خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,238
امتیاز واکنش
64,092
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه هنرهای سنتی ایران

هنر به هر شکلی که باشد می تواند تاثیر زیادی را در زندگی انسان ها بگذارد و در هر زمینه ای، نقشی خاص را ایفا کند. هنر، اشکال مختلفی دارد که هر یک از آنها به تنهایی چندین شاخه دارند. همه شاخه های هنر زیبا و قابل ستایش هستند. هنر، فواید و کاربردهای بسیار زیادی برای انسان ها دارد. یکی از شاخه های هنر، شاخه هنر سنتی است. در هنر سنتی، بیشتر به معنویات پرداخته می شود تا دنیای مادیات. هنر سنتی سعی دارد تا انسان را در مسیر رسیدن به کمال و حقیقت وجود خویش رهنمود کند. بنابراین هنرهای سنتی، علاوه بر چشم انداز و ظاهر زیبایی که دارند، باطنی عمیق و بینندگانی با ادراک بالا نیاز دارند تا بتوانند زیبایی بیرونی و درونی خود را تماما به رخ بکشند. هرچند که هنرهای سنتی حتی برای هر فردی با هر ویژگی ای، زیبایی خاصی دارد. در ادامه، به تاریخچه هنرهای سنتی ایران می پردازیم.

هنر سنتی چیست؟

هنرهای سنتی از تمدن های سنتی سرچشمه می گیرند و منبع اصلی این هنر به تجلی معنویت و روحانیت باز می گردد. این به این معنی است که در این هنر، دنیای معنویات بر دنیای مادیات ارجحیت دارد. هنر سنتی، نه تنها به مادیات، بعدی از جنس کمال می بخشد، بلکه به انسان کمک می کند تا بتواند قدمی در مسیر رشد و کمال خود بردارد. یکی از ویژگی های هنرهای سنتی، رمز آلود بودن آن است. طرح های سنتی هم از لحاظ ظاهری بیننده را جذب می کنند و هم از لحاظ باطنی می توانند بر بیننده تاثیر بگذارند. هنر سنتی ریشه در تاریخ گذشته دارد و از آنجایی که یک هنر است، به عنوان اثری فرهنگی می تواند تاریخ گذشته را به حال، از طریق فرهنگ، پیوند بزند. با این حال، از آنجایی که هنرسنتی از قوانین ازلی و ابدی پیروی می کند، پس همیشه تازگی دارد و هیچگاه قدیمی نمی شود.

تاریخچه پیدایش هنر

می توان پیدایش تاریخچه همه هنرها را به نقش های هک شده روی دیواره غارها توسط انسان های اولیه نسبت داد. ولی این نقوش بسیار ساده بودند. به مرور زمان، هنرهای دیگری نیز پا به عرصه گذاشتند که یکی از مهم ترین آنها، هنر سفالگری بود. انسان ها ابتدا ظروف سفالی ساده و خالی از نقش های تزئینی درست می کردند. با گذر زمان، سفالگران کوشیدند تا سلیقه خود را در هنر سفالگری خرج کنند و آثاری درست کنند که نه تنها کاربرد داشتند، بلکه از لحاظ ظاهری نیز زیبایی داشتند. این گونه هنر توانست به تدریج رواج پیدا کند و بعدها تبدیل به شاخه هایی جداگانه شود. هنر سنتی نیز به مرور زمان دارای شاخه هایی منحصر به فرد شد که عبارت اند از سفالگری، قالی بافی، قلم زنی و … در ادامه به تاریخچه هنرهای سنتی ایران در برخی از این شاخه ها می پردازیم.

قالی بافی

مواد اولیه یک قالی عبارت است از کرک، نخ، الیاف پشم و ابریشمی که توسط مواد طبیعی یا ماده های دیگری مانند مواد شیمیایی، رنگرزی شده اند. خود قالی در واقع مجموعه ای از گره ها می باشد. این گره ها می توانند به دو روش زده شده اند. به طور کلی، قالی نقشی دیرینه در تاریخچه هنرهای سنتی ایران دارد و همواره مظهر زیبایی بوده است. بیشتر عشایر به قالی بافی می پرداختند و هنوز هم عشایری هستند که در حال قالی بافی هستند. در قالی، از نقوش مختلفی استفاده می شود که با توجه به نقش قالی های قدیمی، می توان از نوع فرهنگ مردم وجوامع در دوره های مختلف تاریخی آگاه شد. در هنر قالی بافی، علاوه بر زیبایی، مواد اولیه طبیعی نیز نقش زیادی دارند. قالی را با استفاده از دستگاه دار می بافند و در نهایت، اجتماع گره ها در کنار هم، طرحی زیبا می آفریند. قالی های پیدا شده در مکان های باستانی، نشان می دهند که هنر قالی بافی از گذشته هم در ایران رواج داشته اند و طرح های سنتی در هر دوره ای روی آنها نقش بسته اند.

قلم زنی

یکی دیگر از هنرهایی که نقش زیادی در تاریخچه هنرهای سنتی ایران داشته است، هنر قلم زنی می باشد. قلم زنی در واقع همان هک کردن طرح روی اجسامی همچون فلزات است. ابزار کار قلم زنی، قلم های مختلف و چکش است. این هنر، نیازمند دقت و ظرافت بسیار زیادی است. هنر قلم زنی به عنوان یکی از هنرهای سنتی ایران، در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد. این بدین معنی است که مردم در ایران از سه هزار پیش تا به حال، به ایجاد طرح روی فلزات می پرداختند. آثار و اشیاء زیادی مربوط به این هنر در ایران یافت شده اند که مدارک خوبی برای اثبات قدمت و اهمیت هنر قلم زنی در ایران هستند.

نتیجه گیری

هنرهای سنتی یکی از هنرهایی است که می توانند با بسیاری از هنرهای دیگر ترکیب شوند و در هر زمینه فرهنگی نفوذ کنند. تاریخچه هنرهای سنتی ایران، از سه هزار سال پیش در ایران آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد.


تاریخچه هنرهای سنتی ایران

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا