M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
از طرف دیگر انتخاب جواد عزتی بهعنوان بازیگر امتحان پسدادهای که نقش آفرینیاش در تمام ژانرها مورد توجه قرار میگیرد در استقبال فراوان مخاطب بیتاثیر نیست. عزتی بازیگری است که بهصورت فرامتنی توانایی جذب مخاطب را دارد. او با بازی در نقش مالک مالکی، علاوهبر وجوه مختلفی که درون خود کاراکتر وجود داشت، با استفاده از اکتها و نوع بازی مبتنی بر حس و تکنیک مخصوص خودش در باورپذیر کردن مالکی نقش بهسزایی داشت. البته این بدان معنی نیست که نقصی در کاراکتر و سیر منحنی شخصیت مالک وجود ندارد.
حضور رعنا آزادیور که کاراکترش متفاوت از منبع اقتباس و سمیرای رمان بیست زخم کاری طراحی شده بود و در این بین سازندگان تلاش کرده بودند او را به لیدی مکبث نزدیک کنند، در نقش یک زن شیطانصفت، علاقهمندکننده، فتنهگر و جاهطلب باعث خلق یک کاراکتر خاص و کمتر پرداخته شده در سینمای ایران شده بود و این موضوع با درک درستی که او از نقش داشت همراه شد و نقطه عطف کارنامه کاری او را رقم زد. البته نوع عملکرد کاراکتر سمیرا در سریال پر فراز و نشیب است؛ در چند قسمت ابتدایی میدرخشد، در میانه افت میکند، سپس در یک سوم پایانی خودی نشان میدهد و در انتها به خاطر رویکرد اشتباه فیلمنامهنویسان فرومیپاشد.
محمدحسین مهدویان فیلمنامه زخم کاری را با اقتباس از رمان بیست زخم کاری به رشته تحریر درآورده است و با نگاهی به بنمایه رمان سعی کرده اثری جنایی درام بیافریند
محمدحسین مهدویان فیلمنامه زخم کاری را با اقتباس از رمان بیست زخم کاری به رشته تحریر درآورده است و با نگاهی به بنمایه رمان سعی کرده اثری جنایی درام بیافریند. او برای اینکه ساختار فیلماش را به مقوله ژانر نزدیک کند با نگاهی به مولفههای ژانر گانگستری مثل قتلهای زنجیرهای، نمایش چهره منفی پدرخواندهها و نبرد آنها و همچنین مناسبات قدرت میپردازد و از آن سو هر از گاهی به فیلمهای نوآر پهلو میزند و سعی میکند از مایههای تیره رنگی و حضور فم فتالها در سریال بهره بگیرد.
او دراینمیان برای اینکه قشر وسیعتری از مخاطبان را با خود همراه کند به ملودرام و ماجراهای عشقی نیز بیتوجه نیست و درون پیرنگ اصلی خود، چند پیرنگ فرعی با محوریت چنین موضوعاتی تعبیه میکند.
در بدو امر چالشی که مهدویان با آن روبهرو میشود اقتباس از رمانی است که اساسا درامی در آن شکل نمیگیرد و روابط میان شخصیتها و مناسباتشان قابل درک و توصیف نیست. حال وقتی منبع اقتباس پتانسیل پایینی برای بهرهگیری داشته باشد، چه بهتر که فیلمنامهنویس با تصمیمی شجاعانه از این کار سر باز زند و اثر دیگری را برگزیند اما اگر بخواهد همچنان روی عقیده خود بماند دو راهکار کلی دارد: یا به کلیت داستان منبع وفادار میماند و با کمترین تغییر، تنها سعی میکند شکلی نمایشی به آن ببخشد یا با روی آوردن به اقتباس آزاد، تنها آن بخشی از داستان منبع را انتخاب کند که توجهاش را جلب کرده و سپس به بسط داستان خود بپردازد.
مثلا ممکن است نویسنده بخواهد یک شخصیت را انتخاب کند یا صرفا از یکی از خطوط فرعی پیرنگ بهره بگیرد. مهدویان هیچ یک از دو حالت مذکور را انتخاب نمیکند و مردد میان دو مسیر انتخابی، گاهی وفادار میماند و گاهی به کلی رمان را فراموش میکند. مشکلی که این مسئله به وجود میآورد این است که مثلا در برخی صحنهها که کاملا چینش و انتخاب از جانب خود اوست، ناگهان با دیالوگهایی برآمده از رمان مواجه میشویم که کاربردشان در قصه اصلی در جای دیگر و با هدفی دیگر بوده است. بنابراین میتوان ادعا کرد که نه هدف نویسنده رمان به درستی در سریال دنبال میشود و نه آن غایتی را که مهدویان دغدغهاش بوده به ثمر مینشیند. نوشته پیشرو به غیر از اینکه سعی میکند به نقاط ضعف و قوت سریال بهعنوان یک اثر مستقل بپردازد، نیمنگاهی به بررسی تطبیقی سریال با رمان نیز دارد.
رمان بیست زخمکاری مشکل عمدهاش فقدان درام است و در این بین از پرشهای بیمورد و حذفهای مکرر در مسیر داستان رنج میبرد
رمان بیست زخمکاری مشکل عمدهاش فقدان درام است و در این بین از پرشهای بیمورد و حذفهای مکرر در مسیر داستان رنج میبرد. بااینحال در یک مسیر ژانری مشخص حرکت میکند و به جنگ میان رئوس قدرت در بسـ*ـتری جنایی میپردازد. اولین تفاوت عمدهای که میان رمان و داستان دیده میشود در خصوص شخصیتهاست؛ رمان برای ترسیم روابط قدرت، بیشتر فضایی مردانه را ترسیم میکند و جز سمیرا به کمتر زنی مجال حضور میدهد اما در فیلمنامه، مهدویان برای اینکه به خطوط مختلف داستانی و ژانرهای مختلفی که در نظر دارد بهتر بپردازد، منصورِ رمان را به منصوره تبدیل میکند و نقش میثم و مائده را برجسته میکند. با این چند تغییر فرصت برای یک ملودرام خانوادگی و یک داستان عشقی جوانانه نیز فراهم میشود. دراینمیان میتوان گفت که منصوره شخصیتی کاملا جدید است که در اثر منبع حضور ندارد.
حضور رعنا آزادیور که کاراکترش متفاوت از منبع اقتباس و سمیرای رمان بیست زخم کاری طراحی شده بود و در این بین سازندگان تلاش کرده بودند او را به لیدی مکبث نزدیک کنند، در نقش یک زن شیطانصفت، علاقهمندکننده، فتنهگر و جاهطلب باعث خلق یک کاراکتر خاص و کمتر پرداخته شده در سینمای ایران شده بود و این موضوع با درک درستی که او از نقش داشت همراه شد و نقطه عطف کارنامه کاری او را رقم زد. البته نوع عملکرد کاراکتر سمیرا در سریال پر فراز و نشیب است؛ در چند قسمت ابتدایی میدرخشد، در میانه افت میکند، سپس در یک سوم پایانی خودی نشان میدهد و در انتها به خاطر رویکرد اشتباه فیلمنامهنویسان فرومیپاشد.
محمدحسین مهدویان فیلمنامه زخم کاری را با اقتباس از رمان بیست زخم کاری به رشته تحریر درآورده است و با نگاهی به بنمایه رمان سعی کرده اثری جنایی درام بیافریند
محمدحسین مهدویان فیلمنامه زخم کاری را با اقتباس از رمان بیست زخم کاری به رشته تحریر درآورده است و با نگاهی به بنمایه رمان سعی کرده اثری جنایی درام بیافریند. او برای اینکه ساختار فیلماش را به مقوله ژانر نزدیک کند با نگاهی به مولفههای ژانر گانگستری مثل قتلهای زنجیرهای، نمایش چهره منفی پدرخواندهها و نبرد آنها و همچنین مناسبات قدرت میپردازد و از آن سو هر از گاهی به فیلمهای نوآر پهلو میزند و سعی میکند از مایههای تیره رنگی و حضور فم فتالها در سریال بهره بگیرد.
او دراینمیان برای اینکه قشر وسیعتری از مخاطبان را با خود همراه کند به ملودرام و ماجراهای عشقی نیز بیتوجه نیست و درون پیرنگ اصلی خود، چند پیرنگ فرعی با محوریت چنین موضوعاتی تعبیه میکند.
در بدو امر چالشی که مهدویان با آن روبهرو میشود اقتباس از رمانی است که اساسا درامی در آن شکل نمیگیرد و روابط میان شخصیتها و مناسباتشان قابل درک و توصیف نیست. حال وقتی منبع اقتباس پتانسیل پایینی برای بهرهگیری داشته باشد، چه بهتر که فیلمنامهنویس با تصمیمی شجاعانه از این کار سر باز زند و اثر دیگری را برگزیند اما اگر بخواهد همچنان روی عقیده خود بماند دو راهکار کلی دارد: یا به کلیت داستان منبع وفادار میماند و با کمترین تغییر، تنها سعی میکند شکلی نمایشی به آن ببخشد یا با روی آوردن به اقتباس آزاد، تنها آن بخشی از داستان منبع را انتخاب کند که توجهاش را جلب کرده و سپس به بسط داستان خود بپردازد.
مثلا ممکن است نویسنده بخواهد یک شخصیت را انتخاب کند یا صرفا از یکی از خطوط فرعی پیرنگ بهره بگیرد. مهدویان هیچ یک از دو حالت مذکور را انتخاب نمیکند و مردد میان دو مسیر انتخابی، گاهی وفادار میماند و گاهی به کلی رمان را فراموش میکند. مشکلی که این مسئله به وجود میآورد این است که مثلا در برخی صحنهها که کاملا چینش و انتخاب از جانب خود اوست، ناگهان با دیالوگهایی برآمده از رمان مواجه میشویم که کاربردشان در قصه اصلی در جای دیگر و با هدفی دیگر بوده است. بنابراین میتوان ادعا کرد که نه هدف نویسنده رمان به درستی در سریال دنبال میشود و نه آن غایتی را که مهدویان دغدغهاش بوده به ثمر مینشیند. نوشته پیشرو به غیر از اینکه سعی میکند به نقاط ضعف و قوت سریال بهعنوان یک اثر مستقل بپردازد، نیمنگاهی به بررسی تطبیقی سریال با رمان نیز دارد.
رمان بیست زخمکاری مشکل عمدهاش فقدان درام است و در این بین از پرشهای بیمورد و حذفهای مکرر در مسیر داستان رنج میبرد
رمان بیست زخمکاری مشکل عمدهاش فقدان درام است و در این بین از پرشهای بیمورد و حذفهای مکرر در مسیر داستان رنج میبرد. بااینحال در یک مسیر ژانری مشخص حرکت میکند و به جنگ میان رئوس قدرت در بسـ*ـتری جنایی میپردازد. اولین تفاوت عمدهای که میان رمان و داستان دیده میشود در خصوص شخصیتهاست؛ رمان برای ترسیم روابط قدرت، بیشتر فضایی مردانه را ترسیم میکند و جز سمیرا به کمتر زنی مجال حضور میدهد اما در فیلمنامه، مهدویان برای اینکه به خطوط مختلف داستانی و ژانرهای مختلفی که در نظر دارد بهتر بپردازد، منصورِ رمان را به منصوره تبدیل میکند و نقش میثم و مائده را برجسته میکند. با این چند تغییر فرصت برای یک ملودرام خانوادگی و یک داستان عشقی جوانانه نیز فراهم میشود. دراینمیان میتوان گفت که منصوره شخصیتی کاملا جدید است که در اثر منبع حضور ندارد.
نقد سریال زخم کاری | ساختار شکن یا کلیشهای؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com