خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع


همه چیز درباره گویندگی
گویندگی شغل و واژه‌ای است که از حدود هفتاد سال پیش به فرهنگ ایران وارد شد. یعنی درست از زمانی که رادیو شکل گرفت و مردم توانستند از طریق آن از اخبار و امور مملکت آگاه شوند. پیش از آن نیز شغل گویندگی به صورت‌های مختلفی مانند قصه‌گویی، قوالی، خوانندگی، شاعری و… وجود داشت و مردم در این عرصه‌ها فعالیت داشتند. به طور کلی می‌توان گفت که گویندگی یعنی انتقال صوتی مفاهیم و واژه‌هایی که به صورت کتبی وجود دارند و یا در ذهن انسان به صورت شفاهی هستند.


شغل گویندگی چیست؟
یک گوینده شخصی است که مهارت‌های کافی داشته باشد تا بتواند با بیانی مناسب و گیرا سخن و هدف خود را به گوش شنونده برساند و پیام خود را به او منتقل کند. یک گوینده باید اطلاعات کافی از شیوه‌های حرف زدن و قوانین آن داشته باشد و فعل و فاعل را تشخیص داده و مخاطب را به خود جذب کند. گویندگی شغلی است که باید در آن مهارت‌های کافی جهت درک ادبیات و نوشته‌ها داشته باشد تا بتواند با استفاده از روش‌های درست و لحن مناسب با فرد شنونده ارتباط بگیرد و مطلب را برساند.

گویندگی مهارتی نیست که فقط برای مجریان و گویندگان باشد بلکه هر فردی در زندگی شخصی خود این مهارت‌ را داشته باشد، تا بلکه بتواند با افراد به نحو صحیح وارد ارتباط شود و در حین رعایت ادب به خوبی بتواند سخن بگوید. دلیل داشتن این مهارت این است که هر فرد شبانه روز با افراد مختلف در حال صحبت کردن است و این کاری معمول است.


چگونه گوینده شویم؟
افرادی که به گویندگی علاقه‌مند هستند اولین سوالشان این است که چگونه گوینده شوند. اولین قدم برای گویندگی این است که صدای خوب و رسایی داشته باشید، چرا که در کار گویندگی هدف اصلی این است که شنونده جذب شود و احساس خستگی نکند.

قدم بعدی این است که فن بیان خود را تقویت کند و بتواند با قوانین خاص سخن بگوید و از این مهارت برخوردار باشد. فردی که قصد دارد گوینده شود باید اعتماد به نفس کافی داشته باشد و همچنین فردی اجتماعی باشد و ارتباط مردمی او خوب باشد. اگر اعتماد به نفس او در جامعه خوب باشد و بتواند به راحتی با افراد جامعه حرف بزند پس حتماً گویندگی او هم خوب خواهد بود. اگر فردی ظاهری آراسته و مناسب داشته باشد قطعاً اعتماد به نفس او هم بیشتر خواهد بود. همچنین اگر برای کار آمادگی داشته باشد به مراتب اعتماد به نفسش هم زیاد خواهد شد.


انواع گویندگی
کاربرد شغل گویندگی زیاد شده است و شاخه‌ها و شغل‌های متنوعی برای این رشته وجود دارد، بنابراین انواع مختلفی نیز می‌تواند داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • گویندگی برای برنامه‌های تلویزیونی و رادیو تلویزیون
  • مجری برنامه تلویزیونی و رادیو تلویزیون
  • گزارشگر خبرهای رادیو و تلویزیون
  • گزارشگر فوتبال و گزارشگر هواشناسی
  • صداگذاری و ترجمه فیلم‌های با زبان خارجی
  • دوبله و ترجمه برای کارتون و انمیشن‌ها
  • صداگذاری روی بازی‌های رایانه
  • برنامه‌های صوتی برای رادیو‌های ماشین و منازل
  • گویندگی برای کتاب‌های صوتی
  • صداگذاری روی تیزرهای تبلیغاتی برای موضوع‌های اضافی
  • گویندگی برای پادکست‌ها و یا فیلم‌های آموزشی و یا مستندها و…

آیا می‌توان درآمد گویندگی و دوبلاژ مشخص کرد؟
درآمد شغل گویندگی به موارد خاصی بستگی دارد برای همین نمی‌توان به یک قیمت خاص اشاره کرد. درآمد یک گوینده وابسته به نوع صدا، میزان زمان برای اجرای، تجربه و … تعیین می‌شود. قراردادها و فرصت‌های شغلی بسیاری برای یک گوینده وجود دارد که با توجه به آنها درآمدش می‌تواند متغیر باشد. بنابراین با توجه به شاخه‌هایی که گوینده در آنها کار می‌کند و پروژه‌های مختلفی که می‌گیرد و مواردی از این قبیل میزان درآمد او مشخص خواهد شد. برای شغل گویندگی سایت‌های مخصوصی نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌تواند حتی به صورت دورکار نیز فعالیت کند و درآمدش نیز به همان شکل خواهد بود و بستگی به کارهایی که می‌گیرد خواهد داشت.


همه چیز درباره گویندگی

 
  • تشکر
Reactions: Morad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا