خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنوز مردم شهرستان بندر انزلی معتقدند اگر در شب بارانی شغال بانک کند و سگ پاسخ آن را بدهد باران بند می آید و فردا هوا آفتابی خواهد شد. و بنا به نوشته خودزکو، اهالی انزلی برای به دست آوردن آنچه که از آنان دریغ می شود معمولا متوسل به دامان ارواح رفتگان می شوند. برای نمونه، نقل کرده اند که سیدی از مردم انزلی که از وصول پول برنجی که به رئیس گمرکخانه شهر و استان گیلان فروخته بود ناامید شده بود، در گورستان شهر گودالی حفر کرده و بالای آن چادری برافراشت و خویشان خود را برکناره گودال جمع کرده یک صدا بانوایی حزین «يا جدا، يا جدا» سردادند. هیچ تفنگچیای توانایی متفرق ساختن آنها را نداشت و مردم شهر تصمیم گرفته بودند پول را خودشان بپردازند تا مانع فرجام نامبارک آن شوند. در این صورت رئیس کمرکخانه چاره ای به غیر از پرداخت دین خود ندید.
باورهای عمومی
خروس که سوکوله نامیده می شود نگهداری می کنند و معتقدند خروس سفید آوازش در خانه خوش یمن است و نباد سر آن را برید.
کشکرت (زاغی) اگر روی شاخه درخت خانه ای بنشیند و از شاخه ای به شاخه دیگر بپرد برای صاحب آن خانه مسافری خواهد رسید.
زیر درخت گردو و انار نباید خوابید زیرا سنگین است. «کوکوتی تی» اگر در باغ توت بخواند محصول ابریشم فراوان و اگر در مزرعه بخواند علف بد*کاره زیاد خواهد شد.
درمان دردها: چشم درد، تفاله چای را روی چشم قرار می دهند و یا با چای چشم را می شویند، و یا جگر سفید گوسفند را نیم پز و بدون نمک می خورند.
گلودرد، پس از مالش ملایم گلوی فرد، او را می ترسانند. گوش درد، یک حبه سیر را گرم کرده و داخل گوش قرار می دهند. رماتیسم، بیمار را در شکم پاره شده خوک قرار می دهند. تب حصبه، بخار کدو حلوایی پخته شده سودمند است
زردی (یرقان)، ماهی ریز را خام به خورد بیمار می دهند و یا ماهی کپور را پخته به او می دهند، و یا با آب آن بدن بیمار را شست وشو می دهند؛ و یا بیمار را پابرهنه صبح ها روی علف های شبنم دار راه می برند. و دمل، برگ های گیاهی به نام «رماج» را دندان دندان زده و روی آن قرار می دهند. و ضرب دیدگی، پلوی کته ای که دست نخورده و گرم باشد «گاز نزه پلا» با مقداری نمک روی جای ضرب دیده گذاشته می بندند. روش دیگر هم آن است که زرده تخم مرغ و نمک و زردچوبه را نیز روی جای ضرب دیده می بندند. را برای کاشتن نعناع ساقه های آن را به طور افقی قرار داده و وسط آن را خاک می ریزند و آن را به عقد یک مرد معروف در می آورند و سنگی را به عنوان مهر روی قسمتی که خاک ریخته اند قرار می دهند.

بیماری نادر و راه درمان علاوه بر بیماری هایی که در تمام ایران و جهان انسانها را مبتلا می کند، بیماری هایی نیز در این شهرستان با توجه به فصل خاص رایج است.


آداب و رسوم و باورهای رایج میان مردم بندر انزلی

 
آخرین ویرایش:

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
فاویسم

این بیماری در اثر تماس با گیاه یا خود باقالای مازندرانی و یا خوردن آن ایجاد می شود و زمان آن بیشتر در بهار و از زمان گل دادن تا دانه بستن کامل آن است. طرفداران این باقالا زیاد است و با توجه به ۳۰ درصد پروتئین گیاهی که دارد می تواند غذایی مغذی باشد. به طوری که علاقه مندان از خشک خیسانده در آب آن نیز در تمام فصول استفاده می کنند. بیماری فاویسم موجب از بین رفتن شدید گلبول های قرمز خون شده (همولیز) و در کودکان منجر به مرگ می شود. در گذشته و حتی امروزه برای مداوای آن خوراندن دوشاب مخصوصا اربا / اربه دوشاب به مبتلایان پیشنهاد می شود.
فضای زندگی (فرهنگ) را انسان می سازد. انسان در ابعاد سه گانه ارتباط خود که محورهای اصلی شکل گیری فرهنگ است، آثاری اعم از جسمی و رفتاری پدید می آورد که شامل آداب و رسوم و باورهای اوست. باورها بازمانده عقاید مبتنی بر نحوه اندیشه و جریان های فکری و مذاهب دوران های کهن ایران هستند که خود را با شرایط زمان های بعد تطبیق داده و با تغییر و تحول و تعادل به زمان حال رسیده اند. ساکنان این شهرستان و استان گیلان با الهام گرفتن از طبیعت مراسم مخصوص خود را برگزار می کنند، و با وجود پدیده های طبیعی باورهای خود را می پرورانند. این شهرستان به دلیل داشتن آب و هوای معتدل و مرطوب بیماری های خاص خود را داراست که اهالی با امکانات موجود به مقابله با آنها می پردازند.

منبع: مسافرتی


آداب و رسوم و باورهای رایج میان مردم بندر انزلی

 
آخرین ویرایش:

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراسم سال نو

چهارشنبه سوری

قبل از فرارسیدن نوروز با تمیز کردن خانه به استقبال سال جدید می روند و معمولا قبل از آخرین چهارشنبه سال این کار به اتمام می رسد و رسم بر این است که اگر ظرف و یا چیزی از دوستان و نزدیکان به دلایلی در منزلشان است به صاحب اصلی برگردانده می شود و معمولا لوازمی که کهنه است به دور انداخته و یا اگر گلی است مانند «گمج» با نیت این که نکبت دور شود شکسته شود و معمولا در آن شب گمج نو خریداری می کنند و غذای مخصوص شب چهارشنبه سوری که معمولا ترشی تره با ماهی فویج (تنوری) است طبخ می کنند و معتقدند اگر «کوکو» پخته شود تا آخر سال آینده اشیاء شان گم می شود و دائم «کو» «کو» می گویند.
در آخرین سه شنبه سال درختی که بار نمی آورد و یا کم بار است با ترکه ای به آرامی می زنند و گله می کنند یا می گویند باید آن را ببرم و شخصی دیگر ضامن می شود که این کار را نکن آن درخت در سال آینده حتما بار می آورد، و ظاهرا به ضمانت دیگران دست از این کار می کشند. مردم انزلی در سنین مختلف به خیابان سپه و خیابان گلستان (مطهری) رفته به نحوی که تردد ماشین غیرممکن می شود و با خرید اسپند، آینه، حنا، ماهی، گل و هدیه چهارشنبه سوری به خانه برمی گردند، و کسی که در خانه است درحالی که فضای خانه را با روشن کردن شمع معمولا پشت درها زینت بخشیده سؤال می کند کی هستی و از کجا می آیی؟ و کسی که پشت در است می گوید: از عروسی - چه آوردی؟ - شادی و معمولا دختران دم بخت را برای چند دقیقه از خانه بیرون می کنند تا بخت آنها باز شود و در این شب به کوچک ترها یادآوری می شود که حرف های منفی و ناامیدکننده نزنند و از واژه «نه» استفاده نکنند تا کسانی که فال گوش می ایستند ناامید نشوند.
در شب چهارشنبه سوری با برافروختن آتش از کاه و کلش و پریدن از روی آن این ترانه را سر می دهند. "گول گول چهارشنبه به حق پنجشنبه، نکبت بیشه، دولت بایه" (آتش درخشنده چهارشنبه به حق خدای پنجشبنه، نکبت برود و جای خود را به دولت بدهد). خودزکو اشاره می کند زنان و مردان در گروه هایی جداگانه در ساحل دریا آتش می افروزند. ترانه دیگری نیز خوانده می شود «غم به در، غصه به در، گول گوله چهارشنبه، به حق پن شنبه، نکبت بشه، دولت بایه» یعنی (غم به دور، غصه به دور، ای شعله درخشنده آتش، به حق پنجشنبه، نکبت برود و سعادت بیاید) و سرخی تو از من، زردی من از تو و ... می گویند.


آداب و رسوم و باورهای رایج میان مردم بندر انزلی

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در این شب پس از صرف غذای مخصوص چهارشنبه سوری ظروف شسته نمی شوند و دلیل آن این است که چهارشنبه خاتون که به خانه ها سر می زند مشاهده کند که زن خانواده غذای مخصوص را طبخ کرده و آذوقه به اندازه کافی در خانه موجود است.


عید نوروز

عید نوروز نیز مانند رسم همه ی ایران برگزار می شود و به ندرت دیده می شود که علاوه بر سین های متداول «سفید ماهی» و "سروسینه مرغ" را نیز در سفره هفت سین قرار دهند. در گذشته که وسایل ارتباط جمعی وجود نداشت برای تشخیص زمان دقیق تحویل سال از ماهی استفاده می کردند به طوری که ماهی سفیدی را قبل از نوروز صید کرده و در طشت بزرگی قرار می دادند. ماهی هنگام تحویل سال چرخشی به خود می داد و زمان تحویل سال را این گونه اعلام می کرد.
معمولا در روزهای عید به غیراز میوه، شیرینی و آجیل با تخم مرغهای رنگی که با روناس و پوست پیاز رنگ شده است از میهمان ها پذیرایی می کنند و رسمی به نام «مرغانه جنگی» (جنگ تخم مرغ) برگزار می شود به این شکل که هریک تخم مرغی را انتخاب کرده و با زدن آن از سر به تخم مرغ دیگری این بازی سر می گیرد و اگر کسی تخم مرغ دیگری را شکست تخم مرغ از آن او می شود و اگر هر دو شکست کسی برنده نیست.
بازی دیگری که به خصوص در ایام نوروز و با گرفتن عیدی پررونق می شد بازی هشتک بود. هشتک نوعی بازی با گردو به منظور برد و باخت است. در این بازی با پرتاب گردو به داخل چاله ای و شمردن زوج و فرد گردوها برد و باخت را مشخص می کنند. افرادی نیز شاهد بازی هستند که روی پرتاب ها شرط بندی می کنند. این بازی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران منسوخ شد.
در نوروز با حلوا که دارای طعم و اشکال مختلف است از مهمان ها پذیرایی می کنند. مانند حلواهایی با دوشاب، گزنه، گردو، شود و حلوای مخصوص به نام «هفت لا» یا، ضیابری حلوا» درست می کنند و «پلا دانه حلوا». به دلیل این که برنج را پس از آبکش کردن و نیم خشک شدن آسیاب کرده و حلوا درست می کنند چنین نام گذاری شده است.


سیزده نوروز

آخرین مرحله از مراسم نوروز سیزده به در است. در این روز به دلیل اعتقاد پیشینیان به نحس بودن سیزده و برای دفع نحسی آن با سرور و شادی و تهیه غذا، معمولا به کنار رودخانه و چمن زارهای پرگل رفته روز را سپری می کنند. لازم به ذکر است در گذشته مخصوصا در بازار عدد ۱۳ به شکل ۱+۱۲ نوشته می شد و به جای واژه سیزده از «زیاده) استفاده می کردند. اکنون این باور تغییر کرده است اما هنوز رسم سیزده به در برگزار می شود و مردم سبزه های خود را پس از گره زدن و آرزو کردن که معمولا توسط دختران دم بخت صورت می گیرد به آب می سپارند.
منبع: فرهنگی


آداب و رسوم و باورهای رایج میان مردم بندر انزلی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا