خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
mpupOy6hO2cFBPUEY6NZx3a8vKtkHGWfS7raTSrm.jpeg

جشن رنگ هند از کجا شروع شد؟
همان‌طور که می‌دانید، جشن رنگ هند به یکی از قدیمی‌ترین آیین‌های جهان یعنی هندو بازمی‌گردد. طبعا وقتی به سراغ یکی از قدیمی‌ترین آیین‌ها در قدیمی‌ترین کشورهای جهان می‌رویم، باید انتظار داستان‌های اساطیری بسیاری را داشته باشیم. طبق متون سانسکریت، در زمان‌های گذشته هم رنگ بازی در هند انجام می‌شده است؛ اما نه به شیوه امروزی، بلکه مردم با سرنگ‌های بامبو آب‌های رنگی روی هم می‌پاشیدند.
در برخی متون هم آمده است که مردم به معابد کریشنا می‌رفتند و پودرهای قرمز رنگی را بین خانواده و دوستانشان پخش می‌کردند. جشن هولی هند به کریشنا (یکی از خدایان هندو، شاه آرزوها) می‌رسد، این رسم به نشانه پایان زمستان و ظهور بهار و در زمان ماه کامل برگزار می‌شود.
هندوان بر این اعتقادند این جشن ‏فرصتی است برای لـ*ـذت بردن و بهره‌گیری از رنگ‌های فراوان در بهار ‏و ‏وداع با زمستان. در این ‏جشن علاوه بر رنگی کردن یکدیگر به اجرای موسیقی و جشن و پایکوبی نیز می پردازند. هولی ‏از ‏شادترین آیین‌های مردم هند است که در آن همه افراد اعم از زن و مرد و پیر و جوان شرکت می‌کنند و باور دارند که با ‏فرارسیدن فصل بهار بار دیگر روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده ‏است.
یکی از بزرگترین آداب و رسوم هولی، سست شدن ساختارهای تشریفاتی (کاست) است، که به طور معمول ‏شامل ‏سن، جنس، وضعیت و ‏طبقه‌ اجتماعی می‌شود. هولی شکاف گسترده بین طبقات اجتماعی را می‌بندد و ‏هندوها را به ‏هم نزدیک می‌کند. با هم، غنی و فقیر، زنان و ‏مردان، از حضور یکدیگر در این روز ‏شاد لـ*ـذت می‌برند. ‏علاوه بر این، هولی سختی‌های هنجارهای اجتماعی را کاهش می‌دهد. ‏هیچ کس ‏انتظار رفتار مودبانه ‏ندارد و در نتیجه، فضا پراز هیجان و شادی است‎.‎ ‏‏ ‏‏
روال روز اصلی به این صورت است که مردم پودرها و آبهای رنگی به هم پرتاب می‌کنند و پس از غروب آفتاب، نوبت به روشن کردن آتش می‌رسد که به سوزاندن هولیکا یا چحوتی هولی (هولی کوچک) معروف است. بعد از این، دعا خوانده می‌شود. البته بد نیست بدانید که سوزاندن چوب و برگ در شب ماه کامل، صرفا به جشن هولی هند تعلق ندارد و پیش از این هم وجود داشته و مردم با سوزاندن چوب و برگ‌هایی که در زمستان از درختان ریخته است، خبر از زمان رویش دوباره را می‌دهند.

در اصل، جشن رنگ هند در دو روز برگزار می‌شود. در روز اول آتشی بزرگ در غروب یا شب هنگام روشن می‌شود؛ اما پیش از آن آتش دیگری هم برپا شده که مردم تمثالی از هولیکا را با رقص و آواز در وسط آن آتش می گذارند و در ادامه برهمن‌ها هفت بار دور آن طواف می‌کنند. این آتش نمادی از همه شرارت‌های درون آدمیزاد است که می‌سوزد.
تفاوت جشن هولی با دیوالی
تفاوت جشن هولی با دیوالی در زمان و علت برگزاری آن است. دیوالی هم از جمله اعیاد مهم مردم هند است اما درست در مقابل جشن دیوالی که در آغاز فصل سرما برگزار می‌شود، قرار دارد. در حالی که هولی یک جشن دو روزه است، دیوالی در پنج روز برگزار می‌شود، هرچند که دیوالی را هم مانند هولی می‌توانیم از جاذبه های هند بدانیم اما در دیوالی خبری از پرتاب رنگ نیست بلکه مردم خانه‌هایشان را با روشن کردن شمع و فانوس تزئین می‌کنند و در هر گوشه‌ای بساط آتش بازی به پا می‌شود

منبع:لست‌سکند


جشن رنگ هندوستان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا