خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
معماری، علم و هنر شکل بخشی به فضای زیست است و مجسمه سازی هنر هم گذاری یا شکل دهی به اشیاء، و ممکن است در هر اندازه یا با هر سازمایه ای (مصالحی) انجام گیرد. می توان گفت رابـ*ـطه ی فرم و فضا مفهوم کلی مجسمه سازی و معماری است. تبلور ایده های یک معمار و یک مجسمه ساز با حجم، عینیت می یابد و بیان می شود، لذا چنانچه خاستگاه-های این ایده ها نیز از سرچشمه های واحدی نشأت بگیرد، بی گمان به نتایجی شبیه به هم منجر خواهد شد. پیکره سازان و معماران هر دو با فرم و فضا سرو کار دارند. هر چند این فرم ها در محیط فیزیکی، مقیاس های متفاوتی داشته باشند، آن ها می توانند از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. اگرچه مجسمه به وسیله ی فضا محدود شده و معماری، فضا را محدود می سازد، اما زبان مشترکی با هم دارند. دو هنر معماری و مجسمه سازی در دوران های مختلف و به شیوه های مختلف با هم تعامل داشته اند. در دوران مدرن با کشف و استفاده از مواد و تکنیک های جدید و حذف تزئینات، تحولاتی درمعماری و مجسمه سازی روی داد که این تحولات مانند اهمیت یافتن فرم در معماری به کمک مواد دارای قابلیت های مجسمه سازانه و فاصله گرفتن معماری از کارکردگرایی محض و از سوی دیگر به کار گیری فضا در پیکره سازی و نگرش به پیکره به منزله ی محاط کننده ی فضا، سبب پیوند هر چه بیشتر معماری و مجسمه سازی شد. هدف این پژوهش، کاوش علمی درنسبت میان مجسمه سازی و معماری است تا از این رهگذر وجوه افتراق و فصول مشترک آن دو را تبیین سازد و بر استقرار هرچه بیشتر تحقیقات بینامتنی در فضای آکادمیک هنر یاری رساند.
میزان موفقیت یک عنصر هنر شهری به زمینه‌گرایی اثر و هم‌خوانی آن با فرصت‌های ارایه شده محیطی وابسته است. ارتباط بین مجسمه با فضا و نسبت حاکم میان شاخصه‌های فیزیکی (ابعاد، جنسیت) و غیر فیزیکی (موضوع، سبک، کارکرد) مجسمه‌ـ که در فرایند خلق اثر منجر به ایجاد شاخصه‌های ذهنی منظر شهر از جمله ایجاد هویت و خاطره ذهنی مشترک و حس تعلق می‌شودـ با مکان نصب اثر که شامل سه رکن، محیط، معماری و مخاطب است؛ از عوامل تأثیر‌گذار در قابلیت پذیرش مجسمه به عنوان یک مصداق هنر شهری است. تعیین نحوه ارزش‌گذاری و پررنگ‌کردن تعدادی از شاخص‌های ساختاری نسبت به دیگر شاخص‌ها، نقشی مشارکتی است که میان آفریننده اثر و منظرساز به عنوان عنصر هماهنگ‌کننده، مشترک است. این نوشتار با بررسی ویژگی‌های مجسمه و فضا به عنوان دو عامل اصلی شکل‌گیری هنر شهری، با ارایة چند نمونه از مجسمه‌های شهری دوره‌های مختلف شهر تهران، به بررسی این ارتباط پرداخته و دلایل رد یا پذیرش این آثار را در زمینة شهری عنوان می‌کند.
#vlra


نسبت معماری و مجسمه سازی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا