خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
در جستجو برای یافتن معنی لغوی معرق در فرهنگ‌های فارسی به یک وجه اشتراک معنایی می‌‌رسیم و تقریبا همگی در یک جمله متفق‌القول بودند، ... قسمتی از خشت کاشی منقش که نقش‌ها را مانند عرق در آن قرار داده‌اند ‌‌... عِرق به معنی رگ و معرق از عِرق گرفته شده و رگ از بیان تصویری خط است، در واقع قرار گرفتن خط در کنار خط می‌‌باشد و اما برداشت هنرمندان هنرهای سنتی از این کلمه، سطوح مختلف کاشی‌های لعابدار و معرق چوب‌های رنگین در کنار هم است و یا... قسمتی از کاشی مرکب از قطعات مختلف و رنگ‌های گوناگون زمانی که کنار هم قرار گیرند نقشی بدیع به وجود آورند ...، و در جای دیگر معرق کاری را ساختن کاشی معرق، نصب کاشی‌های معرق دانسته‌اند. و یا در جای دیگر این طور معنی شده است: قسمی کاشی مرکب از قطعات مختلف ریز ریز که آنها را بر حسب نقش مورد نظر بریده و کنار هم قرار دهند. با این تعاریف در فرهنگ‌ها بیشتر به کاشی معرق اشاره شده است و حرفی از هنر معرق چوب بیان نشده است و دلیل آن نبودن و یا خیلی کم بودن آن می‌‌تواند باشد.

در حقیقت کلمه معرق را می‌‌توان یک غلط مصطلح نامید، که با کثرت استعمال هنرمندان و محققان ایرانی جا افتاده است. در بعضی از کتب که خارجی‌ها درباره‌ی هنر کشور ما نوشته‌اند ‌‌و تعدادی از آنها ترجمه شده‌اند هر جا به اثری از معرق چوب برخورد کرده بودند چون اطلاع مستندی از کلمه نداشتند گاهی آن را منبت چوب و یا نقاشی با چوب خوانده‌اند. اصولا محققان خارجی بر عکس ما به اسناد و مدارک موجود خیلی تأکید دارند و همواره با سند صحبت می‌‌کنند.

شکل صحیح این کلمه مرقع به معنای رقعه رقعه می‌‌باشد که از شاهکارهای ادبی هم می‌‌توان نمونه آورد به طور مثال ″مرقع گلشن" و یا در زمینه رودوزی و تکه دوزی، چهل تکه دوزی نیز نوعی معرق است و اما تعریفی که برای معرق چوب می‌‌توان کرد این است که: هنر گرد هم آوردن تکه‌های کوچک رنگین چوب با داشتن طرح از پیش تعیین شده به منظور ایجاد نقش مورد نظر و زیباتر جلوه دادن آن طرح با استفاده از رنگ‌های طبیعی چوب. در هر صورت معرق (و یا مرقع) چه از نوع کاشی، چوب، سرامیک و یا چرم همگی از یک روند منطقی و به قولی از یک الگوریتم پیروی می‌‌کنند. به این صورت که از کنار هم قرار دادن تکه‌های کوچک با توجه به شکل، رنگ و کمپوزیسیون و در نهایت خلق یک اثر هنری بزرگتر از تکه‌های قبلی خود که این آثار حامل پیام (هنری - اجتماعی) می‌‌باشند.

تاریخچه معرق چوب

آنجا که صحبت از معرق کاشی است همان تعابیر قبلی صادق است و با توجه به تاریخچه معماری و علاقه سلجوقیان و تیموریان به ساخت مناره‌ها با گنبدهای بزرگ و برای پوشش سطح داخلی و خارجی آنها نیاز به معرق کاشی و یا کاشی معرق بود و این خود سبب گردید که معرق کاشی رو به کمال گذارد. در قرن هشتم هجری (۱۴ میلادی) هنرمندان معرق کار به مراتب از هنرمندان عهد سلجوقی جلو افتادند، در این قرن موفق شدند اجزایی را که اشکال معرق از آنها تشکیل می‌‌یابد کوچک‌تر کنند و لطیف‌ترین و زیباترین اشکال بنایی و هندسی را در مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبا و براق که جز در فنون و صنایع شرقی خصوصا ایرانی دیده نمی‌شود - نمایش دهند. عمده دلیل پیشرفت این هنر ارزانی آن بود که سبب شیوه معرق کاشی گردید، زیرا هزینه ساختن معرق‌های لعاب صدفی‌دار به مراتب کمتر از هزینه آجرهای کاشی مینایی بود و علت این امر واضح است زیرا در کاشی مینایی لازم بود پس از کشیدن رنگ و نقش، یک بار دیگر آن را در کوره گذارند و این عمل گذشته از هزینه‌ی اضافی که همراه داشت چندان مورد اطمینان نبود چون ممکن بود کاشی‌ها از کوره سالم بیرون نیایند. از صنعت معرق کاری در قرن‌های ۹ و ۱۰ هجری (۱۵ و ۱۶ میلادی) به منتهای ترقی خود رسید. در این دوره مراکز مهم معرق سازی شهرهای اصفهان، یزد، کاشان، هرات، سمرقند و تبریز بودند.

همان‌طور که گفته شد معرق کاشی در دوره سلجوقیان به سمت کمال رفته و بسیار متداول گردید. آثار قدیمی در زمینه معرق کاشی به علت استحکام خود کاشی بیشتر است و آثار کاشی کاری‌های برجا مانده در ایران نسبت به جهان بیشتر است و اما معرق چوب که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است به گفته استاد منوچهر زنگنه حدود ۷۰ - ۶۵ سال قبل از کشور هند به ایران آمد و با کمان اره امروزی شروع به کار کردند، قبل از ظهور کمان اره نوع دیگری از معرق رایج بوده که در جای خود از آن صحبت خواهیم کرد. عده‌ای دیگر معتقدند که معرق چوب از معرق کاشی الهام گرفته است و ریشه در ایران دارد. البته امروزه در کشورهای هند، پاکستان، چین، کره و حتی ایتالیا و فرانسه معرق چوب طرفدار و کاربرد دارد. با هنر معرق چوب در کشورهای اروپایی کاربردی‌تر برخورد می‌‌شود ولی در کشورهای آسیایی جنبه تزئینی مورد نظر است (تابلو جهت نصب به دیوار).

باز باید گفت در حقیقت تاریخچه‌ای مستند در دست نیست اما از نوع کار می‌‌توان نتیجه گرفت که در کنار هنر‌های چوبی دیگری زاده شده باشد از جمله هنر منبت (Carving) و مشبک (Fret work). کلمه منبت به معنی محل روئیدن، رویانیده، رویانده شده، نقش برجسته به شکل گل و گیاه و جز آن که روی چوب ایجاد کنند و منبت کاری (wood Carving) ساختن منبت می‌‌باشد. مردم کشورهای اسلامی علاقه بسیار به منبت کاری و کلا کار بر روی چوب نشان داده‌اند. ‌‌در موزه‌های بزرگ امروز تعداد زیادی درب، منبر، رحل، جعبه و اشیاء مختلف چوبی موجود است که در ذیل چند نمونه را جهت اطلاع ذکر می‌‌کنیم.

آثار دیگری از چوب ساخته شده که در همین قالب گنجانده می‌‌شوند منظور مجسمه‌های چوبی است که در هنر شرق دور هم مورد استفاده زیادی داشته است. بر عکس در هنر مراقبه بودائي به هنر روحانی و خیال‌انگیز نقاشی بیشتر اهمیت می‌‌دهد و به مجسمه سازی که جنبه مادی آن بیشتر بوده است اهمیتی نداده و در کل به جنبه معنوی قضیه توجه داشته، البته استثناء این مطلب در هنر فلز سازی و یا فلز کاری به خصوص در زمینه ساخت سلاح مشهود است و بنا به تقاضای فراوان مردم آن دوران، پیشه‌وران نهایت دقت و ظرافت را در ساختن و آب دادن و پرداختن دسته، تیغه و غلاف شمشیر سامورائی به کار می‌‌بردند. می‌‌گویند: شمشیر یک سامورائی از خانه‌ای که در آن می‌‌زیست محکم‌تر بود و با یک ضربه غالباً موفق می‌‌شد که از فرق سر تا نوک پای حریف را از هم بشکافد.

در کل می‌‌توان چنین اظهار نظر کرد که تاریخچه‌ی هنر معرق چوب در دنیای ساکت چوب گم شده است و اگر مطلبی هست بر حسب حدس و گمان افراد بوده و از تخمین زدن روی آثار به دست آمده است و استنباط‌های شخصی در این مورد خیلی دخیل بوده است و تا آنجا که اینجانب اطلاع دارم (که البته بسیار کم است) سند مستندی در دست نیست.

آثاری هم از چوب در موزه‌ها نگهداری می‌‌شود که می‌‌توان چند نمونه را ذکر کرد:

١. منبر مسجد در فیروزان

۲. قسمتی از یک در مارتورنا واقع در پالرمو

٣. محراب و منبر البردینی در قاهره.

۴. جلد کتاب از عهد مملوکان در موزه اسلامی - برلین.

نمونه‌های تاریخی معرق چوب که می‌‌توان چندتایی از آنها را در اینجا بر شمرد:

۱. تخته چوبی معرق کاری شده از مصر مربوط به دوره عباسی - نیمه دوم قرن هشتم میلادی (دوم هجری).

۲. منبر مسجد کوردوبا واقع در شهر کردووا (قرطبه) اسپانیا مربوط به امویان دوم (۱۳۸ هجری).

۳. درب چوبی دوره سلجوقیان موجود در موزه استامبول قرن سیزدهم میلادی.

۴. رحل قرآن مینیاتور کاری شده مربوط به دوره مغولی ایران ۱۳۶۰ میلادی (۷۲۶ هجری) که در حاشیه آن نوار معرق جایگزین صورت گرفته است.

۵. قسمتی صندوق مقبره شیخ صفی در اردبیل مربوط به دوره صفویه .

۶. منبر مسجد جامع اصفهان مربوط به قرن یازدهم هجری.
#هنریابی


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
در قرن هشتم هجری می توان خارق العاده ترین معرق ها را توسط هنرمندان ایرانی دید.
ایرانیان توانستند این هنر کهن را با زیباترین اشکال هندسی و با به کارگیری علم ریاضی ایجاد کنند.
تا قبل از این دوران معرق کاشی بیشتر رایج بود ولی هنرمندان ایرانی معرق را بر روی
سطوح کوچکتر و ظریف تر نیز مورد استفاده قرار دادند.
هنر مشرق زمین مدیون معرق کاران ایرانی است.

در اکثر شهرهای ایران به خصوص در اصفهان، تبریز، یزد، کاشان و..
نمونه هایی از معرق کاری و کاشی معرق را در ساخت ابنیه تاریخی می توان دید.
معرق چوب اغلب بر روی زمینه چوب با استفاده از دوربری و ترکیب چوب های رنگارنگ به کار می رود.
معرق چوب در صنایع دستی و هنری بسیاری از شهرهای ایران همچون اصفهان همچنان به کار گرفته می شود.

معرقکاری چیست :از آغاز تا به امروز
معرق چوب از همان ابتدا برای تزئین به کار گرفته شد.
اغلب برای زیبایی سطح میز، بوفه، کتابخانه و لوازم چوبی از نقش هایی اسلیمی استفاده می شد.
شما نیز با شرکت در کلاس های آموزش تخصصی منبت کاری میتوانید از این هنر در خلق
آثار هنری و دکوری مختلف بهره ببرید و در پایان دوره نیز میتوانید در گالری آموزشگاه تصویرگران پویا اندیش آثار خود را به نمایش بگذارید.
مناسب ترین چوب های رایج در معرق چوب نیز آبنوس، گلابی، توت و سنجد است که هر کدام در رنگ و بافت متفاوتی وجود دارند.
از آثار فاخر معرق کاری مربوط به سال های 1313 و 1314 می توان دو تابلوی ارزشمند را نام برد که اولی هنر دست استاد احمد رعنا و
با طرح دوسوارکار بوده و دومی اثر هنرمند بی بدیل استاد عباس شهمیرزادی است که طرح یک زن را با ظرافت تمام ایجاد کرده است.


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: ghanyanmohammad و Sotøødeh

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
از سال 1334 به بعد تنوع رنگی بیشتری در معرق روی چوب به کار گرفته شد.
استاد محمد طاهر امامی از پیشگامان سبکی جدید با رنگ های متفاوتی در معرق می باشد ایشان پدر معرق کاری ایران نامیده می شوند.
این سبک جدید با به کارگیری مواد شیمیایی ایجاد می شد و دیگر معرق محدود به چند رنگ خاص نبود.
به این ترتیب انواع چوب های صنعتی نیز توانستند در عرصه معرق کاری حضور یابند.

تابلوی مرغ و آشیانه استاد محمد طاهر امامی که در سال 1342 رونمایی شد یکی از با ارزش ترین آثار با چوب های صنعتی و تنوع رنگی است.
معرق تمام برجسته کاری است که برای اولین بار در این اثر دیده شد.
تابلوی مرغ و آشیانه با استفاده از مرغی کاملا حجم دار و برجسته از جنس صدف ساخته شده که در زیبایی بی نظیر است.
نمونه کارهای گروه هنری استاد طاهر امامی حتی به خارج از مرزهای ایران هم راه یافته است.
منبر معرق، منبت با گره چینی و معرق دوار، خطاطی شده توسط خود استاد یکی از معروف ترین کارهایی است که به سفارش مسجد هامبورگ ساخته شده است. این اثر فاخر در سال 1347 به اتمام رسید.


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
در نخستین آثار معرق کاری ایرانی تکه‌های چوب و کاشی بزرگ‌تر بودند؛ اما به مرور زمان اشکال کوچک‌تر و ظریف‌تر شدند. در بناهای تاریخی شهرهای مختلف ایران مانند تبریز، یزد، کاشان و اصفهان، انواع معرق کاری‌های فلز، چوب و کاشی دیده می‌شوند. امروزه نیز هنر معرق کاری جایگاه ویژه‌ای برای تزیینات داخلی ساختمان‌ها و دکوراسیون مدرن آپارتمان‌ها دارد. در حال حاضر، از این هنر به دو شکل سنتی و مدرن در طراحی هتل‌ها، سفره خانه‌های سنتی و مجتمع‌ها و آپارتمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌کنند.

با توجه به استقبال از هنر معرق کاری در معماری امروزی بناها، آموزش این هنر در هنرستان‌ها و آموزشگاه‌ها صورت می‌گیرد. آموزش معرق کاری در انواع رشته‌های این هنر مانند فلز، چوب، فیبر و پلی استر انجام می‌شود و هنرمندان این رشته در شاخه‌های متنوعی از معماری گرفته تا فعالیت در کارگاه‌های تولید لوازم منزل و تولید آثار هنری و نمایشگاهی فعالیت می‌کنند.

هنر معرق کاری از زیباترین نمونه‌های هنرهای دستی ایران است که ریشه در فرهنگ و تاریخ سرزمین ما دارد. معرق به‌معنای تکه، رگه و وصله است و خلق آثار دستی با تکه‌های چوب، فلز، کاشی و دیگر ابزار سنتی را هنر معرق کاری می‌نامند. در این هنر با چیدمان متنوع تکه‌های مختلف، تابلو، ظرف یا صنایع دستی گوناگونی تولید می‌کنند که زیبایی‌ منحصر به فردی دارند. از این هنر در تزیینات معماری سنتی ایران نیز استفاده شده است.

نمونه‌های زیبایی از هنر معرق کاری در دوره سلجوقیان که از قرن ششم هجری به یادگار مانده‌اند، قدمت این هنر را مشخص می‌کنند. در نخستین آثار معرق کاری ایران زمین، نمونه‌هایی از معرق کاشی و چوب به چشم می‌خورند. در بناها و آثار مختلف از هنر معرق کاری، هنرمندان با الهام از اشکال هندسی و نقش و نگارهای سنتی آثار متنوعی خلق کرده‌اند.


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
معرق کاری به دو صورت برجسته و صاف انجام می‌شوند. نوع برجسته دارای ظرافت‌های بیشتری است و هنرمند معرق کار باید مهارت بیشتری برای تولید آن داشته باشد. در این روش آثاری سه بعدی متشکل از چند لایه تولید می‌شوند که بسیار زیبا هستند. تکنیک‌های مختلفی در هنر معرق کاری وجود دارند که بسته به سلیقه هنرمند معرق کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکنیک نازک کاری معرق از متداول‌ترین شیوه‌های معرق در ایران است که در بسیاری از شهرها رواج دارد و در آن از تکه‌های بسیار ریز و ظریف استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله به معرفی تاریخچه هنر معرق کاری در ایران و انواع مختلف این هنر می‌پردازیم.


اصطلاح معرق ریشه‌ای عربی دارد و ورود آن به ایران مربوط به زمان حمله اعراب به کشور ما در قرن اول هجری است. از زمان انتخاب نام معرق کاری برای هنر خلق آثار با تکه‌های فلز و چوب اطلاع دقیقی در دست نیست، اما نمونه‌هایی از آثار معرق کاری هنرمندان در دوره ایران باستان موجود است که قدمت این هنر را مشخص می‌کند.

پیش از نام معرق، اصطلاح «موزاییک» را برای نمونه آثار این هنر استفاده می‌کردند که ریشه‌ای یونانی داشت. یونانیان باستان با کنار هم گذاشتن تکه‌های رنگی چوب، فلز و سنگ‌های ارزشمند آثاری هنری و زیبا خلق و از آن‌ها با نام هنر موزاییک یاد می‌کردند. این هنر در زمان امپراتوری بیزانس در یونان به اوج رسید و نمونه‌های آن امروزه در کلیساهای تاریخی این کشور مشهود است. متاسفانه به‌دلیل نابودی بسیاری از آثار هنری ایرانیان در طول زمان، قدمت دقیق هنر معرق کاری در کشور ما مشخص نیست.


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های هنر معرق کاری ایران را در شهر سوخته زابل کشف کرده‌اند. این اثر، شانه‌ای دست ساز با تزیین گلی با تکه‌های چوبی است. سفالینه‌های کشف شده با این شانه اصالت ایرانی این اثر هنری را نشان می‌دهند. قدمت این آثار به حدود ۵۰۰۰ سال پیش می‌رسد. نمونه‌های سالم و پابرجایی از هنر معرق کاری ایران باستان در زمان‌های هخامنشیان، اشکانیان و سلوکیان وجود ندارد و تنها بقایایی از هنر معرق چوب از این دوران باقی مانده‌اند که گواه قدمت این هنر است.

در دوره حکومت ساسانیان، هنر معرق چوب کاربرد فراوانی داشت و به‌شکل رویه کوبی‌های چوبی با تزیینات هندسی در ساختمان‌ها استفاده می‌شد. آغاز شکوفایی هنر معرق کاری در ایران را به دوره حکومت سلجوقیان در قرون پنجم و ششم هجری نسبت می‌دهند. با گذشت زمان و در طول دو قرن پس از سلجوقیان، ظرافت آثار هنری معرق افزایش یافت و آثار هنری این رشته بسیار زیباتر شدند. نمونه‌های برجسته‌ای از آثار هنرمندان معرق کاری در این زمان به دوره ایلخانیان تعلق دارند. در قرن هشتم هجری تنوع آثار معرق کاری نیز بیشتر شد و معرق‌های لعابدار صدفی رواج پیدا کردند.

کاشی کاری های معرق مسجد امام اصفهان به رنگ آبی

منبع عکس: مشرق نیوز، عکاس نامشخص

در قرون نهم و دهم هجری آثار هنرمندان معرق کار در ایران به اوج کمال و زیبایی رسید و تا زمان حکومت صفویان در اوج باقی ماند. نمونه‌های برجسته‌ای از معرق کاری‌های ایرانی در بناها و آثار هنری این دوره‌ها در شهرهای اصفهان، یزد، کاشان و آران و بیدگل به چشم می‌خورند. در زمان قاجار معرق کاری روی چوب، برای تزیین وسایل دربار و مبلمان بسیار متداول بود. در این زمان با آغاز سفر به اروپا تحولاتی در سبک طراحی آثار هنرمندان معرق ایجاد شد.

گرچه نمونه‌های یونانی و هندی هنر معرق کاری در گذشته‌های دور هنوز موجود است، سبک معرق کاری‌های ایرانی با این‌گونه‌ها کاملا متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توان هنر معرق ایران زمین را زیر مجموعه‌ای از آثار هنرمندان دیگر نقاط جهان دانست. معرق کاری روی چوب و معرق کاشی از قدیمی‌ترین نمونه‌های معرق کاری در کشور ما به شمار می‌روند که با توجه به معماری اصیل ایرانی با این دو عنصر از زمان‌های دور تاکنون بسیار محبوب بوده‌اند.


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
در دوره معاصر هنر معرق کاری ایران بسیار گسترش یافته است و آموزشگاه‌های مجهز و متنوعی در شهرهای مختلف کشور ما آغاز به کار کرده‌اند. استاد «احمد امامی» از پیشگامان آموزش معرق کاری در دوره معاصر ایران به شمار می‌رود که نخستین کارگاه منبت و معرق را در سال ۱۳۱۰ شمسی تاسیس کرد. امروزه هنر معرق از گرانبهاترین و ارزشمندترین آثار هنری در ایران به شمار می‌رود و طرفداران بسیاری دارد.

میز چوبی با تلفیق هنر معرق و منبت

منبع عکس: سیری در ایران، عکاس نامشخص

هنر معرق کاری در عصر معاصر نخست برای تزیین وسایل چوبی با چوب‌های آبنوس، فوفل، گلابی، سنجد و توت انجام می‌شد و تنها به این پنج رنگ محدود بود. به مرور برش‌های خاتم کاری نیز به آن‌ها اضافه شدند. تابلوی «دو سوارکار» و نقش برجسته یک زن به‌ترتیب اثر اساتید «احمد رعنا» و «عباس شهمیرزادی»، نمونه‌هایی از آثار رنگی در سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ شمسی هستند. پس از آن هنرمندان دیگری مانند «علی و خلیل امامی» روش‌های نوین در استفاده از چوب‌های رنگی در تابلوهای معرق را ادامه دادند.

معرق با کاشی از قدیمی‌ترین نمونه‌های هنر معرق در ایران است که در ساخت بناهای تاریخی بسیار از آن استفاده کرده‌اند. در این روش از تکه‌های ریز کاشی در رنگ‌های مختلف برای ساخت اثر هنری یا طراحی بنا استفاده می‌کنند. قدمت بالای هنر کاشی کاری در کشور ما را می‌توان دلیلی بر شکل‌گیری این شاخه از هنر معرق در گذشته‌های دور دانست.

از مهم‌ترین ویژگی‌های معرق کاشی می‌توان به تنوع رنگی بالا در این آثار اشاره کرد. برای تولید اثر هنری معرق کاشی، مهم‌ترین ابزار تکه‌های کوچک کاشی هستند. در این روش از قطعات کوچک کاشی، سرامیک، موزاییک، آینه و ظروف چینی استفاده می‌کنند. استفاده از زمینه چوبی برای آثار معرق کاشی در اندازه‌های بزرگ مناسب نیست. چوب در مقابل وزن بالای کاشی مقاومت کمی دارد و به مرور تغییر شکل می‌دهد. برای ساخت تابلوهای بزرگ یا تزیین بناها با معرق کاشی از زمینه‌های سنگی، فلزی و سفالی استفاده می‌کنند.

تابلو معرق کاشی با نقش های آبی و تنه درخت


در هنر معرق کاشی برای خرد کردن تکه‌های کاشی یا سایر مواد از انبرهای مخصوص استفاده می‌کنند. روش کار در این نوع معرق شباهت زیادی به سایر روش‌ها دارد؛ اما استفاده از چسب و ابزار مناسب و مؤثر برای انواع کاشی و سرامیک در این روش ضروری است. نمونه‌های برجسته‌ای از هنر معرق کاشی به‌خصوص با رنگ فیروزه‌ای در شهرهای مختلف کشور ما به چشم می‌خورند.

معرق کاری با چوب
دست هنرمند معرق کار در حال چسباندن تکه های چوبی معرق


هنر معرق کاری با چوب گرچه پس از معرق کاشی در ایران گسترش یافت؛ به‌دلیل سهولت کار با چوب، به سرعت پیشرفت کرد. این نوع هنر معرق با الهام از معرق کاشی شکل گرفت و اساس کار در این روش شباهت زیادی به معرق کاری با کاشی دارد.


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
در سال ۱۳۱۶ شمسی استاد «احمد رعنا» با خلق تابلوی «شکارگاه»، شیوه معرق نیمه برجسته را ارائه کرد. از سال ۱۳۳۴ شمسی به بعد استفاده از رنگ‌های شیمیایی برای تنوع رنگی بیشتر به آثار هنری معرق آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. در سال ۱۳۴۴ شمسی «محمد طاهر امامی» در تابلوی «مرغ و آشیانه» اثری کاملا برجسته در هنر معرق خلق کرد. پس از آن تحولات گسترده‌ای در زمینه فضاسازی، استفاده از فلزات و سنگ، نمایش نقش در دو سطح و نمایش عمق در آثار معرق کاری تا به امروز اتفاق افتاده است.

نمونه ای از تابلوی بزرگ معرق هنرمندان ایرانی


از برجسته‌ترین نمونه‌های معرق کاری در معماری بناهای تاریخی ایران می‌توان به گنبد سبز مراغه، آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی، درب شمال غربی وزارت آموزش‌وپرورش و مسجد شیخ لطف الله خان اصفهان اشاره کرد. پرویز زابلی، عباس شهمیرزادی، علی امامی، خلیل امامی و احمد رعنا از برجسته‌ترین اساتید معرق ایران هستند و تابلوهای ارزنده‌ای از آثار این اساتید در حال حاضر در اداره کل هنرهای سنتی به چشم می‌خورند.

انواع معرق کاری
تابلوی ترکیبی معرق چوب و فلز در زمینه مشکی


هنر معرق کاری انواع مختلفی دارد که بر اساس تکه‌های بریده شده دسته‌بندی می‌شوند. چوب، فلز، کاشی و چرم از معروف‌ترین ابزار معرق کاری هستند و بر همین اساس اثر هنری معرق را نامگذاری می‌کنند. این تکه‌ها روی زمینه اصلی کار چسبانده می‌شوند که در حالت کلی این زمینه‌ها چوبی یا پلی استر هستند. از انواع معرق می‌توان در تهیه وسایل کاربردی، تزیینات بنا و معماری داخلی و وسایل دکوری و تزئینی استفاده کرد.

استفاده از زمینه چوبی در هنر معرق به‌دلیل سهولت دسترسی، انعطاف‌پذیری بالا و شکل پذیری متنوع و قدمت طولانی نسبت به زمینه پلی استر، میان هنرمندان معرق کار پرطرفدارتر است. گرچه نمونه‌هایی از معرق کاری روی زمینه‌های کاشی، سنگ و فلز نیز میان آثار هنری ایرانی به چشم می‌خورند، امروزه چوب و پلی استر بیشترین استفاده را در زمینه کار معرق دارند. معرق روی زمینه چوبی ساده، متداول‌ترین نوع برای انواع معرق به شمار می‌رود.


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
در معرق کاری چوب از تکه‌های کوچک برش خورده چوبی در ساخت اثر هنری معرق استفاده می‌کنند. بهترین چوب برای این منظور چوب‌های دارای بافت متراکم و سفت هستند که رگه و گره نداشته باشند. از طرفی چوب معرق باید کاملا خشک باشد تا پس از اتمام کار تغییر شکل ندهد. در هنر معرق چوب قطعات ریز چوبی را مانند پازلی یک دست کنار یکدیگر قرار می‌دهند تا هیچ شکاف و درزی بین این قطعات باقی نماند. اندازه مناسب برای ضخامت چوب‌ها در تولید تابلوی معرق نفیس، بین دو تا سه میلی‌متر است.

با توجه به استفاده از رنگ طبیعی در ساخت آثار هنری معرق چوب، استفاده از چند نوع چوب مختلف در این نوع معرق متداول است. بهترین نمونه‌ها برای این منظور چوب گلابی، توت، سنجد و آبنوس هستند که تفاوت رنگ نیز دارند. هرچه تنوع چوب و رنگ در اثر معرق چوب بیشتر باشد، ارزش این اثر هنری بالاتر می‌رود.

در گذشته از هنر معرق چوب استفاده‌های زیادی در ساخت بناها می‌کردند و نمونه‌های ارزشمندی از این هنر امروزه در شهرهای مختلف ایران به یادگار مانده‌اند. نخستین آثار معرق چوب در کشور ما کاربردی بودند؛ اما با گذشت زمان آثاری تزئینی نیز با این نوع معرق طراحی شدند. از معروف‌ترین شاخه‌های تزئینی در هنر معرق چوب می‌توان به معرق خاتم اشاره کرد. این هنر در واقع تلفیقی از هنر معرق و هنر خاتم کاری است که هنرمندان برجسته‌ای مانند «علی نعمت»، «عزیزالله ویزایی» و «اکبر سریری» در این رشته آثار زیبایی خلق کرده‌اند. از دیگر نمونه‌های تلفیقی در هنر معرق چوب می‌توان به معرق مشبک، معرق منبت و معرق گره اشاره کرد.


معرق کاری با فلز از دیگر شاخه‌های هنر معرق است که در آن از انواع مختلف فلز مانند مس استفاده می‌کنند. نکته مهم در معرق کاری با فلز استفاده از فلزات دارای دوام مناسب و رنگ ثابت است که در طول برش‌ها و پرداخت اثر به قطعات ریز آن‌ها آسیبی وارد نشود. چنانچه از ورق‌های ریز فلزی با ترکیب تکه‌های چوب یا دیگر مواد در طراحی اثر معرق استفاده کنند، یکسانی ضخامت این ابزار اهمیت بالایی دارد. مراحل کار برای ساخت اثر هنری معرق فلز مانند سایر رشته‌های این هنر است و تنها باید از ابزار مؤثر بر فلز مانند اره مویی فلزبر در آن استفاده شود.


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
معرق کاری با چرم

در معرق کاری با چرم، عنصر اصلی، پوست مناسب است و پوست بز به‌دلیل ویژگی‌های خاص آن بهترین گزینه برای هنر معرق با چرم به شمار می‌رود. بنا بر اسناد تاریخی موجود، قدیمی‌ترین آثار معرق چرم از دوره پادشاهی تیموریان به جا مانده‌اند. نخستین طراحی‌های معرق چرم شامل اشکال ساده هندسی می‌شدند؛ اما به مرور زمان نقوش اسلیمی و مینیاتوری به این طراحی‌ها اضافه شدند. برای طراحی نقش مورد نظر در این روش از کاغذ پوستی استفاده می‌کنند و سپس کاغذ را روی لایه چرم می‌اندازند. در ادامه نقش یا متن مورد نظر را برش می‌زنند و با کمک قالب‌های حرارت دیده، برجستگی‌هایی بین یک تا دو میلی‌متر روی چرم‌ها ایجاد می‌کنند.

پس از اتمام کار برجسته سازی قطعات کوچک، مرحله اصلی معرق کاری یعنی نصب چرم‌ها بر زمینه کار آغاز می‌شود. خلق تابلو و اثر معرق چرم نیاز به مهارت بالایی دارد و از ارزشمندترین آثار هنر معرق است. متاسفانه به‌دلیل سختی بالا در تولید آثار معرق چرم، استقبال علاقه‌مندان به هنر معرق از این شاخه روز به روز کمتر می‌شود. از هنر معرق چرم با نام هنر سوخت معرق پوست نیز یاد می‌کنند و هنرمندان این رشته تسلط کاملی بر تهیه پوست، طراحی، معرق کاری، منبت کاری و تمام بخش‌های این هنر دارند.

از هنر معرق چرم در تزیینات و طراحی‌های خاص مانند ساخت جلد کتاب‌های نفیس استفاده می‌کنند. از برجسته‌ترین اساتید هنر معرق چرم می‌توان «میر محمد خوشنویس اصفهانی»، «تقی کلباسی»، «حسین ختایی» و «عفت ختایی» را نام برد.

معرق کاری پلی استر را با نام معرق زمینه رنگ نیز می‌شناسند. از این هنر معرق کاری در تزیین ساختمان‌ها و ساخت تابلوهای دکوری استفاده می‌کنند. در این روش از خمیر پلی استر استفاده می‌شود و نسبت به سایر معرق کاری‌ها ساده‌تر است. از دلایل سادگی این روش می‌توان به عدم نیاز به برش زمینه کار اشاره کرد.

در معرق با پلی استر پس از خرد کردن طرح‌های مورد نظر، سطح زمینه را با رنگ پلی استر دلخواه می‌پوشانند. حجم رنگ به‌اندازه‌ای است که شیارها با سطح تکه‌های معرق برابر شوند. برای رنگ زمینه نیز از خمیر پلی استر مشکی یا رنگ‌های ابر و بادی استفاده می‌کنند. استفاده از رنگ‌های مختلف در خمیر پلی استر میسر است و بستگی به سلیقه هنرمند دارد. بیشترین نمونه‌های معرق با پلی استر را می‌توان در تابلوهای تزئینی مشاهده کرد.

به‌جز موارد بالا نمونه‌های دیگری از هنر معرق نیز وجود دارند که در آن‌ها از صدف، استخوان و مواد دیگری به‌جای چوب و فلز و کاشی در طراحی استفاده می‌کنند. نمونه‌های مختلفی از معرق کاری در طول سالیان اخیر توسط اساتید این رشته طراحی شده‌اند و در نمایشگاه‌های هنری و گالری‌ها به نمایش در آمده‌اند


هنر معرق‌کاری و تاریخچه آن

 
  • تشکر
Reactions: Sotøødeh
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا