M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 33 دقیقه
نویسنده این موضوع
سرزمین کهنسال ایران با فرهنگی غنی و تمدنی درخشان و تاریخی، همواره کانون پژوهشهای علمی و تحقیقات باستانشناسی و فرهنگی بوده است، به همین علت هم از دیرباز پژوهندگان، دانشوران، شرق شناسان، سیاحان خارجی و علاقهمندان به فرهنگ و هنر مشتاقانه به این سرزمین افسانهای چشم دوختهاند.
موزههای بزرگ و معروف جهان نیز بخش مهمی از فضاهای فرهنگی خود را به نمایش و معرفی هنر و آثار فرهنگی ایران اختصاص داده و مراکز تحقیقاتی خاصی را بدین منظور تاسیس کردهاند و دانشگاههای معتبر دنیا هم بخشهای ویژهای را جهت شناخت تمدن و فرهنگ ایران دایر نمودهاند. این همه توجه و دقت پیگیر در شناخت میراث اصیل فرهنگی ایران نشانهی بارزی از غنای فرهنگی و وسعت و پیچیدگی هنر در دورانهای مختلف این سرزمین کهنسال است.
سازمان میراث فرهنگی کشور تلاش دارد تا علاوه برآشنا ساختن مردم با ارزشهای گرانبار تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، به تبادل اطلاعات تخصصی در سطح بین المللی دست یازد واز دیگر سو با انتشار مقالات و نتایج پژوهشهای انجام یافته و همچنین تحقیقات علمی جدید، این رسالت بزرگ را به انجام رساند.
بیتردید استمرار این شیوه که به زعم ما افقهای گمشدهای را پیش چشم خواستاران و پیوستگان آداب و ارزشهای فرهنگی ایران اسلامی خواهد گشود، تنها در پرتوهمراهی و همدلی فرهیختگان و دانش پژوهان این ملک و دریافت آراء ونظرات صائب و نقادانه آنان پیرامون انتشارات سازمان و از جمله کتاب حاضر، میسر خواهد شد. زندگی انسان از نخستین دوران، با هنر عجین بوده است و به تدریج که آدمی رشد و تکامل یافته، هنر نیز همزمان با او به صورتهای مختلف تعالی یافته است. تاکنون تعریفها و نظرهای گوناگونی دربارهی هنر ارائه شده است و آنچه که به وضوح از بررسی آنها قابل درک است، این است که هنر بیان کنندهی حالتهای عاطفی و انعکاسهای روحی انسان است که به شکلهای متفاوت نمایان میگردد.
هنر را از نقطه نظر زمانی می توان به دورههای «کلاسیک» و «معاصر» تقسیم نمود. هنرهای کلاسیک که ریشه در زندگی مردم دارند بر اصولی استوارند که مطابق با آداب وسنن و محیط زیست هر منطقه تولد و رشد یافتهاند. اینگونه هنرها در ایران به مینیاتور، تذهیب، میناکاری، زریبافی ، قالیبافی ، کاشیکاری، سرامیکسازی، قلمزنی ، خاتمکاری، منبت و معرقکاری شهرت یافتهاند، در کل به عنوان «هنرهای سنتی» شناخته شدهاند. اگرچه مجموع این هنرها در رده هنرهای مصور قرار دارند ولی اکثر آنها در شمار کارهای صناعی نیز محسوب میشوند و با نوآوریها و دقت نظرهای ظریف هنری که موجب لطافت هر یک از اشیای کاربردی آن میشود از دیدگاه هنری نیز مورد نظر قرار میگیرد.
معرق در معنای کلام «اصولاً هر چیز رگه دار را گویند» ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر، ایجاد نقشها و طرحهای زیبایی است که از دوربری و تلفیق چوبهای رنگی روی زمینهای از چوب یا پلیاستر سیاه شکل میگیرد. پیدایش تاریخی این هنر به درستی مشخص نیست ولی از تطبیق آن با هنر کاشیکاری بدون شک رابـ*ـطهی این دو هنر را درمییابیم.
برای آشنایی با ریشهی این هنر صحبت از تاریخ تکوین کاشی معرق به میان میآید و به عنوان مقدمه از گنبد سرخ مراغه که در زمان ایلخانیان ساخته شده می توان یاد کرد. این گنبد نوع بسیار سادهی کاشیکاری بدین سبک است. کاشیکاری معرق در دوران مغولان نیز به همین منوال بود و تداوم آن در عصر صفوی به اوج شکوفایی خود رسید آثاری ارزنده در هنر کاشیکاری پدید آمد. این شکوفایی در زمان افاغنه و زنديه رو به افول نهاد.
در دوران قاجاریه نیز کاشیکاری معرق تقلیدی ناقص از آثار گذشتگان بود. تا این دوران نقشهایی که در کاشیکاری معرق به کار برده می شد نقشهای اسلیمی بود. اما با سفر عدهای از هنرمندان به اروپا و گرایشی به هنر و فرهنگ اروپایی، تغییرات و دگرگونیهای بسیاری در نقشهای کاشیکاری به عمل آمد و از آن پس طرح انسان و دیگر اشکال مانند اسحله جنگی در هنر کاشیکاری دوران قاجاریه نمایان شد. از آن دوران تا به امروز این هنر، چونان گذشته، رونق نداشته است و تنها عدهی قلیلی از هنرمندان در زنده نگه داشتن این هنر کوشا بوده اند.
وجه تشابه کاشیکاری معرق با معرقکاری روی چوب در شیوهی عمل است که درهردومورد زترکیب قطعات رنگی جنس موردنظرشکل می گیرد. یکی از نمونههای نقشهای قدیمی موجود آمیزهی این دو هنر، در قدیمی و بزرگی است که متعلق به عصر قاجاریه است. و در ضلع شمال غربی محوطهی وزارت آموزش و پرورش فعلی قرار دارد. ارتفاع این در حدود چهارونیم متر و عرض آن سه متراست و سردری نیمدایره دربالای آن قرارگرفته است. هرطرف این دربه سه قسمت مربع شکل تقسیم شده است: مربع بالایی آن شیشه ودومربع پایینی چوب برجسته ومسطحی است که نقشهای اسلیمی معرقکاری شده در این قسمت جای گرفته است.
موزههای بزرگ و معروف جهان نیز بخش مهمی از فضاهای فرهنگی خود را به نمایش و معرفی هنر و آثار فرهنگی ایران اختصاص داده و مراکز تحقیقاتی خاصی را بدین منظور تاسیس کردهاند و دانشگاههای معتبر دنیا هم بخشهای ویژهای را جهت شناخت تمدن و فرهنگ ایران دایر نمودهاند. این همه توجه و دقت پیگیر در شناخت میراث اصیل فرهنگی ایران نشانهی بارزی از غنای فرهنگی و وسعت و پیچیدگی هنر در دورانهای مختلف این سرزمین کهنسال است.
سازمان میراث فرهنگی کشور تلاش دارد تا علاوه برآشنا ساختن مردم با ارزشهای گرانبار تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، به تبادل اطلاعات تخصصی در سطح بین المللی دست یازد واز دیگر سو با انتشار مقالات و نتایج پژوهشهای انجام یافته و همچنین تحقیقات علمی جدید، این رسالت بزرگ را به انجام رساند.
بیتردید استمرار این شیوه که به زعم ما افقهای گمشدهای را پیش چشم خواستاران و پیوستگان آداب و ارزشهای فرهنگی ایران اسلامی خواهد گشود، تنها در پرتوهمراهی و همدلی فرهیختگان و دانش پژوهان این ملک و دریافت آراء ونظرات صائب و نقادانه آنان پیرامون انتشارات سازمان و از جمله کتاب حاضر، میسر خواهد شد. زندگی انسان از نخستین دوران، با هنر عجین بوده است و به تدریج که آدمی رشد و تکامل یافته، هنر نیز همزمان با او به صورتهای مختلف تعالی یافته است. تاکنون تعریفها و نظرهای گوناگونی دربارهی هنر ارائه شده است و آنچه که به وضوح از بررسی آنها قابل درک است، این است که هنر بیان کنندهی حالتهای عاطفی و انعکاسهای روحی انسان است که به شکلهای متفاوت نمایان میگردد.
هنر را از نقطه نظر زمانی می توان به دورههای «کلاسیک» و «معاصر» تقسیم نمود. هنرهای کلاسیک که ریشه در زندگی مردم دارند بر اصولی استوارند که مطابق با آداب وسنن و محیط زیست هر منطقه تولد و رشد یافتهاند. اینگونه هنرها در ایران به مینیاتور، تذهیب، میناکاری، زریبافی ، قالیبافی ، کاشیکاری، سرامیکسازی، قلمزنی ، خاتمکاری، منبت و معرقکاری شهرت یافتهاند، در کل به عنوان «هنرهای سنتی» شناخته شدهاند. اگرچه مجموع این هنرها در رده هنرهای مصور قرار دارند ولی اکثر آنها در شمار کارهای صناعی نیز محسوب میشوند و با نوآوریها و دقت نظرهای ظریف هنری که موجب لطافت هر یک از اشیای کاربردی آن میشود از دیدگاه هنری نیز مورد نظر قرار میگیرد.
معرق در معنای کلام «اصولاً هر چیز رگه دار را گویند» ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر، ایجاد نقشها و طرحهای زیبایی است که از دوربری و تلفیق چوبهای رنگی روی زمینهای از چوب یا پلیاستر سیاه شکل میگیرد. پیدایش تاریخی این هنر به درستی مشخص نیست ولی از تطبیق آن با هنر کاشیکاری بدون شک رابـ*ـطهی این دو هنر را درمییابیم.
برای آشنایی با ریشهی این هنر صحبت از تاریخ تکوین کاشی معرق به میان میآید و به عنوان مقدمه از گنبد سرخ مراغه که در زمان ایلخانیان ساخته شده می توان یاد کرد. این گنبد نوع بسیار سادهی کاشیکاری بدین سبک است. کاشیکاری معرق در دوران مغولان نیز به همین منوال بود و تداوم آن در عصر صفوی به اوج شکوفایی خود رسید آثاری ارزنده در هنر کاشیکاری پدید آمد. این شکوفایی در زمان افاغنه و زنديه رو به افول نهاد.
در دوران قاجاریه نیز کاشیکاری معرق تقلیدی ناقص از آثار گذشتگان بود. تا این دوران نقشهایی که در کاشیکاری معرق به کار برده می شد نقشهای اسلیمی بود. اما با سفر عدهای از هنرمندان به اروپا و گرایشی به هنر و فرهنگ اروپایی، تغییرات و دگرگونیهای بسیاری در نقشهای کاشیکاری به عمل آمد و از آن پس طرح انسان و دیگر اشکال مانند اسحله جنگی در هنر کاشیکاری دوران قاجاریه نمایان شد. از آن دوران تا به امروز این هنر، چونان گذشته، رونق نداشته است و تنها عدهی قلیلی از هنرمندان در زنده نگه داشتن این هنر کوشا بوده اند.
وجه تشابه کاشیکاری معرق با معرقکاری روی چوب در شیوهی عمل است که درهردومورد زترکیب قطعات رنگی جنس موردنظرشکل می گیرد. یکی از نمونههای نقشهای قدیمی موجود آمیزهی این دو هنر، در قدیمی و بزرگی است که متعلق به عصر قاجاریه است. و در ضلع شمال غربی محوطهی وزارت آموزش و پرورش فعلی قرار دارد. ارتفاع این در حدود چهارونیم متر و عرض آن سه متراست و سردری نیمدایره دربالای آن قرارگرفته است. هرطرف این دربه سه قسمت مربع شکل تقسیم شده است: مربع بالایی آن شیشه ودومربع پایینی چوب برجسته ومسطحی است که نقشهای اسلیمی معرقکاری شده در این قسمت جای گرفته است.
پیشینهی معرق
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com