خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ZaHRa

مدیر برتر + نویسنده‌ی برتر
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
ویراستار انجمن
  
عضویت
12/5/21
ارسال ها
1,637
امتیاز واکنش
18,972
امتیاز
373
محل سکونت
` اِغماء
زمان حضور
74 روز 5 ساعت 15 دقیقه
نویسنده این موضوع
تقریبا 200 گونه سنگ قیمتی طبیعی وجود دارد که امروزه در جهان شناخته شده است. حالا ده گوهر کمیاب کدامند؟ در میان سنگ های قیمتی جهان ( الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود و زمرد) سنگ های نیمه قیمتی بسیاری نیز وجود دارد. برخی از این سنگ های نیمه قیمتی آنقدر نادرند که ارزش آنها از سنگ های قیمتی نیز پیشی گرفته.

سنگ تانزانیت// تنها در تانزانیا یافت می شود
“تانزانیت” (TANZANITE) یک گونه آبی رنگ زیبا (آبی مایل به بنفش از روشن تا تیره، و ارغوانی مایل به آبی و آبی خالص) از کانی “زوئیزیت” است. این سنگ زیبا تانزانیت نام گرفته است، چرا که تنها در منطقه کوچکی با عرض ۴ کیلومتر و طول ۲ کیلومتر در دامنه کلیمانجارو در تانزانیا یافت می شود.
تا سال 1960 نتوانستند مقدار زیادی از این گوهر گرانبها را پیدا کنند، با وجود آن در اوایل سال 1980 تا ابتدای 1990 تانزانیت در مقیاس بالا و با کیفیت جواهر در دسترس قرار گرفت.

به لطف تبلیغات گستره شرکت تیفانی (شرکت کالای لوکس آمریکایی و چندملیتی است، که در زمینه طراحی، ساخت و فروش جواهرآلات، اعم از طلا، نقره و الماس، فعالیت می‌کند) این گوهر کمیاب یک شبه محبوبیتی باور نکردنی به دست آورد.
عملیات حرارتی(در عملیات حرارتی معمولاً از گرمایش یا سرمایش تا دماهای ویژه ای، برای رسیدن به خواص موردنظر برای مثال سخت کاری یا نرم کردن ماده استفاده می‌شود) تانزانیت در دمای بسیار بالایی انجام می شود و همین امر رنگ آبی آن را زیبا تر می کند. معمولا بر اغلب سنگ های تانزانیت موجود در بازار عملیات حرارتی انجام می شود؛ اما رنگ آبی در سنگ های تانزانیتی که عملیات حرارتی در مورد آن ها اعمال نشده است بسیار پر رنگ تر و غلیظ تر است و همچنین نوع طبیعی آن به مراتب ارزشمندتر است.

از آنجا که تانزانیت تنها در منطقه بسیار کوچکی یافت می شود، به نظر می رسد که با گذشت زمان ارزش آن افزایش یابد. با خالی شدن معادن دیگر تانزانیتی برای ورود به بازار وجود نخواهد داشت و درست به همین دلیل به آن گوهر یک نسل می گویند؛ چرا که با اتمام ذخایر معدنی این گوهر کمیاب دیگر برای نسل دیگر موجود نخواهد بود، مگر آنکه منابع و معادن جدیدی کشف شود.
تانزانیت به شوک حرارتی بسیار حساس و همچنین بسیار شکننده است، بنابراین باید در نگهداری از آن دقت زیادی داشته باشید. اگر گوهر شما نیاز به شستشو داشته باشد می توانید با آب و صابون (نه سرد و نه گرم- هم دما با محیط) آن را شسته و سپس آن را خشک کنید.
همانگونه که می دانید سنگ ها خواص بیشماری دارند و تانزانیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. گاهی از این سنگ با نام “سنگ معتادان به کار” نیز یاد می شود و تانزانیت برای دارنده اش موفقیت های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.
تانزانیت استرس را کاهش می دهد؛ درصد احتمال به افسردگی را پایین می آورد؛ روند پیری را کند می‌کند و از آنجا که آگاهی معنوی را افزایش می دهد، می توان از آن در مدیتیشن استفاده کرد.
در انتها برای کسانیکه به دنبال سنگ ماه تولدشان هستند این نوید را دارم که این گوهر کمیاب در سال 2002 از سوی سازمان تجاری سنگ قیمتی امریکا به عنوان سنگ ماه تولد دسامبر (آذر و دی) انتخاب شده است. بنابراین متولدین این ماه ها می توانند از تانزانیت در جواهرات خود استفاده کنند و از آثار و خواص آن بهره مند شوند.

اوپال سیاه به شدت کمیاب است، چرا که تقریبا تمامی اوپال موجود در بازار از معدنی در منطقه “لایتنینگ ریج در نیو ساوت ولز استرالیا” استخراج می شود. البته گفته می شود که اتیوپی نیز استخراج اوپال سیاه دارد، اما این اوپال ها با عملیات حرارتی بهبود سازی شده تا رنگ بدنه اش تیره تر شود. هرچند که از نظر کیفیت و همچنین میزان استخراج به هیچ عنوان با اوپال استرالیا قابل رقابت نیست.
در نظر داشته باشید که هرچه که زمینه تیره تر و اجزای آن روشن تر باشد، گوهر ارزشمند تر خواهد بود.
“شفق قطبی استرالیا” نام ارزشمندترین اوپال سیاهی است که تاکنون یافت شده است. این گوهر کمیاب در سال 1938 در لایتنینگ ریج کشف و استخراج شد.
این گوهر 180 قیراطی به خاطر اندازه بزرگ و خال های زیاد و پر رنگش مورد تحسین قرار گرفته است. در سال 2005 این اوپال سیاه را 763 هزار تا یک میلیون دلار آمریکا ارزش گذاری کردند.


گوهر کمیاب جهان

 
  • تشکر
Reactions: ~XFateMeHX~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا