خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر آبستره چیست؟

شاید شما هم مثل عده‌ی کثیری از افراد درمورد آبستره، به عنوان هنری غیرقابل فهم و دست نیافتنی نگاه کنید، اما شاید ما بتوانیم با این مقاله کنجکاوی شما در این مورد خاص برانگیزیم.

به طور کلی حدود صد سال از عمر هنر آبستره می‌گذرد. در حالی که نقاشی‌هایی در قارهای اطراف لاسکاکس وجود دارد که متعلق به ماقبل تاریخ است و بررسی‌ها ثابت می‌کند که منظور و مفهوم نهفته در این نقاشی‌ها محدود به روایت داستان یک شکار ساده نیست.

گفته می‌شود که این نقاشی‌ها با هدف خاصی کشیده شده‌اند و یکی از مفاهیم تفحص شده از این نقاشی‌ها دایره‌البروج است. دایره‌البروج مسیر عبور سالیانه‌ی خورشید در آسمان است که از این نقاشی‌های مربوط به ماقبل از تاریخ بیرون کشیده شده است.
به این معنی که شاید حضور هنر آبستره به طور رسمی 100 سال باشد، اما طول عمر واقعی آن خیلی بیشتر از این ارقام است.
اگر اینطور به هنر آبستره بنگرید، متوجه می‌شوید که شاید آنقدرها هم دور از دسترس، گنگ و نامفهوم نباشد.
آبستره به چه معناست؟
مفهوم کلی آبستره اختلاف و فاصله‌ی ایده و فکری است که از اشیا یا اتفاقات الهام‌بخش آن به ذهن متبادر می‌شود. به این معنی که فکر و ایده‌ای که هنرمند خلق می‌کند و مخاطب از اثر می‌گیرد، می‌تواند به هیچ ابژه‌ی فیزیکی ارتباط نداشته باشد یا اساسا وجود نداشته باشد. به همین دلیل به هنر آبستره، هنر انتزاعی هم می‌گویند.
چند نکته‌ی جالب درمورد هنر آبستره
اول- هنر آبستره را می‎توان در کنار امپرسیونیسم، پست‌امپرسیونیسم و کوبیسم سنجید.
همه‌ی آنها در یک چیز مشترک هستند که هنر می‌تواند نمایشگر و نمایانگر یک چیز در واقعیت نباشد.
دوم- هنر مدرن آبستره در قرن بیستم متولد شد. به نسبت آن روزها آبستره یک حرکت کاملا رادیکال محسوب می‌شد. آرتیست‌های این هنر کم کم شروع به خلق آثاری کردند که هیچ ابژه‌ای از دنیای واقعی در آن‌ها دیده نمی‌شد.
سوم- اولین کسی که از هنر آبستره بهره برد برای همیشه مثل یک راز باقی ماند، اما واسیلی کاندینسکی هنرمندی است که مورخان هنر، او را مبدع و خالق آبستره می‌دانند.
کاندینسکی نقاشی‌هایی از فرم‌هایی معلق، مواج و بی‌شکل در سال 1912 خلق کرد. آبستره‌های او در سال 1913 به آمریکا برده و در معرض دید عموم گذاشته شد.
چهارم- هنر آبستره به شکل‌های مختلف در دنیای هنر زنده است؛ دوبعدی، سه بعدی و ... . هیچ محدودیتی در مواد مورد استفاده و سطوح مورد نیاز وجود ندارد و حتی می‌توان از این هنر در کنسرت‌ها و نمایش‌ها استفاده کرد.
در این مواقع هنرمندها برای خلق اثر معمولا از اشکال، رنگ‌ها، حرکات، بافت‌های مختلف در کنار هم بهره می‌برند تا حسی خاص را منتقل کنند.
پنجم- واسیلی کاندینسکی، پیت موندریان و کازیمیر مالویچ از پیشروهای هنر آبستره بوده‌اند.
چرا هنر آبستره؟
ادامه‌ی علاقه‌مندی به دانستن درمورد هنر آبستره به این بستگی دارد که هنر آبستره چه قدر توانسته کنجکاوی شما را برانگیخته کند تا به تخیل خود دسترسی پیدا کنید و چه قدر این میل را ایجاد کرده است تا یک اثر کاملا منحصر به فرد خلق کنید.
آبستره هنر محسوب نمی‌شود!
این جمله در ته ذهن افرادی که با اثر آبستره ارتباط برقرار نمی‌کند، حضور پررنگی دارد.
شاید این مورد ریشه در این داشته باشد که تایید گرفتن یا نگرفتن از اطرافیان، دوستان و آشنایان برای شما بسیار مهم است. به همان دلیلی که هنر آبستره هرگز خیلی پرطرفدار نبوده است و مخاطبان ویژه‌ی خودش را داشته است، این هنر نتوانسته است که توجه شما را جلب کند.
درمورد هنر آبستره
یک خبر خوش برای کسانی است که به خلق اثر آبستره علاقه‌مند هستند. برای کسی که به سراغ خلق یک اثر آبستره می‌رود، الزامی وجود ندارد که یک آرتیست تمام عیار در خلق آثار رئال باشد.
یک خبر بد برای کسانی است که اغلب به دنبال تایید گرفتن از جامعه هستند. اگر از این جمله افراد هستید، احتمالا دست و پایتان انقدر بسته می‌شود که هرگز نتوانید یک اثر هنری را خلق کنید.
به خاطر داشته باشید که در این سبک هرگز نمی‌توانید اثری خلق کنید که رضایت خاطر همگان را به دنبال داشته باشد، اما قطعا می‌توانید اثری خلق کنید که رضایت خودتان را به بار بیاورد.
هنر آبستره یک هنر کاملا بی‌مرز است. از این دنیای بی‌مرز برای خلق مفهومی که می‎خواهید به جهان اضافه شود، استفاده کنید.
" آبستره به فرد این قدرت را می‌دهد تا چیزی را درک کند که مابه‌ازای بیرونی آن وجود ندارد."


نقاشی و هنر آبستره در قرن 21

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در سالهای پیش از جنگ جهانی اول، درحالیکه (آرنو)۱ و (انشعاب وین)۲ در امتداد تجلای روزافزون کوبیسم در فرانسه و اکسپرسیونیسم در آلمان، توان خرید را از دست میداد، حرکت دیگری در حال تکوین بود که از نظر تئوری و عملی، چشم‌انداز تازه و پرجلوه‌ای را در پهنهٔ هنری می‌گشود. در این حرکت جدید-که حکایت بیقراری هنرمند را در قالب مفهومی نو بیان می‌داشت- سوژه‌های ملموس و عینی بدست فراموشی سپرده میشدند و به‌جای آن، اشکال و فرم‌هائی رخ‌می‌نمودند که تنها در ذهن نقاش قرار داشتند، بی‌آنکه ریشه‌ای مشترک با اشکال و سوژه‌های متداول و مرسوم نقاشی داشته باشند. این طرز تلقی تازه از هنر نقاشی، نقطهٔ اوج ایده‌آلیسمی بود که امپرسیونیستها در چهارچوب ناتورالیستی و سمبولیستها در تلفیقی از رومانتیسم و ایده‌آلیسم در آثارشان اعمال می‌نمودند و نئوامپرسیونیستها به پیروی از سورا و سینیاک و بهره‌وری از رنگهای اصلی، گامی در خور توجه در کناره‌گیری از شکل‌ها و فرم‌های واقعی برمیداشتند.

در همین راستا، حرکت مکاتب و شیوه‌های بعدی و سرانجام ظهور فوویسم و کوبیسم، ضربه اساسی‌تری بر پیکر تصاویر عینی حاکم بر ذهن هنرمند وارد آورد و او را از غل‌وزنجیر اشکال مشروط و فرم‌های ازپیش‌تعیین شده رهانید.

در سال ۱۹۰۵، سرود پیروزمندانه مکتب فوویسم، پی‌آیندی در پس ماجرای سراسر نور و رنگ امپرسیونیستها و حکایت دیگر هنرمندانی بود که تلاش در تعریف و تبیین دیگرگونه‌ای از محیط پیرامون خود داشتند. فوویستها توسن رنگ‌های ناآرام و وحشی خود را بر پهندشت سپید بوم می‌دوانیدند تا رجحان و برتری واقعیت درونی خود را برحقیقت رام و آرام بیرونی به اثبات رسانند؛ و بدین‌طریق چهرهٔ آبی، آسمان سبز، درخت سرخ، و پدیده‌هائی دیگر با رنگ‌هائی متفاوت در آثارشان ظاهر گشت.

گوگن نیز پیش‌ازاین در همین راستای گسستن از جهان بیرون و اقتداء به آنچه که (من) احساس می‌کنم به مثابه هنرمندی پیشتاز به نفی تحمیلات بیرونی پرداخت و بر آن حسّ پرخروش و بی‌زوالی مهر تائید زد که هم‌چون توفانی پرغریو در درون او جریان داشت: (اگر دریا را قرمز می‌بینی، پس قرمز نقاشی کن! و اگر دریا را قرمز نمی‌بینی اما در درونت آتش پرشوری برافروخته است، دریا را قرمز نقاشی کن و اهمیت ندارد که چشمان تو دریا را آبی به‌بیند، گرچه تفکرات گوگن و یا فوویستها، خود بنوعی در اسارت شکل و فرم قرار داشت، اما حرکت آغازین یک طغیان و رد یکباره مفهومی محسوب می‌شد که تا به آن‌هنگام، حاکمیت مطلق داشت.

تولد این حرکت و مفهوم تازه را می‌توان به سال ۱۹۰۸ با انتشار کتاب (آبستراکسیون و احساس) توسط ویلهم ورینگر دانست. این اثر، از آثاری معتبری است که در تبیین و تفهیم آبستراکسیون نگاشته شده است و در خور توجه اینکه، ضرورت حذف سوژه‌های عینی و بها دادن به تفکرات انتزاعی هنرمند، اول‌بار، نه از طریق خلق آثار هنری توسط هنرمند نقاش که بواسطه تدقیق در چنین امری توسط منتقد و صاحب‌نظر هنری ابراز گشته بود. اما عملا تا رسیدن به فرم‌های ابداعی و عینیت‌بخشیدن به ذهنیت ناب و بی‌پروای هنرمند، چندی نگذشت که کاندینسکی سنگ بنای آثاری را گذارد که یا هیچ‌گونه وجه مشترکی با فرم‌های بیرونی نداشتند و یا ارتباطشان آن‌چنان تجریدی بود که توان دریافت اصل و اساس عامل الهام‌بخش به دشواری ممکن می‌نمود


نقاشی و هنر آبستره در قرن 21

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا