خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,176
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 10 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
در دنیای کنونی استرس جزو جدایی ناپذیر زندگی دانش آموزان شده است. چرا یک دانش آموز استرس دارد و چگونه می توان راه حلی برای این معضل پیدا کرد؟



استرس مشکلی است که همۀ دانش‌آموزان و خانواده‌ها با آن درگیرند. بهتر است بگوییم همۀ آدم‌ها در هر ردۀ سنی و در هر شغلی با آن درگیرند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد اینکه چرا استرس داریم، نکاتی را عنوان کنیم. اگر متوجه شویم که چه کارهایی باعث می‌شود که استرس ما بیشتر شود، شاید آن کارها را انجام ندهیم یا ممکن است آن کار را به شکل متفاوت‌تری انجام دهیم تا استرس ما کم شود.



نکتۀ اول: کسانی که استرس دارند و میزان استرس آن‌ها بالاست، اصولا در آیندۀ دور زندگی می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند تمام آینده را پیش‌بینی کنند، دو دوتا چهارتا کنند و کاملا بدانند که قرار است چه اتفاقی بیفتد. مثلا من می‌خواهم در کنکور شرکت کنم و از الان می‌خواهم بدانم که رتبۀ من چند خواهد شد؟ به فامیل چه باید بگویم؟ به مادرم چه باید بگویم؟ معلمم چه فکری در مورد من می‌کند؟ همین سوالات باعث خواهد شد که به‌جای یادگیری درس، آمادگی برای آزمون و حل مثال و تمرین، در آیندۀ دور زندگی ‌کنم و چون چیدمانم بر اساس آنچه که دلم می‌خواهد، دو دوتا چهارتا نمی‌شود و نمی‌توانم رتبۀ دلخواهم را در تصوراتم مجسم کنم، دچار استرس می‌شوم.


پس، یکی از کارهایی که باید انجام دهیم، این است که اگر چنین افکاری به ذهن‌مان خطور کرد، آن‌ها را متوقف کنیم. باید در حال حاضر برای رسیدن به هدف تلاش کنیم؛ نه اینکه در پنج سال بعد، چهار سال بعد یا یک ‌سال بعد زندگی کنیم. به بیان بهتر، باید هدفم را مشخص کنم، قله را ببینم و قدم به قدم به سمت جلو بروم.


نکتۀ دوم: خیلی وقت‌ها آینده‌ای که برای خود می‌بینیم، آیندۀ وحشتناکی است. ممکن است به دلیل اعتماد به نفس پایین یا نگرش‌‎های منفی، تمام چیدمانی که برای آینده می‌گذاریم پر از نقاط منفی باشد. شاید این‌طور فکر ‌کنیم که همۀ آینده وحشتناک است. در امتحانی که قرار است بدهم، حتما نمرۀ پایین خواهم گرفت، یا این امتحان را خراب خواهم کرد، تجدید خواهم شد، معلمم به من نمره نخواهد داد، ممکن است که سوالات امتحان عجیب و غریب باشند و... .


چرا استرس داریم؟

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,176
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 10 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
همۀ این‌ها یعنی اینکه ما پیشگویی‌های عجیب و وحشتناکی برای آینده انجام می‌دهیم. در این شرایط، باید اتاق را ترک کنیم و حداقل یک لیوان آب بخوریم تا حال و هوای‌مان عوض شود و دوباره به اتاق برگردیم. باید اجازه ندهیم که این فکرها شاخ و برگ بگیرند و هر روز بیشتر و بیشتر شوند. درواقع، تغییر مکان و فضا کمک خواهد کرد که این افکار دیگر ادامه پیدا نکنند.


نکتۀ سوم: نکتۀ سوم این است که ما به خودمان تلقین می‌کنیم که نمی‌توانیم اتفاق بد آینده را تحمل کنیم. یعنی اینکه من تصور می‌کنم که اگر در کنکور رتبۀ خوبی به دست نیاورم و در دانشگاه دلخواهم قبول نشوم یا معدلم آنچه که دوست دارم نشود، واقعا زندگی آن‌قدر برایم تلخ می‌شود که نمی‌توانم تحمل کنم. اصلا این موضوع را مرگ و زندگی تصور می‌کنم؛ یعنی بعدی برای من وجود نخواهد داشت.


این در حالی است که می‌توانیم خیلی راحت به خودمان تلقین کنیم که نه؛ اگر هم این اتفاق بیفتد، من قادرم برای آن راه‌حل پیدا کنم. از آن مهم‌تر، وقتی که فرصت دارم تا به آن مرحله برسم، باید تلاش کنم که تمهیداتی بچینم و کارهایم را جوری انجام دهم که با برنامه پیش بروند و این اتفاق بد هرگز نیفتد.


برای مثال؛ فکر کنید که قرار است از پله‌ها پایین بروید و تصورتان این است که از پله‌ها سقوط خواهید کرد و قرار است که دست و پای‌تان بشکند. آیا الان باید به اورژانس زنگ بزنید؟ خیر، شما باید این‌گونه تلقین کنید که هنوز از پله‌ها پایین نرفته‌اید و این اتفاق نیفتاده است، لزومی ندارد به اورژانس زنگ بزنید. الان باید به خودتان اطمینان داشته باشید که وقتی از پله‌ها پایین می‌روید، خیلی با احتیاط و حواس جمع بروید تا هیچ اتفاق بدی نیفتد.


نکته‌ای که روانشناسان می‌گویند، این است که 99 درصد پیش‌بینی‌های منفی که ما برای زندگی خود می‌کنیم، هیچ‌وقت رخ نخواهند داد. بنابراین، اگر تلاش کنید و این افکار منفی را کم کنید و دائم به خود بگویید که «خب، برای اینکه این اتفاق بد نیفتد، من چه کاری باید انجام دهم؟» استرس‌های شما کاهش خواهند یافت و این سوال به شما کمک می‌کند که بهتر فکر کنید؛ چون استرس واقعا یک واکنش ذهنی است.


چرا استرس داریم؟

 

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,993
امتیاز واکنش
35,176
امتیاز
473
زمان حضور
259 روز 10 ساعت 30 دقیقه
نویسنده این موضوع
نکتۀ چهارم: همیشه محیط درس خواندن‌تان را منظم و مرتب نگه دارید. وقتی که اتاقی که در آن درس می‌خوانید و وقت می‌گذارنید و زندگی می‌کنید، بسیار به‌هم‌ریخته‌، بی‌نظم و پروسیله‌ باشد، تمرکزتان به‌هم خواهد ریخت و افکار مزاحم به سراغ‌تان خواهد آمد.


همۀ این موارد می‌توانند که بی‌نظمی ذهنی ایجاد کنند و بی‌نظمی ذهنی نیز کاملا معادل استرس است. اگر اتاق یا محیطی که در آن هستید، منظم‌تر و کم‌وسیله‌تر باشد، می‌تواند به کاهش استرس‌تان کمک کند.


و نکتۀ آخر: نکتۀ آخر اینکه بعضی وقت‌ها به این علت استرس داریم که فکر می‌کنیم، اختیار زندگی‌مان دست خودمان نیست. نمی‌توانیم اتفاقاتی را که روی می‌دهند، خودمان مدیریت کنیم. دل‌مان می‌خواهد چیزی اتفاق بیفتد که خودمان می‌خواهیم.


راه‌حل این مسئله این است که برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم، به برنامه‌ریزی پایبند باشیم، هر روز برای زندگی‌مان برنامه بچینیم و اجازه ندهیم که دیگران برنامۀ ما را به‎‌هم بریزند. این‌ها کمک می‌کنند که بعد از یک یا دو ماه احساس کنیم که هر اتفاقی در زندگی می‌افتد، طبق پیش‌بینی‌ها بوده است. نهایتا 5، 10 یا 15 درصد متفاوت خواهد بود؛ اما همه‌چیز در اختیار ماست و ما زندگی‌مان را خودمان مدیریت می‌کنیم؛ پس نباید دلشوره و نگرانی داشته باشیم.


به شما قول می‌دهیم که اگر تمام مواردی را که گفته شد، اجرا کنید، سطح استرس شما فوق‌العاده پایین خواهد آمد. یادتان باشد تنها کسی که می‌تواند به شما کمک کند که سطح استرس‌تان را پایین بیاورید، خود شما هستید.


چرا استرس داریم؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا