M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
ترسیم شبكه ای جهانی از تعلق ها این امكان را به وجود می آورد كه در هریك از موقعیت ها، تعلق های هنوز موجود را نسبت به تعلق هایی كه از میان رفته اند، مشخص نمود. به این ترتیب می توان به میزان تراكم عاطفی و بار نهادینه ای كه در هریك از اشكال محسوس تعلق و هریك از سطوح آگاهانه وفاداری به آنها وجود دارد پی برد. در این شبكه از عام ترین سطح تا خاص ترین سطح، یعنی از جامعه جهانی تا فرد، رده های زیر را می توان مشاهده كرد:
1. جماعت تمدنی كه نماد آن را می توان اغلب در سنت دینی غالب مشاهده كرد ( اسلام،مسیحیت، بودیسم، « سه دین » یا « سه آموزش » چین... ) در این سطح، اغلب با دخالت جماعت های مذهبی كوچك تر ( نظیر ارتدوكس گرایی، پروتستانیسم، بودیسم چرخ كوچك یا لامائیسم، تشیع... ) نیز رو به روییم.
2. جماعت زبانی كه جمعیت هایی خاص را در فراسوی مرزهای دولتی و گاه با فواصل بسیار زیاد به یكدیگر پیوند می دهد. این جمعیت ها كه دارای زبان مشتركی بوده و از فرهنگ قدیمی و جدید یكسانی تغذیه می شوند، نظیر فرانسوی زبانان و غیره، نسبت به جنبش های سـ*ـیاسی مشابه، نظیر پان ژرمانیسم، پان هلنیسم، پان عربیسم، دارای استقلال هستند. به شكلی نادرتر و در سطحی بالاتر نیز می توان شاهد پیوند میان جمعیت هایی بود كه زبان هایی نزدیك به یكدیگر دارند: در مورد زبان های رومانی، با وجود تلاش های اتحادیه لاتین، جماعت ها بسیار پراكنده و نسبتاً فراموش شده هستند؛ در زبان سلتی و اسكاندیناوی نزدیكی میان جماعت ها با نظم بیشتری مشاهده می شود و در زبان های ترك، به رغم تحریكات روسیه و استناد آن به شبح های گذشته ( پان تركیسم، پان تورانیسم ) نزدیكی جماعت ها در شكوفایی كامل است؛ و سرانجام در مورد زبان های بانتو ( سسیبای لیبرویل )(1) نزدیكی میان جماعت ها با رشد كندی پیش می رود.
3. تعلق به دولت های ملی یا شهروندی قانونی، اجباری و غیرقابل سرپیچی و تنها شكل تعلق است كه به صورت نظام مند بر همه افراد تحمیل می شود.
4. قومیت یا ملیت قومی كه گاه همچون دولت های چندملیتی یا فدرال شكل قانونی دارد، در اغلب دولت های ملی یا صرفاً به صورت ضمنی تحمل می شود یا همچون مورد كردهای تركیه، اصولاً ممنوعیت دارد.
5. مجموعه های درون قومی و میان قومی: قبیله، كه مهم ترین زیرمجموعه قوم است؛ كلان یا واحد برون همسر، دودمان یعنی مجموعه خانواده هایی كه از یك نیای مشترك ریشه گرفته اند؛ خانواده گسترده كه تا مدت ها تنها واحد مصرف و اسكان بوده و در زیر فرمان یك فرد ریش سپید قرار داشت.
این پنج سطح ( قومی- فرهنگی و اجتماعی- قوم شناختی ) در شبكه های تعلق های قومی، هریك خود دارای 5 سطح تعلق سرزمینی هستند كه اغلب با سطح اول انطباق ندارند ( جدول شماره 1 ):
1. مجموعه قاره ای كه به آن « منطقه ای » (2) نیز گفته می شود ( اروپا، افریقا، امریكا... ).
2. زیرمجموعه های قاره ای یا « زیرمنطقه » ( اروپای غربی، افریقای شمالی، آسیای جنوبی، جنوب شرقی، امریكای شمالی، كارائیب، لاتین... ) كه كمابیش در حال انسجام یافتن هستند.
3. دولت، بسته ترین موجودیت سرزمینی و چارچوب آماری پایه.
4. منطقه، بزرگ ترین واحد درون دولتی است كه در نظام های فدرال دارای شخصیت قدرتمندی به حساب می آید.
5. زنجیره مقیاس های اداری پایین تر عبارت اند از: ولایت های قدیمی، واحدهای بین شهری (3)، محل (4) و محله (5)، كه همه آنهارا باید اشكال همزیستی روزمره میان انسان ها به شمار آورد.
1. جماعت تمدنی كه نماد آن را می توان اغلب در سنت دینی غالب مشاهده كرد ( اسلام،مسیحیت، بودیسم، « سه دین » یا « سه آموزش » چین... ) در این سطح، اغلب با دخالت جماعت های مذهبی كوچك تر ( نظیر ارتدوكس گرایی، پروتستانیسم، بودیسم چرخ كوچك یا لامائیسم، تشیع... ) نیز رو به روییم.
2. جماعت زبانی كه جمعیت هایی خاص را در فراسوی مرزهای دولتی و گاه با فواصل بسیار زیاد به یكدیگر پیوند می دهد. این جمعیت ها كه دارای زبان مشتركی بوده و از فرهنگ قدیمی و جدید یكسانی تغذیه می شوند، نظیر فرانسوی زبانان و غیره، نسبت به جنبش های سـ*ـیاسی مشابه، نظیر پان ژرمانیسم، پان هلنیسم، پان عربیسم، دارای استقلال هستند. به شكلی نادرتر و در سطحی بالاتر نیز می توان شاهد پیوند میان جمعیت هایی بود كه زبان هایی نزدیك به یكدیگر دارند: در مورد زبان های رومانی، با وجود تلاش های اتحادیه لاتین، جماعت ها بسیار پراكنده و نسبتاً فراموش شده هستند؛ در زبان سلتی و اسكاندیناوی نزدیكی میان جماعت ها با نظم بیشتری مشاهده می شود و در زبان های ترك، به رغم تحریكات روسیه و استناد آن به شبح های گذشته ( پان تركیسم، پان تورانیسم ) نزدیكی جماعت ها در شكوفایی كامل است؛ و سرانجام در مورد زبان های بانتو ( سسیبای لیبرویل )(1) نزدیكی میان جماعت ها با رشد كندی پیش می رود.
3. تعلق به دولت های ملی یا شهروندی قانونی، اجباری و غیرقابل سرپیچی و تنها شكل تعلق است كه به صورت نظام مند بر همه افراد تحمیل می شود.
4. قومیت یا ملیت قومی كه گاه همچون دولت های چندملیتی یا فدرال شكل قانونی دارد، در اغلب دولت های ملی یا صرفاً به صورت ضمنی تحمل می شود یا همچون مورد كردهای تركیه، اصولاً ممنوعیت دارد.
5. مجموعه های درون قومی و میان قومی: قبیله، كه مهم ترین زیرمجموعه قوم است؛ كلان یا واحد برون همسر، دودمان یعنی مجموعه خانواده هایی كه از یك نیای مشترك ریشه گرفته اند؛ خانواده گسترده كه تا مدت ها تنها واحد مصرف و اسكان بوده و در زیر فرمان یك فرد ریش سپید قرار داشت.
این پنج سطح ( قومی- فرهنگی و اجتماعی- قوم شناختی ) در شبكه های تعلق های قومی، هریك خود دارای 5 سطح تعلق سرزمینی هستند كه اغلب با سطح اول انطباق ندارند ( جدول شماره 1 ):
1. مجموعه قاره ای كه به آن « منطقه ای » (2) نیز گفته می شود ( اروپا، افریقا، امریكا... ).
2. زیرمجموعه های قاره ای یا « زیرمنطقه » ( اروپای غربی، افریقای شمالی، آسیای جنوبی، جنوب شرقی، امریكای شمالی، كارائیب، لاتین... ) كه كمابیش در حال انسجام یافتن هستند.
3. دولت، بسته ترین موجودیت سرزمینی و چارچوب آماری پایه.
4. منطقه، بزرگ ترین واحد درون دولتی است كه در نظام های فدرال دارای شخصیت قدرتمندی به حساب می آید.
5. زنجیره مقیاس های اداری پایین تر عبارت اند از: ولایت های قدیمی، واحدهای بین شهری (3)، محل (4) و محله (5)، كه همه آنهارا باید اشكال همزیستی روزمره میان انسان ها به شمار آورد.
جدول وفاداری ها: قومیت و سرزمین
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: