M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
حکومتها و امرایی که پس از سقوط سلسلۀ صفویه در ایران قدرت یافتند، نتوانستند بهطور کامل مشروعیت صفویان را کنار گذارند و نظم نوینی را جایگزین آن کنند. این مسئله بروز بحران مشروعیت را در میان دوره سقوط صفویان تا برآمدن حکومت قاجار باعث شد. بهطوریکه اغلبِ امیران و مدعیان حکومت در این برهه، از مشروعیت لازم برخوردار نبودند و جز کریمخان زند، همگی به قتل رسیدند.
آقامحمدخان با بهرهگیری از قدرت ایلی و نظامی، همه رقبا را شکست داد و توانست ایرانزمین را فتح کند. دوره حکمرانی او را میتوان «عصر فتوحات» قاجارها در ایران نامید. به علت ویژگیهای خاص شخصیتی و خشونت ذاتی آقامحمدخان و حاکمبودن وضع جنگی بر کشور، زور و شمشیر تکیهگاه اصلی وی در حکمرانی بود. حکومت فتحعلیشاه را در تمایز با دوره آقامحمدخان، میتوان عصر تلاش برای تثبیت قدرت قاجارها در ایران نامید. از ضروریات دورۀ وی، ایجاد دستگاه دیوانسالاری برای اداره بهتر ایران و سپردن امور از اهل شمشیر به اهل قلم بود، تا مردم ایران امیدوار شوند که دوره جنگ و فتوحات به پایان رسیدهاست و قاجارها از اسب پیاده شده و شمشیر را کنار نهادهاند و اکنون درصدد اداره قلمرو خود هستند.
فتحعلیشاه با رسیدن به سلطنت، بهخصوص پس از آنکه بر رقیبان خود غلبه کرده، به این مسئله توجه کرد که برای حقانیت حکومت خود، غیر از قدرت نظامی، باید پشتوانههای ذهنی فراهم کند. این مسئله بعد از «عصر فتوحات»، برای کمکردن هزینه ادارۀ کشور و بهدستآوردن اطاعت و رضایت اتباع و زیردستان ضروری بود. واقعیت آن بود که قاجارها از منابع مشروعیت صفویان محروم بودند؛ زیرا نه نسب صفوی داشتند و نه از سادات بودند و از طرفی، جایگاهی در طریقتهای صوفیان نداشتند. بنابراین آنها میبایست با استفاده از روشهای جاری در دورۀ اسلامی، به حکومت خود مشروعیت میبخشیدند. فتحعلیشاه برای مشروعیتبخشی به حکومت خود، همزمان از سه منبع مشروعیت دینی و حسب و نسب دودمانی و سنن پادشاهی ایران بهره گرفت. تفاوت و تنوع منابع مشروعیت حکومت فتحعلیشاه، بیشتر معلول گستردگی قلمرو و ترکیب جمعیت و دیدگاههای متفاوت جامعۀ ایران درباره منابع مشروعیت قدرت است.
پیشینه تحقیق
طبق بررسیهای نگارنده، تاکنون پژوهشی مستقل درباره مشروعیت حکومت فتحعلیشاه قاجار انجام نگرفتهاست. در این میان، در پژوهشهای کلی که دربارۀ دوره قاجار و حکومت فتحعلیشاه نوشته شدهاست، میتوان مطالبی در این زمینه یافت. کتاب «دین و دولت در ایران: نقش علما در دوره قاجار» نوشته حامد الگار به روابط فحعلیشاه قاجار با روحانیان و چگونگی مشروعیتبخشی به حکومت فتحعلیشاه توسط روحانیان پرداختهاست؛ اما چون موضوع کتاب بررسی تمام دورۀ قاجار است، نگارنده از مباحث مشروعیت دینی حکومت فتحعلیشاه بهصورت گذرا عبور کردهاست. کتاب «تاریخ ایران در دورۀ افشار، زند و قاجار» از مجموعه تاریخ کمبریج در بخش اول فصل چهارم، در بررسی تحولات ایران در زمان فتحعلیشاه و محمدشاه قاجار، به موضوع تلاش فتحعلیشاه برای مشروعیتبخشی به حکومت خود اشاره کردهاست؛ ولی نویسنده این بحث مهم را در یک بند خلاصه کرده و فقط به سه پایۀ مهم مشروعیت فتحعلیشاه اشاره کردهاست، بدون آنکه به نمودهای آن بپردازد. کتاب «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» نوشته فیرحی، به تحولات فقهی شیعه در پایان سدۀ دوازدهم و اوایل سدۀ سیزدهم قمری و تثبیت جایگاه روحانیان اصولی در جامعۀ شیعه پرداختهاست. نویسنده بدون آنکه به جزئیات روابط روحانیان با فتحعلیشاه بپردازد، به برخی از خطوط کلی نظریههای سـ*ـیاسی روحانیان بزرگ این دوره اشاره کردهاست. در مقالۀ «بررسی احکامالجهاد و اسبابالرشاد»، زرگرینژاد به بررسی و تحلیل روندی پرداخته که به صدور فتاوی جهادی و مشروعیتبخشی به حکومت فتحعلیشاه، در دورۀ اول جنگهای ایران و روس منجر شد و از این نظر، پژوهش او دارای جایگاه خاصی در موضوع مشروعیت دینی حکومت فتحعلیشاه است.
آقامحمدخان با بهرهگیری از قدرت ایلی و نظامی، همه رقبا را شکست داد و توانست ایرانزمین را فتح کند. دوره حکمرانی او را میتوان «عصر فتوحات» قاجارها در ایران نامید. به علت ویژگیهای خاص شخصیتی و خشونت ذاتی آقامحمدخان و حاکمبودن وضع جنگی بر کشور، زور و شمشیر تکیهگاه اصلی وی در حکمرانی بود. حکومت فتحعلیشاه را در تمایز با دوره آقامحمدخان، میتوان عصر تلاش برای تثبیت قدرت قاجارها در ایران نامید. از ضروریات دورۀ وی، ایجاد دستگاه دیوانسالاری برای اداره بهتر ایران و سپردن امور از اهل شمشیر به اهل قلم بود، تا مردم ایران امیدوار شوند که دوره جنگ و فتوحات به پایان رسیدهاست و قاجارها از اسب پیاده شده و شمشیر را کنار نهادهاند و اکنون درصدد اداره قلمرو خود هستند.
فتحعلیشاه با رسیدن به سلطنت، بهخصوص پس از آنکه بر رقیبان خود غلبه کرده، به این مسئله توجه کرد که برای حقانیت حکومت خود، غیر از قدرت نظامی، باید پشتوانههای ذهنی فراهم کند. این مسئله بعد از «عصر فتوحات»، برای کمکردن هزینه ادارۀ کشور و بهدستآوردن اطاعت و رضایت اتباع و زیردستان ضروری بود. واقعیت آن بود که قاجارها از منابع مشروعیت صفویان محروم بودند؛ زیرا نه نسب صفوی داشتند و نه از سادات بودند و از طرفی، جایگاهی در طریقتهای صوفیان نداشتند. بنابراین آنها میبایست با استفاده از روشهای جاری در دورۀ اسلامی، به حکومت خود مشروعیت میبخشیدند. فتحعلیشاه برای مشروعیتبخشی به حکومت خود، همزمان از سه منبع مشروعیت دینی و حسب و نسب دودمانی و سنن پادشاهی ایران بهره گرفت. تفاوت و تنوع منابع مشروعیت حکومت فتحعلیشاه، بیشتر معلول گستردگی قلمرو و ترکیب جمعیت و دیدگاههای متفاوت جامعۀ ایران درباره منابع مشروعیت قدرت است.
پیشینه تحقیق
طبق بررسیهای نگارنده، تاکنون پژوهشی مستقل درباره مشروعیت حکومت فتحعلیشاه قاجار انجام نگرفتهاست. در این میان، در پژوهشهای کلی که دربارۀ دوره قاجار و حکومت فتحعلیشاه نوشته شدهاست، میتوان مطالبی در این زمینه یافت. کتاب «دین و دولت در ایران: نقش علما در دوره قاجار» نوشته حامد الگار به روابط فحعلیشاه قاجار با روحانیان و چگونگی مشروعیتبخشی به حکومت فتحعلیشاه توسط روحانیان پرداختهاست؛ اما چون موضوع کتاب بررسی تمام دورۀ قاجار است، نگارنده از مباحث مشروعیت دینی حکومت فتحعلیشاه بهصورت گذرا عبور کردهاست. کتاب «تاریخ ایران در دورۀ افشار، زند و قاجار» از مجموعه تاریخ کمبریج در بخش اول فصل چهارم، در بررسی تحولات ایران در زمان فتحعلیشاه و محمدشاه قاجار، به موضوع تلاش فتحعلیشاه برای مشروعیتبخشی به حکومت خود اشاره کردهاست؛ ولی نویسنده این بحث مهم را در یک بند خلاصه کرده و فقط به سه پایۀ مهم مشروعیت فتحعلیشاه اشاره کردهاست، بدون آنکه به نمودهای آن بپردازد. کتاب «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» نوشته فیرحی، به تحولات فقهی شیعه در پایان سدۀ دوازدهم و اوایل سدۀ سیزدهم قمری و تثبیت جایگاه روحانیان اصولی در جامعۀ شیعه پرداختهاست. نویسنده بدون آنکه به جزئیات روابط روحانیان با فتحعلیشاه بپردازد، به برخی از خطوط کلی نظریههای سـ*ـیاسی روحانیان بزرگ این دوره اشاره کردهاست. در مقالۀ «بررسی احکامالجهاد و اسبابالرشاد»، زرگرینژاد به بررسی و تحلیل روندی پرداخته که به صدور فتاوی جهادی و مشروعیتبخشی به حکومت فتحعلیشاه، در دورۀ اول جنگهای ایران و روس منجر شد و از این نظر، پژوهش او دارای جایگاه خاصی در موضوع مشروعیت دینی حکومت فتحعلیشاه است.
اقدامات فتحعلیشاه قاجار برای کسب مشروعیت سـ*ـیاسی براساس روشهای جاری در دورۀ اسلامی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com