خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر چین

پس از گزراندن دوران نوسنگی، چین در حدود 1700 سال ق.م وارد مرحله شهر نشینی شد و نخستین سلسله خود تحت عنوان سلسله شانگ را تاسیس کرد. دوران تاریخی چین از سلسله شانگ شروع و تا پایان دوران ششم پادشاهی را در بر می گیرد.
چین به دلیل اختراعات ارزنده ای مانند تهیه ابریشم، ساخت ظروف چینی، کاغذ و صنعت چاپ بسیار شهرت دارد.

دوره باستان چین:

[سلسله شانگ

سلسله چو

سلسله چین

سلسله هان]
دوره کلاسیک چین:

[سلسله تانگ

سلسله سونگ]



چین متاخر:

[سلسله یوآن یا سلسله مغولی چین

سلسله مینگ

سلسله چینگ

دوره معاصر]



سلسله شانگ ← در این دوره، مجسمه های کوچکی از جنس سفال بسیار مرغوب و پیکره های کوچکی از جنس سنگ یشم سبز یا مرمر سفید به دست آمد. نمونه بارز آثار دوره شانگ: پیکره ها و ظروف مفرغینی گوانگ است.
نکته: گوانگ guang ظروف مفرغین با درپوش بزرگ به هیبت جانوری، دارای تزئینات چهار گوش است. گوانگ چینی معادل تکوک یا ریتون دوره های هخامنشی و یونان است.
سلسله چو ← در این دوره سنگ یشم ارزش بیشتری یافت. ایجاد تغییرات در شکل برخی آثار مفرغین.
سلسله چین ← در دوره سلسله چین، بنیاد رسمی و نظام حکومتی منسجمی برقرار شد و خط و سکه یکسان و دیوار بزرگ چین برای استحکام بخشیدن به قلمرو حکومتی ساخته شد. از آثار منحصر به فرد سلسله چین، سپاه سفالین در اندازه طبیعی است.
این ارتش سفالین که سربازان محافظ مقبره امیراتوری چین را نشان می دهد نمونه ای برجسته از تندیس سازی چینی می باشد.
این تندیس ها واقع گرایانه ساخته شده اند و در بازنمایی جزئیات و تجهیزات سربازان بسیار دقت شده است.
سلسله هان ← در این دوره شهرهایی با ساختار چهار جهت اصلی و دیوارنگاره های مجلل و کاخ های باشکوه پدید آمد. در این دوره از مقابر پادشاهی، پارچه های نفیس ابریشمی، بخورسوزهای مفرغی با تزئینات مرصع به دست آمد.
با اختراع خط در سال 105 م، توسط تسای لون اولین بازتاب عناصر متعالی منظره پردازی چینی گسترش یافت.
از نمونه آثار سلسه هان ← پرچم تشیع جنازه که بر روی ابریشم نقاشی کار شده است
کلید واژه سلسله های چین

دوره شانگ و چو ← ساخت اشیاء مفرغی (گوانگ)

دوره چین ← پدید آمدن وحدت سـ*ـیاسی و فرهنگی

دوره هان ← گشوده شدن جاده ابریشم و گسترش ارتباط چین با جهان غرب

دوره تانگ ← به اوج رسیدن بافت پارچه های ابریشمی و ساخت ظروف چینی و ورود ظروف چینی به بازارهای اسلامی.

دوره سونگ ← به اوج رسیدن نقاشی

دوره مینگ ← ساخته شدن مهمترین معماری چوبی جهان (بیجینگ / شهر ممنوعه)

دوره مینگ ← دوره مینگ شامل سده های (14 تا 17) سادگی و عمق آثار پیشین جایش را به زینت کاری و تنوع رنگ دارد. در این دوره ظرافت کاری و تزئین و کپی برداری از سبک های گذشته رخ نمود. مهمترین اتفاق این دوره ساخت شهر ممنوعه (بیجینگ/ محل اقامت امپراتور) و شکل گیری منظره های آبی و سبز بود. دوران بازآفرینی هنرهای پیشین و تمایل به تزئینات و حضور هنرمندان زن در دربار امپراتوری چین از دیگر ویژگی های هنر دوره مینگ است.


درک عمومی هنر چین

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوره چینگ ← دوره چینگ شامل سده های (17 تا 20) است. در این دوره تاکید بر ضربات قلم مو، حذف فضاهای مه آلود در نقاشی و وضوح بیشتر در نقاشی، تاکید بر پیش زمینه و کادر افقی بجای کادرهای عمودی سابق از خصوصیات دوره چینگ است.
نقاشی و خوشنویسی، هنر درجه اول مردم چین است و منظره نگاری همواره در نقاشی چینی اهمیت داشته است.منظره نگاری طوماری از ابتکارات آنهاست.ش

نکته: نقاش چینی علاقه ای به قواعد پرسپکتیو ندارد.

نکته: نقاشی روی باد بزن در چین مرسوم شد.

از نظر چینی ها انسان بر طبیعت مسلط نیست، بلکه جزئی از آن است. چینی ها معتقد هستند که تمام رنگ ها در مرکب وجود دارد.

نقاش چینی قبل از شروع به کار، ساعت ها تفکر می کند و موضوع را در ذهنش پرورش می دهد و مرور می کند. سپس در مرحله اجرا نقاشی را سریع و خود انگیخته به انجام می رساند. از نظر چینی ها، تصحیح و تغییر نقاشی ناپسند است. بنابراین نقاش باید دستی خطا ناپذیر و تسلطی کامل بر کار خود و ابزارش داشته باشد.

در نقاشی های چینی، انسان بخش ناچیز از طبیعت است. و طبیعت بر انسان چیره است. این نگرش (انسان جزئی کوچک از طبیعت باشد) برگرفته از تعالیم لائوتسه و فلسفه تائونیسم است.

ویژگی مهم نقاش چینی ← سرعت عمل اوست که معیاری برای تشخیص کار استادان است.

نقاشی ایده آل از نظر چینی ها ← نقاشی تک رنگ با ضربات تند قلم مو در زمان اندک است.

در نقاشی های چینی بخش هایی از تصویر خالی است که دارای ارزش آگاهانه هستند. هنرمند فضاهای خالی و پر را چنان هماهنگ تنظیم می کند که هر بخش بدون دیگری ناقص باشد.

در کنار نقاشی های چینی نوشته هایی دیده می شود مانند یک قطعه شعر، اظهار نطر هنرمند یا کلماتی ستایش آمیز از جانب یک دوست یا یک مجموعه دار. امضای نقاش پای اثرش نشانه ای از اعتبار اجتماعی او است.

در دوره تانگ، تحت تاثیر نقاشی های بودایی هند، نقاشی دیواری در غارهای بودایی چین شکوفا شد و حالات و زندگی بودا بر بدنه غارها نقاشی شد.

در دوره سونگ منظره نگاری به اوج خود رسید. در سده 12 و 13 میلادی در دوره سونگ منظره نگاری ناب به اوج شکوفایی رسید.



تعریف خاص هنرمندان سونگ از فضای تصویری ← نقاشان مکتب سونگ از تمام امکانات قلمو بهره گرفتند. آنها با حداقل وسایل جوهر طبیعت را در آثارشان منعکس کردند. سونگی ها برای فضاهای پر و خالی ارزشی برابر قائل بودند.

به عنوان مثال: منظره نگاری های مایوآن و فان کوان از دوره سونگ را ببینید.



فان کوآن ← نقاش دوره سونگ است.

هوانگ کونگ وانگ ← نقاش دوره یوآن است. بیشترین تاثیر را بر مکتب فرزانه نقاشان (سلسله مینگ) گذاشت. در نقاشی هایش دو شیوه دیده می شود: کاربست رنگ ارغوانی + استفاده از مرکب سیاه و ساختار ساده تر.

مایوآن ←نقاش چینی و بنیانگذار سونگ جنوبی است.

ویژگی آثار مایوآن ← ترکیب بندی مورب + درختان گره دار + کوه های مه گرفته.

شکل گیری مکتب بن رن مربوط به چین متاخر (سلسله یوآن) است.

موضوع نقاشی های مکتب بن رن ← خیزران است.



معماری چین

چینی ها معابد را به صورت یک تا چند طبقه با چوب می ساختند. سقف معابد شیروانی بود و با سفال پوشیده می شد و رخ بام به شکل ایوانی که لبه خمیده به سمت بالا است ساخته می شد و دلیل آن ← کنترل باران و ایجاد سایه بود.

از بناهای یادمانی چینی ها ← پاگودا (بنای یادبود بودا)
از بناهای یادمانی چینی ها ← پاگودا (بنای یادبود بودا)

پاگودا، بناهای رفیعی بود که ارتفاع آنها گاهی به 13طبقه می رسید.

نکته: نمونه شاخص و برجسته معماری چوبی چین، مجموعه کاخ های شهر ممنوعه (بیجینگ / محل اقامت امپراتور) در دوره مینگ است.


درک عمومی هنر چین

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا