M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن

- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,850
- امتیاز
- 508
- سن
- 20
- محل سکونت
- نوادگانِ بختیاری
- زمان حضور
- 273 روز 9 ساعت 45 دقیقه
نویسنده این موضوع
● تعریف مفاهیم اساسی:
ایدئولوژی:
اندیشه ها یا باورهای مشترکی که به توجیه منافع گروههای مسلط خدمت می کند با آگاهی دروغین و تحریف شده است که دارای جهت گیری به سمت منافع طبعاتی هستند،
جادو:
مناسکی که درآن کوشش می شود که ارواح یا موجودات فوق طبیعی را برای دست یابی به اهداف انسانی تحت تاثیر قرار دهند،
دین :
مجموعه ای از اعتقادات که اعضای یک اجتماع از آن پیروی می کنند.
شعائر :
شیوه های رسمیت یافته ی رفتار که اعضای یک گروه یا اجتماع به طور منظم به آن می پردازند،
دنیوی شدن :
فرایند کاهش نفوذ دین در زندگی اجتماعی انسان ،
همزادآئینی:
اعتقاد به اینکه فعالیت ارواح وقایع را در جهان به جریان می اندازند،
مذهب :
فرقه ای دینی که پویایی احیاگرانه ی خود را از دست داده و تعداد قابل توجهی از انسان ها از آن پیروی می کنند،
توتمیسم :
نام اعتقادی دینی که به نوعی خاص از حیوان یا گیاه ویژگی های مقدسی را نسبت می دهند،
سکولاریسم :
دنیا گرایی مفهومی است که هم ارتباط خویش را با ماورای طبیعت و هم حیات پس از مرگ می گسلد و نیز توجه خویش را منحصرا" معطوف به این جهان می دارد ،
● مقدمه
دنیای امروز با پدیده های جوامع چند فرهنگی آشنایی کامل دارد ، ملیت ها ، فرهنگ و ادیان متفاوتی که وجود دارند که هر کدام در آستانه ی ورود به جهانی شدن به سوی ادغام و یکپارچگی پیش می روند ، دین فرهنگ ملیت و هویت در جهان آینده چه جایگاهی دارند و تا کنون چه جایگاهی داشته است ؟
عمده بحث ما بر سر دین و جامعه شناسی است که در این مقاله سعی در پرداختن به این موضوع و انعکاس نظر صاحبنظران در این زمینه می شود،
طی سال های متمادی که از عمر بشر و جامعه انسانی می گذرد دین تنها گزینه ایی است که تقریبا تمام انسان ها را در اختیار خود داشته است ، جدا از ماهیت های متنوع و مختلفی که دین در جهان داشته ، تمامی مردم در ارتباط خود با جهان طبیعت و نیرو های موجود در آن اندیشه ای را برگزیده اند، دین در عرصه ی اجتماع سال های متمادی حضوری چشمگیری داشته است ، روحانیون در کلیساها و مسلمانان در مساجد تمام عرصه های زندگی بشری را در اختیار خود داشته اند ، آموزش و پرورش ، اقتصاد ، سـ*ـیاست ، تولید ، علم و اخلاق ، همگی در اختیار دین و شارعان آن بوده است ، در جریان پیشرفت علوم مفاهیم دینی در معرض وا کاوی بیشتر قرار گرفته اند و علم و دین جبهه هایی علیه هم داشته اند که طی چند سال اخیر جایگاه دین در جامعه دچار تحولات بحران آمیزی شده است و حتی برخی برآنند که دین محکوم به فناست و همواره در این مورد دیدگاه های مخالف و متضادی در رد و تایید این مساله وجود دارند، کسانی که دین را محکوم به فنا می پندارند در اثبات مدعای خود به فرایند سکولار شدن زندگی اجتماعی اشاره می کنند،از دیدگاهی دیگر ، این روند در حقیقت به معنی نابودشدن دین و مذهب نیست بلکه حکایت ازتغییر آن دارد ، به هر حال چنین روندی در مناطق مختلف دنیا به یک میزان پیش نرفته است ، بی شک نقش مذهب در جوامع غربی در مقایسه با قرون گذشته رو به کاهش گذاشته است و در کشورهای دیگر سنتی، دین همچنان نیرومند و پایدار مانده و حتی در مواردی در برابر سکولارشدن واکنش نشان داده و تقویت شده اند ،علم و دین در مذاهب وادیان مختلف متفاوت تعریف می شوند و با تعاریفی که در متون اسلامی از علم می شود نمی توان معتقد بود که دین و علم در مقابل هم هستند اما علم جدید امروزی با تفکرات دینی بعضی جوامع همخوانی ندارد، در اروپا با انقلاب صنعتی موج جدیدی از تفکرات و حرکت غیر دینی بوجود آمد که دین را هر چه بیشتر از دخالت در امور مادی و طبیعی بر حذر داشته است و آنرا محدود به عرصه خصوصی هر فرد نموده است،چگونه دین مسیحت مشروعیت خودرا در بین مسیحیان از دست داده و اروپاییان را در هر چه آسمانی کردن دین و مفهوم آن کشانده است ؟ این سوال را می توان در نوع تفکرات اروپاییان و عمل کلیسا و شرایط فکری ، اقتصادی و فرهنگی اروپاییان جستجو نمود، ولی در حال حاضر اکثریت عظیمی از جوامع بشری دارای دین می باشند و خود را ملزم به دستورات دینی می دانند ، در خاورمیانه که مهد و محل تولد بزرگترین ادیان الهی می باشد ، در اعصار مختلفی از تاریخ ، چه در عرصه ی سـ*ـیاست و چه در عرصه ی اقتصاد و همچنین در تولید علم بزرگترین و اکنش بشری را در برابر دین می توان مشاهده نمود.

اندیشه ها یا باورهای مشترکی که به توجیه منافع گروههای مسلط خدمت می کند با آگاهی دروغین و تحریف شده است که دارای جهت گیری به سمت منافع طبعاتی هستند،

مناسکی که درآن کوشش می شود که ارواح یا موجودات فوق طبیعی را برای دست یابی به اهداف انسانی تحت تاثیر قرار دهند،

مجموعه ای از اعتقادات که اعضای یک اجتماع از آن پیروی می کنند.

شیوه های رسمیت یافته ی رفتار که اعضای یک گروه یا اجتماع به طور منظم به آن می پردازند،

فرایند کاهش نفوذ دین در زندگی اجتماعی انسان ،

اعتقاد به اینکه فعالیت ارواح وقایع را در جهان به جریان می اندازند،

فرقه ای دینی که پویایی احیاگرانه ی خود را از دست داده و تعداد قابل توجهی از انسان ها از آن پیروی می کنند،

نام اعتقادی دینی که به نوعی خاص از حیوان یا گیاه ویژگی های مقدسی را نسبت می دهند،

دنیا گرایی مفهومی است که هم ارتباط خویش را با ماورای طبیعت و هم حیات پس از مرگ می گسلد و نیز توجه خویش را منحصرا" معطوف به این جهان می دارد ،
● مقدمه
دنیای امروز با پدیده های جوامع چند فرهنگی آشنایی کامل دارد ، ملیت ها ، فرهنگ و ادیان متفاوتی که وجود دارند که هر کدام در آستانه ی ورود به جهانی شدن به سوی ادغام و یکپارچگی پیش می روند ، دین فرهنگ ملیت و هویت در جهان آینده چه جایگاهی دارند و تا کنون چه جایگاهی داشته است ؟
عمده بحث ما بر سر دین و جامعه شناسی است که در این مقاله سعی در پرداختن به این موضوع و انعکاس نظر صاحبنظران در این زمینه می شود،
طی سال های متمادی که از عمر بشر و جامعه انسانی می گذرد دین تنها گزینه ایی است که تقریبا تمام انسان ها را در اختیار خود داشته است ، جدا از ماهیت های متنوع و مختلفی که دین در جهان داشته ، تمامی مردم در ارتباط خود با جهان طبیعت و نیرو های موجود در آن اندیشه ای را برگزیده اند، دین در عرصه ی اجتماع سال های متمادی حضوری چشمگیری داشته است ، روحانیون در کلیساها و مسلمانان در مساجد تمام عرصه های زندگی بشری را در اختیار خود داشته اند ، آموزش و پرورش ، اقتصاد ، سـ*ـیاست ، تولید ، علم و اخلاق ، همگی در اختیار دین و شارعان آن بوده است ، در جریان پیشرفت علوم مفاهیم دینی در معرض وا کاوی بیشتر قرار گرفته اند و علم و دین جبهه هایی علیه هم داشته اند که طی چند سال اخیر جایگاه دین در جامعه دچار تحولات بحران آمیزی شده است و حتی برخی برآنند که دین محکوم به فناست و همواره در این مورد دیدگاه های مخالف و متضادی در رد و تایید این مساله وجود دارند، کسانی که دین را محکوم به فنا می پندارند در اثبات مدعای خود به فرایند سکولار شدن زندگی اجتماعی اشاره می کنند،از دیدگاهی دیگر ، این روند در حقیقت به معنی نابودشدن دین و مذهب نیست بلکه حکایت ازتغییر آن دارد ، به هر حال چنین روندی در مناطق مختلف دنیا به یک میزان پیش نرفته است ، بی شک نقش مذهب در جوامع غربی در مقایسه با قرون گذشته رو به کاهش گذاشته است و در کشورهای دیگر سنتی، دین همچنان نیرومند و پایدار مانده و حتی در مواردی در برابر سکولارشدن واکنش نشان داده و تقویت شده اند ،علم و دین در مذاهب وادیان مختلف متفاوت تعریف می شوند و با تعاریفی که در متون اسلامی از علم می شود نمی توان معتقد بود که دین و علم در مقابل هم هستند اما علم جدید امروزی با تفکرات دینی بعضی جوامع همخوانی ندارد، در اروپا با انقلاب صنعتی موج جدیدی از تفکرات و حرکت غیر دینی بوجود آمد که دین را هر چه بیشتر از دخالت در امور مادی و طبیعی بر حذر داشته است و آنرا محدود به عرصه خصوصی هر فرد نموده است،چگونه دین مسیحت مشروعیت خودرا در بین مسیحیان از دست داده و اروپاییان را در هر چه آسمانی کردن دین و مفهوم آن کشانده است ؟ این سوال را می توان در نوع تفکرات اروپاییان و عمل کلیسا و شرایط فکری ، اقتصادی و فرهنگی اروپاییان جستجو نمود، ولی در حال حاضر اکثریت عظیمی از جوامع بشری دارای دین می باشند و خود را ملزم به دستورات دینی می دانند ، در خاورمیانه که مهد و محل تولد بزرگترین ادیان الهی می باشد ، در اعصار مختلفی از تاریخ ، چه در عرصه ی سـ*ـیاست و چه در عرصه ی اقتصاد و همچنین در تولید علم بزرگترین و اکنش بشری را در برابر دین می توان مشاهده نمود.
دین در آیینه جامعه شناسی

رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
