خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,864
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
تحریم نقاشی در ایران هم زمان با ورود اسلام آغاز شد و تا زمان نصربن احمد سامانی در سده 4 هجری ادامه یافت. نصربن احمد سامانی مثل بقیه شاهان سامانی فردی شعر دوست و اهل دانش بود.
به اعتقاد صاحب نظران دوره شکوفائی نقاشی ایرانی فاصله زمانی بین سده های 7 تا 11 یعنی حدوداٌ از اواخر دوره سلجوقیان و اوایل دوره مغول تا دوره صفوی بوده است و در این دوران هم سده های 9 و 10 در اوج رواج هنر نقاشی به شمار می آیند. در این فاصله زمانی هنر نقاشی تحت حمایت مستقیم دربار و درباریان بوده و در کارگاه های سلطنتی انجام می شده و بیشتر اختصاص به آرایش و تزئین کتاب های شعر داشته است و بعدها کم کم راه و روش خود را پیدا کرد
مکتب بغداد (عباسی)
در دوره حکومت امویان (بنی امیه) هنر کتاب آرائی مسلمانان هنوز شکل نگرفته بود، اما با روی کار آمدن عباسیان به ویژه از سده 5 هجری به بعد، تهیه نسخه های خطی به زبان عربی آغاز شد. مکتب بغداد که به آن مکتب عباسی و بین المللی نیز می گویند. اولین مکتب نگارگری اسلامی و نه ایرانی به شمار می آید.
این مکتب در ابتدا تحت نفوذ هنر روم شرقی (بیزانس) قرار داشت ولی در سال های پایانی خود، زیر نفوذ هنر ساسانی و شیوه مصور سازی مانوی درآمد و این زمانی بود که سلجوقیان در ایران حکومت می کردند و مکتب ایرانی سلجوقی، با ویژگی ها و اعتبار خاص خود در حال فعالیت و شکوفائی بود.
به علت آن که تصویر سازان عرب، ایرانی و سریانی در شکل گیری مکتب بغداد سهم داشته اند، به آن مکتب جهانی عباسی (مکتب بین المللی) عباسی می گویند.
نسخه های خطی و مصور دوره عباسی در شهرهای بغداد و موصل تهیه می شد، در این آثار استفاده از نقش های اناری، بال های فرشته گون و چگونگی بازنمائی حیوانات، از هنر ساسانی گرفته شد و در پیش زمینه این نگاره ها شاخ و برگی به نشانه طبیعت به چشم می خورد. چین و چروک لباس ها و هاله نورانی دور سر به شیوه مسیحی (بیزانسی) است. پوشاک، چهره ها و موضوع های نگاره های این مکتب، عربی است.
نخستین کتاب های مصور شده در مکتب عباسی (بغداد ، عراق) بیشتر جنبه علمی و فنی و کمتر جنبه ادبی داشتند و درباره موضوعات پزشکی، ستاره شناسی و مکانیک بودند. این کتاب ترجمه کتاب های یونانی، پهلوی و سانسکریت بودند. هنرمندان بغداد در حین ترجمه این کتاب ها، آن ها را نقاشی هم می کردند.
نگاره های بغداد بدون رنگ آمیزی زمینه و بطور مستقیم روی صفحه سفید کاغذ کشیده می شدند. این روش برخورد، با سنت تصویرسازی ایرانیان که روی زمینه های رنگی کار می کردند متفاوت بود. در نقاشی های مکتب عباسی همچنین تصویر و متن اغلب در یکدیگر تداخل می کردند و تصاویر جزئی از متن کتاب می شدند. در مکتب عباسی شکل های جانوری و انسانی اندکی درشت تر و انـ*ـدام ها اغلب کوتاه ، پهن ، مشخص و صریح نشان داده می شد.
از ویژگی های هنر دوره عباسیان وجود نقاشی ها و تزئیناتی است که در آرایش کاخ های خلفا به چشم می خورد، از آن جمله می توان به فرسک های کاخ جوسق الخاقانی اشاره کرد که مربوط
به سده 3 هجری هستند. نقاشی های دیواری شناخته شده رقصندگان و زن شکارچی در این کاخ قرار دارند.
اغلب کتاب های مصور به دست آمده از دوران عباسی مربوط به سده 6 هجری و پس از آن هستند. این کتاب ها به سبب آن که در بغداد پایتخت خلفای عباسی به تصویر درآمده اند، به مکتب بغداد نسبت داده می شوند.
نسخه های خطی اولیه مکتب بغداد به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر هنر بیزانس بود. مانند کتاب الادویه المفرده (خواص الادویه) که ترجمه عربی کتاب دیسقوریدوس یونان باستان در زمینه پزشکی است. این نسخه که قدیم ترین کتاب مصور موجود از مکتب بغداد به شمار می آید. در سال 619 به دست عبدالله بن فضل مصور نوشته شده است. در کتاب الادویه المفرد پیکره ها از حالت طبیعت گرائی خارج شده و حالت خطی به خود گرفته اند. صاحب نظران مصور سازی کتاب دیگری به نام خواص عقاقیر را نیز به عبدالله بن فضل نسبت می دهند.


نقاشی بعد از دوره اسلامی در ایران

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و moh@mad

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,864
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
نسخه های خطی اولیه مکتب بغداد به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تاثیر هنر بیزانس بود. مانند کتاب الادویه المفرده (خواص الادویه) که ترجمه عربی کتاب دیسقوریدوس یونان باستان در زمینه پزشکی است. این نسخه که قدیم ترین کتاب مصور موجود از مکتب بغداد به شمار می آید. در سال 619 به دست عبدالله بن فضل مصور نوشته شده است. در کتاب الادویه المفرد پیکره ها از حالت طبیعت گرائی خارج شده و حالت خطی به خود گرفته اند. صاحب نظران مصور سازی کتاب دیگری به نام خواص عقاقیر را نیز به عبدالله بن فضل نسبت می دهند.
نمونه بارز و مشهور کتاب مصور شده در مکتب بغداد، مقامات حریری اثر یحیی بن محمود الواسطی بزرگ ترین نقاش مکتب عباسی است. آثار الواسطی نقطه اوج اولین مکتب در هنر کتاب آرائی مسلمانان (مکتب بغداد) به شمار می اید. خوشنویسی این نسخه مقامات حریری را عبدالله صیرفی انجام داده است. الواسطی نقاش بزرگی بود، زیرا توانست از ترکیب خواص هنرهای ایرانی و مسیحی هنر تصویر سازی اسلامی را بنا نهد.
البطره (درباره دمپزشکی)، کلیله و دمنه، فی معرفه الخیال الهندسیه (هندسه و ریاضیات) و رسایل الخوان الصفا از دیگر کتاب های مصور شده در مکتب بغداد هستند. ابن بختیشوع نگارگر رسایل اخوان الصفا بوده است.
مقامه واژه ای است عربی و به معنی مجلس، شرح داستان، بیان سرگذشت و خطبه است. مقامه به نوشته ای گفته می شود که دارای نثر فنی و صنایع بدیع و همراه با اشعار و امثال باشد. مقامات حریری و مقامات بدیعی (اثر بدیع الزمان همدانی با 51 مقاله) در عربی و مقامات حمیدی در فارسی از نمونه های مهم مقامات به شمار می آیند. پیشینه این گونه داستان ها که دارای یک قهرمان و راوی خیالی است، به سده 4 هجری و بدیع الزمان همدانی برمی گردد و پس از وی ابوالقاسم حریری آن را ادامه و پرورش داد تا جائی که بر پیشکسوت خود نیز پیشی گرفت.
مقامات حریری به زبان عربی و تالیف ابومحمد قاسم بن علی بن عثمان حریری بصری ادیب و نویسنده نامی عراقی است، که به تقلید از مقامات بدیع الزمان همدانی نوشته شده و دارای 5۰
مقامه (داستان) است. این کتاب که به داستان اعمال و فعالیت های دو شخصیت خیالی به نام های حارث بن همام و ابوزید سروجی می پردازد، بلافاصله مورد توجه فراوان قرار گرفت و خوانندگان بسیاری پیدا کرد.
تصاویر کتاب مقامات حریری اثر یحیی بن محمود الواسطی است . آثار نقاشی الواسطی را نقطه اوج مکتب کتاب آرائی مسلمانان (مکتب بین المللی عباسی) می دانند. تصاویر کتاب مقامات حریری با دیدی رئالیستی و واقع گرایانه کشیده شده اند.
مولانا عبالله صیرفی تبریزی از خوشنویسان نامدار سده 8 هجری و شاگرد یاقوت مستعصمی و نیز سید حیدر گنده نویس بود. او که شاگرد یاقوت بود در انتقال مرکزیت خوشنویسی اسلامی به داخل ایران و سپس از طریق شاگردانش به کشور ترکیه نقش زیادی داشت. کتیبه های مسجد استاد و شاگرد در شهر تبریز به دست صیرفی و شاگردش نوشته شده و دلیل نام گذاری مسجد نیز همین است.
باید دانست که فتح بداد و کشته شدن خلیفه عباسی به دست هولاکوخان مغول به فعالیت هنری مکتب بغداد پایان نداد، بلکه سبب شد که آثار این مکتب رنگ و بوئی دیگر بگیرد.
اسرافیل درصور می دمد و خبر از برپائی قیامت می دهد نمونه ای معروف از نقاش


نقاشی بعد از دوره اسلامی در ایران

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و moh@mad

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,864
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر اسلامی در پرتو عوامل مشترک زبانی، دینی، اعتقادی دارای روحی یگانه می گردد و این از وجوه مشترک هنر اسلامی در تمامی کشورها و سرزمینها است. هنر اسلامی به چیزی مافوق عالم ماده توجه دارد و هدف آن بیان وحدت است. هنرمند مسلمان وحدت را در کمال صورت و شکل هنر دینی جستجو می کند، اشکالی که بار معنایی رمز پردازانه دارند. هنر اسلامی هنری غیر واقعی و مجرد است.
هنر ایران در اوایل اسلام

قبل از ورود اسلام به ایران مذهب رسمی زرتشتی بود. بر اساس تعالیم زرتشت که برابری انسانها را نوید داد و منافع محرومان را پاسداری می کرد، علیرغم آن متأسفانه روحانیان با دربار هماهنگ شده و در حق طبقات محروم جامعه ستم روا می داشتند. در این بین ظهور مصلحانی مانند مانی و مزدک نیز نتوانست مشکلی را حل نماید و قدرت روحانیون زردشت به مانند سدی در مقابل آراء آن مصلحان قرار گرفت. بعد از ظهور اسلام و فتح ممالک مختلف توسط اعراب، ایران نیز با توجه به وضع نابسامان اجتماعی که از تبعات تبعیض و حق کشی بود در جلوی حملات اعراب تاب نیاورده و مردم نیز با رویی گشاده از اعراب استقبال کردند (البته در بعضی نقاط خاص جنگهای خونین در گرفت). با ورود اسلام به ایران حکام ایرانی با توجه به سابقه ی درخشان هنری در ایران به تشویق هنرمندان و ایجاد مراکز هنری در پایتختهای خود دست زده و هنر ایران با رنگ و بویی اسلامی جلوه گر می شود. یکی از این مظاهر کاربرد آیات قرآن در هنرهای مختلف است. همینطور اصول و روشهای هنری ایران تأثیری بسزا در هنرهای سایر کشورهای اسلامی می گذارد و هنر ایران و کشور ایران به عنوان مرکز هنری در جهان اسلام مطرح می شود و از اینجاست که هنر اسلامی کم کم شکل می گیرد و نقش ایران در این بین کاملاًً مشهود است.


نقاشی بعد از دوره اسلامی در ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,864
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر اوایل اسلام و سلجوقی

نگارگری و کتاب آرایی: در زمان حکام اموی و عباسی نقاشی ممنوع می شود ولی این ممنوعیت فقط جهت افراد عادی جامعه بود و در حقیقت این هنر انحصاری می شود. نمونه هایی از نقاشیهای اولین دوران اسلامی را در کاخ جوسق الخاقانی (سوم هجری) با استفاده از رنگ های تـ*ـخت بدون سایه و روشن بدون قلم گیری، عدم رعایت پرسپکتیو و بعد نمایی، با تعداد محدود پیکره ی انسانی و درخت و شاخه ای به علامت طبیعت شاهد هستیم. تأثیر هنر مانویان در این نقاشیها کاملاًً مشهود است. از ویژگی نگاره های این دوره شباهت چهره ها به نژاد (سامی) عربی است، جامه ها و لباسهای مسیحی را با همان چینهای ضخیم و سنگین به شیوه نقاشیهای بیزانس و گاهی نیز ترکیب بندی پیکره ها را می توان در آثار مسیحیت بازشناخت. به غیر از تعداد اندک نقاشی دیواری که آن هم خاص حکام بوده است، در این دوره نقاشی در خدمت کتاب آرایی بوده و به عنوان شغل مستقل مطرح نیست و جهت مصور کردن کتابهای مذهبی و علمی به کار می رود. در این دوران به خاطر تألیفات کتابهای علمی توسط ابن سینا، فارابی، ابوریحان و زکریای رازی بین قرون دوم تا پنجم و همین طور ترجمه کتب یونان باستان که همگی نیاز به مصور کردن داشتند مصور سازی رو به کمال می رود. از آنجائی که شهر بغداد مرکز تولید این نوع نقاشیها بود به نام مکتب بغداد یا عباسی مشهور است.
با تصویرگری یحیی ابن محمود الواسطی، رسایل اخوان الصفابه وسیله ابن بختیشوع و خواص عقاقیر به وسیله عبدالله بن فضل که از نقاشان بنام این دوره است را می توان نام برد. در دوران سلجوقی، بخصوص نقاشی به شیوه خاص و با ویژگیهای نژادی ادامه می یابد. بین آثار نقاشی و نقش بر روی سفالها مشابهت وجود دارد. از قدیم ترین آثار این دوره اندرزنامه به تاریخ 484 هـ.ق و کتاب ورقه و گلشاه که هر دو در موزه توپکاپی استانبول نگهداری می شود را می توان نام برد. یکی از قدیم ترین نسخه های شاهنامه بنام شاهنامه کاما و همچنین کتاب خطی جالینوس، کتاب الاغانی نوشته ابوالفرج اصفهانی و کتاب التریاق مربوط به این دوره است. در این دوره نقشها و تزئینات بر روی متنی که از قبل رنگ آمیزی شده است، کار شده اند. چهره ها با چشمهای بادامی و لباسها با گل و گیاه به سبک اسلیمی تزئین می شوند. از نگارگران معروف این دوره ابوتراب و فخرالدین حسین بدیع نقاش را می توان نام برد.
خوشنویسی و تذهیب: به خاطر اشاعه ی فرهنگ قرآنی و تبلیغات مذهبی ضرورت خط و خوشنویسی از همان ابتدا احساس می شود. اولین خطی که برای قرآن به کار می رود خط کوفی است و تا مدتی این خط مورد استفاده ی هنرمندان قرار می گیرد. بدان جهت این خط را کوفی می نامیدند که در کوفه و توسط عده ای از دانشمندان کوفی ابداع شد و نخستین کسی که خط کوفی را نقطه گذاری کرد «ابوالاسود دؤلی» است


نقاشی بعد از دوره اسلامی در ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,864
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
خوشنویسی یکی از ارکان کتاب آرائی است که در قرون اولیه به خاطر قرآن و کتابهای مذهبی به کار می رفته ولی از قرن دوم به بعد با ترجمه و تألیف کتابهای علمی ارزش کتاب آرائی و خوشنویسی بیشتر احساس می شود. در این بین تذهیب نیز شایع می شود به این صورت که لابلای سطرها و بین خطوط را با رنگهای طلایی با آب طلا زراندود می کردند. در ایران ابتدا خط عربی جهت نوشتن بکار می رفت که دارای دو شیوه بود:
1- خط کوفی برای سردرها، کتیبه ها و بناهای مذهبی: البته از خط ثلث نیز برای قطعات درشت و نوشتن کتیبه استفاده می شده است که با استخراج از خط کوفی، ابن مقله بیضاوی آن را سر و سامان می دهد. بعد از او ابن بواب و یاقوت مستعصمی این هنر را دنبال می کنند. همچنین توقیع و رقاع برای نامه نگاری و محقق و ریحان برای قطعات و کتابها بکار می رفته است.
2- خط نسخ برای کتابت: این خط را ابن مقله در قرن سوم هجری سروسامان می دهد و یاقوت مستعصمی در قرن هفتم آن را متحول می کند (تصویر 8).


(تصویر 8)


در قرن چهارم نوعی خط در ایران ابداع می شود که به خط کوفی ایرانی (کوفی پیر آموز) معروف می شود. در این نوع خط، کشیدگی مدها بیشتر می باشد (تصویر 9).


(تصویر 9)


رشد بی نظیر این خط و تزیینی شدن آن منجر به نوعی خط می شود که به آن کوفی «موشح» گویند. (کوفی رمز گونه) (تصویر 10)


(تصویر 10)


تذهیب در لابلای حروف - سطور همچنان سیر تکاملی خود را طی می کند که بیشتر شامل نقشهای گیاهی و به خصوص نقش معروف اسلیمی است (تصویر 11).


(تصویر 11)


تجلید: یکی از راههای ارزش گذاری به کتاب صحافی و جلد سازی برای آن است. جلدهای اسلامی عموماً با روش ضربی و سوخت نقش اندازی می شوند. بعد از این مرحله لابلای شیارهای خالی با طلاکاری پرمی شده است (در خصوص انواع جلد سازی ها در فصل آخر این کتاب توضیحات لازم آمده است).
جلدهای اولیه اسلامی در ایران تحت تأثیر جلد سازی قبطی (مصر علیا) که دارای نقوش هندسی هستند قرار داشته اند (تصویر 12).


(تصویر 12)


سفالگری: اولین نمونه های به دست آمده سفالگری اسلامی ایران مربوط به قرن دوم هجری است که کوزه هایی بدون لعاب با نقوش ساده می باشد و به وسیله ی نقوش خوشنویسی تزئین یافته اند. استفاده از خوشنویسی جهت تزئین از خصوصیات اصلی سفالگری اوایل اسلام و سلجوقی است (تصویر 13).
منبع: راسخون


نقاشی بعد از دوره اسلامی در ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,864
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
همزمان با دمیدن آفتاب اسلام و جنگها و خونریزیهائی كه به دنبال داشت باعث شد هنر نقاشی به یكباره به فراموشی سپرده شود و بخصوص آوازه هنر ساسانی یكمرتبه فروكش كند و نقاشان ، حجاران و مجسمه سازان هر یك به سوئی بروند . ولی به تدریج هنر اسلامی در هنر ملل نفوذ كرد و در مورد هنر مینیاتور نیز تأثیر فراوان گذاشت . مكتبهای مختلف مینیاتور كـه در ایـران جان گرفتند و به سایـر ملل همجـوار رخنه كردند عبارت است از مكتب بغداد كه بعد از سالهای ۶۵۱ هجری قمری به وجود آمد و چون مینیاتور این مكتب فاصله زیادی با هنر قبل از اسلام دارد ، به كلی سبك و شیوه متداول ایران قبل از اسلام را از دست داده است .
آبی كمرنگ ، رنگ جگری ، زرد كمرنگ ، لاك ارغوانی ، و رنگ طلائی از رنگهای اختصاصی این مكتب است . كتاب كلیله و دمنه ، مشهورترین كتابی است كه با شیوهٔ مكتب بغداد مینیاتورسازی و تزیین شده است . مینیاتور مكتب مغول كه در ایران به وجود آمد تحت تأثیر شیوه های چینی بوده و از آن دوره آثار نسبتاً زیادی به جای مانده ، مكتب مغولی را ایلخانی نیزگفته اند .
از تمام موضوعات ، صورت سازی بیشتر مورد توجه هنرمندان مكتب مغولی بوده و اگر این شیوه در خاطره ها باقی بماند ، بیشتر به خاطر صورت سازی و توجه به ابنیه زیبای ماندگار در تصاویر مزبور است . مكتب هرات در مینیاتور را چند تن از اسلاف تیمور لنگ بنیان گذاشتند و چون در هرات این مكتب متولد شد ، به نام مكتب هرات شهرت یافت . در دورهٔ تیموری هنر مینیاتور پیشرفت قابل توجهی كرد مینیاتور مكتب صفوی بعد از این دوره به وجود آمد و در واقع اوج مینیاتور در زمان صفویه بوده است . مینیاتور دوره صفویه از زیبائی و تكامل زیادی برخوردار بوده و هنرمندان بزرگی در این دوره زندگی می كردند .
امروزه مینیاتور با استفاده از تكنیكهای غربی و به خصوص در غرب و خاور دور مسیر دیگری را طی می كند كه نیاز به مطالعه فراوانی دارد .
منبع: ویستا


نقاشی بعد از دوره اسلامی در ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا