خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

cute_girl

مترجم ویژه رمان ۹۸
مترجم انجمن
  
عضویت
1/8/20
ارسال ها
196
امتیاز واکنش
12,721
امتیاز
288
محل سکونت
کره ماه
زمان حضور
30 روز 10 ساعت 52 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: خناس
ژانر: ترسناک
نام نویسنده: cute_girl کاربر انجمن رمان ۹۸
ناظر: Z.A.H.Ř.Ą༻
خلاصه: ولع زیاده خواه نفس، انسان را وادار به هر کاری می‌کند. او را وارد راه های ناشناخته و ندانسته از خطر احتمالی آن می‌کند. تا جایی که جانش را می‌گیرد. باعث تغییر خونین سرنوشتی می‌شود که برایش مقدر نشده.
و سایه سیاه اثر آن گریبان کسان دیگر را نیز می‌گیرد. آیا سیاهی همان راهیست که به انسان اجازه پیشروی می‌دهد یا باید انتظار تئوری ترسناکی را بکشد؟ اینک اینچنین دوراهی بزرگی در زندگی آدمی را وادار به تصمیم گیری می‌کند.



نقد و بررسی رمان خناس | cute_girl کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: MĀŘÝM، SaNia♡، Erarira و یک کاربر دیگر

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,924
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
به‌نام خدا
تذکر: این نقد ممکن است برخی‌ از اتفاقات را لو دهد.
"نقد و بررسی رمان خناس"
زمانی که یک فرد جوان مصمم پا به جهان پر از قلدری می‌گذارد کنترل اوضاع از دستش خارج می‌شود.
همین امر موجب ترسیدنش از ادامه‌ی ماجراجویی می‌شود.
(رالف والدو امرسون)
اما در رمان خناس، شخصیت اصلی به‌هیچ وجه جلوی حس کنجکاوی‌اش را نمی‌گیرد و می‌خواهد تمام و کمال از ماجرات باخبر شود.
برسام با کنجکاوی‌های خود باعث می‌شود خواننده نیز به دنبال او ترغیب به خواندن ادامه‌ی رمان شود که البته! مرموز بودن هامون نیز نقش بسیاری در موضوع جذب مخاطب دارد.
شخصیت هامون باعث می‌شود خواننده در طول رمان نیز ذهن خودش را به چالش بکشد و از همان ابتدا او را " متهم " بنامد.
هامون با تغییر حالت‌های یکهویی‌اش این حدس را در ذهن خواننده می‌آورد که: همه چیز زیر سر اوست!
در ابتدا هامون بسیار مرموزانه وارد عمل می‌شود و حالا با نقش بازی کردن، ذهن برسام را به چالش می‌کشد که این بسیار خوب است!
یعنی نویسنده تسلط کافی بر روی شخصیت‌های داستانش دارد و هم‌چنین می‌توان دید که بقیه شخصیت‌ها را نیز به خوبی پوشش داده است.
ولی شخصیت‌هایی نظیر، مادر، خواهر، پدر و دوست خواهر، کمرنگ‌تر بودند و از این موضوع می‌توان به دلیل فرعی بودن شخصیت‌ها چشم پوشی کرد ولی برای رسیدن رمان به سطحی بالاتر بهتراست که اهمیتی به شخصیت‌ها داده شود.
اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که توصیفات ظاهری شخصیت‌ها بسیار کمرنگ است و خواننده تصور کاملی از شخصیت‌ها ندارد اما در عوض توصیفات حالات و رفتار به صورت نرمالی در تمام فضای رمان پخش شده است.
به طور مثال از هامون فقط مرموز بودن و از برسام فقط بداخلاق بودن برجای می‌ماند ولی بهتر است توصیفات ظاهری بیشتر شود و شخصیت‌ها کامل‌تر شوند.
ولی موضوعِ توصیف حالات باعث می‌شود بافت رمان نیز ترسناک‌تر شود و بخاطر این است که نویسنده کماتی چون: وحشت، ترسناک، اجنه و... را در رمان به‌کار برده‌است.
در نگاه اول شاید کلماتی ساده به‌نظر بیایند ولی وقتی در رمانی با ژانر ترسناک قرار می‌گیرند ناخودآگاه آن کلمات نیز ترسناک می‌شوند.
از این رو نیز توصیفات مکانی‌هم نقش نسبتا پررنگی داشت و کامل کننده‌ی بخش توصیف حالات بود، در لحظاتی که رمان به اوج ترسناک بودن خود می‌رسید، شخصیت برسام تمام و کمال آنها را حس می‌کرد و این انتخاب زاویه دید باعث می‌شود خواننده احساس کند خودش در حال تجربه کردن آنهاست.
با اینحال در برخی، ضیف بودن این توصیفات نیز به‌چشم می‌خود و باعث می‌شود صحنه‌ای که در آن قرار داریم زیاد ترسناک به نظر نیاید.
و همچنین وجود برخی اشتباهات نگارشی نیز باعث می‌شود از فضای رمان به بیرون پرت شویم.
به دلیل اینکه ژانر این رمان ترسناک است انتظار می‌رود تمرکز بیشتری روی لحظات اوج داشته باشند، با این‌حال سیر رمان به‌صورت نرمال پیش می‌رود و ذهن خواننده را به‌چالش می‌کشد و معماهایی را در ذهن طرح می‌کند.
از این رو نیز می‌توان به خلاصه اشاره کرد که باحالتی معماگونه آغاز شده بود و باعث جذب خواننده می‌شد که در ادامه نیز می‌بینیم که هامون در حال خراب کردن برسام نزد دوستانش است که به این موضوع در خلاصه نیز اشاره شده بود.
با این‌حال بازهم تمام انگشتان به سمت هامون است چرا که در همه‌ی اتفاقات دخیل است.
با این‌حال از هامون دیالوگ‌های کمتری را دریافت می‌کنیم و فقط از حالات مرموزش باخبر می‌شویم که این موضوع را کمی ترسناک می‌کند و همچنین بیشتر تمرکز دیالوگ‌ها به جو صمیمانه‌ی برسام و دوستانش است و همچنین این موضوع باعث بهتر شدن رمان می‌شود!
چرا که اتفاقات آنجا برای آن دسته‌ از افراد است و هامون مرموزانه آنها را می‌بیند و یا به قول معروف به ریش آنان می‌خندد البته این تئوری نیز وجود دارد که هامون هیچ نقشی در اتفاقات نداشته باشد و یک قربانی باشد که باز هم می‌توان این موضوع را به نقطه‌قوت رمان ربط داد!
به امید موفقیت روز افزون نویسنده‌ی عزیز سرکار خانم cute_girl
#الهه_آذری_مقدم
1401/04/01
"با تشکر از انتقادپذیری‌ شما"

تیم‌‌نقدانجمن‌رمان98


نقد و بررسی رمان خناس | cute_girl کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • جذاب
  • تشویق
Reactions: ZaHRa، MĀŘÝM، Erarira و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا