خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Z.a.H.r.A☆

مدیر تالار ماورا
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
  
عضویت
19/7/21
ارسال ها
1,348
امتیاز واکنش
9,398
امتیاز
333
محل سکونت
Otherworld
زمان حضور
168 روز 8 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام اثر: انهزام از انقراض
نویسنده: Z.a.H.r.A☆ کاربر انجمن رمان 98
ژانر: علمی_تخیلی، تراژدی
ناظر: MaRjAn
منتقد: دونه انار
خلاصه:
زمانی که ویروس ناشناخته‌ای بر جهان چیره می‌شود، دانشمندان برای کشف درمان اقدام می‌کنند، بی آنکه بدانند وقتی کسی تصمیم می‌گیرد به واسطه‌ی علم دنیا را نابود کند خطرناک تر و مخرب تر از آنی است که بتوانند آن را جبران کنند!

لینک اثر:


نقد و بررسی داستان کوتاه انهزام از انقراض | Zahraa کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: MĀŘÝM، ~ĤaŊaŊeĤ~، Aseman15 و یک کاربر دیگر

دونه انار

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/8/20
ارسال ها
339
امتیاز واکنش
8,936
امتیاز
313
سن
18
زمان حضور
93 روز 8 ساعت 32 دقیقه
《با نام و یاد خدا 》
نقد داستان کوتاه انهزام از انقرض

دیدگاه نویسنده در نوشتار داستان بسیار مهم است، زیرا یکی از عواملی است که باعث می‌شود خواننده به رمان جذاب شود و یا رمان برایش خسته کننده جلوه کند‌. نویسنده‌ی رمان انهزام از انقراض با انتخاب هدشمندانه دیدگاه دانای کل قدم بسیار بزرگی برای رمانش براشته بود و این دیدگاه مناسب، باعث شده بود تا خواننده با مطالعه کردن رمان احساس خستگی نکند، بلکه رمان را مانند یک ریسمان
بخواند و پارت به پارت جلو رود.
ما به عنوان یک خواننده‌ی کتاب و یا داستان صد در صد قبل از انتخاب کتابی برای شروع به موضوع و ژانر آن مراجعه می‌کنیم و در آخر کتاب‌هایی را برای خواندن انتخاب می‌کنیم که بهترین در آن ژانر باشد. موضوع داستان کوتاه انهزام از انقراض، با ژانر علمی_تخیلی در مورد اینده‌ی ما با وجود زامبی‌ها بود. اگر بخواهم رو راست باشم، موضوع داستان تکراری و به اصطلاح کلیشه بود. کلیشه به معنای تکرار مکرر یک موضوع در مسائل مختلف است، و ما شاهد رمان، داستان و حتی فیلم‌هایی با موضوع و محوریت زامبی هستیم؛ با این حال نویسنده با بهبود عملکرد قلم خود می‌تواند بر روی این موضوع سرپوش بگذارد، زیرا یک قلم خوب با موضوعی هرچند تکراری، بسیار جذاب‌تر و گیراتر از یک داستانی با ایده‌ی جدید اما قلمی ضعیف است!
اگر از من به عنوان یک خواننده بپرسند چه چیزی در اول توجه شما را به داستان جلب می‌کند؟ قطعا جواب من اسم داستان است!
انتخاب اسم یکی از دشوارترین مراحل داستان نویسی است، و به همان میزان دشوار بودن بسیار حساس و موثر است.
انتخاب اسم صحیح چه به خواننده و چه به نویسنده بسیار کمک می‌کند‌. ترکیب کلمات انهزام و انقراض زمانی که جدا از هم هستند ترکیبی کلیشه محسوب می‌شوند زیرا هم انقراض و هم انهزام در نام‌هاي بسیاری از رمان و داستان‌ها وجود دارد. برای مثال رمان انهزام از مرگ، انهزام از عشق و...
بهتر است نویسنده با توجه به موضوع و ژانر داستان کوتاه، اسم دیگری را برای آن در نظر بگیرد!
حال به قسمت مهمی از نقد می‌رسیم، و می‌خواهم این موضوع را با سوال مطرح کنم، آیا تا به حال برایتان پیش آمده با خواندن داستانی گریه کنید؟ بخندید؟ بترسید؟ قلبتان از هیجان تند بزند؟ تمام این‌ها مربوط به دو عنصر نویسندگیست که دست در دست هم می‌دهند و باعث قلیان احساسات شما می‌شوند، این دو عنصر فضاسازی و حس‌آمیزی نام دارد.
فضاسازی، همان گونه که از اسمش مشخص است، باید نویسنده فضایی را برای سیر داستان آماده کند، نظیر مکان، زمان، حالات افراد و... . فضاسازی در کنار حس‌آمیزی معنا پیدا می‌کند با این حال به تنهایی بار سنگینی را به دوش می‌کشد. فضاسازی رمان در سطح متوسط بود، با این حال نویسنده به شدت دستش برای ایجاد فضا و... باز بود، برای مثال زمانی که ماریا درون آزمایشگاه بود نویسنده می‌توانست از بوی مواد شیمیایی، فضای آزمایشگاه و... بیشتر صحبت کند، در کل می‌توان گفت نویسنده برای ایجاد فضاسازی باید بیشتر از حواس پنج‌گانه استفاده کند. به این صورت می‌تواند فضاسازی بهتری را به نمایش بگذارد و خواننده با خواندن رمان خود را دورن رمان تصور کند!
حس‌آمیزی، مربوط به منتقل کردن احساسات شخصیت به خواننده است. حس‌آمیزی شاید کار آسانی به نظر بیاد اما عمل‌کردن به آن بسیار دشوار است، با این حال با چند تکنیکی که عرض می‌کنم نویسنده می‌تواند به راحتی چه حس‌آمیزی و چه فضاسازی را به درستی انجام دهد. نویسنده اول خود را به جای شخصیت رمان بگذارد و تمام آنچه را که شخصیت با حواس پنج‌گانه اش احساس می‌کند را بنویسد، سپس می‌تواند با استفاده از ارایه‌های ادبی متن را زیباتر و گیراتر کند.
در روانشناسی می‌خوانیم هرکس دارای شخصیتی منحصر به فرد است. شخصیت‌های درون رمان هم باید شخصیت‌های متفاوت و متناسب با موقعیت‌شان درون رمان داشته باشند. در نتیجه نویسنده در قدم اول باید شخصیت‌های افراد درون رمان را بسازد و به این کار شخصیت‌سازی می‌گویند، سپس شخصیت و ماهیت، افرادی که درون رمان وجود دارند را باید درون رمان به نمایش بگذارد و پردازش کند. من به عنوان یک منتقد نمی‌توانم با تعداد پارت‌های کمی که از این داستان کوتاه در اختیار داشتم شخصیت پردازی داستان را مورد نقد قرار دهم‌، اما می‌خواهم چند نکته در این باره به نویسنده بگویم:
۱. شخصیت رمان در سیر رمان مگر با دلیل قانع کننده نباید تغییر کند.
۲. عکس‌العمل شخصیت‌های درون رمان نسبت به اتفاقات زمان باید با توجه به شخصیت آنها باشد.
۳. توصیه می‌شود ویژگی‌های شخصیت‌ها در جایی نوشته شود تا نویسنده آنها را فراموش نکند.
در برخی از قسمت‌های داستان شاهد اشتباهات نگارشی بودم، نظیر اشتباه شدن اسم شخصیت‌ها الیزابت و ماریا که با یک ویرایش ساده مشکل برطرف خواهد شد.

داستان انهزام از انقراض داستانی بود که هرچه به جلو پیش می‌رفتیم شاهد پیشرفت نویسنده بودیم و همچنین قلم نویسنده هنوز جای پیشرفت دارد و می‌تواند بهتر هم عمل کند!


نقد و بررسی داستان کوتاه انهزام از انقراض | Zahraa کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • جذاب
  • تشویق
  • تشکر
Reactions: Z.a.H.r.A☆، MĀŘÝM و MaRjAn

Z.a.H.r.A☆

مدیر تالار ماورا
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
  
عضویت
19/7/21
ارسال ها
1,348
امتیاز واکنش
9,398
امتیاز
333
محل سکونت
Otherworld
زمان حضور
168 روز 8 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
《با نام و یاد خدا 》
نقد داستان کوتاه انهزام از انقرض

دیدگاه نویسنده در نوشتار داستان بسیار مهم است، زیرا یکی از عواملی است که باعث می‌شود خواننده به رمان جذاب شود و یا رمان برایش خسته کننده جلوه کند‌. نویسنده‌ی رمان انهزام از انقراض با انتخاب هدشمندانه دیدگاه دانای کل قدم بسیار بزرگی برای رمانش براشته بود و این دیدگاه مناسب، باعث شده بود تا خواننده با مطالعه کردن رمان احساس خستگی نکند، بلکه رمان را مانند یک ریسمان
بخواند و پارت به پارت جلو رود.
ما به عنوان یک خواننده‌ی کتاب و یا داستان صد در صد قبل از انتخاب کتابی برای شروع به موضوع و ژانر آن مراجعه می‌کنیم و در آخر کتاب‌هایی را برای خواندن انتخاب می‌کنیم که بهترین در آن ژانر باشد. موضوع داستان کوتاه انهزام از انقراض، با ژانر علمی_تخیلی در مورد اینده‌ی ما با وجود زامبی‌ها بود. اگر بخواهم رو راست باشم، موضوع داستان تکراری و به اصطلاح کلیشه بود. کلیشه به معنای تکرار مکرر یک موضوع در مسائل مختلف است، و ما شاهد رمان، داستان و حتی فیلم‌هایی با موضوع و محوریت زامبی هستیم؛ با این حال نویسنده با بهبود عملکرد قلم خود می‌تواند بر روی این موضوع سرپوش بگذارد، زیرا یک قلم خوب با موضوعی هرچند تکراری، بسیار جذاب‌تر و گیراتر از یک داستانی با ایده‌ی جدید اما قلمی ضعیف است!
اگر از من به عنوان یک خواننده بپرسند چه چیزی در اول توجه شما را به داستان جلب می‌کند؟ قطعا جواب من اسم داستان است!
انتخاب اسم یکی از دشوارترین مراحل داستان نویسی است، و به همان میزان دشوار بودن بسیار حساس و موثر است.
انتخاب اسم صحیح چه به خواننده و چه به نویسنده بسیار کمک می‌کند‌. ترکیب کلمات انهزام و انقراض زمانی که جدا از هم هستند ترکیبی کلیشه محسوب می‌شوند زیرا هم انقراض و هم انهزام در نام‌هاي بسیاری از رمان و داستان‌ها وجود دارد. برای مثال رمان انهزام از مرگ، انهزام از عشق و...
بهتر است نویسنده با توجه به موضوع و ژانر داستان کوتاه، اسم دیگری را برای آن در نظر بگیرد!
حال به قسمت مهمی از نقد می‌رسیم، و می‌خواهم این موضوع را با سوال مطرح کنم، آیا تا به حال برایتان پیش آمده با خواندن داستانی گریه کنید؟ بخندید؟ بترسید؟ قلبتان از هیجان تند بزند؟ تمام این‌ها مربوط به دو عنصر نویسندگیست که دست در دست هم می‌دهند و باعث قلیان احساسات شما می‌شوند، این دو عنصر فضاسازی و حس‌آمیزی نام دارد.
فضاسازی، همان گونه که از اسمش مشخص است، باید نویسنده فضایی را برای سیر داستان آماده کند، نظیر مکان، زمان، حالات افراد و... . فضاسازی در کنار حس‌آمیزی معنا پیدا می‌کند با این حال به تنهایی بار سنگینی را به دوش می‌کشد. فضاسازی رمان در سطح متوسط بود، با این حال نویسنده به شدت دستش برای ایجاد فضا و... باز بود، برای مثال زمانی که ماریا درون آزمایشگاه بود نویسنده می‌توانست از بوی مواد شیمیایی، فضای آزمایشگاه و... بیشتر صحبت کند، در کل می‌توان گفت نویسنده برای ایجاد فضاسازی باید بیشتر از حواس پنج‌گانه استفاده کند. به این صورت می‌تواند فضاسازی بهتری را به نمایش بگذارد و خواننده با خواندن رمان خود را دورن رمان تصور کند!
حس‌آمیزی، مربوط به منتقل کردن احساسات شخصیت به خواننده است. حس‌آمیزی شاید کار آسانی به نظر بیاد اما عمل‌کردن به آن بسیار دشوار است، با این حال با چند تکنیکی که عرض می‌کنم نویسنده می‌تواند به راحتی چه حس‌آمیزی و چه فضاسازی را به درستی انجام دهد. نویسنده اول خود را به جای شخصیت رمان بگذارد و تمام آنچه را که شخصیت با حواس پنج‌گانه اش احساس می‌کند را بنویسد، سپس می‌تواند با استفاده از ارایه‌های ادبی متن را زیباتر و گیراتر کند.
در روانشناسی می‌خوانیم هرکس دارای شخصیتی منحصر به فرد است. شخصیت‌های درون رمان هم باید شخصیت‌های متفاوت و متناسب با موقعیت‌شان درون رمان داشته باشند. در نتیجه نویسنده در قدم اول باید شخصیت‌های افراد درون رمان را بسازد و به این کار شخصیت‌سازی می‌گویند، سپس شخصیت و ماهیت، افرادی که درون رمان وجود دارند را باید درون رمان به نمایش بگذارد و پردازش کند. من به عنوان یک منتقد نمی‌توانم با تعداد پارت‌های کمی که از این داستان کوتاه در اختیار داشتم شخصیت پردازی داستان را مورد نقد قرار دهم‌، اما می‌خواهم چند نکته در این باره به نویسنده بگویم:
۱. شخصیت رمان در سیر رمان مگر با دلیل قانع کننده نباید تغییر کند.
۲. عکس‌العمل شخصیت‌های درون رمان نسبت به اتفاقات زمان باید با توجه به شخصیت آنها باشد.
۳. توصیه می‌شود ویژگی‌های شخصیت‌ها در جایی نوشته شود تا نویسنده آنها را فراموش نکند.
در برخی از قسمت‌های داستان شاهد اشتباهات نگارشی بودم، نظیر اشتباه شدن اسم شخصیت‌ها الیزابت و ماریا که با یک ویرایش ساده مشکل برطرف خواهد شد.

داستان انهزام از انقراض داستانی بود که هرچه به جلو پیش می‌رفتیم شاهد پیشرفت نویسنده بودیم و همچنین قلم نویسنده هنوز جای پیشرفت دارد و می‌تواند بهتر هم عمل کند!
خیلی ممنون از نقد عالیت:aiwan_light_girl_sigh::aiwan_light_heart:
برای اسم هر چی فکرکردم چیزی به فکرم نرسید، ولی سعی می‌کنم درستش کنم:aiwan_light_girl_sigh:
نقاط ضعفی رو هم که گفتید حتما درست می‌کنم:aiwan_light_girl_sigh:


نقد و بررسی داستان کوتاه انهزام از انقراض | Zahraa کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: دونه انار و MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا