نویسنده این موضوع
کارل ریموند پوپر، به سال 1902 م در خانوادهای پروتستان در حومه شهر وین متولد شد.در سال 1918 م مدرسه را رها کرد و با مطالعه آزاد به عنوان مستمع آزاد وارد دانشگاه وین شد، و به تحصیل ریاضیات و فیزیک و فلسفه پرداخت، در سال 1919 م ابتداء برای مدت کوتاهی به کمونیستها پیوست و سپس با رها کردن آن، به کارهای علمی رو آورد و با روانشناسی آدلر و روانکاوی فرویدو افکار اینشتین آشنا شد و در اواخر همین سال بود که تئوری ابطالپذیری را ارائه کرد.
در سال 1923 م امتحانات دانشگاهی را با موفقیت گذراند و به عنوان دانشجوی رسمی دانشگاه وین پذیرفته شد.وی در این سال در کنار تحصیلات دانشگاهی به عنوان مددکار اجتماعی به بچههای بیسرپرست کمک میکرد.
در سال 1925 م فعالیت خود را به مؤسسه تازه بنیاد«پداگوژیک برای تعلیم و تربیت»گسترش داده و به تحقیق و مطالعه و نگارش رو آورد.به سال 1928 م رساله دکترای خود را با نام«مسأله روش در روانشناسی تفکر»گذراند و پس از دو آزمایش شفاهی در تاریخ موسیقی و فلسفه و روانشناسی، به اخذ درجه دکترا موفق گردید.
در سال 1929 م با نوشتن رساله«اصول متعارفه در هندسه»با پیوست هندسه اقلیدسی، اجازه تدریس ریاضیات و فیزیک و شیمی در مدارس را دریافت کرد.از سال 1930 با پوزیتویستهای حلقه وین تماس داشته و در پنج سال بعد اولین کتاب خویش را با نام«منطق اکتشافات علمی»جزو سلسله انتشارات حلقه وین منتشر کرد که حاوی نظریات اصلی وی میباشد.
دو سال بعد با انتشار کتاب«منطق شناخت»به عنوان فیلسوف حرفهای شهرت پیدا کرده و برای اولنی بار جهت سخنرانی به دانشگاه لندن دعوت شد.
با شروع زمزههای جنگ بین المللی به سال 1937 م با عنوان مدرس در دانشگاه زلاندنو به آنجا مهاجرت کرده است و در طی اقامت در زلاندنور در کنار تدریس فلسفه و تئوری کوانتوم به تحقیق در تئوری احتمالات و فیزیک پرداخت.همچنین در این ایام مواد اولیه کتابهای«فقر تاریخیگری»و«جامعه باز و دشمنانش»را تهیه کرد.
در سال 1945 به دنبال دریافت تلگرافی از هایک فیلسوف انگلیسی مبنی بر تدریس در دانشگاه لندن، دانشکده علوم اقتصادی و سـ*ـیاسی، به آنجا رفت. چهار سال بعد کرسیدار منطق و روش علم در مدرسه علوم اقتصادی-سـ*ـیاسی لندن گردید و به مقام«سر»ارتقاء یافت.
دهه 60، سالهای سمینار و بحث و تألیف و انتشار و تدریس بود که با بازنشستگی در سال 1969 م به پایان رسیده، در سال 1963 م کتاب«حدسها و ابطالها»را منتشر کرد.وی سالهای بعد از 1974 تاکنون را با انتشار بیش از صد مقاله و رساله و کتاب مشغول تحقیق و تألیف بوده و به عنوان بزرگترین فیلسوف علم اشتهار یافته است. همچنین به افتخار وی، جلد 14 مجموعه«کتابخانه فیلسوفان زنده»که توسط آرتور شیلپ فیلسوف آمریکائی، تهیه شده، در دو مجلد به نام پوپر نامگذاری شده است.
فلسفه علم پوپر را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ فلسفه علوم تجربی دانستهاند و آرائش را در معرفت شناسی و فلسفه علم، همتراز اندیشههای هیوم و کانت و هیوول بشمار آوردهاند.
مباحث این نوشتار شامل یک تمهید و چهار بخش بشرح ذیل خواهد بود:
تمهید درباره فلسفه و رشتههای چهارگانه آن است و بخش اول در لفظ و تاریخ متافیزیک، بخش دوم در گزارههای متافیزیکی، بخش سوم در منتقدین از متافیزیک، بخش چهارم در حقانیت متافیزیک و کاربرد آن در علوم(تجربی)میباشد.
فلسفه و رشتههای آن
فلسفه به عنوان کنکاشی فکری و عقلانی درباره هستی، و چگونگی استدلال و معرفت به عالم که شامل کیهان شناسی و انسان شناسی هم میباشد، به چهار رشته اصلی تقسیم میشود:
1-علم منطق(Loyic)که درباره مقدمات و انواع استنتاج و صدق و کذب گزارهها و بازشناخت برهان از سفسطه و مغالطه به بحث و بررسی میپردازد.
2-علم المعرفه(Epistemology)که درباره چیستی معرفت و فرق معرفت حقیقی با معارف اعتباری و کاذب و شرایط معرفت یقینی و حدود معرفت انسانی مداقه میکند.در اشاره به مباحث معرفت شناسی و اهمیت آن در تأملات فلسفی است که مرحوم شهید مطهری در پاورقیهای«اصول فلسفه و روش رئالیسم»مکررا گوشزد میکنند که:«تا ذهن را نشناسیم نمیتوانیم فلسفه داشته باش
منبع: پرتال علوم انسانیمتافیزیک از دیدگاه پوپر
در سال 1923 م امتحانات دانشگاهی را با موفقیت گذراند و به عنوان دانشجوی رسمی دانشگاه وین پذیرفته شد.وی در این سال در کنار تحصیلات دانشگاهی به عنوان مددکار اجتماعی به بچههای بیسرپرست کمک میکرد.
در سال 1925 م فعالیت خود را به مؤسسه تازه بنیاد«پداگوژیک برای تعلیم و تربیت»گسترش داده و به تحقیق و مطالعه و نگارش رو آورد.به سال 1928 م رساله دکترای خود را با نام«مسأله روش در روانشناسی تفکر»گذراند و پس از دو آزمایش شفاهی در تاریخ موسیقی و فلسفه و روانشناسی، به اخذ درجه دکترا موفق گردید.
در سال 1929 م با نوشتن رساله«اصول متعارفه در هندسه»با پیوست هندسه اقلیدسی، اجازه تدریس ریاضیات و فیزیک و شیمی در مدارس را دریافت کرد.از سال 1930 با پوزیتویستهای حلقه وین تماس داشته و در پنج سال بعد اولین کتاب خویش را با نام«منطق اکتشافات علمی»جزو سلسله انتشارات حلقه وین منتشر کرد که حاوی نظریات اصلی وی میباشد.
دو سال بعد با انتشار کتاب«منطق شناخت»به عنوان فیلسوف حرفهای شهرت پیدا کرده و برای اولنی بار جهت سخنرانی به دانشگاه لندن دعوت شد.
با شروع زمزههای جنگ بین المللی به سال 1937 م با عنوان مدرس در دانشگاه زلاندنو به آنجا مهاجرت کرده است و در طی اقامت در زلاندنور در کنار تدریس فلسفه و تئوری کوانتوم به تحقیق در تئوری احتمالات و فیزیک پرداخت.همچنین در این ایام مواد اولیه کتابهای«فقر تاریخیگری»و«جامعه باز و دشمنانش»را تهیه کرد.
در سال 1945 به دنبال دریافت تلگرافی از هایک فیلسوف انگلیسی مبنی بر تدریس در دانشگاه لندن، دانشکده علوم اقتصادی و سـ*ـیاسی، به آنجا رفت. چهار سال بعد کرسیدار منطق و روش علم در مدرسه علوم اقتصادی-سـ*ـیاسی لندن گردید و به مقام«سر»ارتقاء یافت.
دهه 60، سالهای سمینار و بحث و تألیف و انتشار و تدریس بود که با بازنشستگی در سال 1969 م به پایان رسیده، در سال 1963 م کتاب«حدسها و ابطالها»را منتشر کرد.وی سالهای بعد از 1974 تاکنون را با انتشار بیش از صد مقاله و رساله و کتاب مشغول تحقیق و تألیف بوده و به عنوان بزرگترین فیلسوف علم اشتهار یافته است. همچنین به افتخار وی، جلد 14 مجموعه«کتابخانه فیلسوفان زنده»که توسط آرتور شیلپ فیلسوف آمریکائی، تهیه شده، در دو مجلد به نام پوپر نامگذاری شده است.
فلسفه علم پوپر را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ فلسفه علوم تجربی دانستهاند و آرائش را در معرفت شناسی و فلسفه علم، همتراز اندیشههای هیوم و کانت و هیوول بشمار آوردهاند.
مباحث این نوشتار شامل یک تمهید و چهار بخش بشرح ذیل خواهد بود:
تمهید درباره فلسفه و رشتههای چهارگانه آن است و بخش اول در لفظ و تاریخ متافیزیک، بخش دوم در گزارههای متافیزیکی، بخش سوم در منتقدین از متافیزیک، بخش چهارم در حقانیت متافیزیک و کاربرد آن در علوم(تجربی)میباشد.
فلسفه و رشتههای آن
فلسفه به عنوان کنکاشی فکری و عقلانی درباره هستی، و چگونگی استدلال و معرفت به عالم که شامل کیهان شناسی و انسان شناسی هم میباشد، به چهار رشته اصلی تقسیم میشود:
1-علم منطق(Loyic)که درباره مقدمات و انواع استنتاج و صدق و کذب گزارهها و بازشناخت برهان از سفسطه و مغالطه به بحث و بررسی میپردازد.
2-علم المعرفه(Epistemology)که درباره چیستی معرفت و فرق معرفت حقیقی با معارف اعتباری و کاذب و شرایط معرفت یقینی و حدود معرفت انسانی مداقه میکند.در اشاره به مباحث معرفت شناسی و اهمیت آن در تأملات فلسفی است که مرحوم شهید مطهری در پاورقیهای«اصول فلسفه و روش رئالیسم»مکررا گوشزد میکنند که:«تا ذهن را نشناسیم نمیتوانیم فلسفه داشته باش
منبع: پرتال علوم انسانیمتافیزیک از دیدگاه پوپر
متافیزیک از دیدگاه پوپر
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com