خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

nar550

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
17/2/23
ارسال ها
52
امتیاز واکنش
485
امتیاز
78
زمان حضور
1 روز 16 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیاژه در سال 1896 در نوشاتل، در منطقه فرانسوی زبان سوئیس به دنیا آمد.پیاژه کودکی نابالغ بود که به زیست شناسی و دنیای طبیعی علاقه داشت.
علاقه اولیه او به جانورشناسی پس از انتشار چندین مقاله در مورد نرم تنان در سن 15 سالگی، شهرت او را در میان افراد حاضر در این زمینه به ارمغان آورد.
هنگامی که او 15 ساله بود، پرستار سابقش به والدینش نامه نوشت تا از اینکه یک بار به آنها در مورد مبارزه با یک آدم ربا از کالسکه بچه ژان دروغ گفته بود، عذرخواهی کرد. هیچ وقت آدم ربایی وجود نداشت پیاژه مجذوب این شد که به نحوی خاطره ای از این حادثه آدم ربایی شکل داده بود، خاطره ای که حتی پس از درک دروغ بودن آن، ماندگار شد.
او به دلیل اصرار پدرخوانده اش برای مطالعه در زمینه های فلسفه و منطق، به معرفت شناسی علاقه پیدا کرد. در دانشگاه نوشاتل تحصیل کرد و برای مدت کوتاهی در دانشگاه زوریخ تحصیل کرد. در این مدت، او دو مقاله فلسفی منتشر کرد که مسیر تفکر او را در آن زمان نشان می داد، اما بعدها آنها را به عنوان تفکر نوجوانی رد کرد.
پیاژه پس از فارغ التحصیلی از سوئیس به پاریس نقل مکان کرد و در مدرسه پسرانه خیابان Grange-Aux-Belles تدریس کرد.
پیاژه متوجه شد که کودکان خردسال به طور مداوم به برخی از سؤالات پاسخ اشتباه می دهند. پیاژه چندان بر روی اشتباه بودن پاسخ های کودکان تمرکز نکرد، بلکه کودکان خردسال به طور مداوم انواع اشتباهاتی را مرتکب شدند که کودکان بزرگتر و بزرگسالان موفق به اجتناب از آنها شدند. این امر او را به این نظریه سوق داد که فرآیندهای شناختی کودکان خردسال به طور ذاتی با بزرگسالان متفاوت است. در نهایت، او قرار بود یک نظریه جهانی از مراحل رشد شناختی ارائه کند که در آن افراد الگوهای مشترک خاصی از شناخت را در هر دوره از رشد نشان می‌دهند.
مشاهده‌های پیاژه او را متقاعد کرد که توانایی کودکان در تفکر و استدلال از یک سری مراحل عبور می‌کند، مراحلی که از لحاظ کیفی با یکدیگر تفاوت دارند. او رشد ذهنی را به چهار مرحله کلی تقسیم نمود. هر یک از این مراحل از مراحلی کوچک‌تر تشکیل شده‌است. این چهار مرحله عبارت اند از:
۱ مرحلهٔ حسی-حرکتی،
۲پیش عملیاتی،
۳عملیات عینی
۴ عملیات صوری.

پیاژه بر این باور بود که در فرایند رشد، خود کودک شرکت کننده‌ای فعال است و دست روی دست نمی‌گذارد تا رشد بیولوژیک یا محرک‌های خارجی، کار خودشان را بکنند. او کودکان را دانشمندانی کنجکاو می‌دانست که به تحقیق و آزمایش دربارهٔ اشیای درون محیط دست می‌زنند تا ببینند چه اتفاقی خواهد افتاد. مثلاً، اگر گوش عروسک خود را بمکم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا اگر بشقابم را به سمت لبهٔ میز هل دهم، چه خواهد شد. نتیجهٔ این آزمایش‌ها، برای ساختن طرح واره‌ها به کار می‌رود. طرحواره عبارت است از نظریه یا مدلی دربارهٔ این که اشیا و رویدادهای اجتماعی و فیزیکی چگونه عمل می‌کنند. همچنین کودکی که با رویداد یا شیء تازه مواجهه پیدا می‌کند، تلاش می‌کند تا آن را جذب نماید. جذب به معنی درک اشیا و رویدادهای تازه، بر اساس طرح واره‌های از پیش موجود می‌باشد. به باور پیاژه اگر تجربهٔ تازه در طرحوارهٔ موجود جا نشود، کودک مانند همهٔ دانشمندان خوب، اقدام به انطباق خواهد کرد. انطباق یعنی دگرگون کردن طرحواره برای آنکه اطلاعات تازه در آن جا شوند. به این ترتیب جهان بینی کودک گسترش می‌یابد.
او با نظریه طلاییش در زمینه کودکان تحول بسیار بزرگ و تاثیر گذاری را ایجاد کرد.
سال 1979 به پیاژه جایزه بالزان برای علوم اجتماعی و سـ*ـیاسی اعطا شد. او در سال 1980 درگذشت، و همانطور که او درخواست کرده بود، به همراه خانواده اش در قبر بی نشان در Cimetière des Rois (قبرستان پادشاهان) در ژنو به خاک سپرده شد.

منبع: ویکی پدیا


بیوگرافی بیوگرافی ژان پیاژه | روانشناس

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: SelmA

nar550

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
17/2/23
ارسال ها
52
امتیاز واکنش
485
امتیاز
78
زمان حضور
1 روز 16 ساعت 58 دقیقه
نویسنده این موضوع
images-2.jpeg
images-1.jpeg
Jean_Piaget_in_Ann_Arbor303e10824c081dd8.png


بیوگرافی بیوگرافی ژان پیاژه | روانشناس

 
  • تشکر
Reactions: SelmA
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا