خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,669
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
دریای مرمره و دیدنی های آن

دریای مرمره در غرب کشور ترکیه قرار گرفته است. دورتا دور این دریا خاک کشور ترکیه است. این بخش از کشور ترکیه بسیار زیبا و جذاب است و می توانید چندین روز در آن به تفریح و شادی بگذرانید. می توانید غذاهای خیلی خوشمزه را امتحان کنید و با فرهنگ عثمانی_اروپایی بیشتر آشنا شوید. بسیار از گردشگران برای بازدید از کشور ترکیه تنها به بازدید از شهر استانبول اکتفا می کنند و به سراغ دیدنی های دیگر این کشور نمی روند. بازدید از جاذبه های اطراف دریای مرمره تجربه جدید و لـ*ـذت‌بخشی است که کمتر گردشگری آن را امتحان کرده است. اگر دوست دارید سفر متفاوتی را به کشور ترکیه داشته باشید و جاذبه های متفاوتی را از نزدیک ببینید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با دریای مرمره و دیدنی های آن آشنا شوید.
در بخش اول این مقاله درباره دریای مرمره صحبت می کنیم و در بخش دوم،‌ دیدنی های آن را معرفی می کنیم.



دریای مرمره


دریای مرمره جز دریاهای درون مرزی یا inland sea به حساب می آید. این نوع از دریاها توسط خشکی های اطراف احاطه شده اند و تنها راه ارتباط آن ها با اقیانوس یا دریای همجوارشان یک تنگه یا کانال است. مساحت دریای مرمره ۱۱،۳۵۰ کیلومتر مربع است و همانطور که گفتیم دور تا دور آن را خاک کشور ترکیه احاطه کرده است.

نام مرمره ازکجا آمده است؟


دریای مرمره نام خود را از روی یک جزیره ترکی به نام «مرمره» گرفته است. این نام نیز از کلمه ی یونانی "Mármaron" به معنی «سنگ مرمر»گرفته شده است. دریانوردان یونانی زمانی که در دریای مرمره کشتی رانی می کردند تا به دریای سیاه برسند به آن " Propontis" می گفتند. Propontis" به معنی« قبل از دریا» است.

دریای مرمره در کجا قرار گرفته است؟


دریای مرمره بخش آسیایی و اروپایی کشور ترکیه را از هم جدا کرده است. این دریا در شمال شرقی توسط تنگه «بسفر» به دریای سیاه متصل می شود و از قسمت جنوب غربی توسط تنگه «داردانل» به دریای اژه متصل می شود.

ویژگی های جغرافیای دریای مرمره


دریایا مرمره ۲۸۰ کیلومتر طول دارد و در عریض ترین بخش خود ۸۰ کیلومتر عرض دارد. عمیق ترین مکان دریای مرمره ۱،۳۷۰ متر عمق دارد. عمق این دریا به طور میانگین ۴۹۴ متر است. میزان شوری سطح آب دریای مرمره بیشتر از دریای سیاه است اما میزان شوری آب در اعماق دریای مرمره برابر با میزان شوری آب دریای مدیترانه است.آب رودخانه های بیگاچای یا گرانیکوس(Biga)،گونن(Gonen)، سوسولوک یا سیماو(Susurluk) به دریای مرمره می ریزد.
به عقیده زمین شناسان دریای مرمره در اثر حرکت پوسته زمین در ۲٫۵ میلیون سال پیش ایجاد شده است. گسل شمالی آناتولی که از زیر این دریا عبور می کند تا کنون باعث ایجاد زمین لرزه های شدیدی در این منطقه شده است.

در دریای مرمره چندین جزیره وجود دارد که نام آن ها را در ادامه می بینید:
• جزیره مرمره(Marmara)
بزرگ ترین جزیره دریای مرمره و دومین جزیره کشور ترکیه از نظر بزرگی است. این جزیره غنی از سنگ مرمر است.
• جزایر پرنس(Prince)
جزایر پرنس از ۴ جزیره بزرگ بویوک آدا(Büyükada)، هیبلیدیا(Heybeliada)، بورقازآدا (Burgazada)و کینالی آدا(Kinaliada) و ۵ جزیره کوچک تشکیل می شود.
• جزیره آوشا(Avşa)
• جزیره ایمرالی(Imrali)
از این جزیره تا سال ۲۰۰۹ برای زندانی کردن رهبر و موسس حزب کارگران کردستان ترکیه، عبدالله اوجالان استفاده می شده است.

• جزیره ایکینلیک(Ekinlik)
• جزیره پاشالیمانی(Paşalimani)

حیات وحش در دریای مرمره


دریای مرمره اکوسیستم منحصر به فردی دارد. این دریا نقطه اتصال بین دو دریای اژه و دریای سیاه است و همین موضوع باعث شده تا به عنوان یک شاهراه زیست محیطی نقش مهمی در پراکندگی موجودات دریایی ایفا می کند. تحقیقاتی که در سال های اخیر بر روی اکوسیستم این دریا انجام شده نشان از وجود ۲۳۰ گونه ماهی از جمله ۱۳ گونه کوسه در این دریا دارد. در ادامه نام بعضی از این ماهی ها را می بینید:
• ماهی آنچوی(anchovy)
• ماهی ساردین(sardine)
• ماهی خال خالی(horse mackerel)
• ماهی کفال(mullet)
• کفشک ماهی(flounder)
• سوزن ماهی(garfish)
در بخش جنوبی دریای مرمره حدود ۵۰۷ گونه گیاه دریایی وجود دارند. همچنین در بخش شمال شرقی از دریای مرمره حدود ۱۱۵ گونه از پلانکتون ها دیده شده است.
در بخش بعدی مقاله قصد داریم مکان های دیدنی اطراف دریای مرمره را معرفی کنیم تا اگر بلیط هواپیما خریدید و دوست داشتید سفر متفاوتی را در کشور ترکیه امتحان کنید از جاذبه های دیدنی اطراف دریای مرمره غافل نشوید.


دیدنی های دریای مرمره


برای بازدید از جاذبه های اطراف دریای مرمره می توانید یک ماشین اجاره کنید و وارد جاده های ترکیه شوید. گشت و گذار در اطراف دریای مرمره ممکن است حدود ۱۰ روز طول بکشد. در ادامه ۵ تا از بهترین مکان های دیدنی اطراف دریای مرمره را به شما معرفی می کنیم.
استانبول
استانبول یکی از بزرگ ترین شهرهای کشور ترکیه است. این شهر هم در قاره اروپا و هم آسیا قرار دارد. موقعیت جغرافیایی و فرهنگ آن به قدری جذاب و خاص است که گردشگران زیادی با رویای دیدن این شهر وارد خاک ترکیه می شوند. پیشنهاد ما این است که حداقل ۳ روز از سفر خود را برای دیدن جاذبه های این شهر تاریخی اختصاص دهید.
حتما از محله های سلطان احمد، بی اوغلو و گالاتای استانبول دیدن کنید. از بین جاذبه های مختلف این شهر حتما مسجد ایاصوفیه،‌ مسجد آبی، موزه باستان شناسی استانبول، مخزن آب بالیسیکا و بازار بزرگ را ببینید. هنگام بازدید از استانبول حتما کروز سواری بر روی تنگه بسفر و بازدید از جزایر پرنس را از یاد نبرید.
استان چناق قلعه
استان جناق قلعه(Çanakkale) یکی از استان‌های ساحلی کشور ترکیه است که در کنار دریای مرمره قرار گفته است. اگر دوست دارید شهر باستانی تروآ(Troy)، شهر تاریخی آسوس یا شبه جزیره گالبپولی(Galipoli Peninsula) را از نزدیک ببینید باید به این استان سفر کنید. در این شهرها می توانید تفریحات مختلفی نظیر غذاخوردن در کنار دریا، بازدید از قلعه سیمنلیک(Cimenlik)، رفتن به موزه باستان شناسی و دیدن اسب تروجان (که برای فیلم تروآ ساخته شده بود) را امتحان کنید.
اگر از دیدن شهرهای تاریخی لـ*ـذت می برید و دلتان می خواهد از مکان های دیدنی نزدیک به دریای مرمره بازدید کنید بلیط هواپیما بخرید و به استان چناق قلعه ترکیه بروید.
استان بورسا
بورسا اولین پایتخت امپراطوری عثمانی در سال های ۱۳۲۶ تا ۱۳۶۵ میلادی بود. اگر می خواهید به استان بورسا سفر کنید حتما باید کارهای زیر را انجام دهید تا نهایت لـ*ـذت را از سفر خود به این استان تجربه کنید:
• به مراکز خرید این استان بروید و خرید کنید.
• به بازار ابریشم بروید.
• از دیوار قرون وسطی دیدن کنید.
• به آرامگاه سبز بروید.
• برج ساعت را از نزدیک ببینید.
اگر به استان بورسا سفر کردید حتما اسکندر کباب را امتحان کنید. یکی از لذیذترین و ارزان ترین غذاهای ترکی است؛ البته اگر به کباب علاقه داشته باشید و گیاه‌خوار نباشید. استان بورسا خواستگاه این نوع از کباب است. اسکندر کباب توسط فردی به نام اسکند افندی (İskender Efendi) اختراع شده است. اگر می خواهید اسکندر کباب اصل را امتحان کنید به رستوران "Kebapçı İskender" بروید. بورسا را می توان مینیاتوری از شهر استانبول دانست.
اگر شب هنگام در بورسا به گشت و گذار پرداختید و تفریحات شبانه آن را امتحان کردید متوجه حضور تعداد زیادی از جوانان دانشجو در سطح شهر خواهید شد. وجود این جوانان تفریحات شبانه بورسا را با شور و هیجان بیشتری همراه کرده است. یکی از بهترین مکان ها برای خرید ابریشم استان بورسا است.
حتما از روستای کامالیکیزیک (Cumalıkızık)، شهرمودانیا(Mudanya) دیدن کنید و در پیست اسکی (Uludağ Milli Parkı) اسکی کنید.

استان آدرنه
آدرنه(Edirne) یکی از استان های جذاب و دیدنی ترکیه است که در کنار دریای مرمره قرار گرفته است. نام قدیم آن "Adrianople" بوده است. این استان زیبا کنار مرز یونان و بلغورستان قرار گرفته است. آدرنه دومین پایتخت امپراطوری عثمانی در سال های ۱۳۶۵ تا ۱۴۵۳ بوده است. اگرچه که مساحت این استان خیلی نیست اما از نظر تاریخی، شهر با ارزشی به حساب می آید.
شهرت این استان به خاطر مسجد های زیبایی است که در آن ساخته شده اند. یکی از این مسجد ها ، مسجد سلیمیه(Selmiye Mosque) است که توسط معمار مشهور و خوش نام امپراطوری عثمانی(معمار سنان) ساخته شده است. این مسجد بلند ترین مناره را در کشور ترکیه دارد و بلند ترین قسمت آن از مسجد ایاصوفیه نیز بلند تر است. سفر به آدرنه بدون دیدن جاذبه های زیر بی معنی خواهد بود:
• بازار علی پاشا(Alipasha bazaar)
• برج رومی ماکسیدون(Maxidon Roman tower)
• مسجد اوچ شرف علی( Üç Şerefeli)
• شهر اوزون کوپرو(Uzunkopru)
• شهر کرکلرایلی(Kırklareli)
در استان آدرنه یکی از خوشمزه ترین گوشت های دنیا را می توانید امتجان کنید. گوشت جگر بره سرخ شده یکی از خوشمزه ترین ها است و اگر به گوشت علاقه دارید حتما این غذای خوشمزه را بچشید و لـ*ـذت ببرید. این غذا را می توانید دررستوران "Cigercisi Kemal" امتحان کنید.
جزیره تندوس
یکی از بهترین جزایر برای استراحت و ریلکس کردن در کشور ترکیه جزیره بوزجه آدا(Bozcaada) یا تندروس است. نام یونانی این جزیره تندوس است و در گذشته در اختیار یونانیان بوده است و طراحی معماری شهری و خانه های این جزیره کاملا نشان دهنده حضور یونانیان در این جزیره است. این جزیره زیبا در دریای اژه قرار گرفته است. جزیره تندروس در ابتدای تنگه داردانل قرار گفته است و از شهر چناق قلعه تا این جزیره با قایق ۲۰ دقیقه راه است. جزیره تندروس ۳۸ کیلومتر مربع مساحت دارد. جمعیت ساکنین این جزیره ۲۵۰۰ نفر است اما در تابستان این عدد افزایش چشمگیری پیدا می کند و تعداد ساکنین این جزیره به ۱۰۰۰۰ نفر می رسد.
این جزیره از دو بخش یونانی و ترکی تشکیل شده است. در بخش ترکیه مسجد های زیبا، آب نما، خیابان ها باریک و حمام های عمومی را می بینید. می توانید دو روز از سفر خود را در این جزیره سپری کنید و تفریحات زیر را امتحان کنید:
• از قلعه بوزجه آدا دیدن کنید.
• برای شنا کردن در دریا به ساحل آیازما(Ayazma) و هابله(Habbele) بروید.
• از شهر قدیمی دیدن کنید.
• از غذاهای محلی بچشید و لـ*ـذت ببرید.



منبع: سفر مارکت


دریای مرمره | ترکیه

 
  • تشکر
Reactions: SelmA و moh@mad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا