خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

[ RAMIN ]

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/10/21
ارسال ها
224
امتیاز واکنش
678
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
2 روز 1 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
این رشته در دوره کارشناسی دارای گرایش خاصی نیست و فقط تحت عنوان نام فیزیک ارائه می‌شود. البته یک گرایش بنام دبیری فیزیک نیز وجود دارد و مخصوص کسانی است که علاقه به دبیر شدن در این رشته در دبیرستان‌ها دارند که فقط در دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجائی ارائه می‌شود. اما گرایش‌های مختلفی که در دوره کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند، عبارتند از:

▪ فیزیک ماده چگال: این گرایش دارای کاربردهای زیادی در صنعت است و در آن درباره خواص اتمی برخی اجسام مانند رسانا، نیمه‌رسانا، ابررسانا و نارسانا بحث می‌شود. در بیشتر دانشگاه‌های کشور این گرایش به دو دسته «فیزیک ماده چگال سخت» و «فیزیک ماده چگال نرم» تقسیم می‌شوند. به طور کلی، در ماده چگال سخت، مواد با ساختار سخت مانند جامدهای کریستالی، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این گرایش پژوهش‌های مختلفی در زمینه‌های نظری و تجربی انجام می‌شوند. در مقابل، در ماده چگال نرم، رفتار سیستم‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که تحت تاثیر تنش‌های مکانیکی یا گرمایی، به راحتی تغییر حالت می‌دهند. در این شاخه از فیزیک، با استفاده از مکانیک کلاسیک و مکانیک آماری، رفتار مواد نرم مانند کریستال‌های مایع، به دقت بررسی می‌شوند.

▪ اپتیک و لیزر: این گرایش درباره خواص نور، عدسی‌ها، آیینه‌ها و همچنین انواع لیزر و کاربرد آن‌ها بحث می‌کند. گرایش اپتیک و لیزر کاربرد زیادی نیز در صنعت دارد.

▪ ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها: این گرایش بیشتر نظری است و درباره ذرات بنیادی مانند الکترون، پروتون و نوترون و حتی عناصر تشکیل دهنده آنها و روابط ریاضی حاکم بر واکنش‌های آن‌ها بحث می‌کند.

▪ فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده: این گرایش بیشتر جنبه آماری دارد و بر روابط ریاضی حاکم بر فیزیک بصورت آماری بحث می‌کند.

▪ فیزیک پلاسما: درباره سیستم‌هایی بحث می‌کند که از ذرات باردار مثبت و منفی تشکیل شده‌اند به طوری که آزادانه می‌توانند حرکت کنند. این گرایش نیز کاربرد ویژه‌ای در صنعت دارد.

▪ فیزیک هسته‌ای:
این گرایش درباره روابط حاکم بر اتم‌ها و هسته‌ها و انرژی ساطع شده از آن‌ها بحث می‌کند و دارای کاربرد ویژه‌ای در صنعت است.

▪ گرانش و کیهان‌شناسی: این گرایش نیز بیشتر نظری است و درباره روابط ریاضی حاکم بر فیزیک کل کیهان و برخی اجزای آن مانند سیاه چاله‌ها و همچنین انرژی تاریک و ماده تاریک بحث می‌کند.

▪ نجوم و اختر فیزیک:
این گرایش درباره نحوه تحول ستاره از تولد تا مرگ، انواع ستاره‌ها و همچنین برخی روابط ریاضی حاکم بر فیزیک تحول ستاره‌ها بحث می‌کند که می‌تواند به دو صورت نظری و عملی باشد.

▪ نانو فیزیک: نانو فیزیک یکی از گرایش‌های جدید رشته فیزیک است که در سال‌های اخیر به این رشته اضافه شده است. نانوفناوری یک دانش میان رشته‌ای است که در آن رشته‌هایی مانند فیزیک، شیمی و مهندسی مواد درگیر هستند. دانشجویان پذیرفته شده در این گرایش از فیزیک در زمینه بررسی خواص فیزیکی مواد گوناگون مانند گرافن در ابعاد نانو، به پژوهش می‌پردازند. دانشگاه‌های گوناگونی در سراسر ایران در این شاخه از فیزیک دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری می‌پذیرند.

در گرایش‌های ذکر شده برای رشته فیزیک، دانشجو می‌تواند در دو زمینه تجربی و نظری کار کند. با توجه به کمبود امکانات آزمایشگاهی در بسیاری از دانشگاه‌های ایران، بیشتر دانشجویان پژوهش بر روی موضوع‌های نظری را انتخاب می‌کنند. برای کار بر روی موضوع‌های نظری، از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌شود، در نتیجه آشنایی اولیه با این نرم‌افزارها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

منبع:فرادرس


گرایش‌های رشته فیزیک برای ادامه تحصیل چه هستند؟

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: Arti و Z.A.H.Ř.Ą༻
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا