خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,924
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
عيد سعيد فطر در بين مردم هر منطقه با آداب و رسوم خاص همراه و گرامي داشته مي‌شود. اين مناسبت مهم در بين مردم سمنان از جايگاه بالا و خاصي برخوردار و مردم اين استان در آخرين روزهاي ماه مبارك رمضان خود را آماده بزرگداشت اين عيد بزرگ مي‌كنند.
مردم اين استان پس از يك ماه روزه‌داري و خودسازي ، در اين روز احساس تحول و دگرگوني خاصي در خود مي‌كنند و آيين‌هاي ويژه‌اي برگزار مي‌كنند كه حكايت از پايبندي آنان به ارزشهاي ديني دارد.
نظافت منازل، خريد لباس نو ، تهيه شيريني و ميوه‌هاي تازه فصل و برنامه ريزي براي ديد و بازديد در اين روز از جمله مقدمات براي حلول عيد سعيد فطر و بزرگداشت آن در بين مردمان مومن اين استان است.
با اعلام روز اول ماه شوال و فرا رسيدن عيد سعيد فطر، مردم پس از عمل مستحبي غسل و پوشيدن لباس‌هاي نظيف و معطر در سطح محله‌ها و مناطق مختلف تكبير گويان راهي مصلاي اقامه نماز شكوهمند اين روز مبارك مي‌شوند.
مردم با ورود به مصلاهاي نماز عيد فطر ضمن روبوسي و تبريك اين عيد بزرگ به هم براي نماز آماده مي‌شوند. رسم بر اين است كه قبل از اقامه نماز عيد سعيد فطر ، مكبر و مجري اين مراسم چندين مرتبه ذكرهاي وارد شده اين روز را بلند مي‌گويد و نمازگزاران با او تكرار مي‌كنند. مهمترين اين ذكرها گفتن " الله‌اكبر ، لااله الا الله ، صلوات بر محمد و آل محمد (ص) " و خواندن دعاي سلامتي امام زمان (ع) است.

#الهه_آذری_مقدم

#تالار_فرهنگ


آيين بزرگداشت عيد سعيد فطر در استان سمنان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,924
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
در اكثر مناطق اين استان و براساس يك سنت ديني و ارزشي ، مردم بلافاصله پس از اتمام نماز عيد سعيد فطر و قبل از رفتن به منازل خود بر سر قبور مطهر شهيدان رفته و با بردن خيرات از قبيل خرما ، شيريني و گل ياد شهدا و گذشتگان خود را گرامي مي‌دارند.
ريختن آب بر روي قبور شهدا و اموات ، قرائت آيات منتخب كلام وحي و ذكر ادعيه از ديگر مواردي است كه در اين روز انجام مي‌شود.
برگزاري جشن‌هاي اسلامي شامل مولودي خواني و مديحه سرايي همراه با دعوت از اقوام و بزرگان فاميل از ديگر آداب و رسوم اين عيد بزرگ اسلامي است كه در سمنان صورت مي‌گيرد.
پرداخت زكات فطره و فطريه به نيازمندان جامعه طبق احكام شرعي بويژه به افراد بي‌بضاعت فاميل نيز انجام مي‌شود. برخي از مردم استان سمنان معمولا در اين روز اقدام به توزيع شيريني كرده و اين عيد مبارك را به يكديگر تبريك مي‌گويند.
حضور در مساجد و اقامه نماز عيد فطر به صورت دسته‌جمعي نخستين و مهمترين كاري است كه مردم مومن استان سمنان در اين روز انجام مي‌دهند. مردم استان سمنان بعد از اقامه نماز عيد به ديدار بزرگان خانواده رفته و عيد فطر را به آنها تبريك مي‌گويند.
حضور در امام‌زاده‌ها و نيز زيارت قبور شهدا و از دست رفتگان از ديگر آئين‌هايي است كه در روز عيد سعيد فطر در استان سمنان برگزار مي‌شود. امام‌زاده يحيي‌ابن موسي (ع) و علي‌ابن جعفر (ع) در سمنان از جمله مكان هاي زيارتي است كه در عيد فطر مردم اين شهر به زيارت آنها مشرف مي‌شوند.
#الهه_آذری_مقدم

#تالار_فرهنگ

برخي از خانواده‌ها كه به‌تازگي عزيزي را از دست داده‌اند در استان سمنان رسم دارند كه در اولين عيد مراسم "نوعيد"را بر سر قبور عزيزان خود برگزار كنند و به‌همين دليل پس از اقامه نماز مزار شهدا و ساير گورستانها و امام- زاده‌هايي كه محل دفن اموات است معمولا از شلوغترين مكانها در روز عيد سعيد فطر است.

بازديد از خويشان و اقوام و دادن عيدي به بچه‌ها يكي مهمترين آيين‌هايي است كه برخي از مومنان و مردم سمنان در اين روز انجام مي‌دهند. مردم سمنان همچنين در اين روز به ديدار خانواده‌هايي كه نزديكان خود را از دست داده رفته و با قرائت فاتحه ياد عزيز از دست رفته را گرامي مي‌دارند. دستگيري از ايتام و كمك به خانواده‌هاي بي‌بضاعت از ديگر آيين‌هايي است كه مردم شهرها و بخشها و روستاهاي استان سمنان در اين روز انجام مي‌دهند.

3.gif

#الهه_آذری_مقدم
#تالار_فرهنگ

منبع: بیتوته


آيين بزرگداشت عيد سعيد فطر در استان سمنان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا