خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
انتشار زندگی‌نامه استاد گرانقدر غلامحسین امیرخانی عضو پیوسته فرهنگستان هنر و پدر خوشنویسی معاصر ایران همزمان با نکوداشت وی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

در روزگار ما خط و خطاطی یکی از هنرهای بی‌بدیلی است که از اقبال خوبی برخوردار است. هنر خوشنویسی، در ادوار مختلف، همچون سایر هنرهای ظریفه، در مسیر تکامل خود، چهره‌های شاخصی را پرورانده است.

اگر روزگاری مکتب یاقوت، پر فروغ‌ترین دوره خوشنویسی به شمار می‌رفت و مولانا احمد نیریزی سرآمد خوشنویسان عصر خود در خط نسخ بود، با رواج تعلیق و نستعلیق و شکسته نستعلیق، توسط ایرانیان، تحولی در خوشنویسی پیدا شد. در خط نستعلیق نیز چنین بود این خط که عروس خطوط اسلامی است ظاهراً یادگاری است از خواجه میرعلی تبریزی. این هنر ایرانی با میرعماد به کمال رسید و شاگردان وفادار به مکتب میرعماد در زنده نگهداشتن این هنر اصیل ایرانی کوشیدند که سرآمد خوشنویسان این دوره میرزا رضا کلهر بود. از آن روزگار تا به امروز صدها هنرمند خوشنویس آثار ماندگاری پدید آوردند که امروزه ما شاهد هستیم که کمتر کسی است که با نام و آثار استاد غلامحسین امیرخانی آشنا نباشد، این چهره تابناک و دوست‌داشتنی با چرخش قلم، به خلق آثاری پرداخته که بی شک هر انسان آگاه به مسائل خوشنویسی را به تحسین وا می‌دارد.

فهرست مقالات این کتاب به این قرار است:

با میر خوشنویس/ محمدرضا نصیری

گفت‌وگو: انفجار سحر آمیز سی و دو حرف/ غلامحسین امیرخانی، امید قنبری

استاد: این نیز بگذرد/ بهروز غریب‌پور

فرصت طلایی تاریخ/ آیدین آغداشلو

<الف> سرو قامت خوشنویسی معاصر ایران/ محمدابراهیم انصاری لاری

گزند معاصرت و حکایت دو هنرمند که در اقلیمی نگنجند/ محمدرضا قنبری

کاریزمایی از جنس هنر/ جواد بختیاری

وسیع باش و تنها و سر به زیر و سخت/ محسن محسنی

دمسازی تاریخ و طوفان/ مجتبی ملک زاده

جلال و جمال خط و خطاط/ حسن بلخاری

<تنها یکی به قله تاریخ می‌رسد>/ حسن پورزاهد

نجوای خاموش قلم در روشنای روح/ احمد سلطانیان

امیرخانی؛ پدر خوشنویسی معاصر/ علی شیرازی

رنگین کمان خط بر کاغذ ابر و باد/ مهدی فلاح

دستی از ما تا ماه/ سید محمدمجتبی حسینی

مقدمه کتاب <خوشنویسی اسلامی>/ آنه ماری شیمل؛ ترجمه مهناز شایسته‌فر

قصیده امیریه/ احسان الله شکراللهی

فهرست آثار استاد غلامحسین امیرخانی/ عبدالباقر امانی
#cige


زندگی‌نامه پدر خوشنویسی معاصر ایران

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
کرمعلی شیرازی یکی از اساتید خوشنویسی در این مراسم آثار استاد امیرخانی را به لحاظ کیفیت و کمیت دارای سطح بالایی توصیف کرد و وی را شخصیتی اجتماعی و تاثیرگذار در مجامع هنری برشمرد.



این خوشنویس این موضوع را هم اضافه کرد که سیر تحولات اجتماعی را می توان در آثار استاد امیرخانی پیگیری کرد و این میزان تنوع در آثار خوشنویسی ایران بی سابقه است.



شیرازی ادامه داد: استاد امیرخانی تمام عمر را صرف آموزش خوشنویسی کرده است و سه نسل کشور با آثار و آموزه های وی عجین هستند.



برزین ضرغام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم در این مراسم به راه اندازی موزه خوشنویسی ایران اشاره کرد و آن را ثمره تلاش تعدادی از اساتید خوشنویسی برشمرد.



ضرغام با بیان اینکه این نخستین موزه خوشنویسی راه اندازی شده در کشور است، این موزه را دارای گنجینه آثار هنرمندان این حوزه و کتابخانه ای از تالیف های هنرمندان و اساتید خوشنویسی خواند.



علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی خوشنویسان ایران هم در این مراسم امیرخانی را پدری دلسوز و حق طلب برشمرد که با شاگردان خود همچون فرزندانش رفتار کرده است.



صندوق آبادی تاکید کرد: استاد امیرخانی فضایی را ایجاد کرد که همه خوشنویسان ایران در آن رشد کنند و از همین رو استاد امیرخانی پدر جامعه خوشنویسی کشور شناخته می شود.



محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تهران هم در این مراسم گفت: طی چهار دهه گذشته استاد امیرخانی این چهره بزرگ هنر خوشنویسی ایران فرصت داشت که هنرمندان بسیاری را با خود همراه کند.



حق شناس افزود: استاد امیرخانی از جمله استادانی هستند که برای انسانیت حاضر به معامله با هیچ کس نیست و برای سرافرازی ایران از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.



وی اظهار داشت: همین منش استاد امیرخانی هم وی را به شخصیتی ممتاز در عرصه هنر که دلداده هنر، مردم و میهن خود است، تبدیل کرد.



این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: افراد مشابه استاد امیرخانی، حال مردم را خوب می کنند و از تمام دارایی های خود بهره می گیرند تا بتوانند انسجام، اخلاق و انسانیت را از گذشتگان بگیرند و در لابه لای سطوح جامعه جاودانه کنند.



غلامحسین امیرخانی پدر خوشنویسی ایران در پایان این مراسم بر لزوم توجه به اخلاق و انسانیت در تمام مجامع تاکید کرد و خواستار توجه خانواده ها به این موضوع و بحث کتابخوانی شد.



وی اعلام کرد: 70 درصد اعضای انجمن خوشنویسی را بانوان تشکیل می دهند که این موضوع نشاندهنده اعتماد خانواده ها به این هنر است.



استاد غلامحسین امیرخانی که در سال 1318 به دنیا آمده است، در نگارش خط نستعلیق از ریز و درشت دستی مهارتی خاص دارد به گونه ای که بسیاری از اساتید خطاطی وی را برترین نستعلیق نویس عصر حاضر معرفی می کنند.



بسیاری از خوشنویسان صاحب نام معاصر از جمله کرمعلی شیرازی علی اشرف صندوق آبادی امیراحمد فلسفی شاگرد غلامحسین امیرخانی هستند و بیشتر خوشنویسان معاصر به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از خط او مشق کرده‌اند.



به گزارش ایرنا، وی در سال 1378 نشان درجه یک فرهنگ و هنر را از رئیس جمهوری وقت دریافت کرد، در سال 1381 به عنوان چهره برگزیده همایش چهره های ماندگار معرفی شد، در سال 1395 هم درجه شوالیه را با کسب مدال ادب و هنر فرانسه در سفارت فرانسه به دست آورد.
#افتاب_نیوز


زندگی‌نامه پدر خوشنویسی معاصر ایران

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا