خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

فاطمـ♡ـه

مدیر آزمایشی عکس
مدیر آزمایشی
  
عضویت
5/8/20
ارسال ها
1,057
امتیاز واکنش
26,333
امتیاز
368
سن
19
محل سکونت
ツ☁️
زمان حضور
51 روز 13 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام پروژه: پردیس تئاتر تهران
موقعیت بنا: تهران، خاوران، جنب فرهنگسرای جوان
معمار: آرش مظفری
متراژ پروژه: 30000 متر مربع
مساحت ساخته شده: 16000 متر مربع
سال اجرای پروژه: 1386-1395
مراحل شكل گیری طرح
-پیشنهاد و ارائه برنامه برای تكمیل ساختمان نیمه كاره یك سالن تئاتر و ساختمان های پراكنده که قرار بود جایی را به عنوان یك مجموعه تجربی برای اهالی تئاتر با امكانات معمول مهیا نماید. پروژه از نظر كارفرما می بایست ساده و بدون تزئینات و ارزان ساخته می شد.
-آنچه در مواجهه با وضع موجود سایت مشاهده شد، شامل یک سوله عظیم به عنوان سالن تئاتر و مجموعه ای از سوله های کوچک تر بود كه نیمه ساخته به مدت یك دهه بدون محافظت در برابر شرایط جوی رها شده بودند و به صورت نیمه مخروبه دچار آسیب های جدی شده بود و امكان ارایه نظری را برای درك فضا و وضعیت فنی آن به صورت كامل نمی داد. بنابراین تنها نظری كه می شد داد، حذف اضافات و ساخته های نادرست تدریجی جهت اِمكان تحلیل سازه هایی بود كه بواسطه آن برداشت های ابعادی و اندازه فضا نیز میسر شود.
-سایت برای تیم به صورت مجموعه ساختمانهای سوله شكلی درآمد كه در امتداد هم یا پراكنده به دور هم چیده شده بودند. درست مانند جعبه های ریز و درشت كه حالا می بایست برنامه فضایی را در آنها چید. موضوع چیدمان و سادگی جعبه ها چیزی بود كه از ابتدا بسیار مورد توجه قرار گرفت و هدف اصلی طرح فضاها از كل به جزء قرار گرفت. از آنجا كه مشخص بود ساختمان قبلی بلافاصله پس از گودبرداری سایت و محوطه در گودی قرار می گرفت. به همین جهت لازم بود به صورت تدریجی محوطه بالاتر به اطراف ساختمان متصل شود. پس این امكان در فرض اولیه بوجود آمد كه ساختمان ها و تركیب آنها با ناظری روبرو می شوند كه كل آن را مانند شئ عظیمی در برابر خود دارند. ناظری كه بواسطه موقعیت توپوگرافی اطراف آن می تواند به اختلاف ارتفاع به عنوان پله و سكوی نشیمن تكیه كند.
-جانمایی یك برنامه شامل سالن اصلی و فضاهای پشت صحنه، كارگاه ها، سالن های تمرینی و تجربی در كنار هم با مقایسه استانداردها و بررسی نمونه های مشابه موجب شد كه میزان فضای مورد نیاز و حجم ناشی از آن در وضع موجود مشخص شود. بنابراین در بعضی از نقاط و فضاهای داخلی با كمبود فضا و در بعضی از جاها با رها شدگی فضاها مواجه گردیدیم. به همین علت در بعضی از نقاط لازم بود هسته ها در فضایی جدید قرار بگیرند و چیدمان آن ها موجب تولید فضاهای خالی در اطرافشان می گردید كه می بایست به عنوان فضاهای مكمل و جانبی برایشان برنامه ایجاد کرد.
-ایده بر مبنای قرارگیری و چیده شدن بود. آنچه كه خود سایت به ما می داد و آنچه برنامه بوجود می آورد و آنچه كه بنظر ما بهترین دیاگرام را ایجاد كرده بود، برای حفظ این دیاگرام تا انتهای پروژه و ساخت آن همه طرح ها و جزئیات بیرونی و داخلی می بایست از آن تبعیت می کرد.

"چیدمان و دکور"

-با توجه به خواسته های كارفرما، پتانسیل های فیزیكی سایت، استانداردها و بعضی از خصوصیات پیشینه ای محیط و آنچه بر آن گذشته بود، ایده پروژه بر مبنای قرار گیری و چیدن و چیده شدن جعبه های عملكردی مورد نیاز یا موجود در كنار هم، روی هم و یا داخل هم تا رفع نیاز و درك مقیاس قرار گرفت.
-چنانكه پیشتر توضیح داده شد از این حیث برای طراحان تفاوتی بین پوسته بیرونی و شیء درونی وجود نداشت و همگی در امتداد بیرونی و درونی هم قرار گرفته و می گیرند و پس این ایده به عنوان كانسپت اصلی پروژه در تولید دیاگرام های اولیه و نقشه ها و جزئیات معماری كلی و داخلی قرار گرفت.
-این جعبه ها و چیدمان آن ها چنانكه توضیح داده شد در كنار هم، زیر و روی هم و نیز داخل هم وجود داشت و یا در نظر گرفته شد و با تمام این همجواری و تداخل ها به لحاظ عملكردی از هم جدا، اما مكمل یا متمم یكدیگر بودند. به همین جهت در بسط ایده این تمایز به صورت تركیبات رنگی گسترش یافت و این تركیبات رنگی از پوسته های بیرونی به درون فضاها امتداد یافت.
-تركیبات رنگی یا تركیبات مصالحی یا تركیبات بافتی یا تركیب همه آنها می تواند موجب تمایز احجام ، تفكیك برنامه ها ، تناسبات و ارائه و بسط ایده طرح شود. این جعبه ها جهت هماهنگی ترجیحاً در تركیب یكسان متریالی قرار گرفتند كه با رنگبندی متفاوت از یكدیگر جدا می شدند و بنابراین با توجه به وضعیت فعال سازه ای سوله ها می بایست از مصالح سبك و قابل نصب استفاده می شد.
-پوسته ها و اشیاء درون حجمی نیز به همین صورت در كنتراست یا همگونی با پوشش بیرونی تنظیم شدند. مثلا در جایی تركیب رنگی و مصالحی داخل تداعی کننده امتداد بافت بیرونی حجم است و در جای دیگر در تضاد كامل برای تحریك شبكیه ناظر و كشیدگی دینامیك با ایجاد سیركولاسیون بصری برای استفاده كنندگان و ناظرین می باشد. این تركیبات رنگی درون و بیرون به صورت رفت و برگشت و متقابل بوده است و نه تاثیر صرف درون از بیرون یا بالعكس.

-منبع: *گروه معماری آرل*


پروژه ساختمان پردیس | آرش مظفری

 
  • تشکر
Reactions: Arti
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا