خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Parmida_viola

مدیر آزمایشی تالار خانواده و زندگی
مدیر آزمایشی
گرافیست انجمن
  
عضویت
3/10/21
ارسال ها
1,756
امتیاز واکنش
6,695
امتیاز
233
محل سکونت
Sicily, italy
زمان حضور
29 روز 15 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
نان سایا یک نان کره ای ترکیه ای است که به صورت لایه ای پخته می شود. این نان در شهر یوزگات درست م می شده است ولی الان در بیشتر مناطق ترکیه طبخ می شود. این نان یک نوع نان حجیم است که با خمیر مایه تهیه می شود. این نان بسیار لطیف و پفکی است و می توان در کنار پنیر به عنوان صبحانه یا عصرانه و در کنار خوراک ها و غذاهای سوپی سرو نمود.

مواد لازم نان سایا
آب ولرم۲ لیوان
شیر ولرم۲ لیوان
خمیر مایه خشک۲ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
نمک۲ قاشق مربا خوری
آرد۱ کیلو
کره۱۲۵ گرم
روغنیک سوم لیوان
تخم مرغ۱ عدد
ماست۱ قاشق غذا خوری
روغن مایعمقداری برای روی نان
طرز تهیه نان سایا


مرحله اول
برای تهیه نان خوشمزه در ابتدای کار، آب ولرم و خمیر مایه و شکر را داخل یک ظرف می ریزیم و در حد کمی مخلوط می کنیم تا مواد با هم کمی ترکیب شوند. سپس حدود ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم تا به عمل آید و کمی پف کند.

مرحله دوم
در ادامه یک کاسه برداشته و خمیر مایه به عمل آمده و شیر ولرم و نمک و نصف مقدار آب را اضافه می کنیم. مخلوط می کنیم. کم کم بقیه خمیر را اضافه کرده تا جایی که خمیر یک دستی ایجاد شود که به دست نمی چسبد.

مرحله سوم
خمیر را ۵ دقیقه ورز می دهیم. سپس درون یک کاسه قرار داده و روی آن را با سلفون می پوشانیم و حدود یک و نیم ساعت استراحت می دهیم. در این مدت، کره و روغن را با هم مخلوط کرده و روی بخار کتری قرار می دهیم تا ذوب شود.

مرحله چهارم
خمیر که استراحت کرد، پف آن را با دست گرفته و آن را به دو قسمت تقسیم می کینم. سپس هر قسمت خمیر را به ۵ چانه تقسیم می کنیم. در کل باید ۱۰ چانه داشته باشیم روی سطح کار را آرد می پاشیم. ۵ چانه اول را با وردنه روی سطح کار باز می کنیم.

مرحله پنجم
یک سینی برداشته و کف آن آرد می پاشیم. یک لایه خمیر می گذاریم. روی آن را با مخلوط کره و روغن چرب می کنیم. سپس خمیر دوم را روی آن قرار می دهیم و روی آن را روغن می مالیم. همین طور ادامه می دهیم تا خمیر پنجم. روی خمیر پنجم هم روغن می مالیم.

مرحله ششم
۵ چانه بعدی را هم دانه دانه باز می کنیم. سپس یک سینی دیگر برداشته کف آن را آرد می پاشیم و مانند مرحله قبل، روی هر خمیر باز شده را مخلوط کره و روغن می مالیم . لایه دوم را روی آن قرار می دهیم و همین جور ادامه می دهیم تا لایه پنجم.

مرحله هفتم
حال ما دو سینی نان داریم. روی سینی ها را پوشانده و ۲۰ دقیقه زمان می دهیم تا استراحت کند وروغن سفت شود. خمیر سینی اول را برداشته و به آرامی از کنار رول می کنیم. روی آن را آرد می پاشیم. سپس می پیچانیم دور خودش. سینی فر را با سبوس گندم یا آرد می پوشانیم.

مرحله هشتم
سپس خمیر را داخل آن قرار می دهیم و مجدد ۱ ساعت استراحت می دهیم تا خمیر ور بیاید. در ادامه خمیر لایه ای دوم را هم همین طور از کنار رول می کنیم. مانند خمیر قبل دور خودش می پیچانیم و می گذاریم تا استراحت کند.

مرحله نهم
فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود. یک کاسه برداشته و تخم مرغ و روغن و ماست را درون آن می ریزیم و با چنگال مخلوط می کنیم تا یکدست شود. سپس خمیر را با دست باز کرده و روی آن را با مواد رومال کاور می کنیم.

مرحله دهم
سپس با چنگال خط هایی روی نان ایجاد می کنیم و سوراخ می کنیم. می توان روی نان ها را سیاهدانه پاشید. سپس خمیر ها را ۲۵ دقیقه در فر قرار می دهیم تا بپزد. سپس روی توری منتقل می کنیم و ۱۵ دقیقه صبر می کنیم تا خنک شود. بعد برش می زنیم.

منبع: چی‌شی


طرز تهیه نان سایا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا