خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

[ RAMIN ]

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/10/21
ارسال ها
224
امتیاز واکنش
674
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
2 روز 1 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
استئارات کلسیم (Calcium stearate) که به اسید اکتادکانوئیک کلسیم نیز معروف است پودری کریستالی سفید و روشن با فرمول شیمیایی C17H35COO) 2Ca) است. استئارات کلسیم یک کربوکسیلات کلسیم است که به عنوان یک صابون کلسیم طبقه بندی می شود. این ماده بخشی از برخی روان کننده ها ، مواد فعال کننده سطحی و همچنین بسیاری از مواد غذایی است.


کلسیم استئارات رایج ترین ماده روان کننده است و با تصفیه اسید استئاریک با هیدروکسید کلسیم و سپس امولسیون سازی و فرآوری با پراکندگی ۵۰٪ آبی تولید می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

این ترکیب به عنوان یک ماده ضد آب و مواد افزودنی پلاستیکی به طور گسترده ای در صنایع غذایی ، پزشکی ، مواد آرایشی ، پلاستیک و صنایع لاستیک مورد استفاده قرار می گیرد و عمدتا در تولید امولسیون کننده ها ، تثبیت کننده ها ، مواد آزاد کننده ، تسریع کننده ها ، مواد پایه لوازم آرایشی استفاده می شود.

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی استئارات کلسیم


استئارات کلسیم با وزن مولکولی ۶۰۷.۰۰ است و نقطه ذوب ۱۷۹ ~ ۱۸۰ به راحتی توسط گرما تجزیه می شود. این ترکیب در آب ، اتانول سرد و دی اتیل اتر نامحلول است و در بنزن گرم ، تولوئن و ترپنتین کمی محلول و در اتانول گرم و دی اتیل اتر محلول است.

این ماده با اسید قوی واکنش می دهد و به اسید استئاریک و نمک کلسیم مربوطه تجزیه می شود و در معرض هوا رطوبت را جذب می کند.

عیب استئارات کلسیم رنگ اولیه آن است زیرا در صورت گرم شدن در دمای بالاتر از ۱۰۰ سانتی گراد در طولانی مدت باعث می شود که PVC سفید به یک رنگ مایل به قرمز تبدیل شود به خصوص هنگامی که دی اکسید تیتانیوم در فرمولاسیون آن وجود داشته باشد.


استئارات کلسیم چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

 

[ RAMIN ]

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/10/21
ارسال ها
224
امتیاز واکنش
674
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
2 روز 1 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاربردهای استئارات کلسیم

کلسیم استئارات می تواند به عنوان تثبیت کننده حرارتی پلی وینیل کلراید استفاده شود و خاصیت روانکاری عالی دارد. این ترکیب ارزان و دارای قابلیت پردازش مناسب است و با صابون روی و ترکیبات اپوکسی اثر هم افزایی نشان می دهد و ثبات حرارتی را بهبود می بخشد.

این ماده شیمیایی معمولاً برای محصولات نرم غیر سمی مانند فیلم های بسته بندی مواد غذایی ، ابزار پزشکی و غیره استفاده می شود. این ترکیب با نمک های سرب بازی و صابون های سرب که برای محصولات سخت استفاده می شوند ، سرعت ژل شدن را افزایش می دهند.

این ترکیب شیمیایی برای پلی اتیلن و پلی پروپیلن استفاده می شود و می تواند اثرات سوء کاتالیزور باقیمانده را روی رنگ و تثبیت کننده رزین از بین ببرد.

این محصول همچنین به عنوان روان کننده و ماده آزاد کننده پلاستیک های حرارتی مانند پلی الفین ، پلاستیک های تقویت شده با پلی استر ، رزین فنولیک ، آمینو رزین و غیره کاربرد زیادی دارد.

طبق مقررات FAO / WHO کلسیم استئارات می تواند برای پوشاندن پودر گلوکز ، پودر ساکارز و مکعب های خوراکی و غیره استفاده شود و حداکثر مقدار مجاز آن ۱۵ گرم در کیلوگرم است.


استئارات کلسیم چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

 

[ RAMIN ]

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/10/21
ارسال ها
224
امتیاز واکنش
674
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
2 روز 1 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاربرد کلسیم استئارات در صنایع مختلف

این ماده معمولاً در فرمولاسیون های مختلف آنتی فوم استفاده می شود. به طور کلی ترکیبات ضد کف از عوامل نامحلول در محیط کف تشکیل می شوند. مهم است که این ضد کف ها ویسکوزیته کمی داشته و به راحتی در محیط پخش شوند. دوز استئارات معمولاً ۰.۵٪ تا ۱٪ بیشتر از مواد جامد موجود در پراکندگی است.

کلسیم استئارات برای نفوذناپذیری به پارچه های مختلف ، کفش ها و حتی پشم سنگ که به عنوان عایق استفاده می شود ، اضافه می شود. یکی دیگر از مزایای این افزودنی اثر بخشی آن به عنوان ضد آب و کم هزینه بودن آن است.

با غلظت حدود ۲٪ کلسیم استئارات و استئارات روی در تولید مواد اطفاء حریق استفاده می شود. این ماده در ترکیبات ضد صدا و سایر محصولات ترکیبی برای ساخت و ساز مانند سقف ها و پانل های کاذب نیز وجود دارد.

صنعت کاغذ از استئارات کلسیم استفاده می کند زیرا این یک افزودنی کم هزینه است و باعث افزایش طول عمر کاغذ می شود و ظاهری نیمه مات به آن می بخشد. برای این کاربرد استئارات با کیفیت بالا و بسیار خاص مورد نیاز است و امولسیون استئارات خواص همگنی محصول را تضمین می کند و همچنین کاربرد آن را تسهیل می نماید.


منبع: جهان شیمی


استئارات کلسیم چیست و از کاربردهای آن چه می دانید؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا