خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,424
امتیاز واکنش
4,788
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
125 روز 7 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: بوی مرگ
نویسنده: محدثه وفایی کاربر انجمن رمان ۹۸
ژانر: عاشقانه،جنایی_پلیسی،تراژدی
ناظر: Matiᴎɐ✼
خلاصه: افسوس که طالع شوم آنان، تنها یک فام داشت. آنها پا بر تارهایی نهاده‌ بودند که آواز مرگ‌بار آنان را فرا می‌خواند و حتی قهارترین بازیکنان هم جان می‌دادند و جان می‌گرفتند. شیطنت‌هایی که اندک اندک قربانی سرنوشت می‌شدند و مظلومانی که بی‌گنه در آذر اقیانوس سرخ در انتظار یاری از سوی دیگران بودند.


نقد و بررسی رمان بوی مرگ | محدثه وفایی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • عالی
Reactions: FaTeMeH QaSeMi، MĀŘÝM، Z.A.H.Ř.Ą༻ و 2 نفر دیگر

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
به نام‌ خدای رنگین کمان
نقد رمان بوی مرگ
نوشتاری برای نشان دادن يک واقعه تراژدی یا تراژیک در صحنه نمايش، قابلیت بیان احساسات یک‌ کاراکتر یا یک شخصیت می‌باشد که احساسات یک فرد را دگرگون کند.
تراژدی برگرفته از اوج منظر ترس و آه و اشک و ترحم نشات می‌گیرد که در اثر بوی مرگ نه در شناسه و نه در متون، چنین احساساتی را درک و مشاهده نکردم و در عبارتی، نویسنده‌ در این شیوه، اندکی کم‌قدرت نیز عمل کرده و بایستی اوج احساسات اثر را افزایش دهد.
هیچ‌گاه اثری بدون خواننده نمی‌ماند؛ ولیکن برای تلاش به‌دست آوردن این خواننده‌ها می‌بایست اندکی سلیقه و جذابیت به خرج دهیم.
یکی از مهم‌ترین عامل نویسندگی، از جذابیت و شورش قوی‌ای است که خواننده را به دنبال خود، برای جستجو پی‌رنگ در رمان می‌برد. در بوی مرگ، از قلمی نسبتاً خوبی برخوردار بود؛ اما جذابیت شروع اثر اندکی در ذوق خواننده میزد. من خواننده‌ی نوعی، انتظار بیشتری از شروع داشته‌ام تا بیشتر برای خوانش کنجکاوی شوم.
فردی خلاق در دنیای نویسندگی در تلاش است برای هیجان و شوق به متن دادن، در اثر که این عامل در ژانر بوی مرگ، باید بسیار اسانس پررنگی داشته باشد.
به‌طور مثال، شاهد شش فردی بودیم که در معرض ماموریت بودند؛ ولی هیچ‌ یک از احساسات بیان آن‌ها از هیجان و شوقی بهره نبرده بودند و این عامل، اندکی روی کمیت رمان تاثیر می‌‌گذارد؛ ولیکن در این بین، کل‌کل‌های شخصیت‌ها مابین هم، خواننده را کمی سر در گم می‌کند تا نقص‌های کوچک اثر را پنهون کنند و به عبارتی، نقطه‌ قوتی به حساب می‌آید.
در این بین، خواننده انتظار دارد حین خوانش متون، فضا و احساسات یک شخصیت و مکان مورد نظر را توصیف و در ذهنش به چالش بکشد.
وقتی نویسنده از تجسم افکارش استفاده نماید، به خواننده کمک می‌کند تا به دنبال رنگ‌های اطراف برود و تصویری از اثر در ذهن خورد بسازد.
در این اثر، بسیار توصیف مکان‌ها در متن، به راحتی قابل تصور بود؛ ولیکن نقطه ضعفی که در این‌جا وجود دارد ناسازگاری و ناهماهنگی توصیف مکان و زمان است، یا به طور مثال، در پارت "..." توصیفاتی زیاد به کار برده شده بود؛ اما در پارت "..." ضعیف عمل شده است.
در این دیدگاه، توصیف‌ها گویی پشت سر هم و زیاد بودند که می‌توان آن را به "اضافه گویی" تشبیه کرد.
منظور از توصیف مکان و زمان، اضاف گویی نیست و نکته‌ی مهم این است که با بسیاری از توصیفات، خواننده خسته و دل زده نشود.
در این زمینه، می‌توان گفت نویسنده اقلاً در حد متوسط عمل کرده که با اندکی ویرایش می‌توان این بخش از اثر را قوی‌تر کرد.
از سیر رمان می‌توان نقطه مثبتی را برداشت کرد که نویسنده از کنترل خوبی در زمان پیشروی اثر، برخوردار بود؛ اما این بین، بایستی مطرح کرد، این آثاری که یک نویسنده خلق می‌کند؛ از روی واقعیت‌هاست و می‌بایست قابل باور باشند.
احساسات و زودگذری از ماموریت محدثه در قبال نگرانی خانواده‌اش کمی ضعف داشت و من خواننده نوعی، انتظار بیشتری از نگرانی خانواده داشتم و با اندکی افزایش احساس، می‌توان این ابهام را رفع کرد.
برخی رویدادها در سراسر اثر، بوی کلیشه می‌دادند و گویی نویسنده سعی داشت این کلیشه را پنهان کند که این روش، بسیار روشی پسندیده‌ است؛ ولیکن نمی‌توان پنهان کرد که این اثر از رویدادهای کلیشه‌ای برخوردار نیست؛ اما به‌طور کلی، پی‌رنگ رمان در حد متوسطی از تمام سطوح قرار دارد؛ اما اگر بخواهیم شخصیت‌های رمان را باز کنیم، می‌توان گفت، شخصیت پردازی خوب است، باید بهتر شود!
خواننده انتظار دارد شخصیت‌های پررنگی را در رمان شناسایی کند و از احساس آن‌ها باخبر باشد، ابهام در برخی نقش‌ها کاملاً به جا و جذاب است؛ اما این‌که شخصیت‌های اصلی، کم‌رنگ باشند و حضور آن‌ها گاهی حس نشود کمی ضعف آور است.
زمانی که فرد، نثری را برای اثری انتخاب می‌نماید، موظف است از همان نثر بدون تغییر در کل اثر استفاده نماید؛ ولیکن در این اثر مشاهده می‌کردیم متون محاوره با نثر ادبی گاهاً قاطی شده بود و هم‌چنین دیالوگ‌ها از افعال ادبی‌ای برخوردار بودند‌.
در روزمرگی ما، هیچ‌گاه افعال ادبی استفاده نمی‌شود و در این‌جا هم انتظار داریم نثرها را پراکنده نبینیم.
به‌طور کلی، بوی مرگ خوب است؛ ولی می‌بایست بهتر باشد.
در حال حاضر هجران و داستان فراق به پایان نرسیده، در همین هنگام می‌توان تغییری در اثر ایجاد کرد.

متشکر از انتقاد پذیری شما
~MOHADESE~


تیم نقد رمان۹۸


نقد و بررسی رمان بوی مرگ | محدثه وفایی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • عالی
  • تشویق
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*، لاله ی واژگون، FaTeMeH QaSeMi و 4 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا