خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,330
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
معمار: آرش مظفری
موقعیت بنا: تهران، ایران
متراژ بنا: 18000 متر مربع
سال طراحی پروژه: 2011

معماری مجموعه ورزشی معلولان تهران، طرحی منحصربه فرد از آرش مظفری به شمار می رود که با موضوعی اختصاصی طراحی شده است. بیش از 3 میلیون فرد معلول به دلیل حوادث طبیعی و جنگ با عراق در ایران زندگی می کنند. با توجه به کمبود امکانات شهری و سایر خدمات معلولین، این افراد فراموش شده اند. در سال 2007 میلادی (1386) مدیریت فرهنگی-اجتماعی شهرداری تهران تصمیم به ساخت یک مجموعه فرهنگی-ورزشی برای افراد معلول در منطقه 22 تهران کرد. بنابراین در گام اول یک برنامه فیزیکی مناسب توسط مشاوران اجرایی و طراحان برای این مجموعه در نظر گرفته شده بود.
سایت پیشنهادی زمینی به ابعاد 50 ×100 متر مربع بوده که فقط 30×100 آن به ساخت این مجموعه ورزشی اختصاص داده شده است. بقیه زمین متعلق به شهرداری است که مربوط به دسترسی بخش شمالی می باشد. همچنین این بخش به عنوان فضای سبز عمومی، جدا از سایت پروژه می باشد. از دیگر ساختمان های نزدیک به این مجموعه می توان به یک کارخانه قدیمی اشاره کرد که در ضلع جنوبی سایت و در کنار درخت های 100 ساله قدیمی واقع شده است.
پس از مشخص شدن آزمون های سازه ای و مکانیکی، دو طبقه برای قسمت زیرزمین در نظر گرفته شده است. اما محل پارکینگ با موافقت شهرداری در محوطه پارک ساندر صورت می گیرد. محدوده سایت محدودتر از برنامه مشتریان با توجه به خواسته های آنها بود. به همین دلیل طراحی یک ساختمان بلندمرتبه اجتناب ناپذیر بوده و برنامه ای برای ارتباط فضایی بین عرصه ها صورت گرفته است. این ساختمان مانند جعبه ای کاربردی است که بین فضاها لغزیده است.
برخی از سطوح شیب دار (رمپ ها) در نمای شمالی، اتصالی بین این جعبه های کاربردی است و نمایی پویا خلق کرده است. با توجه به پوسته نمای شمالی می توان اتصال بین عرصه ها و توابع پروژه را مشاهده کرد. همین عامل باعث تحرک بصری زیبایی در نمای پروژه شده است.
از فضاهای فرهنگی این ساختمان می توان به کتابخانه، گالری، سالن آمفی تئاتر، مرکز رسانه سالن کنفرانس، کلاس و کارگاه های آموزشی اشاره کرد. فضاهای ورزشی مجموعه هم شامل استخر، سونا، استخر مخصوص آب درمانی، سالن تنیس روی میز، بدنسازی، سالن تیراندازی چند منظوره و اتاق شطرنج اشاره کرد. همچنین بوفه، نمازخانه، و پارکینگ از فضاهای عمومی مجموعه به حساب می آید. سطح شیب دار (رمپ) به تمام فضاهای فوق تعبیه شده است.

-منبع: *گروه معماری آرل*


پروژه طراحی مجموعه ورزشی معلولان | آرش مظفری

 
  • تشکر
Reactions: Arti
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا