خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Meysa

مدیر تالار سرگرمی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
1/8/21
ارسال ها
4,189
امتیاز واکنش
38,076
امتیاز
443
سن
16
محل سکونت
قصر نوتلا
زمان حضور
101 روز 8 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خدا
نام رمان : هوپنوس
نویسنده : Meysa کاربر انجمن رمان ۹۸
ناظر:
MaRjAn
ژانر : تراژدی ، اجتماعی
خلاصه :
چه کسی قانونی به نام مرز بین خواب و بیداری گذاشت؟ چه کسی آن ها را از هم جدا کرد؟ چه کسی گفته که خواب ها فقط رویایی در ذهن ما هستند؟ من رویایی نمی‌بینم؛ من فقط حقیقتی ترسناک می‌بینم... حقیقتی ترسناک!



نقد و بررسی رمان هپنوس | Meysa کاربر انجمن رمان۹۸

 
  • تشکر
  • جذاب
  • عالی
Reactions: MĀŘÝM، Z.a.H.r.A☆، ZaHRa و 3 نفر دیگر

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,906
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
به نام خدا
" نقد و بررسی رمان هوپنوس "
اجتماع جایی‌ است که هیچ کلیشه‌ای در آن جای ندارد و احتمال آنکه دقیقا مشکلات دونفر یکسان باشد بسیار کم است، از این رو نمی‌توان گفت کلیشه‌ای در آن جای دارد و همچنین "غم" واژه‌ایست بدون کلیشه و ممکن است برای هرکس متفاوت باشد.
در رمان هوپنوس، نویسنده ژانر های رمان خود را *تراژدی* و *اجتماعی* برگزیده‌است و این بدان معناست که نویسنده قصد ندارد متنی کلیشه را به خواننده تحویل دهد و این قابل ستایش است.
می‌دانیم که "غم" و مشکلات از دیدگاه هر فرد و در هرسنی متفاوت است و ممکن است به شکل‌های متفاوتی از آن استقبال کند و با آن کنار بیاید، در این رمان فردی که مورد حملات "غم" واقع شده است دختری‌است به نام " لینا " که در ابتدا او کودکی‌است چندساله و اندک اندک بزرگ می‌شود.
نکته حائز اهمیت این است که رمان دارای فلش‌بک‌هایی از گذشته و یا آینده است که این موضوع به درستی در رمان جای نگرفته است.
به بیان واضح رمان دارای پرش زمانی‌است!
نویسنده سعی داشته‌است به نوعی اثری تازه را خلق کند و رمان را در گذشته و آینده پیش ببرد، متاسفانه نویسنده در این امر موفق نبوده است چراکه نه تنها باعث سردرگمی خواننده می‌شود بلکه باعث پرش از سمتی به سمت دیگر می‌شود.
به طور مثال خواننده در بعضی از پارت‌ها متوجه نمی‌شود که نویسنده چه زمانی را به کاغذ آورده است و با سردرگمی پارت‌های قبل را مطالعه می‌کند تا متوجه این موضوع شود و همچنین در بعضی از پارت‌ها زاویه دید نیز تغییر می‌کرد و به این مشکل دامن می‌زد.
نویسنده نه تنها در این موضوع بلکه در موضوع توصیفات ظاهری نیز عملکرد ضعیفی داشته است، شخصیت‌سازی امری مهم در نویسندگی‌است و اگر شخصیت‌سازی یک رمان ضعیف باشد یعنی فاجعه!
نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که نویسنده توصیفاتی را وارد نکرده‌است، خیر! نویسنده سعی داشته است توصیفات را وارد بازی کند اما در این امر چندی موفق نبوده است چراکه لازمه‌ی توصیفات قوی، تکرار آن است!
البته! نویسنده تشابه رنگ چشمان را چندین مرتبه تکرار کرده است ولی بقیه‌ی صفات را نادیده گرفته‌است.
می‌توان گفت نه تنها توصیفات ظاهری بلکه توصیفات مکان نیز نقش کمرنگی دارد البته می‌توان گفت توصیفات مکانی نقش پررنگ‌تری نسبت به توصیفات ظاهری داشته است و خواننده را به مکان‌های جدید و جالبی می‌برد.
این رمان دارای فضاهای متفاوتی است و بسیار خوش‌تر می‌شود که این توصیفات و فضاسازی بیشتر و بهتر شود، این امر به خودیِ خود باعث جذب مخاطب می‌شود اما همانطور که پیش‌تر ذکر شد، پرش زمانی باعث می‌شود امر فضاسازی ناخودآگاه ضعیف شود و لازمه‌ی بهتر شدن آن این است که در روند رمان عجله‌ای نشان داده نشود.
در ادامه خواهیم دید که داستان روی *لینا* تمرکز دارد که خواب‌های عجیبی می‌بیند و این موضوع کمی خواننده را سردرگم می‌کند چرا که خلاصه‌ی ارائه داده شده، تلفیقی از ژانر فانتزی و ترسناک می‌باشد اما نمی‌توان به‌طور کامل این نظریه را مطرح کرد چرا که در مقدمه یک متن عادی مشاهده می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم ادامه‌ی رمان را مطالعه کنیم تا بفهمیم که واقعا فانتزی‌ست یا ما اشتباه می‌کنیم.
شروع رمان در دنیای خواب و بیداری بود و این می‌تواند باعث جذب خواننده شود چراکه به نوعی شروعی تازه داشت.
اما پیش‌تر که می‌رویم متوجه می‌شویم ایده‌ای که در ذهن نویسنده‌است ایده‌ایست جالب اما سیر تند رمان باعث سردرگمی می‌شود و خود به خود از جذابیت رمان می‌کاهد.
انتظار می‌رود نویسنده پارت‌ها را با دقت مطالعه کند و اشکالات را از رمان برکند چرا که نه تنها باعث جذابیت بلکم باعث جذب مخاطب و پخته شدن قلم نویسنده نیز می‌شود.
به امید موفقیت‌های روز افزون نویسنده‌ی عزیز Meysa
#الهه_آذری_مقدم
1401/4/10
" با تشکر از انتقاد پذیری شما "
"تیم نقد انجمن رمان98"


نقد و بررسی رمان هپنوس | Meysa کاربر انجمن رمان۹۸

 
  • عالی
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: MĀŘÝM، Aseman15، Meysa و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا