M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
گرافیک دیزاین تاریخ غنی و متنوعی دارد. کلمه «گرافیک دیزاین» اولین بار در سال ۱۹۲۲ استفاده شد. ویلیام دویگینز این کلمه را برای بار اول ساخت تا بتواند طراحی یک اثر هنری توسط فنون گرافیکی را توصیف کند. در روزهای نخست این هنر، هنرمندان تنها با استفاده از دست به طراحی میپرداختند. با این حال در شصت سال گذشته این هنر با پیشرفت تکنولوژی بسیار مورد تحول و تکامل قرار گرفته است و طراحی با کمک ابزارهای نوین دیجیتالی بسیار مرسوم شدهاست.
طراحی های نخستین گرافیک
با اینکه هنوز این کلمه مصطلح نبود اما طراحیهای مختلف و تایپوگرافیهای نوینی برای کتابها و روزنامهها استفاده میشد. حتی میتوان در این مورد بحث کرد که نقوش اولیه بر روی دیوارهای غارها در زمان انسانهای نخستین نیز اولین نشانههای ظهور هنر گرافیک بودهاند.
در قرن ۱۹۰۰ پوستر به عنوان شیوهی ابراز نظر و تبلیغات به کار گرفته شد. در دههی ۱۹۴۰ طراحی های گرافیک در پوسترهای پروپاگاندایی دوران دیده میشد. یکی از معروف ترین این پوسترها پوستر «ما میتوانیم» است که چهرهی رزی ریوت در آن دیده میشود و برای برابری حقوق زنان استفاده میشد.
با بالا رفتن تکنولوژي و دسترسی آسانتر عموم به این تکنولوژیها، هنر گرافیک نیز دچار تحول شد.
دههی ۱۹۶۰
زمانی، تنها کسانی که اوضاع مالی بسیار خوبی داشتند، در خانههایشان تلویزیون داشتند. اما در دهه ۶۰ میلادی و آغاز دهه هفتاد تلویزیون جایگزین رادیو شد. و همین باعث دگرگونی دیگری در هنر گرافیک شد چرا که کاربرد آن در تبلیغات تلویزیونی، آن را به سمت جدید میبرد.
در آن دوران تظاهرات سـ*ـیاسی نیز دوباره استفاده از هنر طراحی پوستر را بیشتر کرد. این بار پوسترها تمرکزشان بر حقوق انسانی و ضد جنگ ویتنام بودند. استفاده روزمره از پوستر برای بیان نظرات و احساسات در آمریکا بسیار امر عادی بود.
با اینکه در آن دوران گرافیک کامپیوتری هنوز در دسترس نبود اما ریشههای استفاده از توازن فضاهای مثبت و منفی که امروزه در گرافیک کامپیوتری استفاده میشود ، در این پوسترها دیده میشود. این موضوع در پوستر بالا که برای راهپیمایی مونتگمری به سلما ساخته شده دیده میشود.
گرافیک دیزاین در دههی ۱۹۶۰
در دههی هفتاد میلادی، تاثیرات هنری فرهنگهای دیگر به هنرهای مختلف وارد شد. ژاپن از خسارات وارده در زمان جنگ جهانی دوم رها شده بود و به سرعت به یکی از بازیکنان اصلی پیشرفت صنعتی تبدیل شده بود. همانطور که بقیه دنیا بر ژاپن تاثیر میگذاشتند، ژاپن هم بر دنیا تاثیر میگذاشت.
بعضی از عناصر هنر ژاپن به عرف در هنر گرافیک تبدیل شدند. تقارن، رنگهایی که به خوبی با هم تلفیق شدهاند و نمادهایی که در مرکز طرح قرار میگرفتند از جمله این عناصر هستند. با اینکه هنر سایکودلیک در دههی هفتاد بسیار متداول بود، طراحان از طرحهای تبلیغاتی نیز برای جلب مشتری بیشتر استفاده نیز میکردند. استفاده از اشخاص معروف و مطرح در طرحها در این دهه رواج زیادی پیدا کرد.
یک نمونه از استفاده از چهرههای مطرح در پوستر و تبلیغات کالا، پوستر معروف استریو کریگ است که از چهرهی خوانندهی معروف ری چارلز است. توجه کنید که متنها چقدر کوچک هستند و چهره چقدر در مرکز توجه قرار دارد.
دههی ۱۹۸۰
دههی هشتاد تماما به معنای استفادهی صریح از رنگهای روشن است که به جلب توجه کمک بسیاری میکند. کامپویترهای شخصی بیشتر در دسترس عموم قرار گرفتند و ابزارها و نرم افزارهای طراحی در دست همه بود. در سال ۱۹۸۵، مایکروسافت اولین ویندوز خود را معرفی و منتشر کرد. ویندوز طراحی گرافیک را به سادگی چند کلیک و چند دکمه کرد.
این دهه به نوشتههای بزرگ و کلفت نیز شناخته میشود. تلفیقی از نوشتههای کارتونها و گرافیتیها. در کنار مایکروسافت در سال ۱۹۸۴ اپل نیز برای دستگاههای مکینتاش نرم افزار مکپینت را معرفی کرد که باز هم به آسانی طراحی گرافیک با کامپیوتر کمک کرد. کار با کامپیوتر این اجازه را میداد که بدون استفاده از میزهای طراحی لایههای مختلف را تلفیق کرده و مستقیم به چاپخانه بفرستند.
در پوستر فیلم مجوز رانندگی از فونتهای نئونی استفاده شده که یکی دیگر از عناصر مورد علاقه در دههی هشتاد میلادی بود. پس زمینهی تیره استفاده شده باعث میشود که رنگ نئونی فونت بیشتر به چشم میآید.
گرافیک دیزاین در دههی ۱۹۹۰
در سال ۱۹۹۰ نسخهی اول فتوشاپ وارد بازار شد. تولد این نرمافزار باز هم توانایی طراحان را برای تجربههای جدید و تکنیکهای نوین بیشتر کرد و دستشان را بازتر گذاشت. برای مثال تکنیک نوشتههای روی هم افتاده. عناصر محو و لایههای دیجیتال.
سبک موسیقی گرانج نیز در آن دوره بسیار مطرح شده بود و تاثیر زیادی بر روی گرافیک دیزاین گذاشته بود. این تاثیرات در پوسترها، جلد کتابها و تصاویر آلبومهای موسیقی آن دوران قابل مشاهده است. از عناصر این سبک عکسهای تیره و پالتهای رنگی بسیار ساده است. کنتراست بالا مثل سفید برروی سیاه و یا استفاده از رنگ قرمز از مشخصات این سبک است. تایپفیسهای خشن و ضخیم نیز در این سبک زیاد استفاده میشد.
پوستر فیلم «باشگاه مشتزنی» نیز از فونتی استفاده میکند که تداعیگر هنرهای خیابانی است. عکس پس زمینه خشن و بدون ظرافت است و استفاده از رنگ صورتی باعث بالا رفتن کنتراست پوستر شده است. این یک نمونهی کامل از گرافیک دههی ۹۰ میلادی است.
دههی ۲۰۰۰
در این دهه گرافیک کامپیوتری به اوج خود رسید. نه تنها بر روی کامپیوترهای شخصی نرمافزارهای مختلف برای طراحی گرافیکی ارائه شد، بلکه طراحان شروع کردند به طراحی بر روی تبلتها و موبایلهای هوشمند. در این دوره گرافیک به سمتی رفت که حالت حرکتی و پویایی داشته باشند. دیزاین ها سه بعدی و پر انرژی شدند.
یک نمونه لوگوی شرکت at&t است که در عکس دیده می شود. این لوگو به گونه ای است که انگار در حرکت است. این حالت به دلیل رنگ آن و سه بعدی بودن و زاویهی قرارگیری آن است. میتوان این لوگو را در حال چرخش تصور کرد. همانند چرخش کرهی زمین. این لوگو در سال ۲۰۰۵ طراحی شد.
تحولات اخیر
امروزه نمیتوان یک شاخصهی واحدی برای گرافیک دیزاین امروزی مشخص کرد. ترکیب تکنیکها و استایلها، ترندهای هرساله، حتی گاهی ماهیانه باعث تحول سریع در این زمینه میشود.
اینکه گرافیک دیزاین به کجا خواهد رفت هیچکس نمیداند. اما میتوان با نگاه به تحولات گذشته این را فهمید که سادگی مشخصهای است که هیچوقت از بین نرفتهاست. از لحاظ دیگر، شخصی بودن طرحها در حال حاضر نوید این را میدهد که هنرمند در آینده نقش مهمتری را ایفا خواهد کرد.
#یونوس
طراحی های نخستین گرافیک
با اینکه هنوز این کلمه مصطلح نبود اما طراحیهای مختلف و تایپوگرافیهای نوینی برای کتابها و روزنامهها استفاده میشد. حتی میتوان در این مورد بحث کرد که نقوش اولیه بر روی دیوارهای غارها در زمان انسانهای نخستین نیز اولین نشانههای ظهور هنر گرافیک بودهاند.
در قرن ۱۹۰۰ پوستر به عنوان شیوهی ابراز نظر و تبلیغات به کار گرفته شد. در دههی ۱۹۴۰ طراحی های گرافیک در پوسترهای پروپاگاندایی دوران دیده میشد. یکی از معروف ترین این پوسترها پوستر «ما میتوانیم» است که چهرهی رزی ریوت در آن دیده میشود و برای برابری حقوق زنان استفاده میشد.
با بالا رفتن تکنولوژي و دسترسی آسانتر عموم به این تکنولوژیها، هنر گرافیک نیز دچار تحول شد.
دههی ۱۹۶۰
زمانی، تنها کسانی که اوضاع مالی بسیار خوبی داشتند، در خانههایشان تلویزیون داشتند. اما در دهه ۶۰ میلادی و آغاز دهه هفتاد تلویزیون جایگزین رادیو شد. و همین باعث دگرگونی دیگری در هنر گرافیک شد چرا که کاربرد آن در تبلیغات تلویزیونی، آن را به سمت جدید میبرد.
در آن دوران تظاهرات سـ*ـیاسی نیز دوباره استفاده از هنر طراحی پوستر را بیشتر کرد. این بار پوسترها تمرکزشان بر حقوق انسانی و ضد جنگ ویتنام بودند. استفاده روزمره از پوستر برای بیان نظرات و احساسات در آمریکا بسیار امر عادی بود.
با اینکه در آن دوران گرافیک کامپیوتری هنوز در دسترس نبود اما ریشههای استفاده از توازن فضاهای مثبت و منفی که امروزه در گرافیک کامپیوتری استفاده میشود ، در این پوسترها دیده میشود. این موضوع در پوستر بالا که برای راهپیمایی مونتگمری به سلما ساخته شده دیده میشود.
گرافیک دیزاین در دههی ۱۹۶۰
در دههی هفتاد میلادی، تاثیرات هنری فرهنگهای دیگر به هنرهای مختلف وارد شد. ژاپن از خسارات وارده در زمان جنگ جهانی دوم رها شده بود و به سرعت به یکی از بازیکنان اصلی پیشرفت صنعتی تبدیل شده بود. همانطور که بقیه دنیا بر ژاپن تاثیر میگذاشتند، ژاپن هم بر دنیا تاثیر میگذاشت.
بعضی از عناصر هنر ژاپن به عرف در هنر گرافیک تبدیل شدند. تقارن، رنگهایی که به خوبی با هم تلفیق شدهاند و نمادهایی که در مرکز طرح قرار میگرفتند از جمله این عناصر هستند. با اینکه هنر سایکودلیک در دههی هفتاد بسیار متداول بود، طراحان از طرحهای تبلیغاتی نیز برای جلب مشتری بیشتر استفاده نیز میکردند. استفاده از اشخاص معروف و مطرح در طرحها در این دهه رواج زیادی پیدا کرد.
یک نمونه از استفاده از چهرههای مطرح در پوستر و تبلیغات کالا، پوستر معروف استریو کریگ است که از چهرهی خوانندهی معروف ری چارلز است. توجه کنید که متنها چقدر کوچک هستند و چهره چقدر در مرکز توجه قرار دارد.
دههی ۱۹۸۰
دههی هشتاد تماما به معنای استفادهی صریح از رنگهای روشن است که به جلب توجه کمک بسیاری میکند. کامپویترهای شخصی بیشتر در دسترس عموم قرار گرفتند و ابزارها و نرم افزارهای طراحی در دست همه بود. در سال ۱۹۸۵، مایکروسافت اولین ویندوز خود را معرفی و منتشر کرد. ویندوز طراحی گرافیک را به سادگی چند کلیک و چند دکمه کرد.
این دهه به نوشتههای بزرگ و کلفت نیز شناخته میشود. تلفیقی از نوشتههای کارتونها و گرافیتیها. در کنار مایکروسافت در سال ۱۹۸۴ اپل نیز برای دستگاههای مکینتاش نرم افزار مکپینت را معرفی کرد که باز هم به آسانی طراحی گرافیک با کامپیوتر کمک کرد. کار با کامپیوتر این اجازه را میداد که بدون استفاده از میزهای طراحی لایههای مختلف را تلفیق کرده و مستقیم به چاپخانه بفرستند.
در پوستر فیلم مجوز رانندگی از فونتهای نئونی استفاده شده که یکی دیگر از عناصر مورد علاقه در دههی هشتاد میلادی بود. پس زمینهی تیره استفاده شده باعث میشود که رنگ نئونی فونت بیشتر به چشم میآید.
گرافیک دیزاین در دههی ۱۹۹۰
در سال ۱۹۹۰ نسخهی اول فتوشاپ وارد بازار شد. تولد این نرمافزار باز هم توانایی طراحان را برای تجربههای جدید و تکنیکهای نوین بیشتر کرد و دستشان را بازتر گذاشت. برای مثال تکنیک نوشتههای روی هم افتاده. عناصر محو و لایههای دیجیتال.
سبک موسیقی گرانج نیز در آن دوره بسیار مطرح شده بود و تاثیر زیادی بر روی گرافیک دیزاین گذاشته بود. این تاثیرات در پوسترها، جلد کتابها و تصاویر آلبومهای موسیقی آن دوران قابل مشاهده است. از عناصر این سبک عکسهای تیره و پالتهای رنگی بسیار ساده است. کنتراست بالا مثل سفید برروی سیاه و یا استفاده از رنگ قرمز از مشخصات این سبک است. تایپفیسهای خشن و ضخیم نیز در این سبک زیاد استفاده میشد.
پوستر فیلم «باشگاه مشتزنی» نیز از فونتی استفاده میکند که تداعیگر هنرهای خیابانی است. عکس پس زمینه خشن و بدون ظرافت است و استفاده از رنگ صورتی باعث بالا رفتن کنتراست پوستر شده است. این یک نمونهی کامل از گرافیک دههی ۹۰ میلادی است.
دههی ۲۰۰۰
در این دهه گرافیک کامپیوتری به اوج خود رسید. نه تنها بر روی کامپیوترهای شخصی نرمافزارهای مختلف برای طراحی گرافیکی ارائه شد، بلکه طراحان شروع کردند به طراحی بر روی تبلتها و موبایلهای هوشمند. در این دوره گرافیک به سمتی رفت که حالت حرکتی و پویایی داشته باشند. دیزاین ها سه بعدی و پر انرژی شدند.
یک نمونه لوگوی شرکت at&t است که در عکس دیده می شود. این لوگو به گونه ای است که انگار در حرکت است. این حالت به دلیل رنگ آن و سه بعدی بودن و زاویهی قرارگیری آن است. میتوان این لوگو را در حال چرخش تصور کرد. همانند چرخش کرهی زمین. این لوگو در سال ۲۰۰۵ طراحی شد.
تحولات اخیر
امروزه نمیتوان یک شاخصهی واحدی برای گرافیک دیزاین امروزی مشخص کرد. ترکیب تکنیکها و استایلها، ترندهای هرساله، حتی گاهی ماهیانه باعث تحول سریع در این زمینه میشود.
اینکه گرافیک دیزاین به کجا خواهد رفت هیچکس نمیداند. اما میتوان با نگاه به تحولات گذشته این را فهمید که سادگی مشخصهای است که هیچوقت از بین نرفتهاست. از لحاظ دیگر، شخصی بودن طرحها در حال حاضر نوید این را میدهد که هنرمند در آینده نقش مهمتری را ایفا خواهد کرد.
#یونوس
تکامل گرافیک دیزاین
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com