجیتال این برنامه می باشد، محصول شرکت Autodesk، یک برنامه کاربردی که روی اغلب سیستم عامل ها نسخه مخصوص دارد و می توانید در ویندوز، مک، iOS و اندروید نقاشی هایتان را منتقل و ادامه دهید.
محیط کاربری ساده برای یادگیری، ابزارهای وسیع و… این برنامه را محبوب نقاشان دیجیتال و طراحان خودرو و طراحان صنعتی کرده است.
sketchbook رایگان است، البته نسخه های پولی نیز دارد که دارای ابزار و امکانات بیشتری است. بدلیل تحریم شاید در گوگل پلی این برنامه را با ip ایران پیدا نکنید، اما با جستجو در اینترنت و کافه بازار این برنامه را به راحتی می توانید دانلود کنید.



برنامه طراحی Artflow :
یک برنامه طراحی ساده، محیط کاربری این برنامه از sketchbook ساده تر است، ابزار طراحی کمتری دارد و صرفا برای نقاشان دیجیتالی که میخواهند ساده فقط نقاشی کنند مفید است چون هیچ ابزار کمکی دیگری مانند برنامه sketchbook ندارد. این برنامه نیز در دسترس است.


آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum و YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

برنامه طراحی و نقاشی دیجیتال SketchbookX :
این نسخه پولی sketchbook است که بصورت هک شده در اینترنت وجود دارد، محیط برنامه تقریبا مشابه sketchbook رایگان است، برخی ابزار بیشتر است و چون نسخه های هک شده یا کرک شده از نسخه های قدیمی تر هستند، محیط برنامه کمی نسبت به نسخه به روز و رایگان sketchbook ظاهر گرافیکی قدیمی تری دارد.


برنامه گرافیکی و نقاشی Painter :
این برنامه تقریبا امکانات مشابهی دارد ولی در دو بخش تفاوت دارد، ابزارهای نقاشی کمتری دارد و ابزارهای ویرایش عکس و طراحی وکتوری اضافه دارد که در برنامه sketchbook وجود ندارد. شاید بتوان گفت این برنامه برای دوستانی که را ویرایش عکس نیز می خواهند، فتوشاپی کوچک است.
این برنامه نیز رایگان پیدا می شود ولی در زمینه ذخیره سایزی نقاشی های دیجیتال محدودیت هایی دارد در نسخه رایگان.
مقایسه دقیق برنامه های نقاشی دیجیتال را به مقاله ای مجزا ارجاع می دهیم و این جا می رویم سراغ معرفی محیط نرم افزار ابتدایی، یعنی sketchbook




آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook :
قبل از اینکه نقاشی دیجیتال را شروع کنیم محیط برنامه نقاشی دیجیتال sketchbook را معرفی می کنیم و با منو و ابزارها آشنا می شویم.
محیط برنامه در نگاه اول بسیار ساده است، در قسمت بالا نوار ابزار قرار دارد و یک نشانه دایره ای در پایین صفحه دیده می شود. از نوار ابزار بالا و معرفی منو از سمت چپ شروع می کنیم.


آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
اولین بخش منو اصلی نرم افزار است که شامل بخش های زیر است:

New Sketch : صفحه نقاشی خود را از این بخش می توانید بنا به اندازه دلخواهتان ایجاد کنید و سپس روی آن نقاشی کنید. سایز بر حسب پیکسل تعریف می شود و هرچه اندازه بزرگتر باشد بدلیل سنگینی فایل تعداد لایه هایی که می توانید ایجاد کنید کمتر می شود(در مورد لایه ها جلوتر توضیح داده ایم)
علاوه بر حالت انتخابی، سایز های تعریف شده ای بر حسب اندازه صفحه گوشی های موبایل، صفحات وب و اندازه فیلم در این بخش قرار دارد.



آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
Gallery : می توانید فایل های نقاشی دیجیتال خود را در این بخش ذخیره کنید و در زمان دیگری مجدد تماشا کنید و ادامه نقاشی را انجام دهید.
Share : مانند گزینه share در سایر نرم افزار ها می توانید نقاشی خود را در رسانه های اجتماعی، فضاهای ابری یا حتی بصورت عکس در خود گوشی منتقل کنید.
Preferences : تنظیمات کلی نرم افزار در این بخش قرار دارد، تعریف کردن میانبر ها یا تنظیمات استفاده از سه انگشت برای برگشت به مراحل قبل نقاشی را می توانید در این بخش اعمال کنید.


آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
Pen mode : این بخش خیلی ساده است اگر فعال باشد فقط با قلم S pen می توانید نقاشی کنید و اگر غیر فعال باشد اگر دستتان روی صفحه گوشی برخورد کند بعنوان قلم معمولی خط ترسیم می شود و بهتر است فعال باشد تا از خط های ناخواسته جلوگیری شود.
Support : شما را به سایت شرکت Autodesk متصل می کند تا مشکلات و سوال هایی که دارید را پشتیبانی کنند البته ایران در لیست تحریم های این شرکت است و توصیه نمی کنیم از این بخش استفاده کنید، کاربردی نیز نیست.

گزینه دوم ابزار ها هستند.
Selection : ابزار انتخاب است، مانند سایر نرم افزار های گرافیکی می توانید با این ابزار بخشی از نقاشی یا عکس خود را انتخاب کنید و ویرایش یا جابجایی را روی این بخش انجام دهید.


آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
Transform : ابزار جابجایی و تغییر اندازه و فرم را با این ابزار می توانید انجام دهید، چرخش و قرینه سازی عکس یا بخش انتخاب شده نیز جز کاربردهای این ابزار است.
Fill : ابزار سطل رنگ و رنگ آمیزی کلی است. شامل رنگ آمیزی کلی(محدوده مورد نظر را یکدست با رنگ انتخاب شده رنگ می کند)، رنگ آمیزی تدریجی خطی(سه رنگ انتخاب می شود و رنگ بصورت خطی از رنگ اول به رنگ سوم تغییر می کند)، رنگ آمیزی تدریجی دایره ای(همان حالت قبل با این تفاوت که در راستای شعاع دایره رنگ تغیر می کند)
Guides : ابزار های خط کش و خط کش منحنی و… بصورت مجازی برای شما روی سطح کاغذ قرار می دهد که می توانید خطوط را دقیق تر رسم کنید.


آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
Symmetry : ابزار تقارن، با این ابزار می توانید خطوط تقارن با حالت های بسیار زیاد ایجاد کنید و وقتی در کنار خطوط طراحی میکند تقارن طراحی شما خودکار منتقل می شود. این ابزار برای افرادی که نقاشی وکتوری و ماندالا انجام می دهند بسیار کاربردی است.
Draw styles : ترسیم خط صاف و شکل هندسی دایره، بیضی، مربع و مستطیل را می توانید به این ابزار بسپارید.
Predictive stroke : این ابزار بسیار جالب است، به طور ساده می توان گفت در بالاترین درجه، حرکت شما را حدس میزند و خط شما را تصحیح میکند، اگر نمیتوانید منحنی های نرمی رسم کنید یا ترسیم دایره و بیضی را سخت انجام می دهید، تنظیمات درجه این ابزار را تغییر دهید.

Import image : اگر از عکس الگو استفاده می کنید یا روی عکسی می خواهید نقاشی دیجیتال کنید با این ابزار می توانید عکس را به داخل کاغذ خود بیاورید و تغییر اندازه و… بدهید.




آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
Perspective guides : خطوط راهنمای پرسپکتیو یک نقطه ای، دو نقطه ای و سه نقطه ای را با این ابزار می توانید روی کاغذ قرار دهید و از آن ها استفاده کنید.

Text : ابزار نوشتن برای نقاشی دیجیتال در مواقعی که می خواهید متنی در نقاشی خود بنویسید بسیار کاربردی است.
Time lapse : خیلی ساده است با فعال کردن این ابزار، برنامه Sketchbook از صفحه نقاشی شما فیلمی بصورت دور تند تولید می کند و می توانید آن را ذخیره کنید.




آموزش نقاشی دیجیتال با برنامه Sketchbook و گوشی نوت سامسونگ

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا