M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
می توان گفت که تاریخ هنر مینیاتور در ایران با مانی آغاز می شود. مهارت هنر مینیاتور ایرانی از جمله میراث فرهنگی ناملموس ایران می باشد که توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. بر اساس پیکرها و نقش هایی که در سده سوم میلادی، مانی در کتابش به تصویر در آورده است ، او را پیشگام این سبک از نقاشی می شناسیم. مانی در زمان ساسانیان خود را به پیامبر معرفی کرد و کتابی تصویری به نام ارژنگ ارائه نمود.
او دارای سبک خاص خود در نقاشی بود که ویژگی آن را جزئیات فراوان پیکرها و نقش ها تشکیل می داد. پس از آن، مدت زمانی طولانی هیچ گونه اثری از این هنر در هیچ یک از شکل های هنری یافت نشده است. در طی دوران اولیه پس از اسلام و پس از فروپاشی حکومت ساسانیان، بنا بر شواهد مکتوب، تاثیرهای هنر ساسانی را می شد در نقاشی های سده های هفتم تا دوازدهم میلادی مشاهده نمود. البته هرچند که خلیفه های متعصب به تصویر در آوردن پیکرهای انسانی را منع کرده بودند، لیکن تاثیرهای بن مایه ها و مفهوم های آسیای میانه قابل مشاهده بودند.
تاریخ هنر مینیاتور در نقاشی های سلجوقیان
مینیاتورهای دوره سلجوقیان نشانگر نوعی ادراک و اسلوب واحد می باشند. در آن زمان نمایش تصویری به قدری قوی بود که گسترش خود را به آن سوی مرزهای جغرافیایی و به درون ملت های تحت سلطه سلجوقیان آغاز نمود . این سبک دو خصیصه عمده داشت :
پس از هجوم ویرانگرانه مغولان، به تدریج دربار ایلخانیان در شمال غرب ایران دست به کار ترویج موضوع های سنتی، هنری و فرهنگی شدند. در خلال آن دوره، نسخه های خطی و تصویری بسیاری در زمینه های جانور شناسی، گیاه شناسی، و تاریخ خلق شدند. سبک های مختلفی در بغداد، تبریز و شهرهای دیگر به وجود آمدند که هیچ ارتباطی به سبک های سلجوقی نداشتند.
تاریخ این هنر در نقاشی های جلایریان
پس از ایلخانیان، سلسله جلایریان نه تنها مینیاتور را در تبریز و بغداد (دو پایتخت خودشان)، بلکه در شیراز و سایر شهرهای ایران نیز ترویج نمودند. اسلوب نقاشی در هریک از این شهرها با اسلوب موجود در شهرهای دیگر متفاوت بود.
نقاشی های این سبک در دوره مظفریان
سلسله مظفریان نیز که در بخش هایی از عراق امروزی و استان فارس ایران حکم می راندند، اسلوب های جدیدی دست یافت.
بنابراین، پس از فروپاشی سلجوقیان، در خلال مدت زمانی که از آن هنگام تا هجوم تیمور لنگ ادامه داشت، مینیاتور رشد و نمو کرد و مکتب های مستقل فراوانی نظیر مکتب تبریز، مکتب بغداد، مکتب شیراز و مکتب مظفریان پدید آمدند. بسیاری از داستان ها و شعرهای ایران باستان که اثر مشاهیری چون فردوسی، نظامی، حافظ، سعدی، جامی و غیره بودند، علاوه بر کتاب های هنری، در قالب نسخه های خطی و تصویری نیز خلق شدند.
تاریخ نقاشی های مینیاتور در دوره تیموریان
در نتیجه هجوم تیمور، مرکز سـ*ـیاسی و هنری ایران به شمال شرق کشور منتقل شد. سمرقند و خراسان هنرمندان بسیاری را به سوی خود جلب نمودند. یکی از متمایزترین اسلوب هایی که در طی آن دوره به ظهور رسید، ترکیبی از مکتب های جلایریان و مظفریان در هنر مینیاتور بود که به نظر می رسید عنصرها و جزئیات آن سنت های آسیای میانه را به تصویر می کشیدند.
در طی سه و نیم سده پس از آن دوره، فقط برخی سبک های منفرد بودند که یا به سبک های پیشین اضافه شدند یا با آنها در آمیختند. هرات به مدت یک و نیم سده بعد پایتختی بود که مکتب هرات در مینیاتور از آن سر برآورد. همه خوشنویسان، طلاکوبان، مینیاتوریست ها و نسخه پردازان دربار بایسنقر به هرات انتقال یافتند. آنها برخی از تحسین برانگیز ترین نسخه های خطی و تصویری در تاریخ نقاشی های شرقی را آفریدند. آن مینیاتورها در تعادل مطلق مقياس، ترکیب و انتخاب رنگ خلق شدند.
او دارای سبک خاص خود در نقاشی بود که ویژگی آن را جزئیات فراوان پیکرها و نقش ها تشکیل می داد. پس از آن، مدت زمانی طولانی هیچ گونه اثری از این هنر در هیچ یک از شکل های هنری یافت نشده است. در طی دوران اولیه پس از اسلام و پس از فروپاشی حکومت ساسانیان، بنا بر شواهد مکتوب، تاثیرهای هنر ساسانی را می شد در نقاشی های سده های هفتم تا دوازدهم میلادی مشاهده نمود. البته هرچند که خلیفه های متعصب به تصویر در آوردن پیکرهای انسانی را منع کرده بودند، لیکن تاثیرهای بن مایه ها و مفهوم های آسیای میانه قابل مشاهده بودند.
تاریخ هنر مینیاتور در نقاشی های سلجوقیان
مینیاتورهای دوره سلجوقیان نشانگر نوعی ادراک و اسلوب واحد می باشند. در آن زمان نمایش تصویری به قدری قوی بود که گسترش خود را به آن سوی مرزهای جغرافیایی و به درون ملت های تحت سلطه سلجوقیان آغاز نمود . این سبک دو خصیصه عمده داشت :
- صورت های تمام رخ گرد با دهان تنگ و چشمان اریب، و
- یک سبک کاملا دمگیری شده در ارائه هیکل ها، گیاهان، جانوران و چشم اندازهای طبیعی .
پس از هجوم ویرانگرانه مغولان، به تدریج دربار ایلخانیان در شمال غرب ایران دست به کار ترویج موضوع های سنتی، هنری و فرهنگی شدند. در خلال آن دوره، نسخه های خطی و تصویری بسیاری در زمینه های جانور شناسی، گیاه شناسی، و تاریخ خلق شدند. سبک های مختلفی در بغداد، تبریز و شهرهای دیگر به وجود آمدند که هیچ ارتباطی به سبک های سلجوقی نداشتند.
تاریخ این هنر در نقاشی های جلایریان
پس از ایلخانیان، سلسله جلایریان نه تنها مینیاتور را در تبریز و بغداد (دو پایتخت خودشان)، بلکه در شیراز و سایر شهرهای ایران نیز ترویج نمودند. اسلوب نقاشی در هریک از این شهرها با اسلوب موجود در شهرهای دیگر متفاوت بود.
نقاشی های این سبک در دوره مظفریان
سلسله مظفریان نیز که در بخش هایی از عراق امروزی و استان فارس ایران حکم می راندند، اسلوب های جدیدی دست یافت.
بنابراین، پس از فروپاشی سلجوقیان، در خلال مدت زمانی که از آن هنگام تا هجوم تیمور لنگ ادامه داشت، مینیاتور رشد و نمو کرد و مکتب های مستقل فراوانی نظیر مکتب تبریز، مکتب بغداد، مکتب شیراز و مکتب مظفریان پدید آمدند. بسیاری از داستان ها و شعرهای ایران باستان که اثر مشاهیری چون فردوسی، نظامی، حافظ، سعدی، جامی و غیره بودند، علاوه بر کتاب های هنری، در قالب نسخه های خطی و تصویری نیز خلق شدند.
تاریخ نقاشی های مینیاتور در دوره تیموریان
در نتیجه هجوم تیمور، مرکز سـ*ـیاسی و هنری ایران به شمال شرق کشور منتقل شد. سمرقند و خراسان هنرمندان بسیاری را به سوی خود جلب نمودند. یکی از متمایزترین اسلوب هایی که در طی آن دوره به ظهور رسید، ترکیبی از مکتب های جلایریان و مظفریان در هنر مینیاتور بود که به نظر می رسید عنصرها و جزئیات آن سنت های آسیای میانه را به تصویر می کشیدند.
در طی سه و نیم سده پس از آن دوره، فقط برخی سبک های منفرد بودند که یا به سبک های پیشین اضافه شدند یا با آنها در آمیختند. هرات به مدت یک و نیم سده بعد پایتختی بود که مکتب هرات در مینیاتور از آن سر برآورد. همه خوشنویسان، طلاکوبان، مینیاتوریست ها و نسخه پردازان دربار بایسنقر به هرات انتقال یافتند. آنها برخی از تحسین برانگیز ترین نسخه های خطی و تصویری در تاریخ نقاشی های شرقی را آفریدند. آن مینیاتورها در تعادل مطلق مقياس، ترکیب و انتخاب رنگ خلق شدند.
تاریخ و مهارت هنر مینیاتور در ایران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com