خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر و ذوق ايراني ها همواره از قديم الايام زبان زد خاص و عام و همواره در حكومت ها و سلسله هاي مختلف پادشاهان و امپراتورهاي مختلف جهان مورد اقبال درباريان بوده و فرش تبريز زينت بخش سرسراي آنان بود.
فرش تبريز و هريس آوازه جهاني داشته و در هر نقطه اي از جهان لطافت و ظرافت آن مورد پسند خاص و عام است .
خلاقيت، ذوق هنري و قدرت ابتكار صنعت گران ايراني موجب شده است ايران از ديرباز در توليد محصولات صنايع دستي از موقعيتي ممتاز و شهرتي عالم گير برخوردار باشد.
صنعت چرم، كفش و كيف تبريز از جمله برندهاي اقتصادي و صنايع دستي تبريز و رشته هايي همچون چاپ باتيك و مينياتور، روسري كلاقه اي (چاپ باتيك)و مسگري هم از جمله هنرهاي دستي احيا شده آذربايجان شرقي است.
بررسي هاي پژوهشگران و ايرانشناسان نامداري چون 'پروفسور پوپ' و 'گيرشمن' و 'اشميد ' و 'هانري رنه دالماني ' و تحليل هاي دقيق آنان از صنايع دستي ايران، بيانگر ارزش هاي استثنائي و جايگاه منحصر به فرد اين هنر- صنعت اصيل و ارزنده ايران است.
در اين ميان واقع شدن تبريز به عنوان پايتخت فرش جهان در مجاورت مرزهاي قفقاز، آسياي ميانه و اروپا و شناخته شدن آن به عنوان دروازه اقتصادي ايران به اروپا، رونق صنايع دستي و بالندگي آن را موجب شده است، به طوري كه تجار و بازرگانان خارجي صنايع دستي اين كهن شهر را به مثابه كالاي ذي قيمت براي فروش به كشورهايشان مي بردند.
در ايران 370 رشته صنايع دستي به ثبت رسيده است كه از اين تعداد 79 رشته از قبيل قالي بافي ،سفالگري ، قلمزني روي مس ، كفش دوزي ، كنده كاري ، گلدوزي ، گليم بافي ، معرق كاري ، منبت كاري ، نقاشي روي سراميك ، نقره كاري، نگارگري و چاپ باتيك در آذربايجان شرقي به دست هنرمندان اين استان روح زيبايي يافته و چشم هر بيننده اي را مي فريبد.
هنرهاي چوبي ( خاتم، معرق، منبت و سبد و حصير بافي)، دستبافت هاي سنتي ( پشمي، ابريشمي، جاجيم بافي)، چاپ هاي سنتي، شيشه گري، فلزكاري ( قلم زني، حكاكي و مليله دوزي)، رودوزي ها( سوزن دوزي، پته دوزي، شكمه دوزي و گلابتون دوزي)، نمدمالي، كتاب آرايي ( مينياتور، تذهيب ) از ديگر رشته هاي صنايع دستي استان مي باشد كه بسياري از آنها در سال هاي اخير به دليل سرعت تحولات تمدني به ويژه وادارات صنايع دستي كشورهاي شرق و جنوب شرق آسيا رو به فراموشي است.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي آذربايجان شرقي به خبرنگار ايرنا گفت : پارسال 885 هزار دلار صنايع دستي بدون احتساب فرش از آذربايجان شرقي به خارج از كشور صادر شد كه بيشترين ميزانآن مربوط به صادارت 'ورني' است .
فرشاد به آفرين اظهار كرد: هشت هزار نفر در 79 رشته صنايع دستي استان فعاليت مي كنند كه نسبت به پارسال 500 نفر افزايش نشان مي دهد كه نشان از توسعه رشته هاي مختلف صنايع دستي استان دارد.


ذوق هنري صنعتگران آذربايجان شرقي

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
وي خاطرنشان كرد: در استان رشته صنايع دستي منسوخ شده وجود ندارد، مگر اينكه مانند قف سازي موضوعيت و كاربرد نداشته باشد.
وي ادامه داد: پارسال سه رشته سبدبافي كشسراي مرند، سفال زرين تبريز و پاپيه ماشه تبريز (نقاشي لاكي روي چيزي مثل قلمدان) احيا شد و براي مسگري نيز امسال برنامه احيا داريم .
وي با بيان اينكه پارسال يكهزار و 752 نفر پارسال آموزش هاي كوتاه مدت تخصصي، فني و عمومي را براي احيا و توسعه صنايع دستي در استان گذراندند، افزود : چاپ هاي سنتي مثل چاپ كلاقه اي يا باتيك در شهرستان اسكو نيز مورد حمايت قرار گرفته و از خطر منسوخ شدن دور شده است.
به آفرين يادآور شد: چاپ باتيك به عنوان هنر دستي در كشورهايي نظير تايلند، اندونزي، سريلانكا و هند از اعتبار ويژه اي برخوردار است و نوعي از آن كه به كلاقه اي معروف است در تبريز يا اسكو رواج دارد.
وي همچنين با اشاره به اينكه پارسال تبريز به عنوان شهر جهاني فرش دستبافت در جهان انتخاب شد، گفت : مهر ماه امسال اجلاس شوراي جهاني صنايع دستي در اصفهان برگزار مي شود و استاندار آذربايجان شرقي در خصوص اقدامات انجام شده پس از انتخاب تبريز به عنوان پايتخت جهاني فرش، به اجلاس گزارش خواهد داد .
به آفرين اظهار كرد : تاكنون 97 نشان ملي مرغوبيت به صنايع دستي آذربايجان شرقي اعطا و از ميان آنها 2 اثر رشته هاي باتيك و سفال براي اخذ مهر اصالت به يونسكو معرفي شده كه مهر ماه امسال نتايج آن مشخص مي شود .
وي افزود : پيش از معرفي آثار براي اخذ مهر اصالت يونسكو، آثار بايد نشان ملي مرغوبيت را كسب كند .
هنرمند رشته سفالگري نيز به خبرنگار ايرنا گفت : از سال 1379 در اين رشته فعاليت مي كنم؛ بر اين اساس از مسئولان توقع حمايت هاي عملي و موثر در توسعه اين رشته دارم .
ناصر رضازاده اظهار كرد: برگزاري نمايشگاه هاي مختلف براي فروش آثار هنري براي حمايت از هنرمندان لازم است.
وي افزود : مشكل فروش و بازاريابي، عمده مشكل هنرمندان استان است و مسئولان بايد در اين خصوص اقدامات لازم را انجام دهند .
وي ايجاد بازارچه دايمي صنايع دستي براي فروش آثار هنري هنرمندان آذربايجان شرقي را از جمله اقداماتي دانست كه مي تواند بخش مهمي از مشكلات فروش صنايع دستي را در استان رفع كند.
رضا زاده با بيان اينكه بودجه اي براي حمايت از هنرمندان وجود ندارد، گفت: زير ساخت هاي گردشگري و صنايع دستي بايد در استان تقويت شود و اين امر با ايجاد جذابيت و علاقمندي براي گردشگران و مردم ممكن است .
وي تاكيد كرد: هنرمندان با تكيه بر توانمندي و ظرفيت هاي فردي در رشته خود فعاليت مي كنند؛ خانه هنرمند، موزه نيست و از طرف ديگر نگهداري آثار هنري كار دشواري است، بر اين اساس بايد مسئولان حمايت كنند تا توليدات هنرمندان تجميع نشود .
#اینما


ذوق هنري صنعتگران آذربايجان شرقي

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا