M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
تحریم نقاشی در ایران هم زمان با ورود اسلام آغاز شد و تا زمان نصربن احمد سامانی در سده 4 هجری ادامه یافت. نصربن احمد سامانی مثل بقیه شاهان سامانی فردی شعر دوست و اهل دانش بود.
به اعتقاد صاحب نظران دوره شکوفائی نقاشی ایرانی فاصله زمانی بین سده های 7 تا 11 یعنی حدوداٌ از اواخر دوره سلجوقیان و اوایل دوره مغول تا دوره صفوی بوده است و در این دوران هم سده های 9 و 10 در اوج رواج هنر نقاشی به شمار می آیند. در این فاصله زمانی هنر نقاشی تحت حمایت مستقیم دربار و درباریان بوده و در کارگاه های سلطنتی انجام می شده و بیشتر اختصاص به آرایش و تزئین کتاب های شعر داشته است و بعدها کم کم راه و روش خود را پیدا کرد
مکتب بغداد (عباسی)
در دوره حکومت امویان (بنی امیه) هنر کتاب آرائی مسلمانان هنوز شکل نگرفته بود، اما با روی کار آمدن عباسیان به ویژه از سده 5 هجری به بعد، تهیه نسخه های خطی به زبان عربی آغاز شد. مکتب بغداد که به آن مکتب عباسی و بین المللی نیز می گویند. اولین مکتب نگارگری اسلامی و نه ایرانی به شمار می آید.
این مکتب در ابتدا تحت نفوذ هنر روم شرقی (بیزانس) قرار داشت ولی در سال های پایانی خود، زیر نفوذ هنر ساسانی و شیوه مصور سازی مانوی درآمد و این زمانی بود که سلجوقیان در ایران حکومت می کردند و مکتب ایرانی سلجوقی، با ویژگی ها و اعتبار خاص خود در حال فعالیت و شکوفائی بود.
به علت آن که تصویر سازان عرب، ایرانی و سریانی در شکل گیری مکتب بغداد سهم داشته اند، به آن مکتب جهانی عباسی (مکتب بین المللی) عباسی می گویند.
نسخه های خطی و مصور دوره عباسی در شهرهای بغداد و موصل تهیه می شد، در این آثار استفاده از نقش های اناری، بال های فرشته گون و چگونگی بازنمائی حیوانات، از هنر ساسانی گرفته شد و در پیش زمینه این نگاره ها شاخ و برگی به نشانه طبیعت به چشم می خورد. چین و چروک لباس ها و هاله نورانی دور سر به شیوه مسیحی (بیزانسی) است. پوشاک، چهره ها و موضوع های نگاره های این مکتب، عربی است.
نخستین کتاب های مصور شده در مکتب عباسی (بغداد ، عراق) بیشتر جنبه علمی و فنی و کمتر جنبه ادبی داشتند و درباره موضوعات پزشکی، ستاره شناسی و مکانیک بودند. این کتاب ترجمه کتاب های یونانی، پهلوی و سانسکریت بودند. هنرمندان بغداد در حین ترجمه این کتاب ها، آن ها را نقاشی هم می کردند.
نگاره های بغداد بدون رنگ آمیزی زمینه و بطور مستقیم روی صفحه سفید کاغذ کشیده می شدند. این روش برخورد، با سنت تصویرسازی ایرانیان که روی زمینه های رنگی کار می کردند متفاوت بود. در نقاشی های مکتب عباسی همچنین تصویر و متن اغلب در یکدیگر تداخل می کردند و تصاویر جزئی از متن کتاب می شدند. در مکتب عباسی شکل های جانوری و انسانی اندکی درشت تر و انـ*ـدام ها اغلب کوتاه ، پهن ، مشخص و صریح نشان داده می شد.
از ویژگی های هنر دوره عباسیان وجود نقاشی ها و تزئیناتی است که در آرایش کاخ های خلفا به چشم می خورد، از آن جمله می توان به فرسک های کاخ جوسق الخاقانی اشاره کرد که مربوط
به سده 3 هجری هستند. نقاشی های دیواری شناخته شده رقصندگان و زن شکارچی در این کاخ قرار دارند.
اغلب کتاب های مصور به دست آمده از دوران عباسی مربوط به سده 6 هجری و پس از آن هستند. این کتاب ها به سبب آن که در بغداد پایتخت خلفای عباسی به تصویر درآمده اند، به مکتب بغداد نسبت داده می شوند.
نسخه های خطی اولیه مکتب بغداد به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر هنر بیزانس بود. مانند کتاب الادویه المفرده (خواص الادویه) که ترجمه عربی کتاب دیسقوریدوس یونان باستان در زمینه پزشکی است. این نسخه که قدیم ترین کتاب مصور موجود از مکتب بغداد به شمار می آید. در سال 619 به دست عبدالله بن فضل مصور نوشته شده است. در کتاب الادویه المفرد پیکره ها از حالت طبیعت گرائی خارج شده و حالت خطی به خود گرفته اند. صاحب نظران مصور سازی کتاب دیگری به نام خواص عقاقیر را نیز به عبدالله بن فضل نسبت می دهند.
به اعتقاد صاحب نظران دوره شکوفائی نقاشی ایرانی فاصله زمانی بین سده های 7 تا 11 یعنی حدوداٌ از اواخر دوره سلجوقیان و اوایل دوره مغول تا دوره صفوی بوده است و در این دوران هم سده های 9 و 10 در اوج رواج هنر نقاشی به شمار می آیند. در این فاصله زمانی هنر نقاشی تحت حمایت مستقیم دربار و درباریان بوده و در کارگاه های سلطنتی انجام می شده و بیشتر اختصاص به آرایش و تزئین کتاب های شعر داشته است و بعدها کم کم راه و روش خود را پیدا کرد
مکتب بغداد (عباسی)
در دوره حکومت امویان (بنی امیه) هنر کتاب آرائی مسلمانان هنوز شکل نگرفته بود، اما با روی کار آمدن عباسیان به ویژه از سده 5 هجری به بعد، تهیه نسخه های خطی به زبان عربی آغاز شد. مکتب بغداد که به آن مکتب عباسی و بین المللی نیز می گویند. اولین مکتب نگارگری اسلامی و نه ایرانی به شمار می آید.
این مکتب در ابتدا تحت نفوذ هنر روم شرقی (بیزانس) قرار داشت ولی در سال های پایانی خود، زیر نفوذ هنر ساسانی و شیوه مصور سازی مانوی درآمد و این زمانی بود که سلجوقیان در ایران حکومت می کردند و مکتب ایرانی سلجوقی، با ویژگی ها و اعتبار خاص خود در حال فعالیت و شکوفائی بود.
به علت آن که تصویر سازان عرب، ایرانی و سریانی در شکل گیری مکتب بغداد سهم داشته اند، به آن مکتب جهانی عباسی (مکتب بین المللی) عباسی می گویند.
نسخه های خطی و مصور دوره عباسی در شهرهای بغداد و موصل تهیه می شد، در این آثار استفاده از نقش های اناری، بال های فرشته گون و چگونگی بازنمائی حیوانات، از هنر ساسانی گرفته شد و در پیش زمینه این نگاره ها شاخ و برگی به نشانه طبیعت به چشم می خورد. چین و چروک لباس ها و هاله نورانی دور سر به شیوه مسیحی (بیزانسی) است. پوشاک، چهره ها و موضوع های نگاره های این مکتب، عربی است.
نخستین کتاب های مصور شده در مکتب عباسی (بغداد ، عراق) بیشتر جنبه علمی و فنی و کمتر جنبه ادبی داشتند و درباره موضوعات پزشکی، ستاره شناسی و مکانیک بودند. این کتاب ترجمه کتاب های یونانی، پهلوی و سانسکریت بودند. هنرمندان بغداد در حین ترجمه این کتاب ها، آن ها را نقاشی هم می کردند.
نگاره های بغداد بدون رنگ آمیزی زمینه و بطور مستقیم روی صفحه سفید کاغذ کشیده می شدند. این روش برخورد، با سنت تصویرسازی ایرانیان که روی زمینه های رنگی کار می کردند متفاوت بود. در نقاشی های مکتب عباسی همچنین تصویر و متن اغلب در یکدیگر تداخل می کردند و تصاویر جزئی از متن کتاب می شدند. در مکتب عباسی شکل های جانوری و انسانی اندکی درشت تر و انـ*ـدام ها اغلب کوتاه ، پهن ، مشخص و صریح نشان داده می شد.
از ویژگی های هنر دوره عباسیان وجود نقاشی ها و تزئیناتی است که در آرایش کاخ های خلفا به چشم می خورد، از آن جمله می توان به فرسک های کاخ جوسق الخاقانی اشاره کرد که مربوط
به سده 3 هجری هستند. نقاشی های دیواری شناخته شده رقصندگان و زن شکارچی در این کاخ قرار دارند.
اغلب کتاب های مصور به دست آمده از دوران عباسی مربوط به سده 6 هجری و پس از آن هستند. این کتاب ها به سبب آن که در بغداد پایتخت خلفای عباسی به تصویر درآمده اند، به مکتب بغداد نسبت داده می شوند.
نسخه های خطی اولیه مکتب بغداد به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر هنر بیزانس بود. مانند کتاب الادویه المفرده (خواص الادویه) که ترجمه عربی کتاب دیسقوریدوس یونان باستان در زمینه پزشکی است. این نسخه که قدیم ترین کتاب مصور موجود از مکتب بغداد به شمار می آید. در سال 619 به دست عبدالله بن فضل مصور نوشته شده است. در کتاب الادویه المفرد پیکره ها از حالت طبیعت گرائی خارج شده و حالت خطی به خود گرفته اند. صاحب نظران مصور سازی کتاب دیگری به نام خواص عقاقیر را نیز به عبدالله بن فضل نسبت می دهند.
نقاشی بعد از دوره اسلامی در ایران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش: