M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
مختصری از تاریخ سـ*ـیاسی
هنگامی که حضرت محمد(ص) در قرن اول هجری مکه را به قصد مدینه ترک کردند تا نخستین دولت خود را درآنجا بنیان کنند،پیروان مسلمان ایشان را شمار معدودی از افراد تجارت پیشه عربستان تشکیل می دادند(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص1)، اما ابتدای قرن دوم، ارتش عرب دین اسلام را در غرب تا اسپانیا، در شرق تا سمرقند و دره سند گسترش دادند. در دوران زمامداری حکمرانان بعدی اسلام تا ترکیه امروزی نیز توسعه یافت. این دین به عنوان یک دین جهانی تنها به این سرزمین ها محدود نشد بلکه همچنین شمال غربی چین و جنوب شرقی آسیا را در نوردید و تا اروپا وجهان امروز نیز پیش رفت(برند،1383،ص10).
امویان شرق(40تا129ه.ق)
پس از وفات حضرت محمد(ص) چهارتن از صحابه او از عربستان برجهان اسلام حکومت راندند و پس از آن در قرن سوم هجری ، قدرت جهان اسلام به دست سلسله اسلامی افتاد(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص18). معاویه اولین خلیفه ی اموی پایتخت خلافت را از مدینه به دمشق منتقل ساخت و حکوت موروثی در اسلام را ایجاد کرد. با ظهور امویان نوعی توجه و اقبال به جهان مادی در عالم اسلام راه یافت(هوگ،1347،ص25). همانطور که مشهود است پیغمبر و جانشینان اولیه ایشان از هرگونه تجمل بیهوده صرف نظر می کردند به هیچ وجه نخواستند از قدرت روز افزون سـ*ـیاسی و مذهبی خویش جهت ایجاد کاخ های عظیم و عبادتگاههای مجلل استفاده نمایند. ولی با ظهور این سلسله، به زودی ایجاد عبادتگاههایی برای مذهب فاتح آغاز می شود که از نظر تجمل در مقایسه با معابدکفار وکلسیا مسیحت، چیزی کسر ندارد و برای آنکه از نظر تشریفات درخشان درباری پایین تر از حکومت بیزانس نباشد می بایستی فعالیت شدیدی را در این زمینه شروع کنند. به این ترتیب در زمان حکمرانی این حکومت جدید، فعالیتهای ساختمانی زیادی آغاز می شود و به کمک استادکاران یونانی - سوری – ایرانی برشدت این فعالیتها افزوده می شود، اصول تزئینی عهد عتیق که شکل شرقی به خودگرفته تا سرحدامکان مراعات می گردد. سران نظامی و فرمانداران خلیفه افکار جدید ساختمانی و طرح های تزئینی خود را در کشورهایی که به کمک قرآن فتح کرده بودند رسوخ دادند(کونل،1384،ص11). زوال و سقوط امویان با رویدادهای تاریخی مهمی چون انقلاب های عباسیان پدیدار گشت. این انقلاب جنبشی بود که از ایران برخاست و برپایه ی ناخشنودی ایرانیان نو مسلمان، که احساس برابری نسبت به مسلمانان عرب نداشتند، قوت گرفت(برند،1383،ص20).
امویان غرب/اسپانیا(129تا388ه.ق)
تنها عضو خانواده امویان که از کشتار عباسیان جان سالم به در برد، عبدالرحمن(129ه.ق) دهمین خلیفه اموی، پسرکوچک خلیفه هشام بود(هوگ،1347،ص47) این شخص پس از چند سال سرگردانی از بی نظمی اسپانیا استفاده کرده و به مناسبت دشمنی میان بربرها و قبایل عرب مصصم شد. جانشینان او در قرطبه به حفظ مقام خود باقی ماندند و توانستند به تحصیل بعضی پیشترفتها در مدت دو قرن ازیک طرف جلوی دست اندازی های عیسویان را درسمت شمال بگیرند و از طرفی دیگرعصیانهایی را که از جانب رعایای ایشان بروز می کرد بخواباندند. این سلاطین تا مدتی به همان عنوان امیری یا سلطانی قناعت داشتند ولی عبدالرحمن سوم در سال 317هجری عنوان خلیفه اختیار کرد وخود را امیرقرطبه - یکی از غنی ترین ودرخشان ترین شهرهای تاریخ میانه اسلام- خواند(آیتی،1376،ص2) به این ترتیب حکومت اسلام بین سه خانواده امویان، عباسیان و فاطمیان تقسیم شد(هوگ،1347،ص47).سلسله امویان اسپانیا در سال388 با توسعه ی جدید مسیحیت از یک طرف، و انتقال قدرت از دست ملوک الطوایف اسلامی به سلسله های تازه رشد یافته از طرف دیگر، به پایان رسید(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص175).
هنگامی که حضرت محمد(ص) در قرن اول هجری مکه را به قصد مدینه ترک کردند تا نخستین دولت خود را درآنجا بنیان کنند،پیروان مسلمان ایشان را شمار معدودی از افراد تجارت پیشه عربستان تشکیل می دادند(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص1)، اما ابتدای قرن دوم، ارتش عرب دین اسلام را در غرب تا اسپانیا، در شرق تا سمرقند و دره سند گسترش دادند. در دوران زمامداری حکمرانان بعدی اسلام تا ترکیه امروزی نیز توسعه یافت. این دین به عنوان یک دین جهانی تنها به این سرزمین ها محدود نشد بلکه همچنین شمال غربی چین و جنوب شرقی آسیا را در نوردید و تا اروپا وجهان امروز نیز پیش رفت(برند،1383،ص10).
امویان شرق(40تا129ه.ق)
پس از وفات حضرت محمد(ص) چهارتن از صحابه او از عربستان برجهان اسلام حکومت راندند و پس از آن در قرن سوم هجری ، قدرت جهان اسلام به دست سلسله اسلامی افتاد(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص18). معاویه اولین خلیفه ی اموی پایتخت خلافت را از مدینه به دمشق منتقل ساخت و حکوت موروثی در اسلام را ایجاد کرد. با ظهور امویان نوعی توجه و اقبال به جهان مادی در عالم اسلام راه یافت(هوگ،1347،ص25). همانطور که مشهود است پیغمبر و جانشینان اولیه ایشان از هرگونه تجمل بیهوده صرف نظر می کردند به هیچ وجه نخواستند از قدرت روز افزون سـ*ـیاسی و مذهبی خویش جهت ایجاد کاخ های عظیم و عبادتگاههای مجلل استفاده نمایند. ولی با ظهور این سلسله، به زودی ایجاد عبادتگاههایی برای مذهب فاتح آغاز می شود که از نظر تجمل در مقایسه با معابدکفار وکلسیا مسیحت، چیزی کسر ندارد و برای آنکه از نظر تشریفات درخشان درباری پایین تر از حکومت بیزانس نباشد می بایستی فعالیت شدیدی را در این زمینه شروع کنند. به این ترتیب در زمان حکمرانی این حکومت جدید، فعالیتهای ساختمانی زیادی آغاز می شود و به کمک استادکاران یونانی - سوری – ایرانی برشدت این فعالیتها افزوده می شود، اصول تزئینی عهد عتیق که شکل شرقی به خودگرفته تا سرحدامکان مراعات می گردد. سران نظامی و فرمانداران خلیفه افکار جدید ساختمانی و طرح های تزئینی خود را در کشورهایی که به کمک قرآن فتح کرده بودند رسوخ دادند(کونل،1384،ص11). زوال و سقوط امویان با رویدادهای تاریخی مهمی چون انقلاب های عباسیان پدیدار گشت. این انقلاب جنبشی بود که از ایران برخاست و برپایه ی ناخشنودی ایرانیان نو مسلمان، که احساس برابری نسبت به مسلمانان عرب نداشتند، قوت گرفت(برند،1383،ص20).
امویان غرب/اسپانیا(129تا388ه.ق)
تنها عضو خانواده امویان که از کشتار عباسیان جان سالم به در برد، عبدالرحمن(129ه.ق) دهمین خلیفه اموی، پسرکوچک خلیفه هشام بود(هوگ،1347،ص47) این شخص پس از چند سال سرگردانی از بی نظمی اسپانیا استفاده کرده و به مناسبت دشمنی میان بربرها و قبایل عرب مصصم شد. جانشینان او در قرطبه به حفظ مقام خود باقی ماندند و توانستند به تحصیل بعضی پیشترفتها در مدت دو قرن ازیک طرف جلوی دست اندازی های عیسویان را درسمت شمال بگیرند و از طرفی دیگرعصیانهایی را که از جانب رعایای ایشان بروز می کرد بخواباندند. این سلاطین تا مدتی به همان عنوان امیری یا سلطانی قناعت داشتند ولی عبدالرحمن سوم در سال 317هجری عنوان خلیفه اختیار کرد وخود را امیرقرطبه - یکی از غنی ترین ودرخشان ترین شهرهای تاریخ میانه اسلام- خواند(آیتی،1376،ص2) به این ترتیب حکومت اسلام بین سه خانواده امویان، عباسیان و فاطمیان تقسیم شد(هوگ،1347،ص47).سلسله امویان اسپانیا در سال388 با توسعه ی جدید مسیحیت از یک طرف، و انتقال قدرت از دست ملوک الطوایف اسلامی به سلسله های تازه رشد یافته از طرف دیگر، به پایان رسید(اتینگهاوزن وگرابار،1386،ص175).
هنر گچ کاری در دوره امویان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com