خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
در زیر شهر پاریس تونلهایی به طول چند صد کیلومتر وجود دارند که سراسر آن ها پر از استخوان مردگان است. این تونل ها به طول 300 کیلومتر ، 600 میلیون از ساکنان قبلی پاریس را در خود جای داده اند و تبدیل به یکی از عجایب گردشگری دنیا شده اند که به نام دخمه مردگان در پاریس ( به انگلیسی: Catacombs of Paris ) معروف شده اند.
این تونل ها معادن سنگ آهن بودند که از زمان روم باستان به جای مانده اند و بعد از نیمه ی دوم قرن 18 این تونلها که در زیر مرکز شهر پاریس واقع شده بودند تغییر کاربری داده و محلی برای انتقال مردگان پاریسی شدند.
تاریخچه دخمه مردگان پاریس
در قرن هجدهم که فرانسه رو به پیشرفت بود و به طبع آن جمعیت پاریس افزایش پیدا کرده بود و تعداد فوتی ها هم بالا رفته بود ، گورستان های پاریس پر شده بود و تدفین ها به قدری نامناسب انجام میشد که حتی گاهی مرده ها را بین دیوارها قرار میدادند یا روی قبرها را نمیپوشاندند یا عمق دفن اجساد به قدری کم بود که جسدها بعد از مدتی از خاک بیرون میزدند.
همین مشکل باعث ایجاد بوی تعفن شدید و بیماری در ساکنین اطراف گورستان شد.

با شکایت های مداوم ساکنین اطراف گورستان ها بالاخره در سال ۱۷۶۳ لویی پانزدهم دستور ممنوعیت دفن در سطح شهر را صادر کرد که با مخالفت کلیسا روبرو شد و هیچ اتفاقی نیوفتاد. این مشکل تا سال ۱۷۸۰ ادامه داشت. در این سال بارانی شدید درشهر پاریس باریدن گرفت و باعث فرو ریختن دیواره های گورستان شد و جنازه های زیادی از خاک بیرون ریختند و کلیسا و مقامات مجبور شدند به دنبال راه چاره باشد.

بالاخره در در سال ۱۷۸۶ مقامات پاریس تصمیم گرفتند از این معادن زیر زمینی به عنوان آرامگاه یا کاتاکومب استفاده کنند . دو سال طول کشید تا استخوان مردگان دفن شده در قبرستان اصلی پاریس به این تونل ها منتقل شدند. در طول ۲ دهه بعدی ، استخوان های اجساد دفن شده در تمام گورستان های اطراف پاریس هم به این دخمه ها انتقال پیدا کردند و بعد از انقلاب فرانسه و کشته های زیاد درگیری ، دفن اجساد فوت شده در این دخمه ها ادامه پیدا کرد
بعد از بازسازی پاریس در سال 1860 جابجایی تمام اجساد به این تونل ها به اتمام رسید و هفت سال بعد دخمه مردگان پاریس برای بازدید عموم مردم بازگشایی شد.

از سال 1955 بازدید از اغلب بخشهای دخمه ها ممنوع شده و گردشگران به قسمت های محدودی از این کاتاکومب دسترسی دارند.

با وجود منع قانونی ایجاد شده در دهه 1970-80 بخش هایی از این دخمه ها بازسازی شده و تبدیل به مکان هایی خلاقانه شد. از جمله آمفی تئاتر مخفی که یک پرده سینمای بزرگ و تجهیزات پخش فیلم و تعدادی صندلی داشت و محوطه کافه مانند و رستوران کنار آمفی تئاتر برای پذیرایی از بازدیدکنندگان.
بر اساس تخمین های موجود هر هفته حدود 300 نفر به صورت غیرقانونی و از راههای مخفی به این مکان ها رفت و آمد دارند.
همیشه یک کشیش هنگام انتقال اجساد مردگان به دخمه ها برای آرامش روحشان دعا میکرد. اجسادی که به این تونل ها منتقل میشد به صورت ناهماهنگ و روی هم در گوشه ای انداخته میشدند.

ناپلئون بعد از به پادشاهی رسیدن دستور داد به این دخمه ها سر و سامانی بدهند و اسکلت ها را به شکلی مرتب بچینند. این نظم و چینش منجر به تزئینات فعلی دخمه مردگان شد و باعث شد جاذبه ای ترسناک و منحصر به فرد در زیر زمین های پاریس شکل بگیرد که گردشگران را به سوی خود جلب میکند.


دخمه مردگان پاریس

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
حقایق دخمه مردگان:
جسد بیش از شش میلیون پاریسی در این گوردخمه‌ها وجود دارد
در قرن هجدهم گورستان‌های شهر شلوغ پاریس آنقدر پر شده بود که جا برای جنازه‌های جدید نبود، برخی اجساد به درستی دفن نشده و باعث شیوع بیماری می‌شدند. در نهایت مسئولان پاریس تصمیم گرفتند اجساد را به جای دیگری منتقل کنند. آن‌ها برخی از معادن زیرزمینی شهر را برای این کار انتخاب کردند و از سال ۱۷۸۰ تا ۱۸۱۴ بیش از شش میلیون جسد را با گاری به آنجا انتقال دادند.
***
بزرگتر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید
هرچند شش میلیون جسد در سراسر این تونل‌ها پراکنده شدند اما بیشترشان داخل اتاق‌های بزرگ زیرزمینی دفن شدند. این تونل‌ها قبل از استفاده به عنوان گورستان توسط معدنچیان پاریسی ایجاد شده بودند. هرچند طول این تونل‌ها حدود ۳۲۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود، اما همه آن‌ها نقشه برداری نشده اند و طول دقیقشان مشخص نیست.

***
استفاده از گوردخمه‌ها به عنوان استخر مخفی
ظاهرا استفاده از استخر‌های معمولی برخی افراد را به اندازه کافی راضی نمی‌کند؛ بنابراین به اعماق گوردخمه‌ها می‌روند تا در استخر‌های مخفی و ترسناک زیرزمینی شنا کنند. البته باید رابـ*ـطه داشته باشید و از آب های تیره و تونل‌های تنگ گورستان زیرزمینی بگذرید تا به این استخرها برسید.
گروه‌های ناشناس کارهای مخفیانه در آن انجام می‌دهند
در سال ۲۰۰۴ پلیس با صحنه کاملا غیرمنتظره‌ای در این گوردخمه‌ها روبرو شد. آن‌ها در حال بررسی تونل‌ها یک سینمای بزرگ کشف کردند که کاملا مجهز به صفحه نمایش، تجهیزات، رستوان و خطوط برق و تلفن بود. همچنین یک دوربین مخفی از افسران پلیس هنگام وارد شدن
***
به این سینما عکس گرفته بود. هیچکس نمی‌داند این سینما کار چه کسانی است اما یادداشت گذاشته بودند: «سعی نکن ما را پیدا کنی.»

***
کاتافیل‌ها جوامعی داخل تونل‌ها تشکیل می‌دادند
کاتافیل‌ها گروهی از مکتشفان شهری هستند که علاقه زیادی دارند زمانشان را برای لـ*ـذت و ماجراجویی در اعماق گوردخمه‌ها بگذرانند. آن‌ها کاملا به مرده‌ها و تونل‌ها احترام می‌گذارند و نقشه‌هایی ایجاد می‌کنند که کسی در آن‌ها گم نشود.

***
چیدمان تزئینی استخوان‌ها
وقتی اولین بار در دهه ۱۷۸۰ استخوان‌ها با گاری به این تونل‌ها برده شد، کارگران شروع به چیدن و تزئین آن‌ها به شکل‌هایی مثل قلب و دایره کردند و دیوار‌ها را با جمجمه و سایر بقایای ترسناک آراستند. یکی از معروف‌ترین دکوراسیون‌های استخوانی «بشکه» است که از یک ستون بزرگ مدور تشکیل شده که با استخوان جمجمه و درشت‌نی احاطه شده و سقف را هم نگه می‌دارد.

***
استفاده از گوردخمه‌ها برای پرورش قارچ
این کار از قرن نوزدهم شروع شد، زمانی که یک پاریسی قارچ‌های وحشی را مشاهده کرد که داخل تونل‌ها رشد کرده بودند. او تصمیم گرفت از این تونل‌های متروکه برای پرورش قارچ استفاده کند. خیلی زود کشاوزان خبردار شدند و به این تونل‌ها آمدند تا مزرعه خودشان را راه بیندازند و پرورش قارچ در گوردخمه‌ها کسب و کار پر رونقی شد. البته اگر تاریکی و رطوبت این گوردخمه‌ها را در نظر بگیرید ایده خوبی به نظر می‌رسد، حتی شاید استخوان‌های کهنه هم به عنوان نوعی کود برای قارچ‌ها عمل کنند.
***
گوردخمه‌ها در جنگ جهانی دوم توسط هر دو جبهه استفاده می‌شدند

باتوجه به اینکه وجود گوردخمه‌ها در جنگ جهانی دوم یک حقیقت شناخته شده بود و اینکه به طول چندین کیلومتر زیر زمین قرار داشند، جای تعجب نیست که از آن برای جنگ استفاده شود. اعضای مقاومت فرانسه از این تونل‌های زیرزمینی برای مخفی شدن در دوران جنگ و طرح نقشه علیه آلمان استفاده می‌کردند. گوردخمه به آن‌ها اطمینان می‌داد که توسط جاسوسان آلمانی دیده و شناسایی نمی‌شوند. حتی نازی‌ها هم در این گوردخمه‌ها حضور داشتند و پناهگاه‌های مختلف ساخته بودند که آثار برخی از آن‌ها هنوز باقی مانده است.

منبع:عصرایران


دخمه مردگان پاریس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا