خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,175
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 10 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
مدیریت زمان یا Time Management، یکی از دغدغه های مهم بسیاری از ماست. در این مقاله می خواهیم استفاده از چک لیست های روزانه و روش ABCD در مدیریت زمان بررسی کنیم.
جملۀ جالبی از گوته، نویسنده و فیلسوف آلمانی، وجود دارد که می‌گوید: «همه‌چیز در ابتدا سخت است و بعد آسان می‌شود.» قطعاً تغییر شیوۀ زندگی و استفاده از تکنیک‌های جدید در ابتدای کار بسیار دشوار است؛ اما وقتی از آن‌ها استفاده می‌کنیم، به مهارت می‌رسیم و بازخوردها و اثرات مثبت را می‌بینیم؛ ادامۀ روند آسان خواهد شد.
در تکنیک‌های یادگیری اصولی این موضوع مطرح است که وقتی کاری را شروع می‌کنیم و می‌کوشیم در آن تسلط پیدا کنیم یک مسیر عصبی در ذهن ما شکل می‌گیرد و پس از مدتی، کارها را خیلی راحت‌تر انجام می‌دهیم. بنابراین، تلاش و تاکید بر تکنیک‌های مدیریت زمان به ما کمک می‌کند که وضعیت‌مان بهتر شود و روزبه‌روز شاهد اثرات سازندۀ بیشتری در زندگی باشیم. در این بخش، می‌خواهیم دربارۀ استفاده از چک‌لیست‌های روزانه و روش ABCD صحبت کنیم.


چک‌لیست‌های روزانه


تا اینجا قرار شد برنامه و کارهای روز بعدمان را یادداشت کنیم و برنامه‌ای که برای روز آتی داریم را بازآرایی کنیم. به این ترتیب، صبح که بیدار می‌شویم، اولین کاری که می‌کنیم این است که سراغ چک‌لیست‌مان برویم و آن را منظم کنیم.


قطعاً نوشتن فعالیت‌هایی که باید طی روز اتفاق بیفتد بسیار مهم است. فرض کنید فردی به‌عنوان یک مادر می‌خواهد در روز 5 صفحه کتاب بخواند و هدفش این است که در خانه‌اش فرهنگ کتابخوانی ایجاد کند. او می‎‌خواهد به‌جای اینکه به فرزندش بگوید مطالعه کن، از خودش شروع کند و فرزندش این کار را ببیند و علاقمند شود. اولین و مهم‌ترین کاری که این مادر باید انجام دهد این است که لیستی تهیه کند و کتاب خواندن را جزو وظایف روزانۀ خود در آن ثبت کند.


فرض کنید باید تماسی ضروری با دوست یا همکارتان برقرار کنید یا باید وظیفه‌ای که رئیستان به شما محول کرده را انجام دهید، یا دانش‌آموزی هستید که باید به یک فایل صوتی گوش کنید، همۀ این‌ موارد را می‌توان وارد لیستی کرد تا پیگیری شوند.


تکنیک های مدیریت زمان

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,175
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 10 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
خوشبختانه نوشتن این کارها باعث می‌شود که احتمال اجرای آن‌ها به‌شدت بالا برود. نکتۀ مهم‌تر این است که وقتی چک‌لیستی می‌نویسید و بعد از اجرای هر کدام از ردیف‌ها کنار آن تیک می‌زنید، هورمون اندورفین در مغز ترشح می‌شود که باعث ایجاد حس لـ*ـذت و شادی می‌شود.


سطح استرس کسانی که این کار را دائماً انجام می‌دهند به‌شدت کاهش می‌یابد؛ چون همان‌طور که گفتیم هورمون اندورفین باعث شادی و نشاط می‌شود. پس، هرقدر که فهرست‌مان کامل‌تر باشد و بعد از انجام کارها سراغ آن برویم و علامت بزنیم، به آرامش خودمان کمک کرده‌ایم.


یادمان باشد که تهیۀ چک‌لیست روزانه بسیار مهم است و تصور اینکه تمام امور در ذهن می‌ماند اصلاً درست نیست. مشغلۀ روزانه، تماس‌های تلفن و موبایل، اتفاقاتی که در مدرسه و دانشگاه و محل کار می‌افتد، نوتیفیکیشن موبایل و وب‌‌گردی باعث می‌شود در انتهای روز ببینیم از ده کاری که باید انجام می‌دادیم فقط دو مورد انجام شده است و باقی به‌کل فراموش شده است. گاهی حتی فرصت دوباره برای انجام آن نیز مهیا نیست. مثلا باید ثبت‌نام مهمی انجام می‌دادیم؛ اما مهلت آن به پایان رسیده است. خیلی از افراد از نوشتن لیست امتناع می‌کنند؛ چون تعهد‌آور است. وقتی لیست را می‌بینید، مجبورید به آن فکر کنید و نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. بنابراین، برخی از افراد ترجیح می‌دهند اصلا آن را ننویسند.


پس، اولین و مهم‌ترین موضوع این است که تمام آنچه را که به‌عنوان برنامه برای خود در نظر گرفتیم به‌صورت چک‌لیست درآوریم و جایی برای علامت زدن قرار دهیم. این بهترین و موثرترین روش است و به شما کمک می‌کند تکنیک‌های مدیریت زمان‌تان کاملاً اجرایی شود.


تکنیک های مدیریت زمان

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,175
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 10 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش ABCD


در قدم بعدی، قبل از شروع اجرای کارها باید چک‌لیستی را که نوشته‌ایم، طبق راهنمایی زیر دسته‌بندی کنیم:


1. ‌دستۀ :A مهم‌ترین و تاثیرگذارترین کارها که حتما باید انجام شوند.


2. دستۀ :B کارهایی که مهم هستند؛ اما از اولویت کمتری برخوردارند.


3. دستۀ :C کارهایی که اگر انجام نشوند هم اتفاق بدی نمی‌افتد.


4. دستۀ D: کارهایی که باید به دیگران سپرده شوند و خودمان نباید برای اجرای آن‌ها اقدامی بکنیم و وقت بگذاریم.


فرض کنید مادری تصمیم می‌گیرد روابطش را با فرزند و همسرش بهتر کند و این مهم‌ترین هدفش است. پس، مطالعه کردن و گوش دادن به فایل و کتاب‌های صوتی و مشاهدۀ ویدئوهایی که دربارۀ ارتباط موثر در خانه است در لیست A او قرار می‌گیرد؛ چون لیست A شامل مواردی است که به اهداف اولیه نزدیک‌تر است.


اگر او بتواند مادر شاداب‌تری باشد، فضای روانی خانواده مثبت و شاد خواهد شد. تحقیقاتی که در اروپا انجام شده است نشان می‌دهد فضای روانی خانواده کاملاً به مادر مرتبط است. اگر او فردی افسرده و نگران باشد، خانواده نیز افسرده و نگران خواهد بود. بنابراین، مادران باید تلاش کنند صبح که از خواب بیدار می‌شوند کارهایی را انجام دهند که آن‌ها را شاداب‌تر، بشاش‌تر و باانگیزهتر کند تا تمام خانواده پیشرفت کنند.


تکنیک های مدیریت زمان

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,175
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 10 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
حالا پدری را تصور کنید که تصمیم گرفته به سلامتی خود توجه کند؛ اما هرروز که به خانه برمی‌گردد، به‌قدری خسته است که توان ورزش کردن را ندارد. از آنجا که ورزش کردن فعالیت A او است، باید حتما اول صبح زمانی، هرچند کوتاه، برای انجام ورزش در نظر بگیرد.


حالا ببینیم اگر چند کار در لیست A ما قرار داشته باشد، چه باید بکنیم. فرض کنید مادری که در موردش صحبت کردیم به خاطر اینکه فرزندانش احساس کنند به آن‌ها توجه بیشتری می‌شود؛ لازم می‌داند برای آن‌ها ناهار درست کند. بنابراین، در لیست A او دو آیتم وجود دارد که مورد اول یا A1 کتاب خواندن و مورد دوم یا A2 درست کردن ناهار است. به همین ترتیب می‌توان تعداد کارها را با اندیس‌گذاری زیاد کرد.


مادامی‌که فعالیت‌های لیست A انجام نشده، سراغ لیست B نمی‌رویم. توجه کنید که لیستی بنویسید که معقول و قابل اجرا باشد؛ چون اگر تعداد مواردی که در پایان روز نتوانسته‌اید انجام‌شان دهید زیاد باشد، به ارادۀ شما لطمه میخورد و اعتقاد شما به برنامه‌ریزی و لیست روزانه خدشه‌دار می‌شود.


فعالیت‌های دسته D مهم هستند؛ اما لزومی ندارد خود شخص آن‌ها را انجام دهد. فرض کنید کسی که اطلاعات زیادی از خرید اینترنتی ندارد و با مراحل آن آشنا نیست نیاز به کتابی داشته باشد و بخواهد اینترنتی آن را بخرد.


نبود اطلاعات کافی باعث می‌شود او یک الی دو ساعت را به این کار اختصاص دهد. درصورتی‌که اگر از یکی از اعضای خانواده خواهش می‌کرد برای او کتاب بخرند، این کار در چند دقیقه انجام می‌شد


هر قدر تعداد فعالیت‌های گروه D بیشتر شود، به اجرای فعالیت‌های دستۀ اول و دوم کمک بیشتری می‌کند؛ چون با ذکاوت و خلاقیت توانسته‌ایم مدیریت زمان بهتری داشته باشیم و وقت‌مان آزاد می‌شود که به اهداف دسته‌های A, B, C خود برسیم.


تکنیک های مدیریت زمان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا