خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر به تازگی یک دوربین بدون آینه یا DSLR خریده‌اید و آزادی عکاسی با چنین دوربین‌هایی را تجربه کرده‌اید، احتمالا قصد دارید در قدم بعدی تجهیزات خودتان را ارتقاء دهید. در ادامه با ده وسیله جانبی ضروری برای هر عکاس آشنا خواهیم شد:


۱- کیف دوربین
در صورتی که دوربین شما نسبتا کوچک است و فقط از یک لنز استفاده می‌کنید، احتمالا فکر می‌کنید نیازی به کیف دوربین نخواهید داشت اما در صورتی که می‌خواهید از دوربین خودتان مراقبت کنید، به احتمال زیاد به یک کیف دوربین نیاز خواهید داشت. کیف دوربین یکی از وسایل ضروری برای محافظت از تجهیزات خودتان در مقابل باران و گرد و خاک است. علاوه بر این، از آنجایی که در آینده لنزها و دیگر تجهیزات خودتان را هم گسترش خواهید داد، باید از یک کیف دوربین استفاده کنید تا حمل و نقل تجهیزات برای شما آسان‌تر شود.
کوله‌پشتی دوربین یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید برای حمل دوربین خودتان در مسیرهای طولانی استفاده کنید. اما نقطه ضعف آن‌ها این است که در صورتی که به تجهیزات خودتان نیاز داشته باشید باید کیف را از روی پشت خودتان پائین بیاورید. اگر یک عکاس منظره هستید، به خوبی می‌دانید که این کار خیلی سرعت شما را کم می‌کند.
از طرف دیگر کیف‌های شانه‌آویز دسترسی شما را به تجهیزات عکاسی ضروری آسان‌تر می‌کنند اما به دلیل آنکه تمام وزن کیف روی یک شانه می‌افتد، می‌تواند در مسیرهای طولانی شما را اذیت کند. کیف‌های Sling جدیدترین پیشنهاد در این زمینه هستند و راحتی کوله‌پشتی را با سرعت یک کیف شانه‌آویز تلفیق کرده‌اند. اما حتی این کیف‌ها نیز سختی‌های خودشان را دارند.
در کل انتخاب کیف مناسب به نیازهای شخصی شما بستگی دارد. اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید به چه کیفی نیاز دارید، بهتر است ببینید قصد دارید از چه تجهیزاتی استفاده کنید

.
۲- سه پایه
ممکن است تصور کنید که سه پایه یکی از مهم‌ترین تجهیزات عکاسی ضروری برای هر عکاس است اما داشتن سه پایه به اندازه داشتن کیف دوربین مهم نیست. با این وجود سه پایه نیز از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است و برای اینکه بتوانید دوربین را در یک زاویه خاص و کاملا ثابت نگه دارید، به سه پایه نیاز دارید. سه پایه کمک می‌کند بتوانید عکس‌هایی کاملا واضح با جزئیات زیاد بگیرید.
با سه پایه‌های ارزان قیمت وسوسه نشوید. خیلی از این سه پایه از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و به سادگی تکان می‌خورند. به همین خاطر بهتر است کمی بودجه خودتان را افزایش دهید و روی یک سه پایه قوی سرمایه گذاری کنید تا بتوانید حتی در شرایط خیلی سخت نیز از آن استفاده کنید.
آخرین چیزی که در زمان خرید سه پایه باید بررسی کنید، این است که مطمئن شوید تا سطح چشم شما بالا می‌آید و در عین حال می‌توانید از فاصله‌ی نزدیک به زمین نیز از آن استفاده کنید. سه پایه‌ای که می‌خرید باید انعطاف‌پذیری کافی برای کار در هر زاویه‌ای را به شما بدهد.
برای اینکه بتوانید با سرعت کافی از سه پایه عکاسی خودتان استفاده کنید، بهتر است سه پایه‌ای بگیرید که از قفل‌های گیره‌ای استفاده می‌کنند. این قفل‌ها کمک می‌کنند بتوانید با سرعت خیلی زیادی سه پایه خودتان را باز کنید. در مقابل قفل‌های پیچشی فضای خیلی کمتری را اشغال می‌کنند و به همین خاطر برای مواقعی که می‌خواهید سه پایه را همراه خودتان حمل کنید، انتخاب خیلی بهتری هستند.


۳- هد سه پایه
نیازی به گفتن نیست که در صورت استفاده از سه پایه، یکی دیگر از تجهیزات عکاسی ضروری که باید داشته باشید، هد سه پایه است. هد سه پایه یک قطعه فلزی است که وظیفه اتصال سه پایه و دوربین شما را برعهده دارد. به همراه خیلی از سه پایه‌هایی که در بازار می‌بینید، هد هم عرضه می‌شود اما بسته به نیازهای خودتان می‌توان هد سه پایه مناسب را به صورت جداگانه هم خریداری کنید. برخی اوقات بهتر است سه پایه و هد آن را به صورت جداگانه خریداری کنید.
بال هد به دلیل اینکه می‌توانید از آن در زوایای غیرمعمول استفاده کنید، معمولا در بین عکاس‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. همچنین استفاده از این نوع هد نیز خیلی آسان‌تر است و به جز عکاسی منظره، برای اکثر سبک‌های عکاسی مناسب است. به عقیده عکاس‌های منظره، در مواقعی که می‌خواهید زاویه دوربین را بالا پائین کنید و در عین حال افق را در تصویر نگه دارید، بال‌هدها عملکرد ضعیفی دارند.



۴- ریموت شاتر(کنترل راه دور)
در صورتی که به عکاسی نوردهی طولانی (Long Exposure) علاقه دارید، احتمالا با ارزش ریموت شاتر آشنا هستید. حتی در صورتی که دوربین را روی یک سه پایه نصب کرده باشید هم لرزش ناشی از لمس دوربین می‌تواند در عکس‌های شما مشهود باشد. به همین خاطر بهتر است از یک ریموت شاتر برای فعال کردن شاتر بدون لمس دوربین استفاده کنید.


۱۰ وسیله ضروری برای هر عکاس

 

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع


همچنین می‌توانید از ریموت شاتر به عنوان تایمر حالت Bulb نیز استفاده کنید. حالت Bulb به شما این امکان را می‌دهد که شاتر را برای مدت زمانی بیش از 30 ثانیه باز نگه دارید. همچنین می‌توانید از ریموت شاتر برای عکسبرداری با فاصله زمانی نیز استفاده کنید و چند عکس مختلف با زمان‌بندی یکسان بگیرید.
برخی تجهیزات عکاسی دیگر مثل دانگل‌های ioShutter و TriggerTrap حتی به شما اجازه می‌دهند شاتر را از طریق گوشی نیز کنترل کنید.
دو نوع شاتر ریموت وجود دارد: باسیم و بیسیم. با استفاده از ریموت‌های بیسیم می‌توانید از فواصل دورتری از دوربین خودتان استفاده کنید و به دلیل اینکه به صورت فیزیکی به دوربین وصل نشده‌اید، لرزش دوربین خیلی کمتر است.



۵- فلاش اکسترنال
فلاش درون دوربین شما کمک می‌کند کمی نور صحنه را افزایش دهید اما با استفاده از فلاش اکسترنال می‌توانید عکس‌های خیلی زیباتری بگیرید. این نوع فلاش را می‌توانید روی کفشک دوربین نصب کنید و یا از راه دور به صورت بیسیم یا با سیم از آن استفاده کنید.
این گزینه یکی دیگر از تجهیزات همه‌کاره عکاسی است و در بازار با مدل‌های متفاوتی از آن روبرو خواهید شد. اما به منظور افزایش سادگی کار خودتان بهتر است محصولی انتخاب کنید که از سیستم نورسنجی دوربین شما پشتیبانی می‌کند تا کنترل میزان نوردهی به صورت خودکار انجام شود.
در صورتی نیز که بودجه شما محدود است و از چالش نمی‌ترسید، بهتر است یک فلاش کاملا دستی و غیر اتوماتیک بخرید.

۶- دیفیوزر فلاش (نرم کننده نور فلاش)
فلاش اکسترنال نور بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد اما برخی اوقات شما باید از نور نرم‌تری استفاده کنید. برخی اوقات یک صفحه پلاستیکی شفاف می‌تواند تفاوت خیلی زیادی ایجاد کند و کمک کند نور را نرم‌تر کنید و سوژه را زیباتر به تصویر بکشید. دیفیوزرهای مختلفی در بازار وجود دارند که بسته به نیازهای خودتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۷- لنز بیشتر
ببنابر برخی دلایل لنز می‌توانست گزینه دوم این لیست باشد اما به دلیل هزینه‌های زیاد یک لنز تصمیم گرفتیم در انتهای مقاله به آن اشاره کنیم. در شرایط معمولی یک لنز زوم استاندارد با فاصله کانونی 55-18میلیمتر به همراه دوربین‌های APS-C و 105-24میلیمتر به همراه دوربین‌های فول‌فریم عرضه می‌شود.
با اینکه چنین لنزی برای شروع خیلی خوب است اما برای عکاسی منظره به یک لنز واید و برای عکاسی ورزشی به یک لنز تله نیاز دارید.


۸- هود لنز
اگر لنز مناسب را دارید اما از هود لنز استفاده نمی‌کنید، باید به سرعت نسبت به خرید آن اقدام کنید. هود لنز یکی از تجهیزات مناسب برای عکاسی است که روی عنصر جلوی لنز شما سایه می‌اندازد و از آن در مقابل عناصری مثل باران محافظت می‌کند و همچنین تاثیر فلر (درخشش) را نیز به اندازه چشمگیری کاهش می‌دهد.

۹- اخطار
اخطار آزادی عمل خیلی زیادی به عکاس‌ها می‌دهد و اجازه می‌دهد آن‌ها بتوانند در شرایط نوری مختلف و دیگر مشکلات ممکن بهترین عملکرد را داشته باشند. برای مثال فیلترهای پلاریزه برای حذف انعکاس و افزایش کنتراست تصویر کاربرد دارند.
در عین حال فیلترهای ND به شما اجازه می‌دهند در طول روز عکس‌هایی با نوردهی طولانی بگیرید و ابرها و جریان آب را محو کنید تا منظره را به شکلی مینیمالیستی ثبت کنید. همچنین در مواقعی که می‌خواهید در طول روز با دیافراگم نسبتا باز عکاسی کنید نیز می‌توانید از فیلترهای ND استفاده کنید.
دو نوع اخطار مختلف در بازار وجود دارد: اخطار گرد و اخطار مربعی. فیلترهای گرد جلوی لنز شما پیچ می‌شوند و باید حتما فیلتری را انتخاب کنید که با ابعاد لنز شما مطابقت داشته باشد. در مقابل لنزهای مربعی وارد یک نگه‌دارنده می‌شوند که در جلوی لنز شما قرار می گیرند.
هرکدام از این فیلترها نقاط ضعف خودشان را دارند. برای مثال استفاده از فیلترهای دایره‌ای خیلی ساده است اما باید سایز آن‌ها دقیقا با سایز لنزی که دارید مطابقت داشته باشد. در مقابل می‌توانید از فیلترهای مربعی بدون در نظر گرفتن سایز لنز استفاده کنید اما استفاده از آن‌ها خیلی سخت است.

۱۰- تمیزکننده لنز و حسگر
تمیز نگه داشتن دوربین و تجهیزات عکاسی نکته خیلی مهم و ضروری ای است و به همین دلیل داشتن یک دمنده می‌تواند برای پاک کردن گرد و غبار از روی لنز و دوربین شما خیلی موثر باشد.
همچنین توصیه می‌کنیم یک کیت تمیز کننده حسگر نیز داشته باشید. با اینکه بسیاری از دوربین‌های DSLR و بدون آینه از تمیزکننده‌های داخلی استفاده می‌کنند، خیلی از آلودگی‌ها می‌توانند وارد دوربین شما شوند و مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورند.
منبع: نورنگار


۱۰ وسیله ضروری برای هر عکاس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا