M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
چکيده
دوره ي فرمانروايي صفويان با دوره ي شکوفايي و بالندگي خوش نويسي در ايران مقارن بود. در اين زمان سنت ها و اقلامي که در گذشته براي خوش نويسي استفاده مي شد کماکان مورد استفاده خوش نويسان و علاقه مندان قرار داشت. اما اين مسأله به اين معني نيست که خوش نويسان براي تکميل و بهبود ميراث گذشتگان در تکاپو نباشند.
خوش نويسي علاوه بر کتابت، در پيشه هايي چون مهرسازي، حکاکي بر سکه، عاج و فلز به کار مي رفت. در دوره ي صفويه آموختن خوش نويسي و فنون آن عموميت داشت و بيش تر اعضاي خاندان صفوي نيز به خوش نويسي و فراگيري آن رغبت داشتند و حامي خطاطان بوده و آثار ايشان را در مرقعات گردآوري مي کردند. تمايل به هنر خوش نويسي و حمايت شاهان صفوي از آن تا دوره ي شاه عباس کبير کاملاً آشکار است. در دوره ي صفويه خوط شش گانه هم چنان رواج داشت اما دو خط تعليق و نستعليق بر ديگر خطوط پيشي گرفته و کاربرد بيش تري يافت. خوش نويسان اين دوره علاوه بر کتابت مراسلات درباري و استنساخ نسخه هاي نفيس به نوشتن اشعار ديگران و سروده هاي خويش اقدام مي کردند.
شاهان دوره ي صفوي از يک سوي خود به هنر خوش نويسي راغب بودند و از سوي ديگر با اقداماتي چند زمينه را براي رشد و تعالي اين هنر فراهم کردند، که از مهم ترين آن ها مي توان به فراهم
نمودن امنيت کامل سياسي در کشور که موجب گرديد تا هنرمندان با طيب خاطر به خلق شاهکارهاي خود مشغول گردند. هم چنين حمايت مالي و معنوي از هنرمندان که موجبات تجمع آنان در پايتخت را فراهم آوردند. علاقه و حمايت شاه طهماسب به خوش نويسي باعث گرديد خوش نويسان به بالاترين مقامات درباري دست يابند. از سوي ديگر با حمايت شاهان صفوي از ديگر هنرها از جمله کاشي کاري، کتابت و فلز کاري و ... زمينه را براي رشد و تعالي هنرهاي مذکور و هنر خوش نويسي را فراهم آوردند زيرا هنرهاي مذکور از هنر خوش نويسي جهت تزيين هنر خود بهره مي بردند.
در دوره ي صفويه از تعداد زيادي خوش نويس ياد شده است که ميرعماد و عليرضا عباسي در رأس آنان قرار داشتند.
تاريخ مختصر صفويه
شيخ صفي الدين اردبيلي پس از طي سلوک و پيمودن مسير طريقت توانست به عنوان جانشين شيخ زاهد گيلاني رهبري طريقت را به عهده گيرد او در واقع سرآغاز و منشأ سلسله صفوي گرديد و در 12 محرم 735 درگذشت. پس از او فرزندش صدر الدين موسي در سي سالگي به رهبري طريقت صفويه رسيد. وي در دوران رياست خود ( 93-735 ) بناي زيارتگاه خاندان صفوي در اردبيل را پايه گذاري کرد. قابل ذکر است که بسياري از امراي ايلخاني و اشراف مغول در شمار مريدان مشايخ اردبيل درآمدند. اين دوران با از هم پاشيدن امپراطوري ايلخاني در ايران و بين النهرين مقارن بود. شيخ صدرالدين در 793 درگذشت. وي پيش از مرگ، پسرش خواجه علي را به عنوان جانشين و نايب خود برگزيده بود و « سجاده ارشاد و تربيت عباد » را به وي سپرده بود. خواجه علي تا هنگام درگذشتش (18 رجب 830 ) رييس طريقت بود. تحت رهبري وي تعاليم نيمه مخفي طريقت صفويه آشکارا ماهيت شيعي گرفت. بعد از مرگ وي پسرش ابراهيم تا (851 ه.ق ) عهده دار رياست طريقت شد. وي در دوران خود شبکه هواخواهاني را که فعالانه درگير پيش برد تبليغات صفويه در آناتولي و ديگر نقاط بودند حفظ و تقويت کرد. بعد از حيدر پسرش جنيد به رهبري طريقت صفويه رسيد، وي به قدرت معنوي صرف بسنده نکرد و به تحريک مريدانش با جهاد عليه کفار، روحيه جنگ جويي را در طريقت وارد ساخت. جنيد با اوزون حسن ( حکمران آق قويونلو ) متحد شد و در جريان حمله به شيروان در ( 11 جمادي الاول 864 )، در سواحل رود کر کشته شد و پسرش حيدر ( خواهرزاده اوزون حسن ) جانشين وي گرديد. حيدر در ( 893 ) شهر شماخي پايتخت شيروان را غارت کرد، اما طي جمله اي متقابل، شيروان شاه توانست در همان
سال سپاه حيدر را شکست داده و خودش را نيز به قتل رساند.
دوره ي فرمانروايي صفويان با دوره ي شکوفايي و بالندگي خوش نويسي در ايران مقارن بود. در اين زمان سنت ها و اقلامي که در گذشته براي خوش نويسي استفاده مي شد کماکان مورد استفاده خوش نويسان و علاقه مندان قرار داشت. اما اين مسأله به اين معني نيست که خوش نويسان براي تکميل و بهبود ميراث گذشتگان در تکاپو نباشند.
خوش نويسي علاوه بر کتابت، در پيشه هايي چون مهرسازي، حکاکي بر سکه، عاج و فلز به کار مي رفت. در دوره ي صفويه آموختن خوش نويسي و فنون آن عموميت داشت و بيش تر اعضاي خاندان صفوي نيز به خوش نويسي و فراگيري آن رغبت داشتند و حامي خطاطان بوده و آثار ايشان را در مرقعات گردآوري مي کردند. تمايل به هنر خوش نويسي و حمايت شاهان صفوي از آن تا دوره ي شاه عباس کبير کاملاً آشکار است. در دوره ي صفويه خوط شش گانه هم چنان رواج داشت اما دو خط تعليق و نستعليق بر ديگر خطوط پيشي گرفته و کاربرد بيش تري يافت. خوش نويسان اين دوره علاوه بر کتابت مراسلات درباري و استنساخ نسخه هاي نفيس به نوشتن اشعار ديگران و سروده هاي خويش اقدام مي کردند.
شاهان دوره ي صفوي از يک سوي خود به هنر خوش نويسي راغب بودند و از سوي ديگر با اقداماتي چند زمينه را براي رشد و تعالي اين هنر فراهم کردند، که از مهم ترين آن ها مي توان به فراهم
نمودن امنيت کامل سياسي در کشور که موجب گرديد تا هنرمندان با طيب خاطر به خلق شاهکارهاي خود مشغول گردند. هم چنين حمايت مالي و معنوي از هنرمندان که موجبات تجمع آنان در پايتخت را فراهم آوردند. علاقه و حمايت شاه طهماسب به خوش نويسي باعث گرديد خوش نويسان به بالاترين مقامات درباري دست يابند. از سوي ديگر با حمايت شاهان صفوي از ديگر هنرها از جمله کاشي کاري، کتابت و فلز کاري و ... زمينه را براي رشد و تعالي هنرهاي مذکور و هنر خوش نويسي را فراهم آوردند زيرا هنرهاي مذکور از هنر خوش نويسي جهت تزيين هنر خود بهره مي بردند.
در دوره ي صفويه از تعداد زيادي خوش نويس ياد شده است که ميرعماد و عليرضا عباسي در رأس آنان قرار داشتند.
تاريخ مختصر صفويه
شيخ صفي الدين اردبيلي پس از طي سلوک و پيمودن مسير طريقت توانست به عنوان جانشين شيخ زاهد گيلاني رهبري طريقت را به عهده گيرد او در واقع سرآغاز و منشأ سلسله صفوي گرديد و در 12 محرم 735 درگذشت. پس از او فرزندش صدر الدين موسي در سي سالگي به رهبري طريقت صفويه رسيد. وي در دوران رياست خود ( 93-735 ) بناي زيارتگاه خاندان صفوي در اردبيل را پايه گذاري کرد. قابل ذکر است که بسياري از امراي ايلخاني و اشراف مغول در شمار مريدان مشايخ اردبيل درآمدند. اين دوران با از هم پاشيدن امپراطوري ايلخاني در ايران و بين النهرين مقارن بود. شيخ صدرالدين در 793 درگذشت. وي پيش از مرگ، پسرش خواجه علي را به عنوان جانشين و نايب خود برگزيده بود و « سجاده ارشاد و تربيت عباد » را به وي سپرده بود. خواجه علي تا هنگام درگذشتش (18 رجب 830 ) رييس طريقت بود. تحت رهبري وي تعاليم نيمه مخفي طريقت صفويه آشکارا ماهيت شيعي گرفت. بعد از مرگ وي پسرش ابراهيم تا (851 ه.ق ) عهده دار رياست طريقت شد. وي در دوران خود شبکه هواخواهاني را که فعالانه درگير پيش برد تبليغات صفويه در آناتولي و ديگر نقاط بودند حفظ و تقويت کرد. بعد از حيدر پسرش جنيد به رهبري طريقت صفويه رسيد، وي به قدرت معنوي صرف بسنده نکرد و به تحريک مريدانش با جهاد عليه کفار، روحيه جنگ جويي را در طريقت وارد ساخت. جنيد با اوزون حسن ( حکمران آق قويونلو ) متحد شد و در جريان حمله به شيروان در ( 11 جمادي الاول 864 )، در سواحل رود کر کشته شد و پسرش حيدر ( خواهرزاده اوزون حسن ) جانشين وي گرديد. حيدر در ( 893 ) شهر شماخي پايتخت شيروان را غارت کرد، اما طي جمله اي متقابل، شيروان شاه توانست در همان
سال سپاه حيدر را شکست داده و خودش را نيز به قتل رساند.
نقش سلسله صفويه در اعتلاي هنر خوش نويسي
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com