خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
شکل در هنرهای تجسمی
شکل در هنرهای تجسمی: به کارگیری واژه‌ ی شکل برای بیان حالت و ویژگی های تصویری بسیار متنوع است و به همین نسبت هم معانی متعددی از این کلمه به ذهن متبادر می شود. واژه‌ ی شکل را می توان به عنوان معادلی برای واژه‌ ی فرم استفاده کرد. زیرا این دو واژه کاربردهای مشابهی در هنر تجسمی دارند.
به طور کلی، شکل هم به سطح دو بعدی و هم به حجم و هم به نمایش تصویری شکل ها و حجم‌ ها گفته می شود. به بیان دیگر به تصاویری که برای نمایش دو بعدی یا سه بعدی اشیا و موضوعات به روی سطح ترسیم می شوند، شکل می گویند. علاوه بر این واژه‌ ی شکل را برای تجسم اشیا و موضوعات در فضا نیز می توان استفاده کرد. بنابراین هم برای نشان دادن شکل کلی و دو بعدی یک جسم و هم برای نمایش تصویری آن می توان از کلمه‌ ی شکل استفاده کرد. شکل ها هم به طور طبیعی در پیرامون ما وجود دارند؛ مثل سنگ، صخره، ابر، درخت و حیوانات، و هم با استفاده از ابزار ساخته می شوند؛ مثل مجسمه ای که از سنگ یا فلز ساخته می شود. همچنین به تصویر آن مجسمه نیز شکل گویند.
انواع شکل در هنر تجسمی
ازنظر قیافه یا حالت، شکل ها یا هندسی و ساده هستند. مثل دایره، مثلث و چهارگوش و یا تلفیقی پیچیده و مرکب از شکل های ساده می باشند، مثل شکل های آلی موجودات زنده، سنگها و درختان.
شکل ها از طریق بصری با مخاطبان آثار تجسمی ارتباط برقرار می کنند و آن‌ ها را تحت تاثیر خود قرار می دهند. در یک اثر تجسمی موضوعات، معانی و احساسات مورد نظر هنرمند از طریق اشکال و ترکیب آن‌ ها بر بیننده تأثیر می گذارد. به این معنا خطوط، بافت ها، تیرگی – روشنی و رنگ ها نیز در قالب شکل تأثیرات خود را بر مخاطبان آثار هنری می گذارند و در ذهن آن‌ها جای خود را باز می کنند و سبب ایجاد تخیلات و تصاویر ذهنی گوناگونی می شوند. در عین حال هنرمند با ایجاد شکل افکار و احساسات خود را تجسم می بخشد و به آن‌ ها جان می دهد.
تغییر و ابداع شکل در هنر تجسمی
در طبیعت شکل های متنوع و زیادی وجود دارند که ما را تحت تأثیر خود قرار می دهند. این شکل ها معمولا در اثر تغییر و تحولی که در طبیعت به وجود می آید دچار دگرگونی می شوند، تغییر شکل می دهند و به حالت های گوناگون در می آیند. مثل قطعه ی بزرگی از یک صخره که بخش هایی از آن در مسیر حرکت رودخانه جدا می شود و به صورت تخته سنگ‌ ها و قلوه سنگ‌ های ریز و درشتی تغییر شکل می دهد. همچنین بخش هایی از آن صخره در اثر شکسته شدن به شکل های جدیدی در می آید و با تخته سنگ‌ های دیگر که از مسیر دورتری با جریان آب آمده اند و در کنار آن قرارگرفته اند، شکل های تازه ای را می سازند. این شکل ها هر یک به نحوی ذهن و احساسات ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند. در هنر تجسمی نیز با تغییراتی که در یک شکل ساده می توان به وجود آورد، شکل های جدیدی ساخته می شود.
در این جا چند روش برای ابداع شکلهای جدید از شکل های ساده ارائه می گردد.
الف) از طریق برداشتن قسمت یا قسمت هایی از یک شکل:
ساده ی هندسی و در نتیجه تغییر دادن آن می توان شکل های جدید را تا بی نهایت به وجود آورد.
ب) با ترکیب و کنار هم قرار دادن و تکرار دو یا چند شکل ساده: می توان به شکل های جدید و بسیار متنوعی دست یافت که هر یک ماهیت مستقل و ویژه خود را داشته باشد.
ج) از طریق برش دادن: یا اصطلاحا شکستن اشکال ساده و ترکیب مجدد آنها به صورت دیگر، می توان شکل های تازه تری با حالت های بصری متنوع به وجود آورد.


مفهوم اشکال هندسی در هنرهای تجسمی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا