M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
ارسطو ویژگی ذاتی هنرها را در تقلید یافت. او معتقد بود که تقلید نه تنها ابزار آنهاست، بلکه هدف آنها نیز هست. تقلید یک نقاش یا شاعر از واقعیت، صرفا به خاطر ایجاد آثار هنری زیبا نیست، بلکه خود تقلید هدف اوست. ارسطو تأکید میکند که میمسیس خود به تنهایی شاعر را شاعر میکند. او حتی نوشت که «شاعر بایستی تا آنجایی که میتواند از خودش صحبت نکند، زیرا خود او نیست که شاعر را مقلد کرده است». «تقلید» یکی از مفاهیم غالب بر نظریه ارسطو است. او هم تقسیم بندی هنرها و هم تعریف هنرهای معین دیگری را براساس این مفهوم بنا نهاد. تعریف ارسطو از تراژدی مثال کلاسیکی از این نوع است. او یقین داشت که تقلید کارکرد طبیعی و فطری انسان است، و بنابراین سبب کنش و رضایت اوست. این مسئله توضیح میدهد که چرا تقلید برخی از چیزها در هنر لـ*ـذتبخش است در حالی که وجود آن چیزها در طبیعت لذتی را برنمیانگیزد.
مفهوم تقلید در هنر
منظور ارسطو از «تقلید» چه بود؟ او در هیچ جایی این اصطلاح را تعریف نکرد. با این حال، تعریفی تلویحی در آثار او وجود دارد: بی گمان منظور او کپی کردن مطابق اصل نبود. نخست او معتقد بود که، در تقلید، هنرمندان واقعیت را نه تنها آنگونه که هست، بلکه زشتتر و یا زیباتر نیز میتوانند ارائه کنند. آنها میتوانند انسانها را درست آنگونه که در زندگی واقعی هستند و یا بدتر و یا بهتر از آنچه که هستند نشان دهند. ارسطو در نقاشی مشاهده کرد که پولوگنوتوس (Polygnotus) انسانها را نجیبتر و شریفتر از آنچه که هستند، پائوسان (Pauson) آنها را با نجابتی کمتر و دیونوسیوس به مانند واقعیت نقاشی میکرد
او در قطعهای دیگر نوشت، از آنجایی که شاعر مثل یک نقاش یا هر هنرمند دیگری مقلد است، بایستی یکی از سه روش تقلید اشیاء را برگزیند: «اشیاء آنگونه که بودند یا هستند آنگونه که در موردشان صحبت یا اندیشیده میشود، یا آنگونه که بایستی باشند». همچنین ارسطو ادعای سوفوکلس را ذکر کرد که میگفت او خودش انسانها را آنگونه که بایستی باشند، باز می نمایاند، در حالی که ائوریپیدس آنگونه که بودند. ارسطو معتقد بود که سرزنش و ملامت زئوکسیس به خاطر اینکه نقاشیهایش از مدلهایش کاملترند، ناموجه است. قبلا همانگونه که سقراط اظهار داشت، یک نقاشی اگر جذابیتها و افسونهای پراکنده را یکجا جمع نماید، میتواند زیباتر از طبیعت باشد.
ارسطو نوشت، شاید وجود انسانهایی که زئوکسیس نقاشی کرده است، غیرممکن باشد؛ او آنها را آرایش و تزئین کرد؛ اما در این کار حق با او بود، زیرا «نوع ایدئال بایستی بر واقعیت برتری داشته باشد». هنر میتواند اشیاء را بهتر یا بدتر از آنچه که هستند، نشان دهد؛ و این امر از کپی کردن متفاوت است. ثانیا، نظریه تقلید ارسطو نیز از طبیعت گرایی فاصله گرفت، طبیعت گرایی که مستلزم این بود، هنر تنها آن اشیاء و رویدادهایی را نشان دهد که دارای معنا و مفهومی کلی و به عبارتی نوعی هستند. در کلامی موجز و معروف، ارسطو میگوید که شعر فلسفیتر، عمیقتر و پرمحتواتر از تاریخ است به خاطر اینکه چیزی را که کلی است مینمایاند، در حالی که تاریخ چیزی را که فردی و شخصی است، ارائه میدهد.
مفهوم تقلید در هنر
منظور ارسطو از «تقلید» چه بود؟ او در هیچ جایی این اصطلاح را تعریف نکرد. با این حال، تعریفی تلویحی در آثار او وجود دارد: بی گمان منظور او کپی کردن مطابق اصل نبود. نخست او معتقد بود که، در تقلید، هنرمندان واقعیت را نه تنها آنگونه که هست، بلکه زشتتر و یا زیباتر نیز میتوانند ارائه کنند. آنها میتوانند انسانها را درست آنگونه که در زندگی واقعی هستند و یا بدتر و یا بهتر از آنچه که هستند نشان دهند. ارسطو در نقاشی مشاهده کرد که پولوگنوتوس (Polygnotus) انسانها را نجیبتر و شریفتر از آنچه که هستند، پائوسان (Pauson) آنها را با نجابتی کمتر و دیونوسیوس به مانند واقعیت نقاشی میکرد
او در قطعهای دیگر نوشت، از آنجایی که شاعر مثل یک نقاش یا هر هنرمند دیگری مقلد است، بایستی یکی از سه روش تقلید اشیاء را برگزیند: «اشیاء آنگونه که بودند یا هستند آنگونه که در موردشان صحبت یا اندیشیده میشود، یا آنگونه که بایستی باشند». همچنین ارسطو ادعای سوفوکلس را ذکر کرد که میگفت او خودش انسانها را آنگونه که بایستی باشند، باز می نمایاند، در حالی که ائوریپیدس آنگونه که بودند. ارسطو معتقد بود که سرزنش و ملامت زئوکسیس به خاطر اینکه نقاشیهایش از مدلهایش کاملترند، ناموجه است. قبلا همانگونه که سقراط اظهار داشت، یک نقاشی اگر جذابیتها و افسونهای پراکنده را یکجا جمع نماید، میتواند زیباتر از طبیعت باشد.
ارسطو نوشت، شاید وجود انسانهایی که زئوکسیس نقاشی کرده است، غیرممکن باشد؛ او آنها را آرایش و تزئین کرد؛ اما در این کار حق با او بود، زیرا «نوع ایدئال بایستی بر واقعیت برتری داشته باشد». هنر میتواند اشیاء را بهتر یا بدتر از آنچه که هستند، نشان دهد؛ و این امر از کپی کردن متفاوت است. ثانیا، نظریه تقلید ارسطو نیز از طبیعت گرایی فاصله گرفت، طبیعت گرایی که مستلزم این بود، هنر تنها آن اشیاء و رویدادهایی را نشان دهد که دارای معنا و مفهومی کلی و به عبارتی نوعی هستند. در کلامی موجز و معروف، ارسطو میگوید که شعر فلسفیتر، عمیقتر و پرمحتواتر از تاریخ است به خاطر اینکه چیزی را که کلی است مینمایاند، در حالی که تاریخ چیزی را که فردی و شخصی است، ارائه میدهد.
هنر ذاتی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com