خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
گریس هاپر بانوی دانشمند آمریکایی در حوزه‌ی برنامه‌نویسی و مخترع اولین کامپلایلر بود که به مقام دریاسالاری در نیروی دریایی آمریکا نیز دست یافت.
گریس هاپر (Grace Brewster Murray Hopper) دانشمند آمریکایی علوم کامپیوتر بود که نام خودش را به‌عنوان یکی از اولین برنامه‌نویس‌های کامپیوتر مشهور هاروارد مارک جاودانه کرد. او یکی از پیشگامان برنامه‌نویسی مدرن بود و اولین کامپایلر برنامه‌نویسی را نیز توسعه داد. ایده‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی مستقل از ماشین از ذهن این دانشمند زاده شد و بعدها به خلق زبان برنامه‌نویسی کوبول انجامید.
هاپر علاقه‌ی زیادی نیز به ارتش داشت و در دوران جنگ جهانی دوم برای ملحق شدن به ارتش آمریکا پیش‌قدم شد. البته او در ابتدا از پیوستن به ارتش منع شده اما در لیست نیروهای رزرو قرار گرفت. این بانوی دانشمند در توسعه‌ی کامپیوتر UNIVAC I نیز نقش داشته است. تلاش‌های هاپر برای توسعه‌ی کامپایلر در جهت این ایده بود که می‌توان به زبان انگلیسی با کامپیوترها صحبت کرد.

دستاوردهای گریس هاپر و فعالیت او در ارتش باعث شده تا القاب متنوعی از ملکه‌ی برنامه‌نویسی تا گریس شگفت‌انگیز به او داده شود. برخی از موشک‌ها و ابرکامپیوترهای آمریکایی نیز به نام این دانشمند ثبت شده‌اند. هاپر در طول مدت زندگی ۴۰ جایزه و درجه‌ی افتخاری متنوع دریافت کرد. حتی پس از مرگ هاپر نیز جایزه‌هایی به او اهدا شد که از این میان می‌توان مدال آزادی سال ۲۰۱۶ آمریکا را نام برد.

تولد و تحصیل
گریس هاپر در ۹ دسامبر سال ۱۹۰۶ در نیویورک سیتی متولد شد. او بزرگترین فرزند یک خانواده‌ی ۵ نفره بود. والتر فلچر ماری و مری کمبل ون‌هورن پدر و مادر گریس بودند که اصلیتی اسکاتلندی و هلندی داشتند. جد پدری او از سربازان ارتش آریکا بوده و در جنگ داخلی این کشور حضور داشته است. پدر گریس کارگزار بیمه و مادرش عاشق ریاضیات بود. این عشق به ریاضیات به گریس هم منتقل شد.

گریس از کودکی به ماشین‌آلات و کشف ناشناخته‌های علاقه‌مند شد
سال‌های کودکی گریس با علاقه‌ی زیاد به مطالعه، نواختن پیانو و یادگیری روش کار ماشین‌آلات گذشت. او یک بار یک ساعت زنگ‌دار را دمونتاژ کرد تا روش کار آن را متوجه شود. وقتی گریس نتوانست آن ساعت را مونتاژ کند، برای درک روش مونتاژ، ۷ ساعت زنگ‌دار دیگر در خانه را نیز باز کرد تا این که در نهایت توسط مادرش متوقف شد
گریش برای تحصیل به دو مدرسه‌ی مخصوص دختران فرستاده شد. گراهام و شون‌میکرز نام مدارسی بودند که گریس در نیویورک‌سیتی در آنها تحصیل کرد. هدف هاپر برای تحصیلات دانشگاهی، کالج واسر بود که در سال ۱۹۲۳ برای آن اقدام کرد. ضعف در امتحان زبان‌های لاتین باعث شد تا هاپر در اولین تلاش ناموفق شده و یک سال دیگر برای ورود به دانشگاه تلاش کند.
هاپر یک سال در مدرسه‌ی هارتریج در پلینفیلد نیوجرسی تحصیل کرد و سرانجام در سال ۱۹۲۴ وارد کالج واسر شد. تحصیلات دانشگاهی او در رشته‌های ریاضی و فیزیک در این دانشگاه انجام شد تا این که در سال ۱۹۲۸ با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. هاپر پس از فارغ‌التحصیلی برای ادامه‌ی تحقیقات به دانشگاه ییل رفت.
گریس ماری دو سال پس از فارغ‌التحصیلی با استاد دانشگاه نیویورک وینسنت فاستر هاپر ازدواج کرد و از آن زمان نام گریس هاپر را برای خود برگزید. مطالعات گریس در دانشگاه ییل به‌خاطر بورسیه‌ای بود که کالج واسر به او داده بود و در سال ۱۹۳۰، مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه ییل برای او به ارمغان آورد.
گریس هاپر در سال ۱۹۳۱ تدریس در کالج واسر را شروع کرد. او به‌عنوان استاد ریاضیات در این دانشگاه مشغول شده و پس از سه سال تدریس، به درجه‌ی استادیاری رسید. دانشگاه ییل در سال ۱۹۳۴ مدرک دکترا را به گریس هاپر اهدا کرد. استاد راهنمای او در پایان‌نامه‌ی دکترا، Øystein Ore بود. هاپر در سال ۱۹۴۱ برای ادامه‌ی تدریس به دانشگاه نیویورک رفت.


بیوگرافی گریس هاپر | دانشمند علوم کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

شروع فعالیت کاری و نظامی
با شروع جنگ جهانی دوم، هاپر علاقه‌ی شدیدی داشت که به نیروهای نظامی آمریکا ملحق شود. به‌هرحال او در آن زمان ۳۴ ساله و سنش یادگیری فعالیت‌های نظامی زیاد بود. به‌علاوه، او یک استاد ریاضیات بود و شعلش برای جنگ حیاتی محسوب می‌شد. به‌هرحال باوجود تمام چالش‌ها و این حقیقت که فعالیت گریس به‌عنوان استاد، برای جنگ مفیدتر است، او با کسب مجوز از کالج واسر به بخش رزرو نیروی دریایی آمریکا ملحق شد.

با وجود مخالفت‌ها، او به شدت به‌دنبال خدمت در ارتش بود
گریس آموزش‌های ابتدایی را در مدرسه‌ی نظامی میدشیپمن گذراند و به درجه‌ی ستوانی رسید. پس از این آموزش‌ها، گریس برای فعالیت در پروژه‌ی جنگ‌افزارهای کامپیوتری به دانشگاه هاروارد رفت. او از سال ۱۹۴۴ به‌همراه جوان آیکین روی پروژه‌ی Harvard Mark I مشغول به فعالیت شد.
تا سال‌های پایانی جنگ، فعالیت‌های گریس در پشت‌صحنه‌ی پیشرفت‌های کامپیوتری با جدیت ادامه داشت و او روی نسخه‌ی دوم کامپیوتر هاروارد مارک نیز فعالیت می‌کرد. در خلال کار روی همین کامپیوتر بود که اولین باگ کامپیوتری توسط هاپر نام نهاده شد. این باگ، یک شاپرک بود که در یکی از ۱۷۰۰ رله‌ی آن کامپیوتر، اتصال کوتاه ایجاد می‌کرد.

اولین باگ کامپیوتری که جسد یک شاپرک در رله‌های کامپیوتر هاروارد مارک بود
خدمت هاپر در ارتش در سال ۱۹۴۶ پایان یافت اما او هنوز به‌عنوان نیروی رزرو شناخته می‌شد. او از دانشکده‌ی واسر استعفا داد تا تحقیقاتش را در هاروارد پیگیری کند. در آن زمان، هاپر به‌عنوان کارشناس تحقیقات مهندسی و فیزیک کاربردی در آزمایشگاه کامپیوتر این دانشگاه کار می‌کرد. او در زمان توسعه‌ی کامپیوتر مارک ۳ نیز هنوز در هاروارد بود.
پس از چند سال فعالیت دانشگاهی و نظامی،‌ نوبت به ورود جدی به بازار کار رسید. هاپر در سال ۱۹۴۹ به‌عنوان ریاضی‌دان ارشد وارد شرکت Eckert-Mauchly Computer Corporation شد. او در آنجا به‌همراه جان اکرت و جان ماکلی روی پروژه‌ی UNIVAC کار می‌کرد. فعالیت روی همین پروژه، قدم‌های اولیه برای توسعه‌ی کامپایلر را تشکیل داد. هاپر در تیمی عضو بود که اولین کامپایلر را با نام Flow-Matic توسعه دادند.

توسعه‌ی کامپابلر با هدف ارتباط آسان‌تر انسان با ماشین انجام شد
هاپر در مصاحبه‌هایی گفته است که در ابتدا هیچ کس به او و کامپایلرش اعتقاد نداشت. اکثر افراد بر این باور بودند که کامپیوتر تنها زبان الگوریتم می‌فهمد و ترجمه‌ی زبان انگلیسی به زبان ماشین غیرممکن است. این دانشمند بزرگ در مورد دلیل توسعه‌ی کامپایلر، تنبلی خودش را عنوان می‌کند. او امیدوار بود با ورود کامپایلرها به علم کامپیوتر، برنامه‌نویس‌ها به همان اصل اولیه‌ی خود یعنی دانش ریاضیات بازگردند.

هاپر در حال کار کردن با کامپیوتر UNIVAC
در واقع هاپر قصد داشت برنامه‌نویسی را برای پردازشگران داده آسان کند. او می‌خواست این افراد عبارت‌های خود را به زبان ریاضی یا انگلیسی بنویسند و کامپیوتر، آنها را به زبان ماشین تبدیل کند.
شرکت Remington Rand در سال ۱۹۵۰، شرکت اکرت-ماکلی را خریداری کرد و آن را به‌عنوان زیرمجموعه‌ی توسعه‌ی یونیوک به ثبت رساند. هاپر در ساختار جدید به‌عنوان مهندس سیستم مشغول به کار شد و مدیریت توسعه‌ی برنامه‌‌نویسی اتوماتیک در زیرمجموعه‌ی یونیوک را بر عهده گرفت. هاپر در آن سال‌ها باجدیت کار روی کامپایلرها را ادامه داد و اولیت مقاله‌ی خود در این موضوع را در سال ۱۹۵۲ منتشر کرد.

زبان برنامه‌نویسی COBOL تحقق رویای هاپر یعنی زبان آسان‌تر ماشینی بود
فعالیت جدی بعدی گریس هاپر در دنیای برنامه‌نویسی، تلاش برای توسعه‌ی زبان برنامه‌نویسی مخصوص کسب‌وکارها بود. در آن زمان فلو-ماتیک تنها زبان مخصوص در این حوزه بود و پایه‌های زبان جدید یعنی همان کوبول یا COBOL بر اساس آن برنامه‌ریزی شد. این زبان برنامه‌نویسی در سال ۱۹۵۹ رونمایی شد. توسعه‌ی زبان کوبول ( COmmon Business-Oriented Language) به‌دست متخصصان متعدد آن زما بود و هاپر به‌عنوان مشاور فنی آنها فعالیت می‌کرد.
علاوه بر زبان فلو-ماتیک، ایده‌هایی از زبان توسعه‌یافته توسط آی‌بی‌امن یعنی COMTRAN نیز در توسعه‌ی کوبول استفاده شدند. ایده‌های هاپر مبنی بر این که زبان برنامه‌نویسی باید حتی‌الامکان به انگلیسی (نه زبان ماشین) نزدیک باشد، توسعه‌ی کوبول را جهت‌دهی کرد.

کامپیوتر UNIVAC II
از دیگر فعالیت‌های هاپر در زمینه‌ی کامپایلرها و زبان‌های برنامه‌نویسی، می‌توان به تلاش‌های او برای استانداردسازی زبان‌ها و تدوین قوانینی مشخص برای توسعه‌ی آنها اشاره کرد. او در دهه‌ی ۱۹۷۰ به‌عنوان مشاور وزارت دفاع برای جایگزینی سیستم‌های عظیم این سازمان با شبکه‌ای از کامپیوترهای کوچک، فعالیت می‌کرد. هاپر برای ارتباط هرچه بهتر این سیستم‌ها و دسترسی به پایگاه داده‌ی مرکزی، استانداردهای مخصوص را توسعه داد.
هاپر هیچ‌گاه تنها به یک شغل و فعالیت راضی نمی‌شد. او همزمان در شرکت رمینگتون، در فعالیت‌های دانشگاهی و نظامی نیز فعالیت می‌کرد. پس از آن نیز شرکت Sperry Corporation با رمینگتون ادغام شد و هاپر کار خود را در آنجا ادامه داد. فعالیت‌های دانشگاهی گریس در آن سال‌ها، در دانشگاه‌هایی همچون پنسیلوانیا نیز ادامه داشت. از لخاظ فعالیت‌های نظامی، هاپر به‌عنوان مشاور و استاد در واحد رزرو نیروی دریایی فعالیت می‌کرد تا این که در دسامبر سال ۱۹۶۶ با درجه‌ی ناخدا دوم بازنشسته شد.




بیوگرافی گریس هاپر | دانشمند علوم کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
جدایی هاپر از نیروی دریایی ارتش طولانی نشد و در سال ۱۹۶۷، بار دیگر این دانشمند برای خدمت در نظام فراخوانده شد. هاپر با هدف کار در ارتش از شرکت اسپری مرخصی گرفت اما هیچ‌گاه به شرکت بازنگشت. در ابتدا قرار بود فعالیت هاپر در ارتش ۶ ماهه باشد اما دستورات ارتش تغییر کرد و قرار شد هاپر به‌مدت نامحدود خدمت کند.
وظیه‌ی گریس هاپر در بازگشت مجدد به ارتش، فعالیت در بخش پردازش اتوماتیک داده بود. هاپر در سال ۱۹۷۳ به درجه‌ی ناخدا رسید و در سال ۱۹۷۷، مشاور ویژه‌ شد و تا زمان بازنشستگی از ارتش در همین سمت باقی ماند. فعالیت در اترش، جلوی کارهای تحقیقاتی و دانشگاهی گریس هاپر را نگرفت و او در خلال سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ به‌عنوان استاد علوم مدیریت در دانشگاه جرج واشنگتن مشغول به فعالیت بود.

برگه‌ی حضور و غیاب ارتش برای پروژه‌ی هاروارد مارک با امضای هاپر
هاپر در سال ۱۹۸۶ و در سن ۸۰ سالگی از ارتش بازنشسته شد. او در آن زمان مسن‌ترین افسر ارتش آمریکا بوده و به مقام دریاسلاری رسیده بود. در مراسمی که برای بازنشستگی این دانشمند در بـ*ـو*ستون برگزار شد، مدال Defense Distinguished Service به‌عنوان عالی‌ترین مدال وزارت دفاع آمریکا به او اهدا شد.

سال‌های پایانی و مرگ
پس از سال‌های فعالیت‌های مختلف علمی، تحقیقاتی و عملی، هر فردی برای گریس هاپر یک بازنشستگی آرام را پیش‌بینی می‌کرد. البته این نوع از زندگی هیچ‌گاه با شخصیت هاپر هماهنگ نبود و او بلافاصله به‌عنوان مشاور ارش در شرکت Digital Equipment Corporation مشغول به کار شد. هاپر تا سال ۱۹۹۰ در این شغل فعالیت کرد.

هاپر در سال‌های پایانی به‌عنوان مشاور DEC فعالیت می‌کرد
وظیفه‌ی اصلی ملکه‌ی برنامه‌نویسی در شرکت DEC، ارائه‌‌های کاربردی در زمینه‌ی دیجیتال‌سازی، مفاهیم پیشرفته‌ی پردازش کامپیوتری و ارزش اطلاعات و داده در دنیای جدید بود. به‌علاوه او به‌عنوان رابط شرکت با موسسات علمی و آموزشگاهی نیز فعالیت می‌کرد.
گریس هاپر در روز جشن سال نوی میلادی در سال ۱۹۹۲ در منزل شخصی‌اش در آرلینگتون ویرجینیا از دنیا رفت. جسد او به‌همراه تمامی افتخارات نظامی و مدال‌هایش در گورستان آرلینگتون به خاک سپرده شد.

هاپر در یک اتاق کامپیوتر در واشنگتن دی‌سی
گریس هاپر در طول زندگی خود و حتی پس از آن جوایز و افتخارات متعددی را دریافت کرد. او بالاترین مدال افتخاری انجمن بانوان مهندس آمریکا را به‌خاطر دستاوردهایش در علم کامپیوتر و مدیریت مهندسی در سال ۱۹۶۴ دریافت کرد. در سال ۱۹۷۱، یک مراسم و جایزه به‌نام این دانشمند یعنی Grace Murray Hopper Award تاسیس شد که ACM وظیفه‌ی برگزاری آن را بر عهده دارد. این جایزه به متخصصان کامپیوتر اهدا می‌شود که تا پیش از سن ۳۵ سالگی در ساختن یک مقوله‌ی فنی یا ارائه‌ی سرویس کامپیوتری نقش داشته باشند.
در سال ۱۹۷۳، هاپر به‌عنوان اولین زن به‌عنوان عضو رسمی انجمن کامپیوتر بریتانیا انتخاب شد. جایزه‌ی جامعه‌ی زنان دانشگاهی آمریکا و دکترای افتخاری علوم از دانشگاه مارکوت نیز در سال ۱۹۸۲ به این دانشمند اهدا شد. دانشگاه سیراکوز نیر در سال ۱۹۸۶ دکترای افتخاری را به هاپر اهدا کرد.

۴۰ نشان و مدرک افتخاری در طول زندگی این دانشمند به او اهدا شد
پس از مرگ هاپر نیز افتخارات و یادواره‌های متعددی به‌نام او ثبت شدند. در سال ۱۹۹۶، کشتی جنگی یو‌اس‌اس هاپر به افتخار این دانشمند نام‌گذاری شد. جایزه‌ی پیشگامی فناوری آمریکا در سال ۲۰۰۱ به افتخار این دانشمند،‌ The Gracies نامیده شد. دپارتمان انرژی ایالات متحده‌ی آمریکا نیز سیستم کامپیوتری پرچمدار خود را هاپر نامیده است.
از آخرین افتخاراتی که به‌نام این دانشمند بزرگ ثبت شده‌اند، می‌توان به نشان افتخار آزادی ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و نام‌گذاری دانشکده‌ی هاپر در دانشگاه ییل اشاره کرد. گریس هاپر در طول زندگی، ۴۰ مدرک افتخاری دریافت کرد. کارمندان شرکت مایکروسافت، یک گروه کارمندی به نام Hoppers دارند که یک بورسیه‌ی استخدامی نیز اجرا می‌کند. این گروه اکنون در سرتاسر جهان ۳ هزار کارمند دارد.
یکی از مهم‌ترین یادواره‌هایی که به‌نام این دانشمند بزرگ برگزار می‌شود، جشن گریس هاپر برای زنان دنیای کامپیوتر است. این برنامه، مجموعه‌ای از کنفرانس‌ها است که با هدف افزایش شناخت در مورد تحقیقات و فعالیت‌های زنان در حوزه‌ی کامپیوتر برگزار می‌شود. این مراسم، بزرگترین گردهم‌آیی زنان فعال در صنعت کامپیوتر در جهان است که از سال ۱۹۹۴ برگزار می‌شود.
گریس هاپر در زمانی فعالیت می‌کرد که فرصت‌های جدیدی برای زنان در جهان در حال شکوفایی بود. تعداد بالایی از زنان در دهه‌یهای ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به درجه‌ی دکترا در دانشگاه‌ها دست پیدا می‌کردند که تا دهه‌‌ی ۱۹۸۰ یک رکورد باقی ماند. جنگ جهانی دوم نیز فرصت خوبی بود تا زنان بیشتری وارد صنعت شوند. البته ورود و سلطه‌ی هاپر در صنعتی که تماما در سلطه‌ی مردان بود، در آن زمان یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شد. خصوصا فعالیت در ارتش آمریکا، دستاوردی بزرگ برای این بانو بود.
هاپر همیشه به خوش‌بینی و داشتن چشم‌اندازهای روشن مشهور بود. او پتانسیل کامپیوترها را به‌خوبی درک می‌کرد و معتقد بود بشر هنوز بسیاری از توانایی‌های این دستگاه‌ها را کشف نکرده است و در اول راه قرار دارد.

منبع: زومیت


بیوگرافی گریس هاپر | دانشمند علوم کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع





بیوگرافی گریس هاپر | دانشمند علوم کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

اولین باگ کامپیوتری که جسد یک شاپرک در رله‌های کامپیوتر هاروارد مارک بود


کامپیوتر UNIVAC II

برگه‌ی حضور و غیاب ارتش برای پروژه‌ی هاروارد مارک با امضای هاپر



بیوگرافی گریس هاپر | دانشمند علوم کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

هاپر در یک اتاق کامپیوتر در واشنگتن دی‌سی

هاپر در حال دریافت درجه‌ی ناخدا


بیوگرافی گریس هاپر | دانشمند علوم کامپیوتر

 
  • تشکر
Reactions: SelmA
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا