M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
جوینده یابنده است
معمولا به عکاسهای تازهکار توصیه میشود که به دنبال نور باشند و آن را ببینند. ولی برخی اوقات نمیدانند که برخی برای دیدن بهتر آثار نور باید به سایهها نگاه کنند.
ما هنگام صحبت در مورد خط بین سایه و نور از کلماتی مثل سخت و نرم برای توصیف کیفیت نور استفاده میکنیم. هنگامی که خط بین نور و سایه واضح باشد و به خوبی دیده شود، میگوییم که نور سخت است و زمانی که تبدیل نور به سایه به آرامی انجام شود، گفته میشود که نور نرم است. برای این کار باید هم نور و هم سایه را ببینیم تا بتوانیم تفاوت نور سخت و نرم را تشخیص دهیم.
فصلها و ساعات مناسب برای عکاسی از سایه
در اوایل پائیز و هرچقدر که به انقلاب زمستانی نزدیکتر میشویم، خورشید در پائینترین حد خودش خواهد بود و بهترین زمان برای عکاسی از سایهها خواهد بود. البته به جز فصل، زمان روز هم نقش مهمی در وضعیت سایهها خواهد داشت. یکی از دلایلی که خیلی از عکاسها اوایل صبح و اواخر روز را برای عکاسی انتخاب میکنند، علاوه بر ساعت طلایی، زاویه پائین نور و سایههای دراماتیکی است که ایجاد میکند. سایهها را میتوان در هر زمان دیگری هم پیدا کرد اما اندازه و مشخصات سایه بسته به زمان روز و سال متفاوت خواهد بود.
البته این موضوع فقط در مورد نور طبیعی صدق میکند ولی میتوانید منابع نور مصنوعی را برخلاف نور خورشید کنترل کرد. شما میتوانید شدت، رنگ، جهت و حتی با کمک شکلدهندهها کیفیت نور را هم تغییر دهید. در مورد سایهها هم به یاد داشته باشید که نرم/سخت بودن سایه به صورت مستقیم به ابعاد منبع نور نسبت به ابعاد سوژه بستگی دارد.
برای مثال سافت باکس سایههای نرمی تولید میکند زیرا اندازهی نور را نسبت به سوژه بزرگتر میکند. همچنین با نزدیک کردن منبع نور به سوژه هم میتوانید سایههای نرمتری تولید کنید. با نگاه کردن به یک عکس و مطالعه سایههای آن میتوانید موضوعات زیادی را متوجه شوید:
جهت نور
به جایی که سایهها افتادهاند نگاه کنید. در این شرایط متوجه میشوید که منبع نور دقیقا خلاف جهت سایه و یا تاریکترین قسمت سوژه قرار گرفته است.
شکل و فرم
نحوه تشکیل نور و سایه به ما اطلاعاتی در مورد شکل سوژه میدهد. عکاسی یک روش دو بعدی برای ثبت دنیای سه بعدی است و ما میتوانیم با کمک نور و سایه به اشیاء مختلف عمق، ابعاد و فرم بدهیم. در صورتی که منبع نور در کنار دوربین قرار گرفته باشد و از یک تخم مرغ عکاسی کنید، به جز یک بیضی دو بعدی، هیچ نشانه دیگری از تخم مرغ نمیبینید. اما اگر نور را به شکلی حرکت دهید که با دوربین زاویه 45 درجه داشته باشد میتوانید شکل واقعی تخم مرغ را مشاهده کنید. اگر هم نور را به زاویه 90 درجه منتقل کنید، باز هم به شکل بهتری میتوانید تخم مرغ را ببینید.
صرف نظر از سوژه، جهت نور و قسمتهایی از آن که در سایه قرار دارند به ما کمک میکنند سوژه را بهتر تفسیر کنیم.
معمولا به عکاسهای تازهکار توصیه میشود که به دنبال نور باشند و آن را ببینند. ولی برخی اوقات نمیدانند که برخی برای دیدن بهتر آثار نور باید به سایهها نگاه کنند.
ما هنگام صحبت در مورد خط بین سایه و نور از کلماتی مثل سخت و نرم برای توصیف کیفیت نور استفاده میکنیم. هنگامی که خط بین نور و سایه واضح باشد و به خوبی دیده شود، میگوییم که نور سخت است و زمانی که تبدیل نور به سایه به آرامی انجام شود، گفته میشود که نور نرم است. برای این کار باید هم نور و هم سایه را ببینیم تا بتوانیم تفاوت نور سخت و نرم را تشخیص دهیم.
فصلها و ساعات مناسب برای عکاسی از سایه
در اوایل پائیز و هرچقدر که به انقلاب زمستانی نزدیکتر میشویم، خورشید در پائینترین حد خودش خواهد بود و بهترین زمان برای عکاسی از سایهها خواهد بود. البته به جز فصل، زمان روز هم نقش مهمی در وضعیت سایهها خواهد داشت. یکی از دلایلی که خیلی از عکاسها اوایل صبح و اواخر روز را برای عکاسی انتخاب میکنند، علاوه بر ساعت طلایی، زاویه پائین نور و سایههای دراماتیکی است که ایجاد میکند. سایهها را میتوان در هر زمان دیگری هم پیدا کرد اما اندازه و مشخصات سایه بسته به زمان روز و سال متفاوت خواهد بود.
البته این موضوع فقط در مورد نور طبیعی صدق میکند ولی میتوانید منابع نور مصنوعی را برخلاف نور خورشید کنترل کرد. شما میتوانید شدت، رنگ، جهت و حتی با کمک شکلدهندهها کیفیت نور را هم تغییر دهید. در مورد سایهها هم به یاد داشته باشید که نرم/سخت بودن سایه به صورت مستقیم به ابعاد منبع نور نسبت به ابعاد سوژه بستگی دارد.
برای مثال سافت باکس سایههای نرمی تولید میکند زیرا اندازهی نور را نسبت به سوژه بزرگتر میکند. همچنین با نزدیک کردن منبع نور به سوژه هم میتوانید سایههای نرمتری تولید کنید. با نگاه کردن به یک عکس و مطالعه سایههای آن میتوانید موضوعات زیادی را متوجه شوید:
جهت نور
به جایی که سایهها افتادهاند نگاه کنید. در این شرایط متوجه میشوید که منبع نور دقیقا خلاف جهت سایه و یا تاریکترین قسمت سوژه قرار گرفته است.
شکل و فرم
نحوه تشکیل نور و سایه به ما اطلاعاتی در مورد شکل سوژه میدهد. عکاسی یک روش دو بعدی برای ثبت دنیای سه بعدی است و ما میتوانیم با کمک نور و سایه به اشیاء مختلف عمق، ابعاد و فرم بدهیم. در صورتی که منبع نور در کنار دوربین قرار گرفته باشد و از یک تخم مرغ عکاسی کنید، به جز یک بیضی دو بعدی، هیچ نشانه دیگری از تخم مرغ نمیبینید. اما اگر نور را به شکلی حرکت دهید که با دوربین زاویه 45 درجه داشته باشد میتوانید شکل واقعی تخم مرغ را مشاهده کنید. اگر هم نور را به زاویه 90 درجه منتقل کنید، باز هم به شکل بهتری میتوانید تخم مرغ را ببینید.
صرف نظر از سوژه، جهت نور و قسمتهایی از آن که در سایه قرار دارند به ما کمک میکنند سوژه را بهتر تفسیر کنیم.
چرا باید در عکاسی به سایهها توجه کنیم؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com