خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ZaHRa

مدیر برتر + نویسنده‌ی برتر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,637
امتیاز واکنش
18,958
امتیاز
373
محل سکونت
` اِغماء
زمان حضور
74 روز 4 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
IMG__.png

کاشت زعفران در ایران به سه هزار سال پیش برمی‌گردد و تاریخچه زعفران به ما می‌گوید که از دوران مادها در ایران زعفران کشت شده است.
حدود ۹۹ درصد از کسانی که این مقاله را می‌خوانند از شهرهایی هستند که در آنجا کشت زعفران رواج ندارد. پس بزارید در ابتدا برایتان یک داستان واقعی از وقتی که کشت زعفران را برای اولین بار در منطقه خودمان انجام دادیم تعریف کنم. اولین روزی (حدودا ۱۵ سال پیش) که ما تصمیم به کشت زعفران گرفتیم هیچ منبعی و فرد آشنا به کشت زعفران در منطقه خودمان پیدا نکردیم. با یک فردی آشنا شدیم که تامین کننده پیاز زعفران بود. مقداری پیاز زعفران خریداری کردیم، پس از کشت متوجه شدیم آلوده‌ترین نوع پیاز را به ما فروخته‌اند. با این وجود وقتی موقع برداشت زعفران رسید. مطمئن شدیم که زعفران سازگار با منطقه خودمان است. سال بعد پیاز زعفران مرغوب را تهیه کردیم و روش های مختلف کشت و پرورش زعفران را در منطقه‌ی خودمان اجرا کردیم و نتیجه‌ای که از زعفران گرفتیم فوق‌العاده بود. همین باعث شد وب‌سایت ماه‌چین را راه‌اندازی کنیم و تمامی تجربیات خود را در قالب این مقاله، سایر مقالات و دوره های آموزشی کشت و مدیریت زعفران به شما ارائه کنیم تا همه‌ی افراد علاقمندی که در ایران هستند و شرایط اولیه ما را دارند، بتوانند سریع‌تر رشد کنند (ما حدودا ۳ الی ۴ سال درگیر آزمون و خطا بودیم و حاضر نیستیم شما هم این بهای سنگین را بپردازید


کشت زعفران

 

ZaHRa

مدیر برتر + نویسنده‌ی برتر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,637
امتیاز واکنش
18,958
امتیاز
373
محل سکونت
` اِغماء
زمان حضور
74 روز 4 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
زمان کاشت زعفران
زمان کاشت زعفران هر ساله از خرداد‌ ماه شروع می‌شود و تا اواسط مهر ماه ادامه دارد. باید به این نکته نیز توجه داشت که کشت زعفران باید حتما قبل از شروع باران‌های پاییزه صورت گیرد. البته کشت زعفران نباید تا آخرین فرصت و اواخر مهرماه به تاخیر انداخته شود. زعفران را در چه آب و هوایی میتوان کشت کرد؟ زعفران یک گیاه نیمه گرمسیری می‌باشد و در مقابل گرما و سرما مقاومت خیلی خوبی از خود نشان می‌دهد. زعفران در مناطقی که دارای زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک دارد می‌توان کشت کرد.
زعفران در بیشتر مناطق کشور رشد خوبی میتواند داشته باشد ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که منطقه شما نباید در فصل تابستان رطوبت و گرمای بیش از حد داشته باشد. چرخه رشد زعفران از اوایل مهرماه از طریق آبیاری شروع می‌شود و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد و در اردیبهشت ماه به خواب بهاری و تابستانی می‌رود و خزان میکند. در دوره خواب به هیچ عنوان نباید آبیاری نمود چون مشکلاتی برای پیاز زعفران بوجود می‌آورد که باعث شکستن خواب زعفران می‌گردد و چرخه طبیعی زعفران مختل می‌شود.. دمای لازم برای کشت زعفران چقدر است؟ به طور متوسط زعفران در مناطقی که تابستان خشک با حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد و زمستان متوسط با تجربه چند بار یخ زدگی و دمای حداقل -۴۰ درجه، عملکرد خوبی را به جا می گذارد.


کشت زعفران

 

ZaHRa

مدیر برتر + نویسنده‌ی برتر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,637
امتیاز واکنش
18,958
امتیاز
373
محل سکونت
` اِغماء
زمان حضور
74 روز 4 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
گام ۱- آماده سازی زمین برای کشت زعفران
اولین گام از مراحل کاشت زعفران آماده‌سازی زمین و یا همان بسـ*ـتر کشت زعفران می‌باشد. بهترین خاک برای کشت زعفران خاک لومی شنی می‌باشد، این خاک مستعد ترین محیط کشت برای زعفران را ایجاد می‌کند چون محیط خوبی را برای زعفران مهیا می کند و هم میزان رطوبت قابل دسترس برای پیاز زعفران را تامین می‌کند. پس زمین باید ترکیبی از شن و رس باشد تا در مدت 7 سالی که پیازچه در داخل خاک می باشد علاوه بر تامین مواد غذایی در شرایط خاص منطقه نیز مقاومت نماید، ph خاک باید بین 7 الی 7.5 باشد. بهترین زمان برای شخم زمین بهترین زمان برای شخم زمین اواخر پاییز یا اول زمستان می باشد و اگر شرایط مهیا نبود می توان قبل از کشت اقدام به این کار کرد خاک را باید تا عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری شخم زده و در مرحله بعد کود گاوی پوسیده شده را به میزان ۴ تن به همراه ۲۵ کیلو گرم سولفات پتاسیم گرانوله ، ۲۵ کیلو گرم سوپر فسفات تریپل و ۵۰ کیلو گرم گوگرد بنتونیت دار در هر هزار متر پخش نموده و اقدام به مخلوط نمودن کود با خاک توسط دستگاه کلتیواتور می نمایند، بعد از این مرحله باید خاک را کاملا مسطح نموده و پستی و بلندی های خاک را رفع نماییم به طوری که موقع کاشت زعفران شاهد ظاهری نامطلوب نباشیم. برای اطلاعات بیشتر مقاله روش پوساندن کود حیوانی را مطالعه کنید. گام ۲- تهیه پیاز زعفران مرغوب در این مرحله باید به دنبال پیاز زعفران مرغوب جهت انتقال به خاک باشیم، بهترین زمان برای خرید پیاز زعفران از اواخر خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه می باشد. باید حساسیت زیادی در انتخاب پیاز داشته باشیم چون مهمترین و اساسی‌ترین مسئله در کشت زعفران انتخاب پیازچه سالم می‌باشد. بعد از تهیه پیاز باید هرچه سریعتر اقدام به کشت آن نماییم زیرا پیازچه وقتی که در هوای آزاد قرار دارد در معرض انواع آفت و بیماری‌ها می‌باشد و دلیل دوم اینکه در صورت جمع کردن توده ای پیاز در یکجا باعث افزایش دمای پیازچه‌ها شده و این شرایط منجر می‌شود که قوه نامیه پیازچه به شدت پایین بیاید و شرایط برای انواع بیماری ها افزایش یابد، هرچقدر فاصله بین آوردن پیازچه ها تا کاشت آنها کمتر باشد بهتر است. اگر بدنبال خرید پیاز مرغوب زعفران با استاندارد های لازم هستین، ما در ماه چین پیاز های مزارع خود را برای سال ۱۴۰۱ پیش فروش می‌کنیم.


کشت زعفران

 

ZaHRa

مدیر برتر + نویسنده‌ی برتر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,637
امتیاز واکنش
18,958
امتیاز
373
محل سکونت
` اِغماء
زمان حضور
74 روز 4 ساعت 2 دقیقه
نویسنده این موضوع
گام ۳- ضدعفونی کردن پیاز زعفران موقع کشت زعفران پیاز باید سالم و به دور از هر نوع آلودگی کنه و قارچ باشد. برای همین باید قبل از انتقال و کاشت پیاز باید حتماً پیاز ها را ضدعفونی نمود، این کار را می توان توسط یک مخزن ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیتری انجام داد. باید در این مرحله اقدام به تهیه قارچ کش کاربندازیم و کنه کش پروپارژیت نماییم.
در داخل مخزن بسته به حجم مخزن از قارچ کش کاربندازیم به میزان دو در هزار و سم کنه کش پروپارژیت به میزان یک و نیم در هزار مایع ضدعفونی کننده را آماده می‌نماییم در این مرحله باید پیازچه‌ها را در حجم ۵ الی ۱۰ کیلوگرمی داخل یک ظرف قرار داده و در داخل مخزن به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه فرو برده بعد اقدام به کشت پیاز‌چه‌ها می‌نماییم. گام ۴- عملیات کاشت زعفران وقتی که زمین را آماده کردیم و اقدام به تهیه پیازچه و ضدعفونی آن نمودیم، باید به خاک انتقال بدهیم. روش های کاشت زعفران دو مورد از اصلی‌ترین روش کشت زعفران به شرح زیر می‌باشد: کشت کپه‌ای یا چاله‌ای کشت ردیفی به روش کشت آرمانی کشت کپه‌ای زعفران در این روش توسط بیل اقدام به حفر چاله به عمق و عرض ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌نماییم در این مرحله یک نفر به تعداد ۳ تا ۱۵ عدد پیازچه در داخل هر چاله قرار داده و نفر بعدی اقدام به پوشاندن پیازچه‌ها توسط بیل می‌نماید و سطح زمین را مسطح می‌کند، فاصله هر چاله با چاله بعدی بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر در یک ردیف و با ردیف کناری ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر را در نظر می‌گیرند. * اگر شما قصد دارید کشت زعفران را در متراژ بالا انجام دهید کشت کپه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. کشت آرمانی زعفران، مدل جدید کشت زعفران در این روش تراکم پیازچه در واحد سطح ۸ تا ۱۰ تن در هکتار می‌باشد متوسط برداشت زعفران در این روش از سال سوم به بعد به ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم در هکتار می‌رسد. در کشت آرمانی فاصله هر شیار با شیار کناری ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر می‌باشد. ما پیشنهاد می‌کنیم از مدل کشت آرمانی زعفران استفاده کنید چون: هزینه‌های کود‌دهی و محلول‌پاشی شما نسبت به کشت ردیفی معمولی کمتر می‌شود. یعنی اگر شما زمین یک هکتاری را محلول‌پاشی کنید‌ در کشت آرمانی به ۱۰ تن پیاز می‌رسد ولی در کشت سنتی فقط به ۳-۴ تن پیاز.
به برداشت حداکثری زعفران در واحد هکتار می‌رسید.
هزینه‌های کارگری شما کمتر می‌شود.
چیدن گل زعفران راحت‌تر می‌شود چون گل‌های زعفران نزدیک به هم هستند


کشت زعفران

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا