M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
در توصیهنامه ۱۹۵۶ سازمان یونسک و باستانشناسی چنین تعریف شده است :
« باستانشناسی دانشی است که بهوسیله آن میتوان اطلاعات بسیاری از شواهد باستانشناختی را به دست آورد .» باستان شناسان در میان آثار و بقایای انسانی که در طی هزاران سال زندگی او بر روی زمین برجایمانده است به جستجو میپردازد تا از شیوههای زندگی, اعتقادات، باورها و آیینهای مذهبی, روابط سـ*ـیاسی, اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی انسان گذشته آگاهی یابد. این دانش مجموعهای از تکنیکها و روشها را در برمیگیرد. شیوههای مختلف مطالعاتی که با توجه به فکر و اندیشه متفاوت باستان شناسان، حوزههای گوناگونی را دربرمی گیرد همانند: تاریخ، فرهنگ، محلهای باستانی، عوامل اقلیمی, فنون و حرفهها, آیینها و باورهای مذهبی, معماری و هنر، خط و زبان. تعاریف متعددی هم که از باستانشناسی میشود ناشی از وجود همین مکاتب و اندیشههای متفاوت باستان شناسان از مکتب تاریخ فرهنگی گرفته تا باستانشناسی نوین است. علیرغم همهی این تفاوتها، باستانشناسی در اصل توصیف, تبیین و درنتیجه درک گذشته توسط باستان شناسان و آگاهسازی دیگران از تصورات آنان از اتفاقات گذشته است که میتواند گزارشی دقیق و علمی یا شرحی داستان گونه باشد.
دادههای باستانشناختی _ که برای تبیین و تفسیر آنچه این دادهها دلالت بر آن دارند ،وجود آنها لازم و ضروری است _ همان یافتهها و کشفیاتی هستند که بهطور عمده یا از کاوشهای باستانشناسی به دست میآیند و یا از طریق جستجو و بررسیهای میدانی. هر یافته حامل پیامها و ارزشهای گوناگونی در زمینههای فرهنگی، تاریخی، هنری و مانند آن بوده و به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است. این یافتهها در حقیقت مدارک، شواهد و اسنادی هستند که پایه و اساس مطالعات علمی را تشکیل میدهند و ماده خامی برای پژوهشها و تحقیقات دانشمندان فراهم میسازند .
لیکن بین دادهها و مدارک باستانشناختی تفاوت اساسی وجود دارد و آن این است که دادهها فقط حاوی اطلاعات خودشان بوده و نمیتوان آنها را بهخودیخود مدرک باستانشناختی بهحساب آورد . تنها زمانی این دادهها موردتوجه قرار میگیرند که در چارچوبی مشخص از مفاهیم قرار گرفته و بر اساس این چارچوب به طراحی روشها و فنون دست زده و سپس اطلاعات از آنها استخراج میشوند. به همین دلیل این دادهها بهتنهایی فاقد اهمیت و ارزش بوده و در همراهی با مدارک دیگر در یک مجموعه میتوانند پاسخگوی نیاز دانشمندان باشند. بهطورکلی انواع اطلاعاتی که یک باستانشناس برای تفسیر و تبیین مدارک بهدستآمده در بازسازی جوامع و فرهنگهای گذشته نیاز دارد به چهار گروه تقسیم میشوند :
الف ) اطلاعاتی از تکنیکهای ساخت، مواد مورد استفاده در آنها و ابزار و وسایل بکار گرفته شده در ساخت آنها، که به کمک تجزیهوتحلیلهای فیزیکی و شیمیایی انجام میشود .
ب ) اطلاعاتی که بر پایه مطالعه اقتصاد و شیوههای معاش آن جوامع و با کمک دانشهایی همچون استخوانشناسی یا جانورشناسی و گیاهشناسی صورت میپذیرد .
ج ) با کمک اطلاعات بهدستآمده از مطالعه مدارکی که در دو گروه قبلی ذکر شد آنها را در یک مجموعه فرهنگی تفسیر و تبیین نموده و به وجود چگونگی آن جامعه پی ببرد .
د ) اطلاعات غیرمستقیم که از طریق شواهد موجود در منابع دیگر دست به بازسازی تاریخی بزند .
مشاهده، تفسیر و تبیین مراحل سهگانه مطالعات باستانشناسی را تشکیل میدهند. مشاهده یعنی گردآوری مدارک از طریق کاوش و بررسی و تفسیر آن با مرتب کردن یافتهها و جایگزین کردن آنها در زمان و مکان و طبقهبندی آنها بهمنظور بازسازی تاریخ فرهنگ و شیوههای زندگی گذشته و مقایسه آنها با آثار مشابه و سرانجام تجزیهوتحلیل الگوهای بهدستآمده بهمنظور تبیین روند فرهنگی در آن محوطه .
« باستانشناسی دانشی است که بهوسیله آن میتوان اطلاعات بسیاری از شواهد باستانشناختی را به دست آورد .» باستان شناسان در میان آثار و بقایای انسانی که در طی هزاران سال زندگی او بر روی زمین برجایمانده است به جستجو میپردازد تا از شیوههای زندگی, اعتقادات، باورها و آیینهای مذهبی, روابط سـ*ـیاسی, اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی انسان گذشته آگاهی یابد. این دانش مجموعهای از تکنیکها و روشها را در برمیگیرد. شیوههای مختلف مطالعاتی که با توجه به فکر و اندیشه متفاوت باستان شناسان، حوزههای گوناگونی را دربرمی گیرد همانند: تاریخ، فرهنگ، محلهای باستانی، عوامل اقلیمی, فنون و حرفهها, آیینها و باورهای مذهبی, معماری و هنر، خط و زبان. تعاریف متعددی هم که از باستانشناسی میشود ناشی از وجود همین مکاتب و اندیشههای متفاوت باستان شناسان از مکتب تاریخ فرهنگی گرفته تا باستانشناسی نوین است. علیرغم همهی این تفاوتها، باستانشناسی در اصل توصیف, تبیین و درنتیجه درک گذشته توسط باستان شناسان و آگاهسازی دیگران از تصورات آنان از اتفاقات گذشته است که میتواند گزارشی دقیق و علمی یا شرحی داستان گونه باشد.
دادههای باستانشناختی _ که برای تبیین و تفسیر آنچه این دادهها دلالت بر آن دارند ،وجود آنها لازم و ضروری است _ همان یافتهها و کشفیاتی هستند که بهطور عمده یا از کاوشهای باستانشناسی به دست میآیند و یا از طریق جستجو و بررسیهای میدانی. هر یافته حامل پیامها و ارزشهای گوناگونی در زمینههای فرهنگی، تاریخی، هنری و مانند آن بوده و به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است. این یافتهها در حقیقت مدارک، شواهد و اسنادی هستند که پایه و اساس مطالعات علمی را تشکیل میدهند و ماده خامی برای پژوهشها و تحقیقات دانشمندان فراهم میسازند .
لیکن بین دادهها و مدارک باستانشناختی تفاوت اساسی وجود دارد و آن این است که دادهها فقط حاوی اطلاعات خودشان بوده و نمیتوان آنها را بهخودیخود مدرک باستانشناختی بهحساب آورد . تنها زمانی این دادهها موردتوجه قرار میگیرند که در چارچوبی مشخص از مفاهیم قرار گرفته و بر اساس این چارچوب به طراحی روشها و فنون دست زده و سپس اطلاعات از آنها استخراج میشوند. به همین دلیل این دادهها بهتنهایی فاقد اهمیت و ارزش بوده و در همراهی با مدارک دیگر در یک مجموعه میتوانند پاسخگوی نیاز دانشمندان باشند. بهطورکلی انواع اطلاعاتی که یک باستانشناس برای تفسیر و تبیین مدارک بهدستآمده در بازسازی جوامع و فرهنگهای گذشته نیاز دارد به چهار گروه تقسیم میشوند :
الف ) اطلاعاتی از تکنیکهای ساخت، مواد مورد استفاده در آنها و ابزار و وسایل بکار گرفته شده در ساخت آنها، که به کمک تجزیهوتحلیلهای فیزیکی و شیمیایی انجام میشود .
ب ) اطلاعاتی که بر پایه مطالعه اقتصاد و شیوههای معاش آن جوامع و با کمک دانشهایی همچون استخوانشناسی یا جانورشناسی و گیاهشناسی صورت میپذیرد .
ج ) با کمک اطلاعات بهدستآمده از مطالعه مدارکی که در دو گروه قبلی ذکر شد آنها را در یک مجموعه فرهنگی تفسیر و تبیین نموده و به وجود چگونگی آن جامعه پی ببرد .
د ) اطلاعات غیرمستقیم که از طریق شواهد موجود در منابع دیگر دست به بازسازی تاریخی بزند .
مشاهده، تفسیر و تبیین مراحل سهگانه مطالعات باستانشناسی را تشکیل میدهند. مشاهده یعنی گردآوری مدارک از طریق کاوش و بررسی و تفسیر آن با مرتب کردن یافتهها و جایگزین کردن آنها در زمان و مکان و طبقهبندی آنها بهمنظور بازسازی تاریخ فرهنگ و شیوههای زندگی گذشته و مقایسه آنها با آثار مشابه و سرانجام تجزیهوتحلیل الگوهای بهدستآمده بهمنظور تبیین روند فرهنگی در آن محوطه .
گذری بر تاریخچه باستانشناسی علمی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com