M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 25,243
- امتیاز واکنش
- 64,123
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مختصری از تاریخ سـ*ـیاسی
هنگامی که حضرت محمد(ص) در قرن اول هجری مکه را به قصد مدینه ترک کردند تا نخستین دولت خود را درآنجا بنیان کنند،پیروان مسلمان ایشان را شمار معدودی از افراد تجارت پیشه عربستان تشکیل می دادند(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص1)، اما ابتدای قرن دوم، ارتش عرب دین اسلام را در غرب تا اسپانیا، در شرق تا سمرقند و دره سند گسترش دادند. در دوران زمامداری حکمرانان بعدی اسلام تا ترکیه امروزی نیز توسعه یافت. این دین به عنوان یک دین جهانی تنها به این سرزمین ها محدود نشد بلکه همچنین شمال غربی چین و جنوب شرقی آسیا را در نوردید و تا اروپا وجهان امروز نیز پیش رفت(برند،1383،ص10).
امویان شرق(40تا129ه.ق)
پس از وفات حضرت محمد(ص) چهارتن از صحابه او از عربستان برجهان اسلام حکومت راندند و پس از آن در قرن سوم هجری ، قدرت جهان اسلام به دست سلسله اسلامی افتاد(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص18). معاویه اولین خلیفه ی اموی پایتخت خلافت را از مدینه به دمشق منتقل ساخت و حکوت موروثی در اسلام را ایجاد کرد. با ظهور امویان نوعی توجه و اقبال به جهان مادی در عالم اسلام راه یافت(هوگ،1347،ص25). همانطور که مشهود است پیغمبر و جانشینان اولیه ایشان از هرگونه تجمل بیهوده صرف نظر می کردند به هیچ وجه نخواستند از قدرت روز افزون سـ*ـیاسی و مذهبی خویش جهت ایجاد کاخ های عظیم و عبادتگاههای مجلل استفاده نمایند. ولی با ظهور این سلسله، به زودی ایجاد عبادتگاههایی برای مذهب فاتح آغاز می شود که از نظر تجمل در مقایسه با معابدکفار وکلسیا مسیحت، چیزی کسر ندارد و برای آنکه از نظر تشریفات درخشان درباری پایین تر از حکومت بیزانس نباشد می بایستی فعالیت شدیدی را در این زمینه شروع کنند. به این ترتیب در زمان حکمرانی این حکومت جدید، فعالیتهای ساختمانی زیادی آغاز می شود و به کمک استادکاران یونانی - سوری – ایرانی برشدت این فعالیتها افزوده می شود، اصول تزئینی عهد عتیق که شکل شرقی به خودگرفته تا سرحدامکان مراعات می گردد. سران نظامی و فرمانداران خلیفه افکار جدید ساختمانی و طرح های تزئینی خود را در کشورهایی که به کمک قرآن فتح کرده بودند رسوخ دادند(کونل،1384،ص11). زوال و سقوط امویان با رویدادهای تاریخی مهمی چون انقلاب های عباسیان پدیدار گشت. این انقلاب جنبشی بود که از ایران برخاست و برپایه ی ناخشنودی ایرانیان نو مسلمان، که احساس برابری نسبت به مسلمانان عرب نداشتند، قوت گرفت(برند،1383،ص20).
امویان غرب/اسپانیا(129تا388ه.ق)
تنها عضو خانواده امویان که از کشتار عباسیان جان سالم به در برد، عبدالرحمن(129ه.ق) دهمین خلیفه اموی، پسرکوچک خلیفه هشام بود(هوگ،1347،ص47) این شخص پس از چند سال سرگردانی از بی نظمی اسپانیا استفاده کرده و به مناسبت دشمنی میان بربرها و قبایل عرب مصصم شد. جانشینان او در قرطبه به حفظ مقام خود باقی ماندند و توانستند به تحصیل بعضی پیشترفتها در مدت دو قرن ازیک طرف جلوی دست اندازی های عیسویان را درسمت شمال بگیرند و از طرفی دیگرعصیانهایی را که از جانب رعایای ایشان بروز می کرد بخواباندند. این سلاطین تا مدتی به همان عنوان امیری یا سلطانی قناعت داشتند ولی عبدالرحمن سوم در سال 317هجری عنوان خلیفه اختیار کرد وخود را امیرقرطبه - یکی از غنی ترین ودرخشان ترین شهرهای تاریخ میانه اسلام- خواند(آیتی،1376،ص2) به این ترتیب حکومت اسلام بین سه خانواده امویان، عباسیان و فاطمیان تقسیم شد(هوگ،1347،ص47).سلسله امویان اسپانیا در سال388 با توسعه ی جدید مسیحیت از یک طرف، و انتقال قدرت از دست ملوک الطوایف اسلامی به سلسله های تازه رشد یافته از طرف دیگر، به پایان رسید(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص175).
تعریف هنر و هنر اسلامی
هنر یعنی تکنیک های زیبایی سازی محیط پیرامون انسان که حضور آن درمیان همه فرهنگ ها متداول است. هنر در هر منظقه ای تحت تاثیر محدودیت های اجتماعی، ایدوئولوژیکی، مذهبی، تاریخی و جغرافیایی قرارمی گیرد. به همین جهت تمدن های مختلف سنت های هنری ای دارند، که با یکدیگر متفاوت اند، فرهنگ های اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست(گرابار ودیگران،1389،ص11). هنر اسلامی تعبیری از نیستی به هستی است(مددی پور،1387،ص22). هنر اسلامی برای مردمان مناطق مختلف معانی گوناگونی دارد. برای یک مسلمان اظهار ایمان و محتوی عمیق و با شکوه درعبارت یک صفحه یا سادگی رواق مسجد تلقی می شود، برای غیر مسلمان ابهت و تزئینات غنی، برای یک جهانگرد عناصر مشخصی مانند برآمدگی گنبد در خط افق، برای موزه دار و غیره تعاریف گوناگونی دارد.تعریفی که برای هنر اسلامی شده؛ هنری است که در خدمت حکمرانان زمان یا جامعه فرهنگ دوست و اسلامی باشد.البته آثار هنری همواره هدف مذهبی نداشته گاهی حتی حامیان آن اصلا مسلمان نبوده اند(برند،1383،ص10). به گونه ای که این هنر، چون هنر مسیحی از سادگی نحستین به پیچیدگی گرایش می یابد و در زمان هایی حکمت معنوی خویش را که باطن آن است از دست می دهد و به تقلیدی صرف تبدیل می شود(مددپور،1387،ص142) در واقع؛ اسلام از نظرفرهنگی وهنری، گذشته تاریخی مناطقی را به ارث برد یا فتح کرد، به روش های پیچیده ای شناخت، پذیرفت یا رد کرد. سپس جنبه هایی را که توسط این اعتقادات جدید دریافت کرده بود، جزء ویژگی های دائمی و پایدار تمدن اسلامی ساخت؛ مسجد نمونه توسعه و الزام اسلامی است که از نظر فنی، ابتدا جزء ملزومات این دین نبود و بعدها نشانه ی حضور مسلمانان شناخته شد(گرابر ودیگران،1389،ص12). مسجد نه تنها یک فضای بزرگ است بلکه شامل جنبه های سمبلیک یا کاربردی می شود که هر یک از این جنبه ها تاریخچه خود را دارد(همان،ص32).
سال ها معماری اسلامی به عنوان یک زمینه ی تحقیق تاریخی، به خاطر ریشه های شرق شناسی اش با موانعی روبرو بود. ساختار معماری برحسب نوع به سبک های مختلف دسته بندی می شدند و به عنوان اشکال ساکن و بدون تغییر تصور می شدند. معماری اسلامی با عناوینی چون معماری ساراسنی، مغربی یا محمدی نامیده می شد.که این نگرش ها بیانگر تاثیر ماندگار دو سنت اصلی در هم تنیده ی مطالعه ی معماری اسلامی از ظهور آن تا اواخر قرن بیستم میلادی بود. نخستین سنت ریشه در نوع نگرش غرب به اسلام بود که شرق شناسی خوانده شد و دومی نحوه نگارش تاریخ هنر و معماری بود که تا دهه 1980پیوسته تاریخ معماری غرب را به عنوان تاریخ معماری برتر می شناخت. نخستین گروهی که با جمع آوری و پردازش وتفسیر داده های فرهنگ جامعه شرق، میراث معماری اسلامی را به اروپا و طبقات غالب خود، شناساند، دانشجویان بودند به طوری که ؛سرانجام معماری اسلامی در اوایل قرن20به عنوان بخشی از تاریخ هنر شد(همان،صص6-25).
گچ و هنرگچ کاری
ترکیب اصلی سنگ گچ، سولفات کلسیم است و به ماده نرم و انعطاف پذیر اطلاق می شود، که به عنوان ملات و همچنین به منظوراندود وتزئینات بنا، در ترکیبات مختلف به کار می رود. در رابـ*ـطه با کاربردهای مختلف گچ با افزودن آب به آن دو نوع ترکیب مختلف گچ کشته و زنده حاصل می شود. به نظر می رسد گچ کشته که بسیار دیر سفت می شود و به راحتی می توان از آن به منظور صاف و هموار نمودن سطوح استفاده کرد، بیشتر به عنوان پوشش سطوح معماری به کار می رود. گچی که برای انجام گچ بری تزئینی به کار می رود گچ موسوم به تیزه یا زنده است. گچ زنده در واقع همان ترکیب گچ فراوری شده با آب است که زیاد به هم زده نشده و آب زیادی به آن افزوده نشده و درنتیجه گچ خاصیت سفت شوندگی سریع خود را از دست نداده است . باتوجه به این خاصیت از این گچ برای گچ بری وکنده کاری استفاده می شود.کلیه گچ هایی که به منظور انجام گچ بری تزئینی یا به عنوان اندود به کار می روند، از ماده خام سنگ یا سنگ گچ به عمل می آیند. گچ بری به مفهوم تزئینی آن به ماده سختی اطلاق می شود که به آهستگی استحصال می شود، در مقابل اندودگچ که به سرعت خود را می گیرد، عموما از سنگ گچ تهیه می شود اما به طورکلی ترکیبات به کار رفته درگچ مورد استفاده به منظور گچ بری تزئینی و اندود اصولا باتوجه به دوره های مختلف و همچنین مکانی متفاوت می باشد(دژم خوی،1386،صص35-34).
هنگامی که حضرت محمد(ص) در قرن اول هجری مکه را به قصد مدینه ترک کردند تا نخستین دولت خود را درآنجا بنیان کنند،پیروان مسلمان ایشان را شمار معدودی از افراد تجارت پیشه عربستان تشکیل می دادند(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص1)، اما ابتدای قرن دوم، ارتش عرب دین اسلام را در غرب تا اسپانیا، در شرق تا سمرقند و دره سند گسترش دادند. در دوران زمامداری حکمرانان بعدی اسلام تا ترکیه امروزی نیز توسعه یافت. این دین به عنوان یک دین جهانی تنها به این سرزمین ها محدود نشد بلکه همچنین شمال غربی چین و جنوب شرقی آسیا را در نوردید و تا اروپا وجهان امروز نیز پیش رفت(برند،1383،ص10).
امویان شرق(40تا129ه.ق)
پس از وفات حضرت محمد(ص) چهارتن از صحابه او از عربستان برجهان اسلام حکومت راندند و پس از آن در قرن سوم هجری ، قدرت جهان اسلام به دست سلسله اسلامی افتاد(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص18). معاویه اولین خلیفه ی اموی پایتخت خلافت را از مدینه به دمشق منتقل ساخت و حکوت موروثی در اسلام را ایجاد کرد. با ظهور امویان نوعی توجه و اقبال به جهان مادی در عالم اسلام راه یافت(هوگ،1347،ص25). همانطور که مشهود است پیغمبر و جانشینان اولیه ایشان از هرگونه تجمل بیهوده صرف نظر می کردند به هیچ وجه نخواستند از قدرت روز افزون سـ*ـیاسی و مذهبی خویش جهت ایجاد کاخ های عظیم و عبادتگاههای مجلل استفاده نمایند. ولی با ظهور این سلسله، به زودی ایجاد عبادتگاههایی برای مذهب فاتح آغاز می شود که از نظر تجمل در مقایسه با معابدکفار وکلسیا مسیحت، چیزی کسر ندارد و برای آنکه از نظر تشریفات درخشان درباری پایین تر از حکومت بیزانس نباشد می بایستی فعالیت شدیدی را در این زمینه شروع کنند. به این ترتیب در زمان حکمرانی این حکومت جدید، فعالیتهای ساختمانی زیادی آغاز می شود و به کمک استادکاران یونانی - سوری – ایرانی برشدت این فعالیتها افزوده می شود، اصول تزئینی عهد عتیق که شکل شرقی به خودگرفته تا سرحدامکان مراعات می گردد. سران نظامی و فرمانداران خلیفه افکار جدید ساختمانی و طرح های تزئینی خود را در کشورهایی که به کمک قرآن فتح کرده بودند رسوخ دادند(کونل،1384،ص11). زوال و سقوط امویان با رویدادهای تاریخی مهمی چون انقلاب های عباسیان پدیدار گشت. این انقلاب جنبشی بود که از ایران برخاست و برپایه ی ناخشنودی ایرانیان نو مسلمان، که احساس برابری نسبت به مسلمانان عرب نداشتند، قوت گرفت(برند،1383،ص20).
امویان غرب/اسپانیا(129تا388ه.ق)
تنها عضو خانواده امویان که از کشتار عباسیان جان سالم به در برد، عبدالرحمن(129ه.ق) دهمین خلیفه اموی، پسرکوچک خلیفه هشام بود(هوگ،1347،ص47) این شخص پس از چند سال سرگردانی از بی نظمی اسپانیا استفاده کرده و به مناسبت دشمنی میان بربرها و قبایل عرب مصصم شد. جانشینان او در قرطبه به حفظ مقام خود باقی ماندند و توانستند به تحصیل بعضی پیشترفتها در مدت دو قرن ازیک طرف جلوی دست اندازی های عیسویان را درسمت شمال بگیرند و از طرفی دیگرعصیانهایی را که از جانب رعایای ایشان بروز می کرد بخواباندند. این سلاطین تا مدتی به همان عنوان امیری یا سلطانی قناعت داشتند ولی عبدالرحمن سوم در سال 317هجری عنوان خلیفه اختیار کرد وخود را امیرقرطبه - یکی از غنی ترین ودرخشان ترین شهرهای تاریخ میانه اسلام- خواند(آیتی،1376،ص2) به این ترتیب حکومت اسلام بین سه خانواده امویان، عباسیان و فاطمیان تقسیم شد(هوگ،1347،ص47).سلسله امویان اسپانیا در سال388 با توسعه ی جدید مسیحیت از یک طرف، و انتقال قدرت از دست ملوک الطوایف اسلامی به سلسله های تازه رشد یافته از طرف دیگر، به پایان رسید(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص175).
تعریف هنر و هنر اسلامی
هنر یعنی تکنیک های زیبایی سازی محیط پیرامون انسان که حضور آن درمیان همه فرهنگ ها متداول است. هنر در هر منظقه ای تحت تاثیر محدودیت های اجتماعی، ایدوئولوژیکی، مذهبی، تاریخی و جغرافیایی قرارمی گیرد. به همین جهت تمدن های مختلف سنت های هنری ای دارند، که با یکدیگر متفاوت اند، فرهنگ های اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست(گرابار ودیگران،1389،ص11). هنر اسلامی تعبیری از نیستی به هستی است(مددی پور،1387،ص22). هنر اسلامی برای مردمان مناطق مختلف معانی گوناگونی دارد. برای یک مسلمان اظهار ایمان و محتوی عمیق و با شکوه درعبارت یک صفحه یا سادگی رواق مسجد تلقی می شود، برای غیر مسلمان ابهت و تزئینات غنی، برای یک جهانگرد عناصر مشخصی مانند برآمدگی گنبد در خط افق، برای موزه دار و غیره تعاریف گوناگونی دارد.تعریفی که برای هنر اسلامی شده؛ هنری است که در خدمت حکمرانان زمان یا جامعه فرهنگ دوست و اسلامی باشد.البته آثار هنری همواره هدف مذهبی نداشته گاهی حتی حامیان آن اصلا مسلمان نبوده اند(برند،1383،ص10). به گونه ای که این هنر، چون هنر مسیحی از سادگی نحستین به پیچیدگی گرایش می یابد و در زمان هایی حکمت معنوی خویش را که باطن آن است از دست می دهد و به تقلیدی صرف تبدیل می شود(مددپور،1387،ص142) در واقع؛ اسلام از نظرفرهنگی وهنری، گذشته تاریخی مناطقی را به ارث برد یا فتح کرد، به روش های پیچیده ای شناخت، پذیرفت یا رد کرد. سپس جنبه هایی را که توسط این اعتقادات جدید دریافت کرده بود، جزء ویژگی های دائمی و پایدار تمدن اسلامی ساخت؛ مسجد نمونه توسعه و الزام اسلامی است که از نظر فنی، ابتدا جزء ملزومات این دین نبود و بعدها نشانه ی حضور مسلمانان شناخته شد(گرابر ودیگران،1389،ص12). مسجد نه تنها یک فضای بزرگ است بلکه شامل جنبه های سمبلیک یا کاربردی می شود که هر یک از این جنبه ها تاریخچه خود را دارد(همان،ص32).
سال ها معماری اسلامی به عنوان یک زمینه ی تحقیق تاریخی، به خاطر ریشه های شرق شناسی اش با موانعی روبرو بود. ساختار معماری برحسب نوع به سبک های مختلف دسته بندی می شدند و به عنوان اشکال ساکن و بدون تغییر تصور می شدند. معماری اسلامی با عناوینی چون معماری ساراسنی، مغربی یا محمدی نامیده می شد.که این نگرش ها بیانگر تاثیر ماندگار دو سنت اصلی در هم تنیده ی مطالعه ی معماری اسلامی از ظهور آن تا اواخر قرن بیستم میلادی بود. نخستین سنت ریشه در نوع نگرش غرب به اسلام بود که شرق شناسی خوانده شد و دومی نحوه نگارش تاریخ هنر و معماری بود که تا دهه 1980پیوسته تاریخ معماری غرب را به عنوان تاریخ معماری برتر می شناخت. نخستین گروهی که با جمع آوری و پردازش وتفسیر داده های فرهنگ جامعه شرق، میراث معماری اسلامی را به اروپا و طبقات غالب خود، شناساند، دانشجویان بودند به طوری که ؛سرانجام معماری اسلامی در اوایل قرن20به عنوان بخشی از تاریخ هنر شد(همان،صص6-25).
گچ و هنرگچ کاری
ترکیب اصلی سنگ گچ، سولفات کلسیم است و به ماده نرم و انعطاف پذیر اطلاق می شود، که به عنوان ملات و همچنین به منظوراندود وتزئینات بنا، در ترکیبات مختلف به کار می رود. در رابـ*ـطه با کاربردهای مختلف گچ با افزودن آب به آن دو نوع ترکیب مختلف گچ کشته و زنده حاصل می شود. به نظر می رسد گچ کشته که بسیار دیر سفت می شود و به راحتی می توان از آن به منظور صاف و هموار نمودن سطوح استفاده کرد، بیشتر به عنوان پوشش سطوح معماری به کار می رود. گچی که برای انجام گچ بری تزئینی به کار می رود گچ موسوم به تیزه یا زنده است. گچ زنده در واقع همان ترکیب گچ فراوری شده با آب است که زیاد به هم زده نشده و آب زیادی به آن افزوده نشده و درنتیجه گچ خاصیت سفت شوندگی سریع خود را از دست نداده است . باتوجه به این خاصیت از این گچ برای گچ بری وکنده کاری استفاده می شود.کلیه گچ هایی که به منظور انجام گچ بری تزئینی یا به عنوان اندود به کار می روند، از ماده خام سنگ یا سنگ گچ به عمل می آیند. گچ بری به مفهوم تزئینی آن به ماده سختی اطلاق می شود که به آهستگی استحصال می شود، در مقابل اندودگچ که به سرعت خود را می گیرد، عموما از سنگ گچ تهیه می شود اما به طورکلی ترکیبات به کار رفته درگچ مورد استفاده به منظور گچ بری تزئینی و اندود اصولا باتوجه به دوره های مختلف و همچنین مکانی متفاوت می باشد(دژم خوی،1386،صص35-34).
هنر گچ کاری در دوره امویان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com